"Sømmåtte" mod spøgelsesbilister...
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-10-10 05:51

Nu skal der køres forsøg med en indretning, der smadrer dækkene, hvis man
kører ned ad en frakørselsrampe på motorvejen.
http://jp.dk/indland/trafik/article2228633.ece

Vi har - omend i en noget anden forbindelse - haft noget lignende her, og
det virkede ikke efter hensigten, hvorfor det ret hurtigt blev fjernet igen.
Det mekaniske element i indretningen duede ikke i et nordeuropæisk vejllig
og gik i stykker / fastlåstes mv. Jeg vil tro, vi vil se nogle
erstatningssager dukke op ifm. det danske testforsøg - og jég gir det ikke
en chance :)

Fra : Uffeland

Dato : 29-10-10 07:35

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vejllig og gik i stykker / fastlåstes mv. Jeg vil tro, vi vil se nogle
> erstatningssager dukke op ifm. det danske testforsøg - og jég gir det ikke
Der var også et problem med udrykningskøretøjer der skulle ned , de skulle
først ud og "låse" sømmåtten.

Men det er da et forsøg værd, for hvis det virker kan der reddes liv.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 31-10-10 10:17

> Nu skal der køres forsøg med en indretning, der smadrer dækkene, hvis man
> kører ned ad en frakørselsrampe på motorvejen.
> http://jp.dk/indland/trafik/article2228633.ece

Kan sagtens følge idéen, og har selv overvejet før, om ikke en sådan løsning
kan klare problemet. Det vil imidlertid være ekstremt dyrt at etablere på
samtlige frakørselsramper i Danmark, så jeg spår det ikke den store fremtid.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Kent Friis

Dato : 31-10-10 16:20

Den Sun, 31 Oct 2010 10:17:09 +0100 skrev Jeppe Vestergaard:

> [...]
> samtlige frakørselsramper i Danmark, så jeg spår det ikke den store fremtid.

Skidt med prisen. Hvad med alle de gange den tager fejl, og aktiverer
apparatet mens en bil er på vej op ad rampen med 90-130 km/t?

(Kom nu ikke og sig at det er lykkedes at konstruere noget der virker
perfekt hver gang).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-10-10 17:42

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Skidt med prisen. Hvad med alle de gange den tager fejl, og aktiverer
> apparatet mens en bil er på vej op ad rampen med 90-130 km/t?

Det er ikke farligt. Dækkene tommes langsomt.

Desuden forestiller jeg mig anordningen et så kort stykke nede på
afkørselsrampen at hastigheden for motorvejstrafikken er langt under 50
km/t.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 31-10-10 17:56

Den Sun, 31 Oct 2010 17:41:57 +0100 skrev Per Henneberg Kristensen:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er ikke farligt. Dækkene tommes langsomt.

Det er heller ikke farligt at få dækkene skåret op når bilen holder
på en parkeringsplads. Mener du også det er i orden?

> Desuden forestiller jeg mig anordningen et så kort stykke nede på
> afkørselsrampen at hastigheden for motorvejstrafikken er langt under 50
> km/t.

Jeg ved ikke hvornår du har taget kørekort, men da jeg tog kørekort,
betød "motorvej ophører" ikke at hastigheden skulle sættes ned til
"langt under 50 km/t". Efter ophører skiltet er hastighedsgrænsen
80 km/t, hvis ikke andet er opgivet - og det er nok urealistisk
at forvente at folk er nået ned på 80 allerede ved skiltet. Jeg ved
i hvert fald at når man kommer med den gamle hovedvej mod Kruså,
skal man se sig godt for i T-krydset, for dem der skal på motorvejen
er ofte over 100 km/t allerede der. Og der er stadig en halv
kilometer ud til den egentlige tilkørsel.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-11-10 04:30

> [...]
> er ofte over 100 km/t allerede der. Og der er stadig en halv
> kilometer ud til den egentlige tilkørsel.

Du hører ikke efter hvad jeg skriver :)

Det er ikke farligt at få dækkene skåret op ved 130 km/t.

