/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dækbredde
Fra : Raprap


Dato : 26-10-10 06:55

Jeg får sammen med min nye Auris et par OZ fælge i størrelsen 8 X 17".
Hvor store/brede dæk kan der sidde på sådanne fælge.
Skal nok selv sørge for ikke at købe noget der rager ud over skærmkanten


Rap

 
 
Kanstrup (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Kanstrup


Dato : 26-10-10 01:07

On 26 Okt., 07:55, Raprap <G...@life.now> wrote:
> Jeg får sammen med min nye Auris et par OZ fælge i størrelsen 8 X 17".
> Hvor store/brede dæk kan der sidde på sådanne fælge.
> Skal nok selv sørge for ikke at købe noget der rager ud over skærmkanten
>
>
> Rap

225 passer fint - jeg har selv kørt med 225/45R17 på 8x17 på en
E46'er, og har det foran nu på min E91'er. (8,5" og 255 bagpå til
reference). Dækket flugter fint med fælgen, men yder stadig en lille
smule "kantstensbeskyttelse".

- Kanstrup

Simon (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 26-10-10 15:53

On 26-10-2010 07:55, Raprap wrote:
> 8 X 17". Hvor store/brede dæk kan der sidde på sådanne fælge.

Tabel med tommelfinger-anbefalinger her:
http://customwheelsmarket.com/rimwheelwidth1.html

--
Simon

Bjarke@Escape (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 26-10-10 22:01

Køb dem til foråret. Skidt med brede dæk når man gerne vil overleve om
vinteren .....

"Raprap" <Get@life.now> skrev i meddelelsen
news:Xns9E1D50A47DCD8Getlifenow@130.225.254.104...
> Jeg får sammen med min nye Auris et par OZ fælge i størrelsen 8 X 17".
> Hvor store/brede dæk kan der sidde på sådanne fælge.
> Skal nok selv sørge for ikke at købe noget der rager ud over skærmkanten
>
>
> Rap


Kanstrup (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Kanstrup


Dato : 27-10-10 03:26

On 26 Okt., 23:00, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Køb dem til foråret. Skidt med brede dæk når man gerne vil overleve om
> vinteren .....
>

Hvorfor det? Mener du man står bedre fast på smalle dæk på sne?

- Kanstrup

alexbo (27-10-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-10-10 11:40

"Kanstrup" skrev

> Hvorfor det? Mener du man står bedre fast på smalle dæk på sne?

Det kommer an på hvad du mener med "sne".
Ved et tyndt lag sne kan et smalt dæk nemmere trykke igennem sneen og få fat
i vejen, ved et tykkere lag kan det nemmere trykke sig sit eget mønster i
sneen og få noget tandhjulsvirkning.

Ved et rigtig tykt lag hvor man ønsker at køre ovenpå sneen uden at træde
igennnem vil brede dæk være bedre, de vil virke som snesko, mens smalle dæk
kan træde så meget igennem at bilen står på maven.

Et bredt dæk aquaplaner ved lavere hastighed end et smalt, det samme forhold
gør sig gældende i fedtet føre, det glider nemmere på våde blade og fedtet
vej.

Brede dæk er som ski i vinterlandskabet, har man brug for ski på bilen skal
man vælge brede vinterdæk, har man brug for at køre på vejen skal man vælge
smalle vinterdæk.

Det er som den kommende tids kælketure med ungerne, de brede plastikkælke
kan glide på en våd græsplæne, mens en kælk med meder skal have hårdt
presset sne eller is for at glide.

mvh
Alex Christensen




Leo Jensen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 27-10-10 03:42

On Oct 27, 11:25 am, Kanstrup <kanstruppe...@stofanet.dk> wrote:
> On 26 Okt., 23:00, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
> wrote:
>
> > Køb dem til foråret. Skidt med brede dæk når man gerne vil overleve om
> > vinteren .....
>
> Hvorfor det? Mener du man står bedre fast på smalle dæk på sne?

Hvis dækkene er med pigge og man kører på finske skovveje er det helt
sikkert tilfældet, men ellers betyder det vist ikke det store.

