Fuldmagt
Fra : PrinceIb

Dato : 23-10-10 11:21

Hej Juragruppe.

Har fra en bekendt fået en underskrevet bisidder og fuldmagterklæring, om at
kunne handle på hendes vegne omkring en boligsituation.

Hun har i sin frustation valgt at drikke sig så beruset, at hun nu er blevet
tvangsindlagt på et psyatrisk hospital overvågnet af to politibetjente.
Ganske alvorligt i mit perspektiv, men måske nødvendigt uden at gå i
detaljer.

Mit juridiske spørgsmål går på hvorvidt bisidder- og fuldmagtserklæring
stadig er gældende under en tvangsindlæggelse?

Fra : Kasper Demant

Dato : 23-10-10 12:56

Den 23-10-2010 12:21, PrinceIb skrev:
> [...]
>
> Mit juridiske spørgsmål går på hvorvidt bisidder- og fuldmagtserklæring
> stadig er gældende under en tvangsindlæggelse?

Er den gældende? det giver anledning til 2 spørgsmål.

Er den gældende mellem fuldmagtsgiver og dig? - Det kommer an på
omstændighederne. Hvis du er det mindste i tvivl, så lad være med at
bruge den. Alt skal ikke ordnes med Jura

Er den gældende overfor 3. mand. Ja, også selvom fuldmagtsgiver ønsker
den tilbagekaldt. Med mindre 3.mand er klar over at fuldmagtgiver har
ønsket at tilbagekalde bemyndigelsen. det fremgår direkte af
aftalelovens § 11, stk. 1

Hvis fuldmagtsgiver fortsat ønsker at du skal have den pågældende
fuldmagt, så er den selvfølgelig gældende. Ligegyldigt hvor hun befinder
sig. Med mindre man har frataget hende den retlige handleevne

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-10 13:51

Kasper Demant skrev:

> Hvis fuldmagtsgiver fortsat ønsker at du skal have den pågældende
> fuldmagt, så er den selvfølgelig gældende.

[Hypotetiske spørgsmål]

Hvad hvis hun er ude af stand til at give (sammenhængende) udtryk
for sin vilje? Gælder den så ikke pr. automatik fordi den gjaldt
da hun blev inkapabel?

> Ligegyldigt hvor hun befinder sig. Med mindre man har frataget hende
> den retlige handleevne

Jeg ved ikke ret meget om fuldmagter, men det er her er
interessant. Vil det sige at der kan opstå en situation hvor en
fuldmagtshaver (i god tro) handler ud fra fuldmagten over for en
der stoler på den, mens den kort forinden er sat ud af kraft?

--
Bertel

Fra : PrinceIb

Dato : 23-10-10 15:15

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er den gældende mellem fuldmagtsgiver og dig? - Det kommer an på
> omstændighederne. Hvis du er det mindste i tvivl, så lad være med at bruge

Håber da også nogle socialrådgivere uden jura eller fuldmagt, kan hjælpe min
bekendte på hospitalet.

> [...]
> tilbagekaldt. Med mindre 3.mand er klar over at fuldmagtgiver har ønsket
> at tilbagekalde bemyndigelsen. det fremgår direkte af aftalelovens § 11,

Jeg er ikke jurist, så ved ikke hvor gældende fuldmagtsdokumentet er. Samt
hvorvidt fuldmagts formuleringen er gyldig.. Men vil bare oprigtigt det
bedste for min bekendte.

Fik først en underskrift på et bisidder dokument, men af pragmatiske årsager
ændrede jeg teksten til en fuldmagt og fik igen en underskrift. Som lyder
således:

---

Fuldmagt [bynavn] d. 17. oktober 2010

Undertegnede [fuldmagtsgiver] giver hermed fuldmagt til [fuldmagtsmodtager]
til at indhente oplysninger i alle personlige forhold, samt ubetinget giver
fuldmagt til på alle måder at handle på mine vegne.

Fuldmagten hidrører personlige problemer især omkring en boligsituation.

Erklæringen gøres gældende i et halvt år. Erklæringen er til enhver tid
genstand for opsigelse, og er kun gældende i et halvt år fra dato.

[fuldmagtsgivers underskrift]

---

Har som ikke-jurist svært ved at forstå teksten omkring tredjemand i
aftalelovens § 22. Og er i tvivl om hvorvidt jeg kan handle på min bekendtes
vegne i henhold til underskreven fuldmagt.

> Hvis fuldmagtsgiver fortsat ønsker at du skal have den pågældende
> fuldmagt, så er den selvfølgelig gældende. Ligegyldigt hvor hun befinder
> sig. Med mindre man har frataget hende den retlige handleevne

Er den retslige handleevne netop i forbindindelse med en tvangsindlæggelse
ikke frataget?

Håber at blive lidt klogere her i gruppen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-10 15:29

PrinceIb skrev:

> Har som ikke-jurist svært ved at forstå teksten omkring tredjemand i
> aftalelovens § 22.

§ 22. Kommer fuldmagtsgiveren under værgemål med fratagelse af
    den retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, erhverver
    tredjemand ikke ved en retshandel med fuldmægtigen anden
    retsstilling over for den, der er under værgemål, end
    tredjemand ville have erhvervet, hvis retshandelen var
    foretaget med denne selv.

På dansk:
Fuldmagtshaveren kan ikke indgå aftaler der går ud over hvad
fuldmagtsgiveren i sin nuværende situation selv kan aftale. Hvis
f.eks. hendes midler er blevet båndlagt, kan fuldmagtshaver ikke
disponere over dem selvom fuldmagten giver ham lov.

    I de tilfælde, hvor tredjemand ville være afskåret fra at
    påberåbe sig retshandelen over for den, der er under
    værgemål, hvis tredjemand havde kendt eller burde have kendt
    værgemålet, kan tredjemand, når retshandelen er foretaget i
    henhold til en sådan fuldmagt, som er omtalt i § 18, heller
    ikke påberåbe sig den, såfremt fuldmægtigen, da retshandelen
    blev foretaget, havde eller burde have sådan kundskab.(* 2)

Det er mere teknisk. Det handler om en tredjemand der kender til
værgemålet. Så ved han at der er grænser for hvilke aftaler han
kan indgå med fuldmagtshaver. Der står så at det ikke spiller
nogen rolle om fuldmagtshaver er klar over det eller ej (uanset
om fuldmagtshaver burde være det).

> Og er i tvivl om hvorvidt jeg kan handle på min bekendtes
> vegne i henhold til underskreven fuldmagt.

Det må klogere folk råde om - ligeså efterfølgende spørgsmål.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-10-10 10:15

PrinceIb skrev den 23-10-2010 16:15:

> [...]
>
> Erklæringen gøres gældende i et halvt år. Erklæringen er til enhver tid
> genstand for opsigelse, og er kun gældende i et halvt år fra dato.

Tja, der et kriterium om: ubetinget.
Og indlæggelsen må vel være at betegne som: personlige problemer.

Sålænge du ikke laver væsentlige ændringer fx opsigelse, flytning og i
den boldgade, så er det vel også i din bekendts interesse, at få tingene
til at glide under indlæggelsen.

Fx hvis du via en låsesmed skal ind i lejligheden for at hente tøj eller
tilsvarende. Så handler du også i hendes interesse, hvor hun på
nuværende tidspunkt bare ikke kan være fysisk tilstede.

Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, at fuldmagten er kaldt tilbage
pga. indlæggelsen eller sindstilstanden.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til