Se roadrage m.fl. som bliver sendt på diverse udenbys kanaler.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-11-10 06:20

"Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen

> Det er ikke farligt. Dækkene tommes langsomt.
> Det er ikke farligt at få dækkene skåret op ved 130 km/t.
> Se roadrage m.fl. som bliver sendt på diverse udenbys kanaler.

Den mobile sømmåtte består ganske rigtigt af pigge, der brækker af ved
påkørsel og sætter sig i dækket, hvorefter luften siver ud af dækket. Hvor
står beskrevet, at denne nye faste indretning, der vipper op ved påvirkning
af sensoren, virker på samme måde ??

Fra : Kent Friis

Dato : 01-11-10 18:12

Den Mon, 1 Nov 2010 04:29:50 +0100 skrev Per Henneberg Kristensen:
> [...]
>
> Det er ikke farligt at få dækkene skåret op ved 130 km/t.

Det er heller ikke farligt at få dækkene skåret op når bilen holder
på parkeringspladsen. Synes du også det er i orden?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 01-11-10 16:14

Den 31-10-2010 17:55, Kent Friis skrev:

> [...]
> er ofte over 100 km/t allerede der. Og der er stadig en halv
> kilometer ud til den egentlige tilkørsel.

Som grænse-handlende kender jeg godt dén afkørsel, men den er vel ikke
ligefrem representativ for en af/tilkørsel hvor der tages fejl og derved
skaber spøgelsesbilister, og derved oplagt til teknologi imod dette.
Stort set alle motorvejs-afkørsler må forventes at ende ved en
stoplinie, hvorfor farten må regnes for betragteligt nedsat lige
forinden denne.

Til tråden:
Er jeg den eneste der har læst at pågældende sømmåtte er en type der
skydes ud fra rabatten ved aktivering? Mange kommentarer lyder som
reflekterende på noget permanent og køreretningsbestemt :-/

Hvis man kán detektere trafikkens retning, så kan jeg ikke forstå at man
ikke blot kombinerer det med meget kraftigt blinkende rødt lys, evt. á
et 'indkørsel forbudt -skilt', ned af rampen :-/

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-11-10 18:20

Den Mon, 01 Nov 2010 16:13:54 +0100 skrev Armand:

> Som grænse-handlende kender jeg godt dén afkørsel, men den er vel ikke
> ligefrem representativ for en af/tilkørsel hvor der tages fejl og derved
> skaber spøgelsesbilister, og derved oplagt til teknologi imod dette.

Jeg har aldrig været spøgelsesbilist, så jeg skal ikke kunne udtale
mig om hvad der får folk til det.

Jeg kan dog regne ud at hvis man er i gang med en overhaling (hen
over fuldtoptrukne linjer - meget populært) på det tidspunkt hvor
vejen deler sig, ender man helt automatisk på den forkerte side af
autoværnet.

> Stort set alle motorvejs-afkørsler må forventes at ende ved en
> stoplinie, hvorfor farten må regnes for betragteligt nedsat lige
> forinden denne.

Hvorfor? Den ved Aabenraa tidligere Aabenraa Syd), er indrettet på
samme måde. Den her ved Padborg (Frøslev hedder den muligvis) går
derimod ikke sammen med tilkørslen, men med en helt anden vej. Der
er tilrådelig hastighed 70 i svinget, men ellers de normale
80 km/t indtil byskiltet der først kommer et godt stykke efter den er
gået sammen med Lejrvejen.

> [...]
> skydes ud fra rabatten ved aktivering? Mange kommentarer lyder som
> reflekterende på noget permanent og køreretningsbestemt :-/

Jeg forstod det som noget der sidder nede i vejen og kommer op hver
gang en sensor tror der er en bil på vej den forkerte retning.

> Hvis man kán detektere trafikkens retning, så kan jeg ikke forstå at man
> ikke blot kombinerer det med meget kraftigt blinkende rødt lys, evt. á
> et 'indkørsel forbudt -skilt', ned af rampen :-/

Det giver ingen penge i statskassen.

