Gammel septiktank som vandbeholder til hav~
Fra : Lars Jessen

Dato : 28-10-10 16:49

Hejsa

I foråret fik jeg omlagt min kloak og blev tilsluttet offentligt
kloaknet. Efter omlægningen har jeg nu et 2-strengssystem hvor
spildevand og regnvand er separeret. Min gamle septiktank fungerer nu
som sandfangsbrønd for regnvandet fra taget. Septiktanket er på ca. 2m^3
og den indeholder jo en masse gratis regnvand som jeg tænkte på at jeg
kunne bruge til f.eks. havevanding og bilvask. Regnvandet kommer primært
fra taget som er et asbest-eternit tag fra midten af 70'erne, taget blev
renset og malet for et par år siden. I forbindelse med kloakomlægningen
blev septiktanket tømt og spulet.

Spørgsmål:

1)
Givet at regnvandet passerer et malet asbest-eternit tag og en tidligere
septiktank, hvilke af nedenstående ville I turde bruge vandet til:
a) Bilvask?.
b) Vanding af græsplæne?
c) Vanding af bede hvorfra komposteret ukrudt mm. senere risikerer at
havne i køkkenhaven ?
d) Vanding af køkkenhave?.
e) Børnenes badebassing ?

De steder hvor I ikke vil bruge vandet vil jeres bekymringer så være:
a) Asbestfibre fra taget ?
b) Kemikalier fra tagmalingen?
c) Bakterier fra fugleklatterne på taget?
d) Rester fra den tidligere brug af septiktanken ?

2)
Ideelt set ville jeg gerne tilkoble en udendørs vandhane sådan at når
jeg åbner for hanen bliver vandet pumpet op med et tryk der passer med
hvor meget jeg har åbnet for hanen. Dvs. pumpen altid er tændt. Samtidig
skal pumpen helst kunne håndtere (dvs. slå fra) hvis/når tanken suges tom.
Hvilken pumpe skal jeg bruge til at pumpe vandet op med? Dykpumpe,
husvandværk eller noget helt tredie?

Mvh.
Lars Jessen

Fra : Tom Andersen

Dato : 28-10-10 17:55

"Lars Jessen" <news1@ljessen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal pumpen helst kunne håndtere (dvs. slå fra) hvis/når tanken suges tom.
> Hvilken pumpe skal jeg bruge til at pumpe vandet op med? Dykpumpe,

Vedr. regnvand til havevanding ville jeg ikke have (gør det selv) nogen
bekymring overhovedet.
Se evt.

http://www.sst.dk/publ/div/Miljoemedicin_udtalelser/drikkevand_asbest2.pdf

Tom

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 28-10-10 18:14

Den 28-10-2010 17:48, Lars Jessen skrev:

> [...]
> skal pumpen helst kunne håndtere (dvs. slå fra) hvis/når tanken suges tom.
> Hvilken pumpe skal jeg bruge til at pumpe vandet op med? Dykpumpe,

Du kan rolig benytte vandet til vanding af græs og vask af bil. Men du
bør absolut ikke bruge det til vandig af køkkenhave eller badebassin, da
du ingen garanti har for at der ikke kan trænge gammelt vand fra
septiktanken ind i beholderen igen.
Ang. pumpe, så ville jeg benytte et husvandværk og så få monteret en
flyder der afbryder strømmen, når vandstanden bliver for lav.
Hilsen Matthias

Fra : Lars Jessen

Dato : 29-10-10 17:35

On 10/28/2010 07:13 PM, Matthias H. Matthiessen wrote:

> [...]
> bør absolut ikke bruge det til vandig af køkkenhave eller badebassin, da
> du ingen garanti har for at der ikke kan trænge gammelt vand fra

Ok, er det fordi du mener septiktanken muligvis er utæt og gammelt
spildevand der er trængt ud af tanken kan trænge tilbage ind i tanken
efter en tømning?

> Ang. pumpe, så ville jeg benytte et husvandværk og så få monteret en
> flyder der afbryder strømmen, når vandstanden bliver for lav.

Ved du hvor man kan købe sådan en flyder der kan afbryde strømmen til
husvandværket?

Mvh.
Lars Jessen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 29-10-10 19:27

Den 29-10-2010 18:34, Lars Jessen skrev:

> Ved du hvor man kan købe sådan en flyder der kan afbryde strømmen til
> husvandværket?
>
> Mvh.
> Lars Jessen

Jeg ville nok spørge en VVS mand eller en elektriker.
Flyderne bruges masser af steder i forbindelse med f.eks. grundvandspumper.
Hilsen Matthias

Fra : CC

Dato : 29-10-10 19:50

> Ved du hvor man kan købe sådan en flyder der kan afbryde strømmen til
> husvandværket?

Fx. her.:
http://www.billigvvs.dk/Skaffevare-Grundfos-masseopret--Grundfos-Loes-niveauafbryder-med-10-mtr-kabel-282226.html

Det er nok billigere at købe en no-name dykpumpe, og så skrælle den

Fra : Leif Neland

Dato : 30-10-10 07:34

> Ved du hvor man kan købe sådan en flyder der kan afbryde strømmen til
> husvandværket?

Jeg ved ihvertfald at det også kaldes en tyrenosse, hvis du skal have en
elektriker til at lave det.