Fejl ved dæk / støddæmper ???
Fra : Henrik H.

Dato : 23-10-10 06:49

Hej

Gider I checke billede af den her støddæmper med rust, specielt kraven.
http://www.hansen.by/wp-content/uploads/picts/Bilcheckdkogstddmper_6671/stoeddaemper.jpg

Jeg ved godt det måske er lidt svært at se, men der er megen rust i
toppen af støddæmperen - og så meget at dele af kraven/kanten kan pilles
af med hånden.

Er dæmperen færdig?
Er det forsvarligt at køre med sådan en støddæmper?

Uniroyal Rallye 550 dæk
Og hvad er der galt med de her dæk, se
http://www.hansen.by/wp-content/uploads/picts/Bilcheckdkogstddmper_6671/deak_002.jpg
http://www.hansen.by/wp-content/uploads/picts/Bilcheckdkogstddmper_6671/deak_003.jpg
http://www.hansen.by/wp-content/uploads/picts/Bilcheckdkogstddmper_6671/deak_001.jpg

De er ujævne i siden og det ser nærmest ud som om at 2 af dækkene flader
ud i rundingen. Altså ikke er helt runde. De er fra 2007.

Hvad kan der være galt?
Er ståltråden sprunget i karassen?
Og hvordan kan det ske?

Når jeg holder rattet 100% lige, så trækker bilen til den ene side.
Slipper jeg ratter trækker bilen til den anden side.

Kan det skyldes dækkene?

Der er små revner i ihvertfald det ene dæk. Er det dårligt?

Mvh. Henrik

PS: Der kan også kommenteres direkte på bloggen,
http://www.hansen.by/2010/10/23/bilcheck-d%c3%a6k-og-st%c3%b8dd%c3%a6mper/

Fra : alexbo

Dato : 23-10-10 12:52

"Henrik H." skrev

> [...]
> af støddæmperen - og så meget at dele af kraven/kanten kan pilles af med

Det skal du ikke bekymre dig om sådan ser de ofte ud, der er masser af gods
nedenunder, ofte kan den hætte der er ovenover pilles helt fra hinanden

> Uniroyal Rallye 550 dæk
> Og hvad er der galt med de her dæk, se

Ja det er ikke kønt, men heller ikke det er nødvendigvis farligt, nogle
gange ligner dæk noget der har ligget for længe i vandet, nærmest rynkede
som når man har haft hænderne i vand længe.
Små revner nærmest streger er i samme katagori, men rigtige revner der går
en ½-1 mm ned, så er det tid til udskiftning.
Det er svært tage stilling til ud selv at se og røre.
Hvad der forårsager disse rynker ved jeg ikke, det vil være logist at mene
noget kantsten og derved skader indeni, men jeg tror ikke helt på den
forklaring.

> Når jeg holder rattet 100% lige, så trækker bilen til den ene side.
Hvis det var det alene ville jeg sige at rattet sidder skævt.

> Slipper jeg ratter trækker bilen til den anden side.
jamen hvad så hvis du holder rattet midt i mellem.

> Kan det skyldes dækkene?

Ja, det første forsøg ved en bil der trækker til siden er at skifte hjul fra
side til side.
Trækker bilen til den anden side ved man det, gør det ingen forskel ved man
det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik H.

Dato : 24-10-10 07:24

Den 23-10-2010 13:51, alexbo skrev:

> Hvis det var det alene ville jeg sige at rattet sidder skævt.

> jamen hvad så hvis du holder rattet midt i mellem.
Så triller den selvfølgelig ligeud...

Omkring 110-130 ryster den ret mærkbart i rattet.

Min VW Passat fra 89 gør det bedre: Jeg synes at det er pudsigt at
opleve fra en brugsvognsforhandler og en bil der er 10 år yngre.

Uanset årsagen er det vel ikke som det skal være. Forhandleren har målt
sporingen på bilen og den skulle være iorden iflg dem - og siger så, at
de ikke kan hverken se eller mærke noget og at det nok bare er "vinden".

