dæk kryds skift??
Fra : lom k

Dato : 22-10-10 10:01

Davs

synes jeg har læst at skal skifte mellem bag og forhjul.

Er dette rigtigt ?? og skal det være lige over eller kryds??

Højre for til højre bag eller Højre for til ventre bag??

Er ny ud i dette, så håber I kan hjælpe

mvh

Lars

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-10-10 10:08

lom k kom med følgende:
> Højre for til højre bag

Jup :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-10-10 10:13

Den 22-10-2010 11:01, lom k skrev:
> synes jeg har læst at skal skifte mellem bag og forhjul.
>
> Er dette rigtigt ?? og skal det være lige over eller kryds??
>
> Højre for til højre bag eller Højre for til ventre bag??
>
> Er ny ud i dette, så håber I kan hjælpe

Krydsskifte er yt!
moderne dæk skal rotere en bestemt vej, markeret med en pil på dækket.

//finn

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-10-10 14:12

cykelsmeden wrote:

> Krydsskifte er yt!
> moderne dæk skal rotere en bestemt vej, markeret med en pil på dækket.

Ikke umuligt men mere besværligt idet idet dækkene skal tages af fælgen
for at blive vendt om så de roterer den rigtige vej når de sidder på
modsatte side af bilen og derefter skal de afbalanceres på ny. Og hvor
mange gider det???

/Lars

Fra : Armand

Dato : 24-10-10 01:10

Den 23-10-2010 15:11, Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> for at blive vendt om så de roterer den rigtige vej når de sidder på
> modsatte side af bilen og derefter skal de afbalanceres på ny. Og hvor

Svaret er at kryds-skifte er et forældet princip der går tilbage til før
radialdækkenes tid (om dét så måtte have med sagen at gøre).
Formålet var netop at få vendt omdrejnings-retningen på dækket for at
holde mønsteret 'skarpkantet' og det er dét princip man sidenhen har
gjort op med og som illustreres godt med de retningsbestemte dæk.

Man kunne tænke at det var løsningen for de mønstre der slides så
kanterne rejser sig i 'savtakker' men min gummimand påstår at det er for
sent når man allerede kan spore savtakkerne :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 22-10-10 10:14

"lom k" skrev

> synes jeg har læst at skal skifte mellem bag og forhjul.

Skal og skal, det kan være en fordel for at fordele sliddet ligeligt, men i
samme side, krydskift var noget man tidligere mente var godt, der var fine
skemaer hvor reservehjulet også kom i brug, det havde den fordel at det ikke
rådnede væk uden at blive brugt og at det virkede når det skulle bruges, men
nu mener man at krydsskift er til skade, at først lægger man gummiet ned på
den ene side og så på den anden, en slags brækken frem og tilbage.
Selv tager jeg det ikke så tungt, når jeg skifter mellem sommer og vinter
kigger jeg på dækkene og beslutter hvor de skal sidde, uanset hvor de har
siddet før.
Jeg sætter de bedste forrest men sagkundskaben mener at de bedste skal
bagerst.
Nogen dæk er mærket med omløbsretning der giver det sig selv, de skal sidde
i den rigtige side, så der er krydsskift ikke en mulighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 22-10-10 11:34

>Jeg sætter de bedste forrest men sagkundskaben mener at de bedste skal
>bagerst.

Det er vist et religionsspørgsmål - vil du kunne styre eller undgå
udskridning med bagenden? På biler med baghjulstræk er diskussionen
endnu større - vil du kunne styre eller undgå hjulspin

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-10-10 11:45

Den 22-10-2010 12:34, Henning skrev:
> Det er vist et religionsspørgsmål - vil du kunne styre eller undgå
> udskridning med bagenden? På biler med baghjulstræk er diskussionen
> endnu større - vil du kunne styre eller undgå hjulspin

Der er problemet til gengæld mindre, idet man kan udnytte udskridningen
til hjælp for styringen

//finn - opvokset med baghjulstræk - og utallige km.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-10-10 20:31

On 22 Oct 2010 09:01:07 GMT, "lom k" <lom@lomse.dk> wrote:

> [...]
>
>Er dette rigtigt ?? og skal det være lige over eller kryds??
>
>Højre for til højre bag eller Højre for til ventre bag??

