|
| FIAT 500 2-cylindre Fra : Per |
Dato : 27-10-10 16:05 |
|
Hej !
Hvordan tror I FIAT 500 med 2 cylindre vil blive modtaget, når mange er
efter de 3 cylindrede?
Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
Den er sikkert sjov at køre i med et godt moment, men den ryster og larmer
vel en del mere en 4 cylindre.
| |
Per (27-10-2010)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 27-10-10 16:06 |
| | |
KASO (27-10-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 27-10-10 17:34 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4cc83f95$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Hvordan tror I FIAT 500 med 2 cylindre vil blive modtaget, når mange er
> efter de 3 cylindrede?
>
Bilmagasinet var ret begejstrede...
http://bilmagasinet.dk/article/48669-en-helt-unik-motor
> Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
>
Hvorfor ikke?
Det er bare et spørgsmål om dimensionering, og det virker ikke som om der er
problemer med øvrige downsizede motorer.
> Den er sikkert sjov at køre i med et godt moment, men den ryster og larmer
> vel en del mere en 4 cylindre.
Den behøver ikke at larme mere - men der kan selvfølgelig være udfordringer
med balancen - og dermed rystelser.
| |
Troels [around 9000] (27-10-2010)
| Kommentar Fra : Troels [around 9000] |
Dato : 27-10-10 21:44 |
| | |
Troels [around 9000] (27-10-2010)
| Kommentar Fra : Troels [around 9000] |
Dato : 27-10-10 21:45 |
| | |
Ivar (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 28-10-10 17:55 |
|
Troels [around 9000] skrev:
> Og lidt vrøvlede. Køber du en Fiat 126, den nyere model vel at mærke, er den
> også 2-cylindret.
Hvad prøver du at skrive?
Alle Fiat 126 var tocylindrede. Det var en opdatering af den
Fiat 500, der er forbillede for den nuværende. Motoren i Fiat 126,
var den samme, som i den gamle Fiat 500. Det var en meget simpel
luftkølet twin, der ikke har meget tilfælles med den nye motor.
Ivar Magnusson
| |
Troels [around 9000] (29-10-2010)
| Kommentar Fra : Troels [around 9000] |
Dato : 29-10-10 11:43 |
|
> Hvad prøver du at skrive?
> Alle Fiat 126 var tocylindrede. Det var en opdatering af den
> Fiat 500, der er forbillede for den nuværende. Motoren i Fiat 126,
> var den samme, som i den gamle Fiat 500. Det var en meget simpel
> luftkølet twin, der ikke har meget tilfælles med den nye motor.
Ikke desto mindre - tocylindret.
--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren
| |
.J.S... (27-10-2010)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 27-10-10 17:54 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:4cc83f95$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Hvordan tror I FIAT 500 med 2 cylindre vil blive modtaget, når mange er
> efter de 3 cylindrede?
>
> Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
>
> Den er sikkert sjov at køre i med et godt moment, men den ryster og larmer
> vel en del mere en 4 cylindre.
>
Hvis det er en motorcykel så synes de fleste at 2 cyl er fedt...
Måske hvis de lavede en boxer, kunne de undgå rystelser ?
| |
Leo Jensen (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 28-10-10 01:27 |
|
On 27 Okt., 18:53, ".J.S..." <mr_nob...@nowhere.com> wrote:
> "Per" <mes...@hotmail.com> wrote in message
>
> news:4cc83f95$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Hej !
>
> > Hvordan tror I FIAT 500 med 2 cylindre vil blive modtaget, når mange er
> > efter de 3 cylindrede?
>
> > Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
>
> > Den er sikkert sjov at køre i med et godt moment, men den ryster og larmer
> > vel en del mere en 4 cylindre.
>
> Hvis det er en motorcykel så synes de fleste at 2 cyl er fedt...
>
> Måske hvis de lavede en boxer, kunne de undgå rystelser ?
Helt sikkert, men en boxer er bare meget dyrere at bygge. 2
topstykker, dobbelt antal knastaksler, besværlige manifoldsystemer,
besværlig montage osv. Det kan du altså lave meget balanceaksel for i
en twin-motor.
MVH Leo - med 2-cylindret boxer i bilen...
| |
Ivar (27-10-2010)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 27-10-10 20:52 |
|
Per skrev:
> Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
En tocylindret er mere økonomisk end en fircylindret pga den
mindre friktion. Mindre friktion er mindre slid, så umiddelbart
skulle der ikke være grund til nervøsitet. Det har mere betydning
for holdbarheden, om der er nogle konstruktive fejl, eller skal
vi kalde dem ups-er.