Det gør bortskaffelsesafgiften på de flænsede dæk, og momsen på de nye
derimod.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-10 17:45

> [...]
>apparatet mens en bil er på vej op ad rampen med 90-130 km/t?
>
>(Kom nu ikke og sig at det er lykkedes at konstruere noget der virker

Som jeg forstår det, så er der tale om at sømmene er monteret i en vinkel,
så man godt kan køre over dem i den ene retning, uden at der sker noget, men
ikke i den anden.

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Kent Friis

Dato : 31-10-10 17:59

Den Sun, 31 Oct 2010 17:45:14 +0100 skrev Per Beer Hansen:

> Som jeg forstår det, så er der tale om at sømmene er monteret i en vinkel,
> så man godt kan køre over dem i den ene retning, uden at der sker noget, men
> ikke i den anden.

Det lyder som noget der virker i laboratoriet, men i virkeligheden, hvor
dæk er lidt mere slidte, og kører over flere gange, og ikke i den
perfekte vinkel, der går det nok godt de første mange gange. Og så
begynder folk at undre sig over at dækkene kun holder i to år i stedet
for fem.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-10 21:08

> [...]
>perfekte vinkel, der går det nok godt de første mange gange. Og så
>begynder folk at undre sig over at dækkene kun holder i to år i stedet

Der er jo selvfølgeligt stadig tale om, at de kun skal slå op, når der er et
køretøj på vej i den modsatte retning.
Sådan har jeg set det forklaret i TV for noget tid siden (tror det var
Station 2).

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : -=JF=-

Dato : 31-10-10 18:55

Den 31/10/10 17.45, Per Beer Hansen skrev:

> Som jeg forstår det, så er der tale om at sømmene er monteret i en
> vinkel, så man godt kan køre over dem i den ene retning, uden at der
> sker noget, men ikke i den anden.

Og når man så holder for rødt i køen på frakørslen, og holder så
uheldigt at man 'hviler' dækkene mod sømmene - og bilen så triller en
anelse baglæns under igangsætningen?

Det er nok med denne indretning som men kommunismen - en god idé, men en
skidt praksis

--
Mhv.
John

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-10 21:09

Fra : Henrik B.

Dato : 31-10-10 22:45

> "Kent Friis" skrev i meddelelsen

> Skidt med prisen. Hvad med alle de gange den tager fejl, og aktiverer
> apparatet mens en bil er på vej op ad rampen med 90-130 km/t?

Op ad rampen? Den er vel en-vejs, så den kun punkterer biler som kører
forkert nedad? Eller er der noget jeg har misforstået?

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 31-10-10 16:46

Mogens (K) wrote :
> [...]

> i stykker / fastlåstes mv. Jeg vil tro, vi vil se nogle erstatningssager
> dukke op ifm. det danske testforsøg - og jég gir det ikke en chance :)

Hvilke perspektiver!
Med en lille smule fantasi kunne man jo koble sådan en sømmåtte sammen
med en fotofælde!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-12-10 20:00

"Mogens (K)" skrev i meddelelsen

Nu skal der køres forsøg med en indretning, der smadrer dækkene, hvis man
kører ned ad en frakørselsrampe på motorvejen.
http://jp.dk/indland/trafik/article2228633.ece
-----

Så I det på TV idag?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-12-10 20:10

On Mon, 6 Dec 2010 19:59:54 +0100, "Mogens \(K\)"
<mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu skal der køres forsøg med en indretning, der smadrer dækkene, hvis man
>kører ned ad en frakørselsrampe på motorvejen.

Jeg så det godt.

Det er en gammel opfindelse. Allerede i begyndelsen af 80'erne havde
de den slags i p-husene i USA.

Havde du ikke betalt, så blev tænderne stående oppe. Hypereffektivt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-12-10 20:17

skrev i meddelelsen news:q3dqf6da3r91tlprg5o6jcrq3qu2bu25kr@4ax.com...

>Det er en gammel opfindelse. Allerede i begyndelsen af 80'erne havde
>de den slags i p-husene i USA.
>Havde du ikke betalt, så blev tænderne stående oppe. Hypereffektivt.
---
Og de fik det så til at funke i snevejr idag - stort
Jeg er overrasket over "brutaliteten" i indretningen - det så noget heavy
ud, må man sige...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-12-10 20:23

On Mon, 6 Dec 2010 20:17:27 +0100, "Mogens \(K\)"
> [...]

