Havens efterårsfarver
Fra : Aksel

Dato : 26-10-10 15:31

"Nu falmer skoven trindt om land" - og efterårets farver er ligeledes stærkt
på vej til at pryde villahaverne.
Blandt de mest farverige må røn (Sorbus) absolut fremhæves. Der findes mange
underarter, som hver har deres gode egenskaber. Vi har i vores have 4
"slags" : Sorbus dolung (hurtigt voksende), Sorbus sargentii (langsomt
voksende) Sorbus folkneri og Sorbus rehderiana"Joseph Rock"- nævnt i
rækkefølge af farvepragt. Der er sikkert en del flere med ligeså smukke
efterårsfarver.
Man bør unde sig selv at plante et par af de flotte rønnetræer - det er lige
ved at være "opover". Forårets farver er dejlige og opløftende - men
efterårets er
varme, uforlignelige til afrunding af året - inden vinterens komme.
Mvh
Aksel

Fra : Armand

Dato : 26-10-10 18:33

Den 26-10-2010 16:30, Aksel skrev:
> [...]
> efterårets er
> varme, uforlignelige til afrunding af året - inden vinterens komme.

Røn er et skovtræ, som min genbo argumenterede da konen ville lade et
selvsået overleve i deres indkørsel :-|
Det står der endnu og har efterhånden udviklet sig til mere end en busk,
og du har ganske ret: der ér et kæmpe farvespil i røn's efterårsløv og
langs lande/motor -vejene skiller de sig markant ud lige nu.
Selv efter løvfald er der spræl i dem p.g.a. de farvefulde bær der
sidder i tætte klaser.
Måske at det var dem min genbo hellere så ude i skoven fremfor i sin
indkørsel og på bilen :-/

--
Armand.