Restgæld på brugt b
Fra : Ebbe

Dato : 26-10-10 09:29

Hvordan sikrer man sig at der ikke er en restgæld som man kommer til
at hæfte for ved køb af en brugt bil. Man har hørt flere
skrækhistorier, og brugtbil forhandlere er ikke engle.
mvh Ebbe

Fra : craft

Dato : 26-10-10 02:47

Du slår op i bilbogen og sikrer dig, at der ikke er tinglyst nogle
rettigheder over bilen. Skulle der være tinglyst nogle rettigheder, så
bed sælger/kreditor om at udlevere bevis på/bekræfte, at rettigheden
er bragt til ophør (eks. bevise at gælden er betalt) og at den således
materielt ikke længere eksisterer.

Så er du sikker på, at ingen af sælgers kreditorer kan komme efter
dig.

Der er imidlertid en anden risiko, som du aldrig kan sikre dig imod:
Risikoen for at sælger har solgt bilen til en anden person inden den
bliver solgt til dig. Hvis du barer sørger for ikke at betale for
bilen før du får den udleveret, så burde du dog være rimelig sikker på
at kunne få lov til at beholde den i en eventuel konflikt med sælgers
andre aftaleerhververe.

Fra : Michael Weber

Dato : 26-10-10 09:45

craft wrote:
> [...]
> bed sælger/kreditor om at udlevere bevis på/bekræfte, at rettigheden
> er bragt til ophør (eks. bevise at gælden er betalt) og at den således

Der findes en service her, der måske kan bruges:
http://www.bilbasen.dk/bilbogen/checkpant.htm

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-10-10 10:25

> Der findes en service her, der måske kan bruges:
> http://www.bilbasen.dk/bilbogen/checkpant.htm

Ja, og dog - for de fraskriver sig ethvert ansvar hvis oplysningen er usand.

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : Leif Neland

Dato : 26-10-10 11:21

Den 26-10-2010 11:25, Troels [around 9000] skrev:

> Ja, og dog - for de fraskriver sig ethvert ansvar hvis oplysningen er
> usand.

Sådan en side vil jeg også lave

"Såvidt jeg ved, er der ikke restgæld, men hvis der er, er det bare
ærgeligt. xx kr, tak"

Leif

Fra : alexbo

Dato : 26-10-10 12:15

"Troels skrev

> Ja, og dog - for de fraskriver sig ethvert ansvar hvis oplysningen er
> usand.

Nej det gør de faktisk ikke, de fraskriver sig ansvaret for fejl begået af
bilbogen.
Deres egne fejl tager de ansvaret for.

"BilBasen er ikke ansvarlig for fejl eller mangler ved de informationer, der
oplyses om igennem nærværende service, medmindre de pågældende fejl eller
mangler beviseligt skyldes forsætligt eller uagtsom datahåndtering fra
BilBasens side."

Det er noget helt andet end "enhvert ansvar".

Bilbasens service er ganske glimrende, den har den store fordel at man ikke
behøver stelnummer men kan nøjes med reg.nr. hvilket ofte er mere
tilgængeligt.
Ved privat salg hvor de fleste sager om skjult pant opstår, kan man direkte
selv se reg. nr., kontrollere bilen for pant næsten hele døgnet, hvorimod
bilbogen kun har åbent 3 timer om dagen for telefoniske forespørgsler og kun
på stelnummer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-10-10 13:58

> [...]
> fra BilBasens side."
>
> Det er noget helt andet end "enhvert ansvar".

OK så, men bottom line er, at det stadig ikke er en garanti for "ingen
restgæld".

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : Michael Weber

Dato : 26-10-10 14:46

Troels [around 9000] wrote:

> OK så, men bottom line er, at det stadig ikke er en garanti for "ingen
> restgæld".

Det kan du, i sagens natur, ikke få på nogen som helst måde.
Fra der er foretaget en registrering af f.eks. pant til den er indtastet
i bilbogen, kan der gå et stykke tid. Mellem disse to tidspunkter kan du
få et udtræk, der ikke afspejler virkeligheden.

Fra : JBH

Dato : 26-10-10 17:34

> [...]
>
> Bilbasens service er ganske glimrende, den har den store fordel at man
> ikke behøver stelnummer men kan nøjes med reg.nr. hvilket ofte er mere

Der er bare lige den lille detalje, at et nummerpladeskift kan "camuflere"
en evt. restgæld...