> Den er sikkert sjov at køre i med et godt moment, men den ryster og larmer
> vel en del mere en 4 cylindre.
Den skulle være meget dieselagtig at køre. Både i lyd og karaktestik.
Den tocylindrede bliver en smule dyrere end den fircylindrede, så
det skal ikke regnes som en billigmotor.
Ivar Magnusson
| |
Per (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 28-10-10 08:09 |
|
Ivar wrote:
> Per skrev:
>
>> Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
>
> En tocylindret er mere økonomisk end en fircylindret pga den
> mindre friktion. Mindre friktion er mindre slid, så umiddelbart
> skulle der ikke være grund til nervøsitet. Det har mere betydning
> for holdbarheden, om der er nogle konstruktive fejl, eller skal
> vi kalde dem ups-er.
>
Tak
Jeg har dog hørt at færre cylindre er = mindre holdbarhed.
Specielt 1 cylindrede (motorcykler) har det hårdt i forhold til fx. 4. pga.
det er hårdt for lejer og plejlstang mv.
Men den bliver interessant at "høre" i gadebilledet.
Mvh. Per
| |
Ivar (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 28-10-10 18:03 |
|
Per skrev:
> Specielt 1 cylindrede (motorcykler) har det hårdt i forhold til fx. 4. pga.
> det er hårdt for lejer og plejlstang mv.
Det er hård for et leje der er underdimensioneret. Hvis det er
rigtig dimensioneret, er der ingen forskel.
Hovedlejerne i en dieselmotor, er meget mere belastede end i
en benzinmotor. Hvis du satte hovedlejerene fra en benzinmotor
i en diesel, ville de næppe holde 20.000 km. Men det betyder ikke,
at man kan sige, at en dieselmotor er mindre holdbar end en diesel.
Ivar Magnusson
| |
Ole Sørensen (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Ole Sørensen |
Dato : 28-10-10 22:17 |
|
><KLIP>
>Men det betyder ikke,
> at man kan sige, at en dieselmotor er mindre holdbar end en diesel.
Helt enig :P
| |
Ukendt (29-10-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-10-10 00:05 |
|
Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev :
>Men det betyder ikke,
>at man kan sige, at en dieselmotor er mindre holdbar end en diesel.
Må vi lige få den, en gang til ? <fnis>
--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !
| |
Ivar (29-10-2010)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 29-10-10 18:34 |
|
jan_stevns skrev:
>> Men det betyder ikke,
>> at man kan sige, at en dieselmotor er mindre holdbar end en diesel.
> Må vi lige få den, en gang til ? <fnis>
Jo, da. Deskalle have stået: Men det betyder ikke,
>> at man kan sige, at en benzinmotor er mindre holdbar end en benzin.
Ivar Magnusson
| |
Leo Jensen (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 28-10-10 01:24 |
|
On 27 Okt., 21:51, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Per skrev:
>
> > Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
>
> En tocylindret er mere økonomisk end en fircylindret pga den
> mindre friktion. Mindre friktion er mindre slid, så umiddelbart
> skulle der ikke være grund til nervøsitet. Det har mere betydning
> for holdbarheden, om der er nogle konstruktive fejl, eller skal
> vi kalde dem ups-er.
>
> > Den er sikkert sjov at køre i med et godt moment, men den ryster og larmer
> > vel en del mere en 4 cylindre.
>
> Den skulle være meget dieselagtig at køre. Både i lyd og karaktestik.
> Den tocylindrede bliver en smule dyrere end den fircylindrede, så
> det skal ikke regnes som en billigmotor.
Den 2-cylindrede er vel med Multiairsystem (og trykladning ?)
Hvis en 4-cylindret bygges med tilsvarende teknologi skal den 2-
cylindrede altså være billigst, simpelthen pga af færre stumper og
færre kg materiale, men priser er jo altid politisk fastsat. Går den,
så går den, og ellers sætter vi prisen ned...
MVH Leo
| |
Ivar (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 28-10-10 17:46 |
|
Leo Jensen skrev:
> Den 2-cylindrede er vel med Multiairsystem (og trykladning ?)
> Hvis en 4-cylindret bygges med tilsvarende teknologi skal den 2-
> cylindrede altså være billigst, simpelthen pga af færre stumper og
> færre kg materiale, men priser er jo altid politisk fastsat. Går den,
> så går den, og ellers sætter vi prisen ned...
Selvfølgelig er salgsprisen politisk, men en to-cylindret er
ikke så billig, som man måske skulle tro. Fiat'en er en parallel
twin, den har derfor balanceaksel. Det behøves en fircylindret ikke.
Så antallet af forskellige dele er større i den tocylindrede end i
en almindelig fircylindret. Vægten er kun 10% mindre end en
fircylindret med samme hk.
Det er ikke bare en tocylindret motor, det er en motor på 900 ccm
med 85 hk, der bruger 30% mindre brændstof, end en standard
fircylindret.
Denne motor var en årsagerne til at det blev regnet som en fordel,
at Chrysler blev overtaget af Fiat. Motoren vil også blive lavet
i V6 og V8 til Chrysler.
Ivar Magnusson
| |
Ivar (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 28-10-10 18:07 |
| | |
Lars Arup (27-10-2010)
| Kommentar Fra : Lars Arup |
Dato : 27-10-10 21:17 |
|
For 50 år siden var en Fiat 500 altid 2cylindret så med dagens høje
teknologiske stade må det vel kunne lade sig gøre igen.
MVH Lars Arup
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4cc83f95$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Hvordan tror I FIAT 500 med 2 cylindre vil blive modtaget, når mange er
> efter de 3 cylindrede?
>
> Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
>
> Den er sikkert sjov at køre i med et godt moment, men den ryster og larmer
> vel en del mere en 4 cylindre.
>
>
>
| |
Jesper Hedegaard (27-10-2010)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 27-10-10 22:26 |
|
"Per" wrote in message
news:4cc83f95$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
Hej !
Hvordan tror I FIAT 500 med 2 cylindre vil blive modtaget, når mange er
efter de 3 cylindrede?
Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
Den er sikkert sjov at køre i med et godt moment, men den ryster og larmer
vel en del mere en 4 cylindre.
Næh - startede på MC for 13 år siden på en V2 - 2½'er, fortsatte på en 500
paralel-twin, videre til 2 forskellige 6½ër én-stampere og kører nu en 2½'er
ën-stamper.
Rystelser ? næh - bare et spørgsmål om fornuftig konstruktion; balance og
balance-akseler.
En twin har fin trækkraft - ën-stampere ligeså. Største foskel er egentlig
ikke 1- eller 2 cylindre; springet fra en 6½ med vippetøj il en 2½ hvor
knasterne træder direkte på ventilerne kræver lidt tilvænning, da det røde
felt på den store starter der hvor den lille begynder at trække igennem
Jesper Hedegaard
Kawasaaki KLX250 når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder
| |
Hans Mouridsen (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 28-10-10 09:47 |
| | |
Leo Jensen (28-10-2010)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 28-10-10 01:20 |
|
On 28 Okt., 09:08, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Ivar wrote:
> > Per skrev:
>
> >> Mon det er holdbart nok til en bil i forhold til 4 cyller ?
>
> > En tocylindret er mere økonomisk end en fircylindret pga den
> > mindre friktion. Mindre friktion er mindre slid, så umiddelbart
> > skulle der ikke være grund til nervøsitet. Det har mere betydning
> > for holdbarheden, om der er nogle konstruktive fejl, eller skal
> > vi kalde dem ups-er.
>
> Tak
>
> Jeg har dog hørt at færre cylindre er = mindre holdbarhed.
>
> Specielt 1 cylindrede (motorcykler) har det hårdt i forhold til fx. 4. pga.
> det er hårdt for lejer og plejlstang mv.
Selve kræfter for den enkelte plejlstang osv er de samme, hvis ydelse,
komponenter og omdrejninger er de samme for den enkelte cylinder, men
det er de jo ikke. En 1-cylindret MC vil i de fleste tilfælde yde
mindre end en 4-cylindret og vil derfor generelt køre med en højere
belastning ift max ydelse. Samtidig er stumperne i motoren større og
tungere og kan dermed ikke rotere på samme måde som en 4-cylindret med
mindre volumen pr. cylinder.
>
> Men den bliver interessant at "høre" i gadebilledet.
Interessant er nok et rigtigt ord i den sammenhæng, for jeg tror det
er en grov havetraktorlyd, vi skal til at vænne os til...
MVH Leo
| |
|
|