Den 24-10-2010 21:07, Henrik B. skrev:
>> "Armand" skrev i meddelelsen
>> news:4cc43956$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> For lige at gentage migselv fra omtalte tråd:
>> Bilen skred ud på landevej og blev påkørt af en modkørende!
>> I modsætning til frontal-test foretages chrash-test for sidepåkørsel
>> med 50-60 km/t mod en holdende bil der således har mulighed for at
>> blive skubbet væk, hvilket nedsætter impact betragteligt.
>
> Ved sidepåkørsel skubbes bilen også væk...
>
>> Den modkørendes inerti i omtalte sammenstød svarer til en
>> stillestående solid mur og biler der træffer et (solidt) træ langs
>> landevejen sidelæns bliver normalt krøllet helt og aldeles omkring
>> dette =
>
> Øøøhh nej...
>
Gi' det lige en ekstra tanke:
I forekommende uheld er bilen ikke blot påkørt (bil/test-rambuk) ind i
siden, men den har selv bevæget sig i situationen og ligesåvel som at
frontal-sammenstød mellem ensvejende køretøjer svarer til en solid mur
er dét således også tilfældet hér. Dertil kommer (formodentlig)
væsentlig mer-hastig i.f.h. crashtest-situationen!
>> Summa summarum: Forvent ikke at fem stjerner betyder andet end at en
>> bil der kører ind i siden på dig indenfor bygrænsen, ikke ender inde
>> ved gearstangen!
>
> Øøøhh nå!
>
Max. positive vurdering af side-impact hos EUNCAP betyder ikke at en bil
ikke krølles sammen om en lygtepæl ved en 80km/t's udskridning!
--
Armand.