> [...]
> direkte selv se reg. nr., kontrollere bilen for pant næsten hele døgnet,
> hvorimod bilbogen kun har åbent 3 timer om dagen for telefoniske

Men man kan ikke skjule pant/restgæld i stelnummeret

mvh
JBH

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-10-10 18:13

On Tue, 26 Oct 2010 18:34:02 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>Der er bare lige den lille detalje, at et nummerpladeskift kan "camuflere"
>en evt. restgæld...
Mon dog ?
Tror du ikke de tager nummerpladen og laver en lookup på stelnummeret,
og så igen en søgning på evt. tinglysninger vha. stelnummeret ?
Alt andet ville være tåbeligt.

/Hans

Fra : Michael Weber

Dato : 26-10-10 18:51

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> Tror du ikke de tager nummerpladen og laver en lookup på stelnummeret,
> og så igen en søgning på evt. tinglysninger vha. stelnummeret ?

Et svar fra bilbasen, hvor der er indtastet nummerpladenummer for en bil med pant er som følgende:

"Køretøjet med stelnummer XXXXXXXXXXXX er pr. 26. oktober 2010 noteret for pant i Bilbogen.
Køretøjet er registreret som: 2008, BILMÆRKE

Følgende har pant i køretøjet:
Nordea Bank-AFDELING

Ved køb af dette køretøj bør du kontakte ovennævnte panthaver med henblik på,
at din indbetaling laves direkte til dem og med den betingelse at de afmelder deres ret i Bilbogen.

Resultatet er også sendt til din e-mail-adresse."

Man får det rigtige stelnummer, bilmærke samt nordeas bank-afdeling i beskeden.
Jeg har blot valgt at ændre det i denne post.

Fra : JBH

Dato : 26-10-10 21:57

> Mon dog ?
> Tror du ikke de tager nummerpladen og laver en lookup på stelnummeret,
> og så igen en søgning på evt. tinglysninger vha. stelnummeret ?

Næh. Det er iflg en bankrådgiver jeg snakkede med en kendt praksis blandt
plattenslagere, at en udskiftning af nummerpladerne kan skjule en
restgæld....

Et opslag på en "ny" nummerplade viser ingen restgæld, da restgælden følger
stelnummeret. (og tilsyneladende den nummerplade bilen havde da pantet blev
oprettet)

> Alt andet ville være tåbeligt.

Måske praksis er blevet ændret inden for de sidste par mdr. eller
bankrådgiveren talte usandt....

mvh
JBH

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-10-10 22:06

> Et opslag på en "ny" nummerplade viser ingen restgæld, da restgælden følger
> stelnummeret. (og tilsyneladende den nummerplade bilen havde da pantet blev
> oprettet)

Den har jeg netop fået bekræftet af min bankrådgiver.

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : alexbo

Dato : 26-10-10 22:45

"Troels skrev

> Den har jeg netop fået bekræftet af min bankrådgiver.

Det bliver det ikke mere rigtigt af, pantet følger bilen, og bilens ID er
stelnummeret.
Den behøver ikke engang at være indregistreret, den skal blot findes i
centralregistret, så pant i en tysk importbil der ikke har været
indregistreret kan man ikke finde i bilbogen.

Man kan selvfølgelig risikere at købe en bil med nummerplader stjålet fra en
anden og pantfri bil, men det er noget andet end at pantet følger
nummerpladen.

For nogle år siden kunne man selv finde stelnummeret ved hjælp at reg.nr.,
men det fik centralregistret eller datatilsynet sat en stopper for.
det tætteste man kan komme er så vidt jeg ved her.
http://www.biltorvet.dk/MinBil/MinBil.aspx

Men der kan man så også kontrollere om oplysningerne fra Bilbasen er helt
ved siden af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-10-10 23:07

> Det bliver det ikke mere rigtigt af, pantet følger bilen, og bilens ID
> er stelnummeret.

Ja, og derfor vil en ny nr.plade "sløre" det.

--
/// Troels
BMW - Freude am Fahren

Fra : alexbo

Dato : 26-10-10 23:14

"Troels skrev

> Ja, og derfor vil en ny nr.plade "sløre" det.

Sludder, en ny nummerplade gør ingen forskel, en falsk vil gøre det.

Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 26-10-10 23:09

"alexbo" skrev

> Men der kan man så også kontrollere om oplysningerne fra Bilbasen er helt
> ved siden af.

