2 families hus - Ideelle anparter
Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 11:30

Hej...

Vi bor 2 familier i et hus...
Jeg er løbet ind i et problem...
Der skal nyt tag på huset, som lægges ovenpå det gamle tag...

Udpluk fra samejekontrakt:
"Al udvendig vedligeholdelse deles ligeligt mellem begge ejere"...
/Udpluk fra samejekontrakt:

Nu springer den ene part fra indgået tilbud, hvad angår udgift til isolering
på loft, med den begrundelse, at denne isolering vil ikke gavne ham, da han
bor i stuen...

mvh
Bjarne

Fra : Henning

Dato : 22-10-10 11:37

On Fri, 22 Oct 2010 12:30:25 +0200, "ngs" <bsnbsn_SNABELA_ofir.dk>
wrote:

> [...]
>på loft, med den begrundelse, at denne isolering vil ikke gavne ham, da han

Det svarer til at den anden familie ikke vil dække udgifter på
kælderen eller vand i stueetagen.
Begge familier skal naturligvis dække 50% hver, med mindre den ene
part ønsker specielle tagsten el.lign. ud over hvad der er rimeligt.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-10-10 13:12

ngs wrote:

> Udpluk fra samejekontrakt:
> "Al udvendig vedligeholdelse deles ligeligt mellem begge ejere"...
> /Udpluk fra samejekontrakt:

Ja, udgifterne til udvendig vedligeholdelse deles ligeligt, men begge
parter skal være enige om hvad der skal laves.

> Nu springer den ene part fra indgået tilbud, hvad angår udgift til
> isolering på loft, med den begrundelse, at denne isolering vil ikke
> gavne ham, da han bor i stuen...

Er det isolering udover lovkrav ved renovering af tag? Hvis isolering er
et lovkrav, kan I ikke aftale nyt tag uden isolering.

Nyt tag oven på den gamle tag (som ståltag, Decra, m.v.) er sjældent en
god ide, men det er en anden sag.. (OT her).

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 17:50

Jesper Lund wrote:
> Nyt tag oven på den gamle tag (som ståltag, Decra, m.v.) er sjældent
> en god ide, men det er en anden sag.. (OT her).

Brandvæsenet er direkte imod, da det
besværer deres arbejde....ilden kan
ligge og uldme uden det opdages.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-10-10 13:16

wrote:

> [...]
>på loft, med den begrundelse, at denne isolering vil ikke gavne ham, da han

Og dit spørgsmål er ?

Beslutningen om at skifte taget skal vel være truffet i enighed ?
Ligeså hvad angår isoleringen.
Og da man kun kan gøre hvad man kan blive enige om, bliver det så
tilsyneladende "Nyt tag uden isolering".

/Hans

Fra : padre

Dato : 23-10-10 00:21

> Beslutningen om at skifte taget skal vel være truffet i enighed ?
> Ligeså hvad angår isoleringen.
> Og da man kun kan gøre hvad man kan blive enige om, bliver det så
> tilsyneladende "Nyt tag uden isolering".

Hvis det skulle ende med at blive udfaldet, ville jeg anbefale den
øverstboende andelshaver at se på
1 - om den manglende isolering forøger vedkommendes varmeudgifter i forhold
til underboens
2 - om andelshavernes indbyrdes aftale dækker det problem i en anden
bestemmelse

--
padre

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-10-10 06:09

On Sat, 23 Oct 2010 01:20:49 +0200, "padre" <spirito_santo@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>til underboens
>2 - om andelshavernes indbyrdes aftale dækker det problem i en anden

Der er nok ikke tale om andelshavere, der nævnes "samejekontrakt" og
et godt gæt er at den ikke er særligt dækkende når der opstår
ueninged, derfor er de nok overladt til kun at kunne gemmenfører det
de kan blive enige om.
Dvs. de via alm. forhandling indbyrdes opnår enighed om en anden
fordeling af udgifterne end den i samejekontrakt nævnte.

/Hans

Fra : padre

Dato : 24-10-10 13:06

> Der er nok ikke tale om andelshavere, der nævnes "samejekontrakt" og

My bad - anpartshavere, ikke andelshavere.

> [...]
> Dvs. de via alm. forhandling indbyrdes opnår enighed om en anden
> fordeling af udgifterne end den i samejekontrakt nævnte.

Sådan som jeg forstår problemet, vil den anpartshaver, som bor i stuen, ikke
betale lige så meget for en isolering af loftet, som den anpartshaver, som
bor under loftet.

Det er tænkeligt, at samejekontraktens bestemmelse om vedligeholdelse gør
det muligt for anpartshaveren i stuen at insistere på ikke at skulle betale
for en given isolering.

Det er samtidig muligt, at en anden bestemmelse i samejekontrakten gør at
den øverstboende anpartshaver kan insistere på, at manglende isolering ikke
må påføre ham en større løbende varmeudgift end det er tilfældet for den,
som bor i stuen.

Vi har jo kun set et uddrag af samejekontraktens bestemmelse om
vedligeholdelse. En fornuftig samejekontrakt ville vel også tage stilling
til spørgsmålet om, hvorvidt den ene part kan påføre den anden part udgifter
fx. ved at nægte vedligeholdelse (det ville den i hvert fald gøre, hvis jeg
havde skrevet den

--
padre

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-10-10 13:25

Hans Kjaergaard wrote:

> Beslutningen om at skifte taget skal vel være truffet i enighed ? Ligeså
> hvad angår isoleringen.
> Og da man kun kan gøre hvad man kan blive enige om, bliver det så
> tilsyneladende "Nyt tag uden isolering".

Medmindre der er lovkrav om isolering i forbindelse med renovering af tag.

--
Jesper Lund