Hvorfor privatleaser du ikke din bil?
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-10-10 19:41

Hvis jeg boede i DK, havde jeg priavtlease en bil - uden tvivl.
Men hvad er det, der afholder folk herinde fra at gøre det?
Man ka jo både lease spritny og lettere brugte nu om stunder!

www.dinepenge.dk/bil/artikel/derfor-kan-leasing-bilen-betale-sig
"Det er i mange tilfælde billigere end at købe bilen, og samtidig slipper
man for uforudsete udgifter"
"I mange tilfælde kan man som kunde spare omkring en fjerdedel af
biludgiften ved at lease frem for at købe"
"I den billigere ende af spektret er det ud over de enkelte importører
navnlig Fleggaard, der markerer sig med tilbud på forskellige mærker.
Fleggaard tilbyder også leasing af både det, de kalder let brugte og brugte
biler"

www.sparafgift.dk - flexleasing, brugte biler:
BMW 323i Sedan, 5.995 + moms i førstegangsydelse, 750 kr/md
Mercedes S500 år 2000, 7.995 + moms i førstegangsydelse, 1.900 kr/md
BMW 323i Coupe 2001, 5.995 + moms i førstegangsydelse, 900 kr/md
BMW 530D 2000, 5.995 + moms i førstegangsydelse, 900 kr/md
BMW 745iA 2003, 8.995 + moms i førstegangsydelse, 2.500 kr/md
BMW 750i 1996, 5.995 + moms i førstegangsydelse, 1.200 kr/md
VW Golf 4 VR5 2001 GTi, 4.995 + moms i førstegangsydelse, 600 kr/md

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-10 19:52

"Mogens (K)" skriver:

> Hvis jeg boede i DK, havde jeg priavtlease en bil - uden tvivl.
> Men hvad er det, der afholder folk herinde fra at gøre det?

For mit vedkommende: Økonomisk råderum til at gøre som jeg har lyst
til.

Vil jeg skifte bilen i morgen uger til en anden, kan jeg gøre det som
jeg vil. Jeg har ikke brug for financering af bilen og betaler dermed
heller ikke renter og afdrag på den.

Ud over det er privatleasing steget voldsomt i Danmark i løbet af bare
det sidste år.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-10-10 04:23

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

> For mit vedkommende: Økonomisk råderum til at gøre som jeg har lyst
> til.
> Vil jeg skifte bilen i morgen uger til en anden, kan jeg gøre det som
> jeg vil.

Hvis du læser linket, vil du se, at man også ka det ved privatleasing

> Ud over det er privatleasing steget voldsomt i Danmark i løbet af bare
> det sidste år.

Jow jow...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-10 07:30

"Mogens (K)" skriver:

> Hvis du læser linket, vil du se, at man også ka det ved privatleasing

Ja, men der står intet om, hvad det så koster....

For øvrigt er regnskabet ikke så positivt i leasingens favør, når man
ike skal betale renteudgifter på lån af bil.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-10-10 12:59

On 22 Okt., 20:41, "Mogens \(K\)" <mogensFJ...@DETTEknudsen.dk> wrote:
> [...]
> BMW 750i 1996, 5.995 + moms i førstegangsydelse, 1.200 kr/md
> VW Golf 4 VR5 2001 GTi, 4.995 + moms i førstegangsydelse, 600 kr/md

Det er da overordentligt interessante leasingpriser for nogle biler,
som de fleste ikke ønsker at tage risikoen for større reparationer på..
Jeg må have en pris en 'ny' Jaguar...

MVH Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-10-10 04:24

"Leo Jensen" skrev i meddelelsen

> Det er da overordentligt interessante leasingpriser for nogle biler,
> som de fleste ikke ønsker at tage risikoen for større reparationer på.

Præcis !