Hvilket selvfølgelig ikke gør nogen forskel hvis nummerpladen er fra en
anden bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 26-10-10 23:17

On Tue, 26 Oct 2010 23:05:41 +0200, "Troels [around 9000]"
<denne.fjern@computer.dk> wrote:

>Den har jeg netop fået bekræftet af min bankrådgiver.

En bil registreres ikke i bilbogen med nummerplade, men kun med
stelnummer.
http://www.statstidende.dk/default.aspx?pg=36.1.15.792363&date=28.11.2009&mode=1#pnlAnnouncementStart
klik selv på Bilbogen (oversigten er ikke opdateret til dd men giver
et indblik i hvad der registreres)

Så det Bilbasen.dk gør at de finder stelnummeret via reg. nummeret og
her kan der alt efter hvorledes Bilbasen har fået opdateret sine data
opstå et hul mellem to opdateringsrunder, dvs. de har simpelthen ikke
fået de nyeste nummerplader med.
Dette burde resulterer i en form for fejlmeddelse/alarm/advarsel fra
Bilbasen ved forespørgelse på et reg. nummer de ikke kender, således
at spørger bliver bekendt med usikkerheden.
Men hvordan Bilbasen gør i praksis vides ikke, og deres
ansvarsfraskrivelse skal nok læses i det lys.

Så bankrådgiverens påstand er betinget af at man kun har reg. nummeret
til rådighed og bilen er nyindregistreret(man spørger mellem to
opdateringer af bilbasens datagrundlag) og at man benytter Bilbasen
som indgang til indhentelse af oplysningerne.

Den rigtige vej at gå er direkte til Bilbogen på telefon 9968 5850 og
der kan man kun benytte stelnummeret som basis for en forespørgelse.
Det er så lidt sjovt at denne tinglysning ikke er fuldt ud
digitaliseret og derfor ikke pt. direkte tilgængelig for
offentligheden, men man kan da se hvorledes de påtænker at det skal
virke http://provesystem.tinglysningsretten.dk/web/index.htm
(Det er java hav tålmodighed)

/Hans

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 26-10-10 23:28

On Wed, 27 Oct 2010 02:17:10 +0400, Hans Kjærgaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>digitaliseret og derfor ikke pt. direkte tilgængelig for
>offentligheden, men man kan da se hvorledes de påtænker at det skal

http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/fiu/pgf/11/spm/8/svar/732519/877626.pdf
Som er svar på:
Spørgsmål nr. 9, § 11 fra Folketingets Finansudvalg (Alm. del):
”Vedrørende bilbogen ønskes en redegørelse for udviklingen
af den elektroniske registrering og herunder
a) hvilke ændringer der blev foretaget i 1990’erne, da man
overgik fra manuel behandling til elektronisk registrering
b) hvilke ændringer der foretages med det foreliggende projekt.”

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 26-10-10 23:34

"Hans Kjærgaard" skrev

> [...]
> her kan der alt efter hvorledes Bilbasen har fået opdateret sine data
> opstå et hul mellem to opdateringsrunder, dvs. de har simpelthen ikke

Hvis ikke de har nummerpladen i databasen kan de ikke komme frem til et
stelnummer de kan spørge på, så bilbasen kan ikke komme med et resultat der
siger at intet er registreret på den bil.
De kan slet ikke spørge i bilbogen.

Man kan forestille sig at en sælger omregistrerer og får et nyt reg.nr og
sætter bilen til salg, men det vil ikke give en ren attest, det vil give et
reg. nummer ukendt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-10-10 18:15

On Wed, 27 Oct 2010 00:33:40 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>stelnummer de kan spørge på, så bilbasen kan ikke komme med et resultat der
>siger at intet er registreret på den bil.
Så langt kommer man ikke med Bilbasens service.
Søger man på et ikke eksisterende registrerings nummer (et deres
database ikke kender) kommer der en fejlmeddelse om at
registreringsnummeret er forkert eller ikke findes.

>Man kan forestille sig at en sælger omregistrerer og får et nyt reg.nr og
>sætter bilen til salg, men det vil ikke give en ren attest, det vil give et
>reg. nummer ukendt.
Det er så lige præsist det der sker, så de gode bankfolks oplysninger
om at man kan snyde sig til en blank tinglysningsattest ved at få et
nyt registreringsnummer må siges ikke at have en gang på jorden.

