Skaden spiser alle foderbolde
Fra : CC

Dato : 28-10-10 22:11

Jeg har et foderbræt hvor jeg har skruet et par kroge i. På disse kroge
hænger jeg et par foderbolde, som småfuglene flokkes omkring.

Nu har skaden (de er 2 stk.) opdaget disse foderbolde. De lander på
foderbrættet, hiver kuglen af krogen og spiser det hele på jorden - Hvis
de ikke flyver bort med hele "klumpen".

Nogen der har en god ide om hvordan jeg "reservere" disse bolde til
småfuglene og ikke skaderne?

Fra : Max

Dato : 28-10-10 23:32

Hej CC

> Nogen der har en god ide om hvordan jeg "reservere" disse bolde til
> småfuglene og ikke skaderne?

Hæng dem sådan at der kun er kuglen at sidde på.

Max

Fra : lom k

Dato : 29-10-10 07:58

Max wrote:

> Hej CC

> Hæng dem sådan at der kun er kuglen at sidde på.

Kan skaderne ikke tage dem forsat??

Fra : Max

Dato : 29-10-10 11:27

Hej lom

> Kan skaderne ikke tage dem forsat??

Det ser ikke sådan ud. Jeg har flere kugler hængende, nogle
i små trådbure, andre i en snor fra en gren, en i et almindeligt
fuglehus hvor der i de fire åbninger er ophængt sten, med
hul i, i snore og andre løsninger. Og ingen af dem kan hverken
råger, krager, alliker eller skader åbenbart komme til. Men
stor flagspætte, spurve og mejser kan.

Hvis de hænger f.eks. i træer, ja så skal de hænge i en snor
der er så lang at de store fugle ikke kan nå dem selv om
de hænger på hovedet i grenen. Ligeledes skal man påse
at fuglen ikke kan sidde og hejse dem op, de er jo trods
alt lidt snedige.

Max

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 29-10-10 15:01

Max presented the following explanation :
> [...]
> de hænger på hovedet i grenen. Ligeledes skal man påse
> at fuglen ikke kan sidde og hejse dem op, de er jo trods

Rågerne i min have har præsteret at sidde på en gren og hive kuglerne
til sig, selv om snoren er en halv meter lang - de hiver nogle cm op ad
gangen og holder så fast med tæerne. Nu har jeg hængt kuglerne i 20cm
snor på en lang tørresnor i stedet for en gren, og det virker (endnu).

--
/klaus

Fra : Max

Dato : 29-10-10 15:15

Hej Klaus

> [...]
> ad gangen og holder så fast med tæerne. Nu har jeg hængt kuglerne i
> 20cm snor på en lang tørresnor i stedet for en gren, og det virker

Ja, det er nøjagtig det jeg advare imod i mit indlæg. Man kan også hænge
kuglen i en gren der er så tynd at fuglen ikke kan sidde på den.

Max

Fra : Menabra

Dato : 29-10-10 08:32

"CC" skrev i meddelelsen news:4cc9e6f8$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...

[...]

Du kunne måske prøve sådan en .
http://www.vivara.dk/product/id=26/fedtgigant_-_til_langtidsfodring.html

mvh
Menabra

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-10 12:52

"CC" <cc@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> de ikke flyver bort med hele "klumpen".
>
> Nogen der har en god ide om hvordan jeg "reservere" disse bolde til

Vi har en stander i rustfit stål, hvori der kan være 4-5 mejsekugler. Det er
kun de små fugle der kan komme til den.

Vi har så også nogle kugler hængende i Magnoliatræet, og der har vi da
observeret nogle gange at skaderne har snuppet dem og er fløjet væk med dem,
men hvad søren - de skal jo også leve. Det er jo levende skabninger
allesammen. Jeg skal dog ærligt medgive, at de skader da godt nok er frække
og udspekulerede.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : CC

Dato : 29-10-10 13:16

Den 29-10-2010 13:51, Tove Krieger skrev:

> [...]
> dem, men hvad søren - de skal jo også leve. Det er jo levende skabninger
> allesammen. Jeg skal dog ærligt medgive, at de skader da godt nok er

Principielt giver jeg dig ret, men da skaden havde snuppet 3 kugler
indenfor ca. 1½ time, ja så "knækkede filmen".

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-10 18:21

> Principielt giver jeg dig ret, men da skaden havde snuppet 3 kugler
> indenfor ca. 1½ time, ja så "knækkede filmen".

Det kan jeg skam godt forstå. Så kan fodringen jo hurtigt blive en dyr
fornøjelse. Du burde anskaffe en "mejsekuglesøjle" a'la den jeg har, eller
f.eks. den menabra foreslog, så det kun er de små fugle der har gavn af
kuglerne.

Så er der jo lige et problem med solsortene som jeg elsker. De synger så
kønt om sommeren, så det skal da belønnes ved at man fodrer dem om vinteren.
Jeg plejer at lægge alle mine overskudsæbler i haven om vinteren til dem,
men i år er der så godt som ingen æbler på vores dejlige Mutzu-æbletræ, så
jeg må nok investere i en posefuld æbler fra supermarkedet i ny og næ, for
de smukke solsorte skal altså ikke snydes.

Jeg har ellers også tidligere lagt en blanding af havregryn og rosiner på
foderbrættet, men jeg ved ikke om jeg tør det mere, for vi har lige haft
rotter i haven. Det var et kloakrør der var kollapset, så vi måtte have
rottemanden herud og lægge gift. Næste dag sendte vores forsikringsselskab
et par mand ud at grave op i græsplænen og reparere kloaken. Godt at man har
en "skjulte rør forsikring", ellers havde der nok ikke været råd til
mejsekugler i år.

Fra : frank

Dato : 31-10-10 09:28

Hvis I hænger mejsekuglerne i et stykke tyndt ståltråd, eller et stykke stiv
ledning kan skaderne ikke "hejse" dem op. Det virker fint her.

v.h. Frank.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-11-10 08:07

> Jeg skal dog ærligt medgive, at de skader da godt nok er frække og
> udspekulerede.

Hvis porten i udhuset ikker er helt lukket flyver skaderne ind og spiser
kattenes mad - og indtil videre har de været hurtigere end kattene ...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-11-10 14:37

> Hvis porten i udhuset ikker er helt lukket flyver skaderne ind og spiser
> kattenes mad - og indtil videre har de været hurtigere end kattene ...

Hos os går de i hønsehuset og henter æggene. Det hjalp først, da de måtte GÅ
ind og hente dem og ikke lige kunne komme til at flygte helt så nemt som de
følte at de burde kunne.

Mvh Maria