Skift af bremse på RAV4
Fra : Morten P

Dato : 25-10-10 08:54

Mine bremser er slidt ned på min RAV4.

Toyota skal have 8000 for at skifte dem (bremse og kalibre), hvoraf
materialer er 4500 og arbejdsløn 2300 og så noget løst.

Men kan man ikke bytte dem selv?

Hvor meget kræver det hvis man nu skaffer reservedelene et sted?

Er der noget man skal være særligt opmærksom på?

(Min far har byttet bremser på en del biler men kender intet til RAV4)

Fra : alexbo

Dato : 25-10-10 09:47

"Morten P" skrev

> Er der noget man skal være særligt opmærksom på?

Man skal være opmærksom på hvilken model man har og hvilke hjul der skal
skiftes bremser på.

Men ellers er det bare at gå i gang, calibre og klodser er aldrig svært,
skiverne er mere usikkert hvis de skal skiftes, de kan sidder bag hjulnavet,
så er det ikke helt nemt.

8.000 for komplette bremser på alle hjul incl. noget løst er nu ikke så
galt.

mvh
Alex Christensen

Fra : oz3bto

Dato : 25-10-10 15:14

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der noget man skal være særligt opmærksom på?
>
> (Min far har byttet bremser på en del biler men kender intet til RAV4)

Hvis han før har skiftet på andre biler så er det ikke noget problem

Har ikke prøvet på en rav4 men en land cruiser og det tager os under 1 time
at skifte bremserne hele vejen rundt på et hobby værksted

Fra : Brian

Dato : 25-10-10 15:26

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Har ikke prøvet på en rav4 men en land cruiser og det tager os under 1
> time at skifte bremserne hele vejen rundt på et hobby værksted

Medmindre "os" er en mand i hvert hjørne, er jeg lidt imponeret.

Jeg ville droppe taxa'en, og slå mig ned som DK's hurtigste mekaniker

/Brian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-10 15:38

On Mon, 25 Oct 2010 16:26:05 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Medmindre "os" er en mand i hvert hjørne, er jeg lidt imponeret.

Ja det kunne være interssant at få defineret "skifte bremserne hele
vejen rundt" ?

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-10 18:55

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ja det kunne være interssant at få defineret "skifte bremserne hele
> vejen rundt" ?

Det holder da heller ikke en meter.
Det tager væsentlig længere tid at skifte 4 bremser end en time

--
Tom

Fra : oz3bto

Dato : 25-10-10 19:53

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det holder da heller ikke en meter.
> Det tager væsentlig længere tid at skifte 4 bremser end en time

Så må uret på værkstedet gå forkert ..

Tog os (2 mand) 1 time sidst og da fik den nye skiver og koldser på alle 4
hjul

Fra : Brian

Dato : 25-10-10 20:05

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Så må uret på værkstedet gå forkert ..
>
> Tog os (2 mand) 1 time sidst og da fik den nye skiver og koldser på alle
> 4 hjul

I kunne holde en fantastisk akkord på et værksted der gør i den slags.

På en time vil jeg knap kunne nå at køre på liften, finde værktøjet frem, og
få pillet hjulene af... en makker ved siden af til at underholde, vil næppe
få det til at gå hurtigere

/Brian

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-10-10 22:07

Den 25-10-2010 21:04, Brian skrev:
> På en time vil jeg knap kunne nå at køre på liften, finde værktøjet
> frem, og få pillet hjulene af... en makker ved siden af til at
> underholde, vil næppe få det til at gå hurtigere

Det er dælme også svært at gøre det hurtigere med en bajer i den ene
hånd.

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-10 20:46

> "Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

> Så må uret på værkstedet gå forkert ..
>
> Tog os (2 mand) 1 time sidst og da fik den nye skiver og koldser på alle
> 4 hjul

Hvilket svarer til 2 timer.
Jeg er også vant til at skifte bremser, men der bruges tid til både at hejse
bilen op, finde låsebolten, få hjulene af,
afmontere de 2 bolte til kaliberen, afmontere slidindikatior ledning,
afmontere gamle anti hyle fjeder, vippe de gamle klodser ud, afmontere
låseskrue på skiven, afmontere skiven, klemme stemplerne tilbage, finde de
nye klodser og skiver frem, børste narv fri for rust, montere skive og
låseskrue, børste kaliber fri for rust, fedte de relevante dele med
sillikone, montere nye klodser, montere ny fjeder, montere kaliber, montere
slidindikator ledning, montere hjul, sænke bil, åbne motorhjælm checke
bremsevæske og evt. efterfylde.

Det hele x 4 og bagbremserne kan være endnu mere drilske alt efter hvordan
de er lavet ved håndbremsen, hvor også håndbremsen skal løsnes og bagefter
justeres igen.

Dertil er ikke medregnet ting som er rustet fast hvilket f.eks en skive let
kan gøre, omklædning, hente værktøj frem, pakke sammen, vaske fingre, eller
køre prøvetur. Og vel næppe heller at boltene er spændt med det rigtige
moment som man først skal slå op i en bog eller CD/DVD

--
Tom

Fra : Morten P

Dato : 25-10-10 22:03

> [...]
> sillikone, montere nye klodser, montere ny fjeder, montere kaliber,
> montere slidindikator ledning, montere hjul, sænke bil, åbne motorhjælm

speedyauto.se skriver de kan skifte dem på 20-30 minutter på deres
hjemmeside.
Der kommer man bare ind og så gør de det mens man venter.

Men de er nok mere end en mand per bil

Fra : jens

Dato : 25-10-10 21:54

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der noget man skal være særligt opmærksom på?
>
> (Min far har byttet bremser på en del biler men kender intet til RAV4)

Du skriver kalibre og klodser, men mener forhåbentlig skiver og klodser,
hvis det virkelig er kalibre så er det billigt.
Men hvis det er skiver og klodser så kan det godt gøres billigere, til en
136hk d4d årgang 11/05 og frem kan du købe nye klodser og skiver hele vejen
rundt for 2790 kr incl moms ved refako.dk
Men hvis du fotæller hvilken bil det specifikt drejer sig om kunne vi lidt
bedre hjælpe.
Men du kunne også kigge på www.ebay.de det er mit indtryk at skiver og
klodser noget billigere her specielt hvis man vil have f.eks. Ate eller
brembo eller bosch.
http://shop.ebay.de/i.html?_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A3345&rt=nc&_nkw=rav4%20bremsscheiben&_dmpt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&_trksid=p3286.c0.m14.l1513&_pgn=2

Det eneste der kan være mht montering kan være at kalibrene skal skrues
tilbage bagpå, på nogle biler skal der bruges et speciel værktøj til dette.

Fra : Morten P

Dato : 25-10-10 22:07

> Du skriver kalibre og klodser, men mener forhåbentlig skiver og klodser,

Jep

> Men hvis det er skiver og klodser så kan det godt gøres billigere, til en
> 136hk d4d årgang 11/05 og frem kan du købe nye klodser og skiver hele
> vejen rundt for 2790 kr incl moms ved refako.dk

Jeg har fundet et værksted der kan skifte dem på alle hjul for 2750 inkl
moms og materialer og arbejdstid og det er på regning.

Det kunne jeg ikke sige nej til så der er jeg i morgen kl 8

Det er så ikke originale dele, men så vidt jeg fik at vide er delene
identiske og lavet på samme fabrik, men på toyotas er der bare lige det
ekstra stempel og æske omkring