MVH Leo

Leo Jensen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 27-10-10 07:01

On 27 Okt., 12:39, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Kanstrup"  skrev
>
> > Hvorfor det? Mener du man står bedre fast på smalle dæk på sne?
>
> Det kommer an på hvad du mener med "sne".
> Ved et tyndt lag sne kan et smalt dæk nemmere trykke igennem sneen og få fat
> i vejen, ved et tykkere lag kan det nemmere trykke sig sit eget mønster i
> sneen og få noget tandhjulsvirkning.
>
> Ved et rigtig tykt lag hvor man ønsker at køre ovenpå sneen uden at træde
> igennnem vil brede dæk være bedre, de vil virke som snesko, mens smalle dæk
> kan træde så meget igennem at bilen står på maven.
>
> Et bredt dæk aquaplaner ved lavere hastighed end et smalt, det samme forhold
> gør sig gældende i fedtet føre, det glider nemmere på våde blade og fedtet
> vej.
>
> Brede dæk er som ski i vinterlandskabet, har man brug for ski på bilen skal
> man vælge brede vinterdæk, har man brug for at køre på vejen skal man vælge
> smalle vinterdæk.
>
> Det er som den kommende tids kælketure med ungerne, de brede plastikkælke
> kan glide på en våd græsplæne, mens en kælk med meder skal have hårdt
> presset sne eller is for at glide.

Så længe vi regner dæk for 100% stive har du ret. Ski, kælke, stålhjul
på tog og den slags er tæt på, men er ligesom alt andet trods alt
elastisk.

Hvis vi derimod regner dækkene for 100% fleksible (som en blødt
oppustet ballon) vil kontaktarealet kun afhænge af dæktrykket. Et
bredt dæk vil stå på et et bredt, kort areal, mens det smalle dæk vil
stå på et smallere, men længere areal.
Når vi snakker akvaplaning er smalt smart, da dækket skal skære sig
igennem til asfalten, og et længere aftryk får dermed mere fodfæste,
da fronten af aftrykket fjerner vand, mens resten giver greb. Så længe
sneen er mere sjap end sne gælder dette også for sne.

På ordentlig sne vil det 100% fleksible dæk stå på sneen med et
fladetryk svarende til dæktrykket, og det vil derfor ikke få mere
eller mindre fat i sneen afhængigt dækbredden, og at regne med, at der
ligefrem dannes holdbare tænder i sneen, som bilens (tand)hjul kan
gribe fat i, det er nok ude på overdrevet...

Bildæk er ret stive, men slet ikke så stive, at du kan negligere
deformation. Derfor har du altså ikke mere end måske 37% ret...

Nå, vi kom vist trods alt lidt OT. Godt det ikke sker så tit...

MVH Leo

.J.S... (27-10-2010)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 27-10-10 18:01



"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> wrote in message
news:68f42903-40b9-4f99-b21d-a594c7ed388d@j18g2000yqd.googlegroups.com...
> On 27 Okt., 12:39, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> Så længe vi regner dæk for 100% stive har du ret.

Hvis et hjul og underlaget er uendeligt stift vil kontaktarealet være nul


>Ski, kælke, stålhjul
> på tog og den slags er tæt på, men er ligesom alt andet trods alt
> elastisk.
>
> Hvis vi derimod regner dækkene for 100% fleksible (som en blødt
> oppustet ballon) vil kontaktarealet kun afhænge af dæktrykket.

Ja men et smalt hjul vil ha højere dæktryk (ved samme vægt), og så har han
ret igen



mvh/JS


Jensen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 27-10-10 07:14

On 26 Okt., 07:55, Raprap <G...@life.now> wrote:
> Jeg får sammen med min nye Auris et par OZ fælge i størrelsen 8 X 17".

Et par eller et sæt?

Raprap (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Raprap


Dato : 27-10-10 17:28

Jensen <nondesperado@mail.dk> wrote in news:36aa15f3-e868-4b9b-ab12-
3f5226363f52@u17g2000yqi.googlegroups.com:

> On 26 Okt., 07:55, Raprap <G...@life.now> wrote:
>> Jeg får sammen med min nye Auris et par OZ fælge i størrelsen 8 X 1
> 7".
>
> Et par eller et sæt?

Et par...til forhjulene ...og et par til baghjulene.
Undede mig dog lidt da sælgeren sad og regnede priser ud og sagde til mig
at de priser jeg så i kataloget skulle jeg gange med 3 ???
Det viste sig dog at det var fordi han gav 25% rabat på de 4

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste