Skattepligt af 1%-godtgørelse
Fra : Kasper Demant

Dato : 26-10-10 23:55

Antag at man som sælger af en fast ejendom omfattet af Lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom* kapitel 2 modtager
en godtgørelse fra køberen på 1% af købesummet jf. § 11, stk. 1, 1.
pkt., idet denne udnytter sin fortrydelsesret efter §§ 8-11 jf. § 7.

Er denne modtagne godtgørelse skattepligtig?

* link til seneste lovbekendtgørelse:

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-10-10 07:18

Kasper Demant skrev den 27-10-2010 00:55:
> [...]
> pkt., idet denne udnytter sin fortrydelsesret efter §§ 8-11 jf. § 7.
>
> Er denne modtagne godtgørelse skattepligtig?

Hmmm, umiddelbart kunne jeg kun finde følgende afsnit:

i Ligningsvejledningen for erhvervsdrivende (herunder: salg af ejendomme):

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=103326

-------------
Når en handel hæves
   Hvis betingelserne for en handels gennemførelse ikke opfyldes, og
handelen derfor hæves, kan overdragelsen i visse tilfælde ikke tillægges
skattemæssig virkning. En eventuel beskatning af sælgerens avance ved
handelen skal i så fald ophæves. Manglende opfyldelse af en på
aftaletidspunktet objektivt konstaterbar betingelse medfører, at aftalen
også i skattemæssig henseende må anses for en nullitet (skd.
1977.42.171), f.eks. i de tilfælde, hvor handelen er betinget af, at
ejendommen skifter zone, eller at udstykningstilladelse opnås, eller
hvor handelen f.eks. er gjort betinget af, at sælgeren ikke beskattes af
avancen eller lign. Når handelen herefter anses for en nullitet, skal
parterne skattemæssigt stilles, som om handelen ikke var indgået, se
eksempelvis LSRM 1979, 38 LSR.
En handel, der hæves, fordi køberen ikke er i stand til at udrede den
kontante betaling, kan efter omstændighederne også i skattemæssig
henseende betragtes som ikke indgået. Dette gælder dog ikke, hvis der er
givet udsættelse med den kontante udbetaling i længere tid, normalt over
1 år.

Hvis handelen derimod hæves af andre årsager, og ejendommen som følge
heraf tages tilbage af sælgeren, kan der ikke skattemæssigt ses bort fra
handelen. Ved sælgerens overtagelse af ejendommen på ny, foreligger
således en ny handel. Sælgeren anses i denne situation for at have
erhvervet ejendommen for en pris svarende til det hos køberen udestående
beløb plus omkostninger plus eventuelt overtagne prioriteter m.v.

Se LSRM 1976, 59 LSR, hvor køberen af en ejendom, der på grund af
misligholdelse blev tilbageskødet sælgeren, opnåede fradrag for
renteudgifter og ejendomsskatter i besiddelsestiden, hvorimod et af
køberen udredet erstatningsbeløb, som han betragtede som en
fradragsberettiget leje- eller forpagtningsafgift, blev anset som et
ikke-fradragsberettiget formuetab.

TfS 1997, 635 DEP. En fortrudt handel efter lov nr. 391 af 14. juni
1995 om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
behandles, som om den ikke har fundet sted, og godtgørelsen er skattefri
uden for næringstilfælde.

I SKM2008.1055.VLR tog Skatteministeriet bekræftende til genmæle over
for klagers påstand om, at denne ikke skal medregne fortjeneste ved salg
af en ejendom. Klageren var tidligere ved byretten blevet dømt til at
anerkende, at køberen kunne hæve handlen, således at klageren mod at få
ejendommen tilbageskødet blev dømt til at tilbagebetale købesummen og
betale godtgørelse for de afholdte købsomkostninger samt ejendomsskat.
------------------

*privat kommentar og alt det der....derudover har jeg ikke vidtgående
forstand på ejendoms-problemstillinger...kun fundet via google*

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : alexbo

Dato : 27-10-10 08:43

"Kasper Demant"skrev

> [...]
> idet denne udnytter sin fortrydelsesret efter §§ 8-11 jf. § 7.
> Er denne modtagne godtgørelse skattepligtig?

Det er et godt spørgsmål som man siger når man ikke kender svaret.
Men hvis sælger er omfattet af parcelhusreglen, hvad jeg formoder er en
forudsætning for spørgsmålet, ville salget i sig selv være skattefrit, så
jeg har svært ved at se at en godtgørelse for en annulleret købsaftale
skulle være skattepligtig, den kan ses som en del af salgsproceduren, en
godtgørelse for de med annuleringen forbundne udgifter, sælger kan være
flyttet og køber overtaget ejendommen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 27-10-10 12:38

Den 27-10-2010 09:42, alexbo skrev:
> [...]
> salgsproceduren, en godtgørelse for de med annuleringen forbundne
> udgifter, sælger kan være flyttet og køber overtaget ejendommen.

Ja spørgsmålet er ganske svært, og jeg går og bryder mit hovede med hvad
der må gælde.
Parcelhusreglen er imidlertid en regel i
ejendomsavanecebeskatningsloven, og kan kun komme på tale når der rent
faktisk sker et salg. Der er rimelig enighed om, at denne ikke skal
kunne begrunde skattefritagelse.

Udgangspunktet må jo være, at indtægten er skattepligtig jf.
statsskattelovens § 4, men godtgørelsen kan rimeligvis også være
skattefritaget    som kapitalgevinst efter statsskattelovens §5

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : alexbo

Dato : 27-10-10 14:06

"Kasper Demant" skrev

> Udgangspunktet må jo være, at indtægten er skattepligtig jf.
> statsskattelovens § 4, men godtgørelsen kan rimeligvis også være
> skattefritaget som kapitalgevinst efter statsskattelovens §5

For at en erstatning skal være skattepligtig skal den træde i stedet for en
indtægt efter min mening.
Jeg tror jeg ville kigge på noget et engangsbeløb til dækning af et ikke
økonomisk tab.
Som tort og svie erstatning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 27-10-10 14:41

Den 27-10-2010 15:05, alexbo skrev:

> For at en erstatning skal være skattepligtig skal den træde i stedet for en
> indtægt efter min mening.
Det er ikke rigtigt. Hvis din fabrik brænder, og du får erstatning for
bygningerne, skal du stadigvæk betale skat af det beløb, som
erstatningen overstiger din anskaffelsessum.

> Jeg tror jeg ville kigge på noget et engangsbeløb til dækning af et ikke
> økonomisk tab.
> Som tort og svie erstatning.

Jeg mener ikke at have nævnt noget med erstatning, men hvis jeg har var
det en fejl.

Det handler jo om, hvorvidt godtgørelsen skal ses som en indtægt fra et
kapitalaktiv (skattepligt SL § 4) eller en gevinst fra et kapitalaktiv
(skattefritagelse SL § 5)

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-10-10 12:53

On Wed, 27 Oct 2010 00:55:00 +0200, Kasper Demant <news@kwdemant.dk>
wrote:

> [...]
>pkt., idet denne udnytter sin fortrydelsesret efter §§ 8-11 jf. § 7.
>
>Er denne modtagne godtgørelse skattepligtig?

Hvis det er ifbm. en konkret sag så kunne man bede SKAT om et bindende
svar, det koster lidt, men så er det på det rene.

/Hans

Fra : Kasper Demant

Dato : 27-10-10 13:15

Den 27-10-2010 13:53, Hans Kjaergaard skrev:

> Hvis det er ifbm. en konkret sag så kunne man bede SKAT om et bindende
> svar, det koster lidt, men så er det på det rene.
>

> /Hans

Det er ikke en konkret sag, blot teoretisk.

Et bindende svar fra SKAT giver selvfølgelig klarhed om netop èt konkret
tilfælde, men deres svar er ikke nødvendigvis juridisk korekt.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-10-10 13:43

On Wed, 27 Oct 2010 14:14:33 +0200, Kasper Demant <news@kwdemant.dk>
wrote:

>Et bindende svar fra SKAT giver selvfølgelig klarhed om netop èt konkret
>tilfælde, men deres svar er ikke nødvendigvis juridisk korekt.

Interesant, dvs. man kan få (købe) et bindende svar fra SKAT som kan
vise sig at være juridisk forkert, og derfor holder svaret ikke i
sidste ende ?

/Hans

Fra : Kasper Demant

Dato : 27-10-10 14:43

Den 27-10-2010 14:43, Hans Kjaergaard skrev:

> Interesant, dvs. man kan få (købe) et bindende svar fra SKAT som kan
> vise sig at være juridisk forkert, og derfor holder svaret ikke i
> sidste ende ?
>

> /Hans

Svaret vil vel holde i sidste ende, da SKAT jo skal følge deres egne
forhåndsgodkendelser, og dermed ikke indbringer disse til højere
myndighed. Hensynet til borgerens berettede forventninger må også føre
hertil, med mindre det bindende svar var åbenlyst forkert.

Men ja, man kan sagtens få et bindende svar fra skattemyndighederne som
er juridisk forkert

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-10 21:44

Kasper Demant skrev den 27-10-2010 14:14:

> Det er ikke en konkret sag, blot teoretisk.
>
> Et bindende svar fra SKAT giver selvfølgelig klarhed om netop èt konkret
> tilfælde, men deres svar er ikke nødvendigvis juridisk korekt.

Det bindende svar skulle da meget gerne være juridisk korrekt.

Der er naturligvis nogen forudsætninger for bindende svar fx ændret
lovgivning kan gøre, at det bindende svar ikke længere er gyldig.
eller at de forudsætninger man opstillede i sine spørgsmål ikke er
opfyldt alligevel.

Derudover har man mulighed for at klage det bindende svar jf.
skatteforvaltningsloven.

De 300 kroner til bindende svar er nok den billigste revisor man kan få.

*som altid: privat kommentar*

Fra : Kasper Demant

Dato : 01-11-10 22:03

Den 27-10-2010 00:55, Kasper Demant skrev:
> [...]
> pkt., idet denne udnytter sin fortrydelsesret efter §§ 8-11 jf. § 7.
>
> Er denne modtagne godtgørelse skattepligtig?

Jeg har fundet svaret, og synes jeg ville dele det med jer som har vist
interesse for emnet.

Hovedredaktør på Karnovs Lovsamling, Dr.jur Jan Pedersen skriver i
Skatteretten 1, Afs. 3, kap. 2, s. 516 n29:
"...en ejendomshandel, som fortrydes efter Lov om forbrugerbeskyttelse
af fast ejendom, behandles [skatteretligt]som om, den ikke har fundet
sted. En godtgørelse betalt efter loven er skattefri efter
[Statsskatteloven] § 5."

Vh.
Kasper Demant
ba.jur