Havens efterårsfarver
Fra : Aksel

Dato : 26-10-10 15:29

"Nu falmer skoven trindt om land" - og efterårets farver er ligeledes stærkt
på vej til at pryde villahaverne.
Blandt de mest farverige må røn (Sorbus) absolut fremhæves. Der findes mange
underarter, som hver har deres gode egenskaber. Vi har i vores have 4
"slags" : Sorbus dolung (hurtigt voksende), Sorbus sargentii (langsomt
voksende) Sorbus folkneri og Sorbus rehderiana"Joseph Rock"- nævnt i
rækkefølge af farvepragt. Der er sikkert en del flere med ligeså smukke
efterårsfarver.
Man bør unde sig selv at plante et par af de flotte rønnetræer - det er lige
ved at være "opover". Forårets farver er dejlige og opløftende - men
efterårets er
varme, uforlignelige til afrunding af året - inden vinterens komme.
Mvh
Aksel

Fra : ABJ

Dato : 27-10-10 22:08

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Nu falmer skoven trindt om land"

Han var noget farveblind den gode digter

Fra : Aksel

Dato : 28-10-10 20:25

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> "Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Han var noget farveblind den gode digter

Om han var farveblind - og i hvilken grad - ved jeg ikke. Men han har
sikkert nydt det farveskift, der forekommer ved efterårstide. Hans høstsang
tyder derpå.
Gruntvig havde et åbent sind for mange aflivets facetter, og han har været
en milepæl i dansk kultur.
Men se dig omkring netop nu i dagens Danmark - efterårsfarverne er
overvældende. Har man ikke øje for det - så har man godt nok brug for
briller!!!
Mvh
Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-10-10 20:05

Aksel wrote:
> "Nu falmer skoven trindt om land" - og efterårets farver er ligeledes
> stærkt på vej til at pryde villahaverne.
> Blandt de mest farverige må røn (Sorbus) absolut fremhæves.

Løn er også værd at nævne i den sammenhæng.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Aksel

Dato : 30-10-10 20:49

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Løn er også værd at nævne i den sammenhæng.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

Helt absolut. Meget flotte er fortiden f.eks.
Acer pensylvanica og Acer griseum. Acer saccharum har også været flot i år,
men har nu kvittet de fleste blade. Men der er mange flere slags løn med
flot bark og blade.
Mvh
Aksel