Fra : \"@

Dato : 22-10-10 20:11

Den 22-10-2010 20:41, Mogens (K) skrev:

> [...]
> BMW 750i 1996, 5.995 + moms i førstegangsydelse, 1.200 kr/md
> VW Golf 4 VR5 2001 GTi, 4.995 + moms i førstegangsydelse, 600 kr/md

Hmmm.

Som jeg læser eksemplerne sidder du selv tilbage med afskrivningen
bagefter, og så forsvinder en hel del af fidusen, for så kender du
pludselig alligevel ikke dine reelle udgifter.

Læg oveni at du en gang om året skal en tur til udlandet og lede efter
biler.

Det er muligt det er en god løsning, men det er i hvert fald noget der
skal regnes grundigt på.

Mikael

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-10-10 20:14

Hmmm.

[...]

Lige netop også det som slog mig...
Vedlieholdelse og reparationer er vel også for egen regning ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-10-10 19:10

"Andreas M. Hansen" skrev i meddelelsen

> Lige netop også det som slog mig...
> Vedlieholdelse og reparationer er vel også for egen regning ?

Citat:
"I bund og grund handler det udelukkende om finansiering. Brugeren af bilen
forestår selv alle reparationer, eventuelle skader og hvad der ellers måtte
være. Efter endt leasing skal bilen afhændes - som man normalt ville gøre
med en bil. Her har man muligheden for at sælge bilen videre på en ny
leasingkontrakt, sælge bilen uden afgift, eller alternativt betale
restafgiften og sælge bilen med afgift..."

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-10-10 20:56

> [...]
>leasingkontrakt, sælge bilen uden afgift, eller alternativt betale
>restafgiften og sælge bilen med afgift..."

Lige netop! - når jeg normalt hører ordet leasing så tænker jeg på at man
aftaler et antal km der må køres om året, og så er det derefter
leasingkontrakten som tager sig af afskrivning, service, dæk osv.
De priser på de brugte biler du linker til, indeholder jo intet af det.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-10-10 23:10

On 22 Okt., 21:11, \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk"> wrote:

> [...]
> biler.
>
> Det er muligt det er en god løsning, men det er i hvert fald noget der

Jeg skal indrømme, at jeg ikke har læst deres betingelser. Dækker
leasingprisen ikke andet end nummerpladerne eller hvad ??
Hvis man hæfter for afskrivning, kun kan have bilen et år og selv skal
finde den er det da mindre sjovt, men det lyder nu som lidt
urealistiske forhold, som i hvert fald gør det svært at finde
kunder...

MVH Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-10-10 20:20

Mogens (K) forklarede den 22-10-2010:
> Men hvad er det, der afholder folk herinde fra at gøre det?

Det er nemmere at betale kontant :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-10-10 04:32

"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen

> Det er nemmere at betale kontant :)

Du tænker på rentetabet?
http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/de-mest-solgte-biler-billigere-lease
Med 2.574 solgte eksemplarer er Fiat 500 den mest solgte, og det kan blandt
andet skyldes meget favorable priser på privatleasing, vurderes det i
analysen. Og leasingprisen er så lav, at den giver en besparelse på 25.200
kroner over tre år i forhold til at købe bilen.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-10-10 09:04

Mogens (K) forklarede:
> Du tænker på rentetabet?

Rentetabet er en del af det.

Hvis man i forvejen kun får 1-2% i rente om året på en lønkonto er det
nemmere at bruge de penge.

Har man ingen formue/opsparing er der muligvis større fordele ved
leasing.

Dét der umiddelbart afholder os fra leasing er at vi de sidste gange
har købt biler i 80-95.000 krs klassen og ikke noget til en kvart
million.

Sidst jeg kiggede på arangementet var der vist osse noget med at man
skulle passe på med skrammer mv.

Generelt køber vi altid kontant på alle områder for ikke at skulle
bruge tid og nattesøvn på noget der står med småt; men jeg er ikke
blind for fordelene ved leasing i form af lettere udskiftning af en
given bil (jeg dur ikke til at sælge)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 23-10-10 09:46

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev

> Men hvad er det, der afholder folk herinde fra at gøre det?