>Og de fik det så til at funke i snevejr idag - stort
>Jeg er overrasket over "brutaliteten" i indretningen - det så noget heavy

Det skal det også være. Systemet findes/fandtes også på
transportcentret i Tåstrup, for at hindre at bilerne kørte ind og
parkerede gratis.

Bearbejdning med en formentlig østeuropæisk hammer lage dem ned i
løbet af en week-end. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-12-10 20:30

folmer@rasmussen.dk sendte dette med sin computer:
> Bearbejdning med en formentlig østeuropæisk hammer lage dem ned i
> løbet af en week-end.

Igen de sk*de østeuropæere!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-12-10 20:45

"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen

< Igen de sk*de østeuropæere!

Ja, der er altså flere af dem, end man tror, må jeg sige.
De fortrænger mange "markeder" lige nu...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-12-10 20:55

On Mon, 6 Dec 2010 20:45:05 +0100, "Mogens \(K\)"
> [...]

>< Igen de sk*de østeuropæere!
>
>Ja, der er altså flere af dem, end man tror, må jeg sige.
>De fortrænger mange "markeder" lige nu...

Gør mig en tjeneste og smut forbi transportcentrene i Køge og Tåstrup
og se hvad der holder af østeuropæiske biler i julen.

Der har i indtil flere juler været så mange derude, at vi lokale ikke
har kunnet komme af med bilerne.

Der er oven i købet nogen af dem der er for nærige til at tage hjem i
julen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-12-10 21:05

skrev i meddelelsen news:9mfqf6hf66tcvsb6fhkdn1o02p65dbfu27@4ax.com...

> Gør mig en tjeneste og smut forbi transportcentrene i Køge og Tåstrup
> og se hvad der holder af østeuropæiske biler i julen.

Så det på båden...

> Der har i indtil flere juler været så mange derude, at vi lokale ikke
> har kunnet komme af med bilerne.

Det ser jeg jo i Julen/nytår hér...

> Der er oven i købet nogen af dem der er for nærige til at tage hjem i
> julen.
---
Nærige eller så har de ikke råd / muligheden?

Fra : lom k

Dato : 06-12-10 22:10

Mogens (K) wrote:

> [...]
>
> Nu skal der køres forsøg med en indretning, der smadrer dækkene, hvis
> man kører ned ad en frakørselsrampe på motorvejen.

ja smart nok, bare ked af de ikke viste hvad der skte. men har nok set
formeget mytbusters

MEN, hvad gør man hvis der skal et udryknings køretøj ned af den
"forkerte" rampe???

mvh

Lars-Ove Madsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-10 22:23

> "lom k" skrev i meddelelsen
>
> MEN, hvad gør man hvis der skal et udryknings køretøj ned af den
> "forkerte" rampe???

Én hopper ud af køretøjet og sætter en fod på, indtil køretøjet har
passeret....

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-10 08:15

> ja smart nok, bare ked af de ikke viste hvad der skte. men har nok set
> formeget mytbusters

Ja øv, når de nu havde afsat 10millioner til forsøget ville de ikke engang
ofre 4 dæk på at vise hvordan det virker...

Istdetet øffede en over at det helt sikker ville stoppe bilen men at han
ikke vidste hvor langt den ville køre.

Og ?trafikministeren? var klar til at bruge 100 millioner kroner på at
installere dem på alle ramper - igen før det overhovedet var set om det
virker efter et par vintermåneder og et par sneplove .... De havde jo fejet
den fint fri for sne - eller er den opvarmet ?

/A

Fra : lom k

Dato : 07-12-10 09:39

Anders Majland wrote:

> [...]
> om det virker efter et par vintermåneder og et par sneplove .... De
> havde jo fejet den fint fri for sne - eller er den opvarmet ?

de kan nok købe et par varme elemenmter fra bane.dk, deres på skifte
sporende. tog driften bliver toget pga sne in any way

men ja der var ikke meget demostration i det klip. men så kom minister
da uden for kontoret den dag...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-12-10 06:56

Bingo: http://www.bt.dk/krimi/pigge-punkterede-bil-paa-rette-vej