Indrigs flyforsinkelse
Fra : Claus Ek

Dato : 22-10-10 22:58

Jeg skulle med en flyver fra a til b - om aften men dog ikke sener ind
jeg kunne nå med offentlig transport hjem , uheldet ville at fly
selskabet var forsinket med 2½ time også kunne jeg ikke nå de ca 55 Km
hjem , jeg gik op til Cimbers skranke og sagde at de måtte give min en
taxa bon eller på anden vis sikre jeg kom hjem.

Det mente de ikke var deres problem og damen ved skranken sagde at den
slags skulle jeg forsikre mig selv imod - jeg på min side mente jeg
havde købt en bilet der afgik og var fremme der og der - jeg var
selvfølegi forståede over for deres tekniske vanskeligheder , men jeg
mente de skulle være lige så forstående over for at jeg ikke skulle side
og vente natten over til det første tog - hvorfor de måtte finde ud af
noget , det ville de så ikke.

Jeg snakkede med en anden medarbejder der sagde at jeg måtte tage en
taxa og se om jeg kunne få Cimber til at betale sener .. men hun viste
det ikke.

Men jeg var heldig og kom i snak med en familie der skulle et stykke af
vejen og de ga mig et lift så jeg kunne nå det sidste tog og skulle bare
de sidste 6 km hjem med Taxa ...

Men når alt kommer til alt - hvem er endeligt ansvarlig for den videre
forbindelse ved fly forsinkelse ?

Venligst

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-10-10 06:29

On Fri, 22 Oct 2010 23:58:14 +0200, Claus Ek <no@mail.dk> wrote:

>Men når alt kommer til alt - hvem er endeligt ansvarlig for den videre
>forbindelse ved fly forsinkelse ?

Du kan jo starte her
http://www.cimber.dk/public/dokumenter/Information/befordringsvilkaar_apr09.pdf
Deri er yderlige referencer til regler og betingelser.

Men som jeg ser det betaler de kun kompensation ifbm. forud
bekræftiget flyvninger, så skal du med tog/bus = bad luck.
Alternativet er at købe hele rejsen via et rejseburo så er det dem der
står med aben, men igen efter de betingelser de nu engang har.

/Hans

Fra : Claus Ek

Dato : 23-10-10 18:06

Den 23-10-2010 07:28, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Alternativet er at købe hele rejsen via et rejseburo så er det dem der
> står med aben, men igen efter de betingelser de nu engang har.

hvor er det - det står det er jo en ret langt dokument :) ?
men en ting er deres betingelser noget andet er hvad loven siger

Venligst

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-10-10 18:13

On Sat, 23 Oct 2010 19:05:50 +0200, Claus Ek <no@mail.dk> wrote:

>hvor er det - det står det er jo en ret langt dokument :) ?
Det er de befordringsbetingelser der flyves på, og jo det er træls at
skulle læse det hele igemmen, men sådan er livet en gang imellem, ikke
altid nemme løsninger.

>men en ting er deres betingelser noget andet er hvad loven siger
Mig bekendt så siger loven ikke noget om din problemstilling.

Har du overvejet at spørge i dk.fritid.rejse ?

/Hans

Fra : Claus Ek

Dato : 25-10-10 16:17

Den 23-10-2010 19:13, Hans Kjaergaard skrev:

> Det er de befordringsbetingelser der flyves på, og jo det er træls at
> skulle læse det hele igemmen, men sådan er livet en gang imellem, ikke
> altid nemme løsninger.

ja men som sagt en ting er hvad der skriver og hvad loven så rent
faktisk siger .

> Mig bekendt så siger loven ikke noget om din problemstilling.
>
> Har du overvejet at spørge i dk.fritid.rejse ?

jo tak det var da en mulighed

Venligst

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-10 16:58

On Mon, 25 Oct 2010 17:17:20 +0200, Claus Ek <no@mail.dk> wrote:

>ja men som sagt en ting er hvad der skriver og hvad loven så rent
>faktisk siger .
Den siger ikke ret meget om din problemstilling.

Men lidt hyggelæsning:
http://www.samvirke.dk/samvirke/temaer/fly/guides/Sider/forsinket%20fly.aspx

http://blog.rejsefan.dk/index.php/transport/dine-rettigheder-nr-flyet-er-forsinket/

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=7&conference=207&posting=1852407
med tilhørende svar
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=7&conference=207&posting=1852430

http://tgt.dk/inspiration/tema/flyoglufthavne/article66916.ece

Og fra den kulørte presse:
http://ekstrabladet.dk/ferie/article1325556.ece

http://nyhederne.tv2.dk/article/26621183/

På udenbysk:
http://www.moneysavingexpert.com/travel/flight-delays

Så kort fortalt ser det ud til at du ved flyrejse forsinkelse (under
visse omstændigheder) har ret til kompensation (som afh. af rejsens
længde), men den dækker ikke din videretransport, det dækker dine
ekstraudgifter til opholdet medens du venter.

Havde du en samlet billet "A til C", med fly fra A-B og tog fra B-C og
du så pga. forsinkelse på flyrejsen ikke når toget, har du noget at
komme efter ifht. billetudstederen (du har købt en pakkerejse), men
igen under visse betingelser som billetudstederen nok gerne oplyser.

/Hans