Gør det selv bog
Fra : Søren

Dato : 08-08-01 07:50

Hej,

Jeg har i længere tid ledt efter en 'gør det selv bog' og har blandt
andet ledt på biblioteket og søgt i gamle indlæg i denne NG. Desværre
har jeg ikke haft held derfor:

Findes der virkelig ikke en generel 'gør det selv bog' der viser
hvordan man bygger til, lægger nyt tag osv.

Hvordan lærer en tømmer eller murer - får de bare overleveret viden
mundtligt fra deres mester eller har man på EFG en lærebog i
tømmerarbejde osv.

På forhånd tak,

Søren

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 08-08-01 13:06

On 7 Aug 2001 23:49:48 -0700, soren.foged@get2net.dk (Søren) wrote:

>Hej,

>Hvordan lærer en tømmer eller murer - får de bare overleveret viden
>mundtligt fra deres mester eller har man på EFG en lærebog i
>tømmerarbejde osv.

Begge dele - plus praktisk erfaring. Det er jo ikke for ingenting, at
læretiden er tre-fire år. Så bare klø på
Hvis du gerne vil være både tømrer, snedker, murer og blikkenslager på
en faglærts niveau, så rækker det nok ikke med en GDS-bog. Men kan du
nøjes med det alm. amatørniveau er f.eks. "Bogen om Huset" et fint
sted at starte.

vh
Lars

Fra : just@forget.net

Dato : 09-08-01 07:25

wrote:

> [...]

Hej Søren

Det står sløjt til med ordentlige danske bøger. Svenskerne er
noget bedre og på engelsk kan du få et hav af slagsen. Men du
skal blot huske, at normer og bygggekrav er vidt forskellige fra
land til land.

Jeg tillader mig at gætte på, at du ikke er en 'håndens mand', og
plejer at kunne læse dig til manglende viden? Undskyld, hvis jeg
tager fejl. Har jeg 'lidt' ret, så læs lige de næste linier!

Hvis du holder dig til enkle overskuelige projekter i starten, så
er det skam til at lære, for håndværksarbejde er blot et
spørgsmål om at have en vis færdighed indenfor det givne område.
Den med en komplet tilbygning ville jeg derfor nok udskyde lidt.
;)

Start i stedet med reparationer. Hvis du mener at alt pt. er helt
ok, så spørg lige din kone for en sikkerheds skyld!

Ved reparationer/udskiftninger har du nemlig den store fordel, at
du kan se hvordan det oprindeligt var lavet. Du kan tage en stump
med til byggemarkedet/trælasten, så du får det rette og du kan
spørge med hensyn til f.eks. limtyper og lignende.

En genvej til gode resultater er, at du opøver evnen til at
spørge dig for og til at 'stjæle med øjnene'!

Når du er færdig, så se kritisk på resultatet - er det HELT ok?!

Et lille velment råd:
Er det ikke HELT ok så laves det om - men er resultatet perfekt,
så kaster du dig over det næste projekt!

Følger du dette enkle råd, bliver du med tiden en dygtig
amatørhåndværker (jeg kender flere, som mange håndværkere kunne
lære meget af), men springer du over, hvor gærdet er lavest, så
forbliver du blot en simpel 'klamphugger' uanset hvor mange
tusinde kroner du har købt værktøj og materialer for!

Held og lykke.

Henning