Jeg synes dels at det er tydeligt at dækkene ikke ser helt rigtige ud og
dels at den trækker ved kørsel på lige vej..... - og mere end
småtingsafdelingen.

Hvad nu hvis bilen faktisk er skæv i hele undervognen og det ikke bare
er dækkene.

Mvh. Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-10-10 07:50

On Sun, 24 Oct 2010 08:23:38 +0200, "Henrik H." <h1rik@hans1.dk>
wrote:

>Uanset årsagen er det vel ikke som det skal være.
Den skal ikke ryste og/eller trække skævt.
Men den er jo ikke ny og så kan der være rystelser ved nogle
hastigheder, men det bør kun være minimalt. (prøv evt. at bytte hjul
for-bag)
Og trække skævt, det skal den bare ikke.

>Forhandleren har målt
>sporingen på bilen og den skulle være iorden iflg dem
4 hjulsmåling, det burde afslører hvis den er skæv i chassiet.

>- og siger så, at de ikke kan hverken se eller mærke noget og at det nok bare er "vinden".
Så må man jo ud og køre en tur sammen med mekanikeren, det kan være
der skal en lang tur til.

>Jeg synes dels at det er tydeligt at dækkene ikke ser helt rigtige ud
Det er med stor sandsynlighed kun en kosmetisk fejl, alternativet er
at forhandleren bare sætte 4 af de allerbilligeste dæk på han kan
finde (måske nogle brugte der lige overholder lovens krav)

>og dels at den trækker ved kørsel på lige vej..... - og mere end
>småtingsafdelingen.
Hvis forhandleren ikke er intereseret i at udbedre skævtrækningen,
eller ikke formår at gøre det, er der ikke meget andet at gøre end at
fravælge den bil, idet jeg forstår det som at bilen ikke er købt
endnu.
Hvis den derimod er købt og betalt, må man jo gå til forhandleren og
prøve at få han til at forstå at der er tale om en mangel (mht.
skævtrækningen) og at han er forpligtet til at udbedre denne.
Alternativt kan man selv bekoste en 4 hjulsudmåling (evt. hos FDM) og
så præsenterer resultatet for forhandleren, men han er jo så ikke
forpligtet til at kompencerer en for de udgifter man har haft i den
forbindelse.

>Hvad nu hvis bilen faktisk er skæv i hele undervognen og det ikke bare
>er dækkene.
Dækkene har intet med at gøre at den trækker skævt.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 24-10-10 08:51

"Henrik H." skrev

> Omkring 110-130 ryster den ret mærkbart i rattet.
Lyder som dårlig afbalancering.

> Min VW Passat fra 89 gør det bedre: Jeg synes at det er pudsigt at opleve
> fra en brugsvognsforhandler og en bil der er 10 år yngre.
Nu har du intet skrevet om hvilken bil eller alder der er tale om, og hvor
kommer brugtvognsforhandleren ind i billedet, jeg ved kun hvad du har
skrevet her, og der står ikke ret meget om bilen eller omstændighederne.
Jeg svarer på det du spørger om, jeg kan ikke svare på noget jeg intet
kendskab har til.
Med 3 spørgsmålstegn ved dæk/støddæmper regner jeg med at det er det vigtige
i indlægget.

> Uanset årsagen er det vel ikke som det skal være. Forhandleren har målt
> sporingen på bilen og den skulle være iorden iflg dem
Det kan sagtens være rigtigt.

> Hvad nu hvis bilen faktisk er skæv i hele undervognen og det ikke bare er
> dækkene.
Så hjælper det ikke at bytte hjulene, man kan altid sige "hvad nu hvis" det
kommer man ingen vegne med.
Byt om på højre og venstre forhjul og se hvordan bilen opfører sig.

Hvis du lige har købt bilen og det har du jo nok, så vil sådant et forsøg
give dig noget konkret at fortælle forhandleren når du forsøger at få ham
til at skifte dækkene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik H.

Dato : 24-10-10 16:12

Tak for alle kommentarer og vurderinger.

Vi har krydset fingrene og købt køretøjet, en Avensis Terra 1,8 fra
1999/2000.

Mvh. Henrik