Hvordan sætter man fodlister op?
Fra : Morten P

Dato : 28-10-10 08:14

Jeg har købt en stak formalede forlister og jeg har bpåde gips og
murstensvægge.

Jeg har absolut ingen erfaring med lister!

Jeg regner med at man køber en geringskasse og en fin løvsav og at alle
samelinger skæres skråt.

Mht opsætningen kan jeg vel vælge mellem at lime eller skrue.

Hvad er den foretrukne metode når man gerne vil have dem så tæt på væggen
som muligt og samtidigt have så få mærker foran som skal kittes ud?

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-10-10 09:44

Den 28-10-2010 09:14, Morten P skrev:
> Jeg regner med at man køber en geringskasse og en fin løvsav og at alle
> samelinger skæres skråt.

ikke helt!
den ene side saver man de 45 grader ca 8 mm ned og "slår af"
den anden saver man de øverste ~6 mm ned med de 45 grader, og derefter
listetykkelsen af fra bunden - og med en skarp mejsel flippes de
nederste stykke af.
- håber det kan forstås!

> Mht opsætningen kan jeg vel vælge mellem at lime eller skrue.
>
> Hvad er den foretrukne metode når man gerne vil have dem så tæt på væggen
> som muligt og samtidigt have så få mærker foran som skal kittes ud?

brug undersænkede skruer, OG UNDERSÆNK dem (ikke "trække" dem ind i det
bløde træ) - herved er det let at spartle pænt, og du får trukket listen
tæt til væggen.

//finn

Fra : Morten P

Dato : 28-10-10 13:04

> [...]
> den anden saver man de øverste ~6 mm ned med de 45 grader, og derefter
> listetykkelsen af fra bunden - og med en skarp mejsel flippes de nederste

Det er MEGET sort snak for mig
Jeg har styr på at arbejde med træ, men forklaringen kan jeg simpelthen ikke
få til at give mening
Måske hvis du forklarede hvad man opnår med dette at jeg kan tyde det?

Listerne er nok en 13 mm tykke og 60 mm høje.

> brug undersænkede skruer, OG UNDERSÆNK dem (ikke "trække" dem ind i det
> bløde træ) - herved er det let at spartle pænt, og du får trukket listen
> tæt til væggen.

God pointe! Jeg borer for

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-10-10 14:33

Den 28-10-2010 14:04, Morten P skrev:
> [...]
> Måske hvis du forklarede hvad man opnår med dette at jeg kan tyde det?
>
> Listerne er nok en 13 mm tykke og 60 mm høje.
hvis du "bare" laver smig i begge lister, er der stor sandsynlighed for
at træet vil arbejde sig fra hinanden.
En snedker gør det på den måde je forsøgte at beskrive, hvor den ene
liste støder op mod væggen, og den anden støder op mod denne liste, kun
med en lille trekant foroven, som går ind over første liste for at
"synes" som et smig.
Metoden har den fordel, at det ikke kan ses hvis væggen ikke er 100% i
vinkel, hvilket ofte er tilfældet.

Hvis der bliver lidt bedre vejr, vil jeg i garagen forsøge at finde et
par stumper og tage et billede, hvis du stadig ikke har fanget ideen!

//finn

Fra : Morten P

Dato : 28-10-10 14:57

> hvis du "bare" laver smig i begge lister, er der stor sandsynlighed for at
> træet vil arbejde sig fra hinanden.

Aha! Ja!

> [...]
> lille trekant foroven, som går ind over første liste for at "synes" som et

Det lyder omstændigt
Men jeg begynder at se ideen for mig

Må lige se om der ikke findes en guide på nettet, evt med billeder

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-10-10 14:58

Den 28-10-2010 15:32, cykelsmeden skrev:
> Hvis der bliver lidt bedre vejr, vil jeg i garagen forsøge at finde et
> par stumper og tage et billede, hvis du stadig ikke har fanget ideen!

der lå en fremme:

http://dl.dropbox.com/u/2768449/IMG_0699.JPG
http://dl.dropbox.com/u/2768449/IMG_0701.JPG
http://dl.dropbox.com/u/2768449/IMG_0702.JPG

håber du fanger den

nb. listen til højre på første link, hvor man skærer tykkelsen af
listerne af fra bund op til top, bør skæres lidt smig bagud, således at
forkant bliver tæt hvis vinklen er over 90 g. på væggene.

//finn

Fra : Morten P

Dato : 28-10-10 16:04

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> wrote in message

> [...]
> af fra bund op til top, bør skæres lidt smig bagud, således at forkant
> bliver tæt hvis vinklen er over 90 g. på væggene.

Smart! Jeg ser fidusen

Det kræver nok lidt øvelse at få til at fungere

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-10-10 16:45

Den 28-10-2010 17:04, Morten P skrev:
> Smart! Jeg ser fidusen

hvis man som jeg, er lidt smølet med vinklen, kan en klat acrylmasse på
hjørnet inden samling, og en aftørring med en finger efter samling, fint
dække et lidt for stort savspor

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 28-10-10 17:45

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af fra bund op til top, bør skæres lidt smig bagud, således at forkant
> bliver tæt hvis vinklen er over 90 g. på væggene.

Jeg gør ikke som på billedet. Jeg skærer kun den ene liste til. Den ene
bliver bare kappet over, mens den anden, som skal støde op til, får
efterladt den lille flig, der passer til de ca. 15 graders vinkel ovenpå
fodlisten. Værktøjet er stiksav, stanleykniv og en sikker hånd

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-10-10 17:57

Den 28-10-2010 18:44, Martin Bak skrev:
> [...]
> efterladt den lille flig, der passer til de ca. 15 graders vinkel ovenpå
> fodlisten. Værktøjet er stiksav, stanleykniv og en sikker hånd

Det er jo den professionelle metode :)

vi andre kan ikke få buen på listen til at passe, og knækker den tynde
flig

//finn

Fra : Per H

Dato : 29-10-10 13:15

On Thu, 28 Oct 2010 18:44:50 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>efterladt den lille flig, der passer til de ca. 15 graders vinkel ovenpå
>fodlisten. Værktøjet er stiksav, stanleykniv og en sikker hånd

Ja sårn gjorde jeg også.
og så huske at skære fra bagsiden af panelet.

per

Fra : Benny Andersen

Dato : 29-10-10 02:38

Tak for det - det er den slags nyttig viden der gør det værd at læse
med. Findes der også tricks til at lave pæne udadgående hjørner?

Mvh Benny

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-10-10 10:16

Den 29-10-2010 10:37, Benny Andersen skrev:
> Tak for det - det er den slags nyttig viden der gør det værd at læse
> med. Findes der også tricks til at lave pæne udadgående hjørner?
Ja!
stor omhu

//finn

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-10-10 10:11

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er den foretrukne metode når man gerne vil have dem så tæt på væggen
> som muligt og samtidigt have så få mærker foran som skal kittes ud?

Jeg har lige (Indtil for 2 timer siden) fået sat malede fodlister op i hele
huset. De blev skudt fast med en sømpistol med 45 mm stifter, både på
pudsede mure og gipsvægge. Efterfølgende var maleren over listen med acryl
mod væggen, en gang mailing af samme farve som væggens, og derefter en gang
mailing i samme farve som fodlister / døre.

Mvh
Keld Nygaard

Fra : Morten P

Dato : 28-10-10 13:05

> Jeg har lige (Indtil for 2 timer siden) fået sat malede fodlister op i
> hele huset. De blev skudt fast med en sømpistol med 45 mm stifter, både på
> pudsede mure og gipsvægge.

Virkeligt? Kan man skyde ind i sten?

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-10-10 14:34

Den 28-10-2010 14:04, Morten P skrev:
> Virkeligt? Kan man skyde ind i sten?

de fleste alm. brændte mursten, ja! - ikke granit eller "klinkebrændte".