Min metode:

Starter med 4 nye dæk, og de sidder på samme aksel til de 2 første dæk
er slidt ned.

Det er fordækkene, og de bliver kasseret, de bagerste dæk bliver
forfremmet til forhjulene, og 2 stk. nye monteres på baghjulene.

Osv. osv. osv.

Sommer og vinter.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-10-10 23:17

On 22 Okt., 21:31, fol...@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Det er fordækkene, og de bliver kasseret, de bagerste dæk bliver
> forfremmet til forhjulene, og 2 stk. nye monteres på baghjulene.

Det har jeg lige gjort på 2CV'en, men det tog så 10 år at nå dertil,
hvor der skulle skiftes. Hjulmøtrikkerne gror godt fast...

På min 'rigtige' bil med sommer/vinterdæk sætter jeg dem med mest
mønster på de trækkende hjul, når jeg skifter hjul og får derved slidt
alle 4 dæk ned samtidig. På en baghjulstrækker gør det endda, at du
følger rådet om at have mest mønster i bagdækkene.

MVH Leo

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 23-10-10 08:49

On Fri, 22 Oct 2010 22:17:14 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

> [...]
>alle 4 dæk ned samtidig. På en baghjulstrækker gør det endda, at du
>følger rådet om at have mest mønster i bagdækkene.

Jeg har, med min metode, også mest mønster på baghjulene.

Og forhjulstrækket gør at jeg "kun" skal ødelægge budgettet med at
købe 2 dæk ad gangen.

Os der ikke har så mange midler lærer at klare sig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-10 08:57

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Og forhjulstrækket gør at jeg "kun" skal ødelægge budgettet med at
> købe 2 dæk ad gangen.
>
> Os der ikke har så mange midler lærer at klare sig.

Det er vidst kun matematisk det kniber.....

Klaus

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 23-10-10 10:13

On Sat, 23 Oct 2010 09:57:22 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>folmer@rasmussen.dk skriver:

>Det er vidst kun matematisk det kniber.....

>--

Det har altid været en populær sport hos de rige, at gøre grin med os
mindrebemidlede, såvel på det økonomiske som på det intellektuelle
plan. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-10 11:44

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Det har altid været en populær sport hos de rige, at gøre grin med os
> mindrebemidlede, såvel på det økonomiske som på det intellektuelle
> plan. ,-)

LOL.

Jeg har ikke set nogle rige i denne tråd...

Klaus

Fra : Mcwm

Dato : 23-10-10 11:49

Den 23-10-2010 12:43, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> folmer@rasmussen.dk skriver:

> LOL.
>
> Jeg har ikke set nogle rige i denne tråd...
>

> Klaus
Men nogen der er NÆR på... nærrige..

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-10-10 09:10

folmer@rasmussen.dk skrev:
> Os der ikke har så mange midler lærer at klare sig.

Åndeligt underbemidlet? ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 23-10-10 10:44

Jeg véd hvor du bor, Hans. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-10-10 20:10

folmer@rasmussen.dk formulerede spørgsmålet:

> Jeg véd hvor du bor, Hans. ,-)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-10-10 20:13

On Sat, 23 Oct 2010 11:44:24 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Jeg véd hvor du bor, Hans. ,-)

Med de spor Hans har efterladt i cyberspace kan det jo ikke volde
mange problemer at finde hans dørklokke. Man skal bare passe på hunden
)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-10-10 18:13

Ivan Madsen kom med følgende:
> Man skal bare passe på hunden

;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-10-10 04:34

On 23 Okt., 09:57, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> fol...@rasmussen.dk skriver:

Jeg synes ofte, at mit ejerskab af en bil varer lige så længe som et
sæt dæk holder, og så forærer jeg ikke nogle halvgode dæk væk....

> Det er vidst kun matematisk det kniber.....

Mentalt underfrankeret ?

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-10-10 08:33

On 23 Okt., 15:11, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> [...]
> for at blive vendt om så de roterer den rigtige vej når de sidder på
> modsatte side af bilen og derefter skal de afbalanceres på ny. Og hvor

Det er der vist ingen der gider. Og dem der så har dæk med
assymmetrisk mønster og inderside/yderside markering har ikke
muligheden...

Leo