Byfornyelse og gårdlaug
Fra : RK

Dato : 26-10-10 17:16

Efter 90ernes Københavnske byfornyelse etablerede kommunen gårdanlæg som
senere skulle overtages og drives af ejerne af ejendommene. Der skulle i den
forbindelse oprettes gårdlaug som skulle godkendes af magistraten. Jeg har
lidt svært ved at finde ud af hvem gårdlaugets medlemmer er. Er det kun
ejerne eller har almindelige lejere ret til at møde op ved gårdlaugets
generalforsamling? Hvor mange bestyrelsesmedlemmer skal der være i et
gårdlaug? Hvor finder jeg lovteksten desangående?

Fra : alexbo

Dato : 26-10-10 19:19

"RK" <flemming.j@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> gårdlaugets generalforsamling? Hvor mange bestyrelsesmedlemmer skal der
> være i et gårdlaug? Hvor finder jeg lovteksten desangående?

Jeg tror det er denne der er grundlaget.
Byfornyelsesloven af 1987

§ 29. Når et gennemførelsesprojekt er vedtaget, skal kommunalbestyrelsen
pålægge private ejendomme, der omfattes af projektet, de som følge heraf
nødvendige servitutter om udlæg af fællesarealer og indretning af
fællesanlæg for områdets bebyggelse samt om gennemførelsen af den fremtidige
vedligeholdelse og drift af de omhandlede fællesanlæg. Servitutterne er
bindende for ejere og indehavere af andre rettigheder over ejendommene uden
hensyn til, hvornår retten er stiftet. Kommunalbestyrelsen lader
servitutterne tinglyse på ejendommene.

Hvis ellers det virker og du har digital signatur eller Nem_ID samt
naturligvis matrikelnummer, skulle du kunne få oplysningerne om servitutter
her.
https://www.tinglysning.dk/tinglysning/welcome.xhtml

mvh
Alex Christensen

mvh
Alex Christensen

Fra : RK

Dato : 26-10-10 20:26

> [...]
>
> Hvis ellers det virker og du har digital signatur eller Nem_ID samt
> naturligvis matrikelnummer, skulle du kunne få oplysningerne om

Tak for det Alex!

Kan du hjælpe med at gennemskue svaret på mit spørgsmål for mig?

Vh.
R.K.

Fra : alexbo

Dato : 26-10-10 20:46

"RK" skrev

> Kan du hjælpe med at gennemskue svaret på mit spørgsmål for mig?

Jeg kan da finde nogen vedtægter for sådan et gårdlaug,

http://gaardlaugetsorgenfri.dk/pages/vedtaegter.html
Ifølge §2 er ejerne medlemmer, men ifølge §5,1 indkaldes lejerne til
generalforsamlingen blot uden stemmeret.

Andre laugsvedtægter jeg har fundet har ikke den mulighed, prøv at søge på
gårdlaug på google, der finder du en del.
Måske den der hører til din ejendom, eller må du spørge efter vedtægterne,
måske med et opslag i ejendommen.

mvh
Alex Christensen

Fra : RK

Dato : 26-10-10 22:14

> [...]
> gårdlaug på google, der finder du en del.
> Måske den der hører til din ejendom, eller må du spørge efter vedtægterne,

Hej Alex!

Tak for din store hjælp!

Jeg har faktisk vedtægterne men der står tilsyneladende ikke helt præcist
noget om lejernes ret til fremmøde, endsige stemmeret ved
generalforsamlingen. Umiddelbart forstår jeg vedtægterne sådan at
gårdlaugets medlemmer (ejerne?) har møde(pligt) og stemmeret men lejerne er
ikke specifikt nævnt? Beslutningsprocessen er således til at overse ofte
møder der så få ejere op at der ikke kan dannes en bestyrelse?

Vh
RK

Fra : alexbo

Dato : 26-10-10 23:21

"RK" skrev

> Jeg har faktisk vedtægterne men der står tilsyneladende ikke helt præcist
> noget om lejernes ret til fremmøde, endsige stemmeret ved
> generalforsamlingen.

Ja så er det heller ikke nemt for mig at finde ud af, jeg har ikke engang
vedtægterne.

mvh
Alex Christensen