//finn

Fra : Morten P

Dato : 28-10-10 14:55

> de fleste alm. brændte mursten, ja! - ikke granit eller "klinkebrændte".

Interessant! Jeg har en sømpistol fra Harald Nyborg og en kompresor, men mon
ikke kvaliteten er så ringe at de bukker og det hele bliver grimt?

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-10-10 15:18

Den 28-10-2010 15:55, Morten P skrev:
> Interessant! Jeg har en sømpistol fra Harald Nyborg og en kompresor, men mon
> ikke kvaliteten er så ringe at de bukker og det hele bliver grimt?

Jeg mener snedkeren bruger både højt tryk og specielle stålsøm.

min HN pistol kan ikke! snedkeren ku'

//finn

Fra : Klaus G.

Dato : 29-10-10 07:50

> Interessant! Jeg har en sømpistol fra Harald Nyborg og en kompresor, men
> mon ikke kvaliteten er så ringe at de bukker og det hele bliver grimt?
Lav en prøve skydning inden du går igang for alvor. Find noget fraskåret
pind og skyd en masse søm i. Altså nede ved gulvet, ind i væggen hvor det
ikke bliver at se :)

--
Klaus G.

Fra : Max

Dato : 28-10-10 15:35

Hej Morten

> Virkeligt? Kan man skyde ind i sten?

Med en "rigtig" sømpistol kan man, men den bruger man
vidst ikke til at sætte lister op med.

Max

Fra : Mureren

Dato : 28-10-10 23:16

> Med en "rigtig" sømpistol kan man, men den bruger man
> vidst ikke til at sætte lister op med.

En ganske almindelig Tjep ST 50 dykkerpistol kan fint skyde stålsøm i
mursten.
Så køber man hvide dækkapper af plast med klister på bagsiden, og
vupti...færdig fodliste på no time!
Dækkapperne kan ikke ses når man står op og kigger ned på fodlisten.
(sidst jeg købte dækkapper kostede de under 50 kroner for et ark...og
der er mange på!)

Mvh.
Mureren

Fra : Max

Dato : 28-10-10 23:40

Hej Mureren

> En ganske almindelig Tjep ST 50 dykkerpistol kan fint skyde stålsøm i
> mursten.

Nu er mursten jo heller ikke "sten" :)

Dette er grejet til den slags.

www.itw-spit.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2FFiles%2FFiler%2FPDF%2FSpit%2FSkudmontage.pdf

Mvh
Max

Fra : Mureren

Dato : 28-10-10 23:17

> Med en "rigtig" sømpistol kan man, men den bruger man
> vidst ikke til at sætte lister op med.

Hov...glemte linket:
http://e-traelasten.dk/Katalog/Vaerktoej%20og%20beklaednin.aspx?GroupID=122&ArticleID=3898

Fra : Per H

Dato : 29-10-10 13:12

On Thu, 28 Oct 2010 16:35:23 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Morten

>Med en "rigtig" sømpistol kan man, men den bruger man
>vidst ikke til at sætte lister op med.

Man bruger spec stålsøm som er ret dyre, og de bruges også i beton.
og man skal huske at trykke panelet ned, da de ellers kan ryge lidt
op, når sjokket kommer.

per

Fra : Martin Bak

Dato : 28-10-10 17:51

> [...]
>

> Hvad er den foretrukne metode når man gerne vil have dem så tæt på væggen
> som muligt og samtidigt have så få mærker foran som skal kittes ud?

Som Finn skriver, så skru dem fast hvor det overhovedet er muligt.
Monta-flex skruer er ganske velegnede, og kan skrues direkte ind i musten
uden plugs, med en lille nem forboring.
Til sidst fuges samtlige lister med acrylfugemasse langs med væggene. Det
får de sidste skygger til at forsvinde, og forhindrer at man ligefrem
indretter boliger til edderkopper og andet kryb. Brug evt. malertape, hvis
du ikke er rutineret med fugepistolen. Glat med en våd finger, og viola!

--
Martin
www.martinbak.dk/