Hvad gør vi?
Fra : BoFromDenmark

Dato : 25-10-10 04:13

Hejsa

Info:
Vi har set og budt på en andelslejlighed og ejer ville gerne sælge.
Dog skulle den først tilbydes boligforeningens lejere. Fristen udløb i
fredags og vi ringede til boligforeningen og fik at vide at ingen
havde reageret og lejligheden var vores - fedt.
I morges mødtes vi med ejer og skrev under og alt så lyst ud. En time
efter bliver vi ringet op med en besked om at der alligevel var en der
havde havde budt ind - via mail i torsdags og at handlen derefter
måtte droppes. Vi er chokkeret.

KAN DET VÆRE RIGTIGT???

Vi har skrevet under, med vidne, tjekket med banken og alt var jo i
orden!

Hvad gør vi nu?

Mvh. P & I - og Bo Jørgensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-10 11:32

On Mon, 25 Oct 2010 03:13:09 -0700 (PDT), BoFromDenmark
<boisalten@gmail.com> wrote:

> [...]
>efter bliver vi ringet op med en besked om at der alligevel var en der
>havde havde budt ind - via mail i torsdags og at handlen derefter

Måske, måske ikke.
Nogen skal dog stå til ansvar for at i fik beskeden "at vide at ingen
havde reageret og lejligheden var vores", dvs. det tab i måtte have
lidt skal evt. kompenceres.
Det kan dog ikke udelukkes at nogen skal forklare og kompencerer en
anden andelsbolighaver fordi man har tilladt at lejligheden gik til en
udenfor andelsforeningen.

>Vi har skrevet under,
På hvad har i skrevet under ?

>med vidne, tjekket med banken og alt var jo i orden!
>
>Hvad gør vi nu?

Har du hørt om advokater ?

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 25-10-10 12:00

"BoFromDenmark" skrev

> [...]
> efter bliver vi ringet op med en besked om at der alligevel var en der
> havde havde budt ind - via mail i torsdags og at handlen derefter

Ingenting.
Jeres problem er at I har en underskrevet aftale med ejer, men det er ikke
ejer der har retten til at vælge køber, det er selvfølglig beklageligt at I
har fået forkert telefonisk besked, men det vil være meget svært at lade den
besked gå forud for en lejers førsteret.

Måske kan der blive tale om en erstatning for udgifter, men for det første
skal beskeden være givet af den person i boligforeningen der kan tegne
foreningen ved et andelssalg, for det andet skal beskeden være utvetydig, og
dens afgørende karkter ikke på nogen måde vil blive anfægtet af foreningen.

En besked som, nej der er ikke kommet noget så det ser ud til at blive jeres
lejlighed, er løs nok til at være uforpligtende.
Nu synes jeg "udløb i fredags" er noget diffust, er det midnat mellem
torsdag-fredag, eller fredag når boligforeningens kontor lukker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Philip Telmer

Dato : 25-10-10 05:08

On 25 Okt., 13:00, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Nu synes jeg "udløb i fredags" er noget diffust, er det midnat mellem
> torsdag-fredag, eller fredag når boligforeningens kontor lukker.

Det er mig, som det hele handler om.
Det skal siges, at vi underskrev det på administrationens kontor, og
at de havde lagt papirerne frem.

Mvh
Philip Telmer

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-10 12:18

On Mon, 25 Oct 2010 04:07:33 -0700 (PDT), Philip Telmer
<philiptelmer@gmail.com> wrote:

>Det er mig, som det hele handler om.
>Det skal siges, at vi underskrev det på administrationens kontor, og
>at de havde lagt papirerne frem.

Kontakt en advokat.

/Hans

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-10-10 12:27

> [...]

> Det er mig, som det hele handler om.
> Det skal siges, at vi underskrev det på administrationens kontor, og

Var der ikke vedlagt "Oplysning til køber om fortrydelsesret" eller
lignende?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-10-10 12:31

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Var der ikke vedlagt "Oplysning til køber om fortrydelsesret" eller
> lignende?

Undskyld, glem ovenstående. Er kun interessant såfremt køber fortryder.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : alexbo

Dato : 25-10-10 12:54

"Philip Telmer" skrev

> Det skal siges, at vi underskrev det på administrationens kontor, og
> at de havde lagt papirerne frem.

Det er så blevet til at " vi mødtes med ejer".

Jeg synes at I skal skrive til administrationen at I har en købsaftale med
sælger indgået med administrationens medvirken, og hvis
andelsforeningen/administrationen vil anfægte den må de gå til retten.
At I vil betale og flytte ind som aftalt, om nødvendigt med fogedens hjælp.
Spil bolden over på deres bane.
Det koster ikke noget, I behøver jo ikke gøre alvor af det hvis tingene
spidser til, men lad dem vide at I ikke sådan lige giver op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Philip Telmer

Dato : 25-10-10 05:27

On 25 Okt., 13:17, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> Kontakt en advokat.
>
> /Hans

Vi er studerende og har ikke mange midler. Vi ville først forhøre os
gennem diverse gratis brevkasser til advokater. Kender I nogle sider?

Mvh
Philip

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-10 12:40

On Mon, 25 Oct 2010 04:27:17 -0700 (PDT), Philip Telmer
<philiptelmer@gmail.com> wrote:

>Vi er studerende og har ikke mange midler. Vi ville først forhøre os
>gennem diverse gratis brevkasser til advokater. Kender I nogle sider?
Har du hørt om retshjælpen ?
Gratis juridisk rådgivning, kig i telefonbogen/google, findes i de
fleste større byer.

/Hans

Fra : Philip Telmer

Dato : 25-10-10 05:55

On 25 Okt., 13:39, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> Har du hørt om retshjælpen ?
> Gratis juridisk rådgivning, kig i telefonbogen/google, findes i de
> fleste større byer.
>
> /Hans

Tak - det vil jeg da prøve :)

Ja, vi har jo læst alt igennem, men tror ikke der findes en paragraf
for dette tilfælde.

Fra : BoFromDenmark

Dato : 25-10-10 07:52

> Det er så blevet til at " vi mødtes med ejer".

Sorry - det var mig der var dårlig orienteret. Jeg prøver at hjælpe
til fra sidelinien og fik åbenbart ikke helt fat i detaljerne

Mvh. Bo Jørgensen

Fra : alexbo

Dato : 25-10-10 15:52

"BoFromDenmark" skrev

> Sorry - det var mig der var dårlig orienteret. Jeg prøver at hjælpe
> til fra sidelinien og fik åbenbart ikke helt fat i detaljerne

Det er hvad der sker, reelt er der ikke den helt store forskel, hvis lejeren
har en vedtægtsgivet førsteret kan den ikke bare tilsidesættes, men måske
kan administrationen overtale ham til at vente til næste mulighed, nu de
godt ved de har dummet sig og bliver presset lidt.

Hvis det var lejeren der havde spurgt om en lejlighed der var solgt til en
anden på trods af hans forkøbsret, ville svaret havde været at true
andelsforeningen med en retssag.

Måske kan man få lejeren til at trække sig frivilligt, med hjælp fra
administrationen, hvis ikke er der næppe mere at gøre.

mvh
Alex Christensen