/Hans

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 26-10-10 22:21

On Tue, 26 Oct 2010 22:57:17 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>Næh. Det er iflg en bankrådgiver jeg snakkede med en kendt praksis blandt
>plattenslagere, at en udskiftning af nummerpladerne kan skjule en
>restgæld....
Det kan simpelthen ikke passe, noget så simpelt MÅ der være taget
højde for i systemet.
Nummerpladen er nøglen til stelnummeret.
Stelnummeret er nøglen til tinglysningerne.
Tinglysningerne kan fortælle om evt. restgæld.

>Et opslag på en "ny" nummerplade viser ingen restgæld, da restgælden følger
>stelnummeret. (og tilsyneladende den nummerplade bilen havde da pantet blev
>oprettet)
Mon ikke du fik en sludder for en sladder og bankrådgiveren troede
selv han var verdensmester ?
Og han sidder stadig som rådgiver i en lille ussel filial uden udsigt
til forfremmelse ?

>Måske praksis er blevet ændret inden for de sidste par mdr. eller
>bankrådgiveren talte usandt....
Bankrådgiveren har måske bare mistolket noget han har hørt et eller
andet sted, du ved, en historie bliver genfortalt flere gange i en
kæde og ændre sig lidt i hvert led.

/Hans

Fra : JBH

Dato : 27-10-10 00:21

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bankrådgiveren har måske bare mistolket noget han har hørt et eller
> andet sted, du ved, en historie bliver genfortalt flere gange i en

Eller også kender (bank)folk som til daglig beskæftiger sig med lånesager
osv. en smule mere til hvordan fup og fiduser sker i praksis end nogle af de
de "klåge Åger" her i gruppen....

(Jeg havde kig på en nyere campingvogn som havde fået en af de nye EU
mummerplader på. Da jeg på opfordring fra bankrådgiveren spurgte sælger ind
til hvorfor han havde haft pladerne pillet af en 4 år gammel campingvogn,
som koster under 500kr/år i vægtafgift, virkede han pludselig ikke længere
interesseret i at handle og interessen sluttede helt da jeg bad om
stelnummeret.... busted.)

/JBH

Fra : alexbo

Dato : 27-10-10 00:59

"JBH" skrev

> Eller også kender (bank)folk som til daglig beskæftiger sig med lånesager
> osv. en smule mere til hvordan fup og fiduser sker i praksis end nogle af
> de de "klåge Åger" her i gruppen....

Ja vi ved jo hvor dygtige bankfolk er.
Nu er det ikke nemt at diskutere med folk der ingenting ved selv, men bare
har hørt noget fra nogen.

Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-10-10 07:19

On Wed, 27 Oct 2010 01:20:35 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>Eller også kender (bank)folk som til daglig beskæftiger sig med lånesager
>osv. en smule mere til hvordan fup og fiduser sker i praksis end nogle af de
>de "klåge Åger" her i gruppen....
De salgsfolk kan nok mange interesante historier (hvis formål er at
slikke kunden om ørene), de glemmer bare at fortælle den historie om
hvis rådgiver bankrådgiveren egentligt er. Ikke dermed sagt at det de
siger er løgn, det kan bare være den forenkeltede version af en given
historie uden alle detaljer og forbehold.
Men det er sælgere og de skal ses med de øjne, dvs. kontroller/afprøv
deres påstande mindst et alternativt sted, og det kunne være denne
gruppe.
Du vil ved gemmenlæsning af denne tråd opdage detaljer omkring evt.
pantregistrering du ikke fik oplyst af din bamkrådgiver.

> [...]
>som koster under 500kr/år i vægtafgift, virkede han pludselig ikke længere
>interesseret i at handle og interessen sluttede helt da jeg bad om
Man skal altid i handel med bil bede om at se registrerings attesten,
kan man ikke få lov til det, er det bare at gå sin vej, det er altid
et tegn på ugler i mosen hvis sælger ikke har denne og det uanset hans
forklaring på hvorfor han ikke har den.

Køb af bil er nogle gange en meget stor økonomisk handling (og dermed
risiko), man bør i egen interesse være meget grundig i sine
forberedelser og ikke kun lade sig vejlede et sted, søg vejledning
flere steder.
Det kan ofte betale sig at lytte til dem der er blevet snydt i en
handel fremfor dem hvor det hele er kørt lige efter bogen.

/Hans