Fordi det ville være tåbeligt.
Den beregning du linker til forudsætter at køberen betaler fuld pris for
bilen, låner til 7,5% og betaler 3,5% i lånegebyr.

Jeg betaler ikke fuld pris for min nye bil, og låner ingenting, jeg får et
rentetab på 2% ved at hive pengene ud af banken.

Jeg synes de beregninger er tåbelige og sat op med forudsætninger der
favoriserer leasing.
Formentlig er det en artikel bilpriser har fået sendt af et leasingselskab,
man kan finde noget lignende i de lokale gratisaviser.
De trykker alt hvad de får tilsendt, det er nemt, billigt og helt uden
værdi.

Der kan være fordele ved at lease, mest dette med at man har en klar og fast
udgift, men billigt er det ikke.

Køber man en af de biler dit link viser med 70.000 i rabat og har
financeringsudgifter på 4% ser det hele meget anderledes ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-10-10 10:01

"alexbo" skrev i meddelelsen

> Jeg betaler ikke fuld pris for min nye bil, og låner ingenting, jeg får et
> rentetab på 2% ved at hive pengene ud af banken.

Alle bilejere ka ikke tages over een kam, da der er forskelle i formue og
finansieringsforhold...

> Formentlig er det en artikel bilpriser har fået sendt af et
> leasingselskab,

Var det ikke FDM, som havde en artikel vedr. privatleasing, og hvor leasing
var billigst i 8 ud af 10 tilfælde. VW Golf var een af dem...

Tak for din holdning til sagen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-10 10:06

"Mogens (K)" skriver:

> Var det ikke FDM, som havde en artikel vedr. privatleasing, og hvor leasing
> var billigst i 8 ud af 10 tilfælde. VW Golf var een af dem...

Læser ikke motor. Men i en af de relaterede artikler til den du
linkede til var det billigere at købe en Polo end at lease den.

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-10 10:07

"Mogens (K)" skriver:

> Alle bilejere ka ikke tages over een kam, da der er forskelle i formue og
> finansieringsforhold...

Netop, men du spurgte også: "hvorfor privatleaser du", det er der
kommet en række personlige svar på.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-10-10 10:48

> Netop, men du spurgte også: "hvorfor privatleaser du", det er der
> kommet en række personlige svar på.

Ja og det er jo perfekt. Aner ik hvor du vil hen med det der...
(mit indlæg var blot en konstatering - at økonomi er forskellig)

Fra : alexbo

Dato : 23-10-10 12:03

"Mogens (K)"skrev

> Alle bilejere ka ikke tages over een kam, da der er forskelle i formue og
> finansieringsforhold...

Ja men det taget "dit" skema ikke hensyn til, det sammenligner den billigste
leasing med det dyrest mulige køb.
Det forudsætter at køber giver listepris og leasingsselskabet får en stor
rabat.
Det forudsætter at køberen ikke har en brugt bil eller en udbetaling, det
forudsætter at køberen skal låne alle pengene på dårlige betingelser.
Det er ikke ret mange bilkøbere til en bil i 500- 800.000 kr klassen, der
hverken har en bil eller penge til en udbetaling.
Det er noget værdiløst makværk.

Et skema med 4-5 kolonner pr. bil med forskellige forudsætninger kunne være
interessant, men det er alt for stort arbejde for en journalist der kan
nøjes med at kopiere hvad han får ind af døren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jensen

Dato : 23-10-10 05:04

> [...]
> BMW 750i 1996, 5.995 + moms i førstegangsydelse, 1.200 kr/md
> VW Golf 4 VR5 2001 GTi, 4.995 + moms i førstegangsydelse, 600 kr/md

Hvorfor skulle jeg dog lease en pizzeria-slæde, når tyveknægtene går
langt uden om en velholdt Hyundai Matrix?

Fra : Armand

Dato : 23-10-10 13:12

> [...]
> BMW 750i 1996, 5.995 + moms i førstegangsydelse, 1.200 kr/md
> VW Golf 4 VR5 2001 GTi, 4.995 + moms i førstegangsydelse, 600 kr/md

Ovennævnte er temmeligt brugte modeller - Den førstnævnte BMW er 11 år
gammel og har kørt over 190.000km.
Hvad koster det mon at låne til købet at sådan én på brugtmarkedet?!

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-10-10 08:36

On 23 Okt., 14:12, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Ovennævnte er temmeligt brugte modeller - Den førstnævnte BMW er 11 år
> gammel og har kørt over 190.000km.
> Hvad koster det mon at låne til købet at sådan én på brugtmarkedet?!

Mindst det samme som afskrivningen. Det er nok lidt mere end
leasingydelsen...

MVH Leo

Fra : Anders Majland

Dato : 23-10-10 21:26

> Men hvad er det, der afholder folk herinde fra at gøre det?

Udover at forudsætningerne som andre har nævnt gør udfaldet noget mere
speget så kan jeg bare ikke forudsige at mit behov ikke ændre sig indenfor
de 3-4 år som et typisk leasingforløb.

Dels at vores kørselsbehov svinger en del - så en leaingaftale vil skulle
skrues sammen efter maks km. Dernæst ved jeg ikke om vi har lyst til at
beholde en bil en bestemt leasing periode. Ikke at jeg har haft så mange
biler men det har varieret noget hvor længe vi har beholdt dem. C5'en vi har
nu er 3,5år og den har vi planer om at beholde noget endnu. Skodaen vi havde
før troede jeg vi skulle have længe men den solgte vi efter 2,5

Fra : TL

Dato : 24-10-10 04:32

On Sat, 23 Oct 2010 22:25:38 +0200, in dk.fritid.bil "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Udover at forudsætningerne som andre har nævnt gør udfaldet noget mere
>speget så kan jeg bare ikke forudsige at mit behov ikke ændre sig indenfor
>de 3-4 år som et typisk leasingforløb.

Det er præcist hvad, der skete for mig. Jeg leasede min bil, 3års
kontrakt efter omhyggelig beregning af km-forbrug. Mindre end seks
måneder senere ændrede min arbejdssituation, så jeg nu havde min bil
holdende i garagen halvdelen af tiden mens jeg var på
forretningsrejse. Efter tre år havde jeg kørt netop halvdelen af hvad
jeg havde betalt for - følgeligt købte jeg den bil, jeg havde leaset .

Jeg endte med at have betalt ca. 2% mere for bilen end hvis jeg havde
købt (finansieret med lån) med det samme, istedet for at lease og
derefter købe.

--
Tom
Los Angeles, CA

Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-10 20:09

> "Mogens (K)" skrev i meddelelsen
> Hvis jeg boede i DK, havde jeg priavtlease en bil - uden tvivl.

Man sku' tro at du var på provision, fra de danske leasingselskaber, med
alle de leasing indlæg du laver.. )

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-10-10 20:30

"Henrik B." skrev i meddelelsen

> Man sku' tro at du var på provision, fra de danske leasingselskaber, med
> alle de leasing indlæg du laver.. )

Saab er generelt ikke med på listerne?
Måske det skyldes manglende interesse fra kunderne he he...

Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-10 20:36

> "Mogens (K)" skrev i meddelelsen
>
> Saab er generelt ikke med på listerne?
> Måske det skyldes manglende interesse fra kunderne he he...

Huh? Hva' fa'en har dét med noget at gøre?
Sjovt egentlig, at du ikke formår at forholde dig til det der skrives...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-10-10 20:44

> Huh? Hva' fa'en har dét med noget at gøre?
> Sjovt egentlig, at du ikke formår at forholde dig til det der skrives...

Formår? - jeg følger blot trenden herinde
Og jeg er ikke i branchen he he