Én af grundene til at jeg ikke kører i små~
Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-10 10:28

http://hilleroed.lokalavisen.dk/kvinde-i-livsfare-efter-alvorlig-ulykke-i-glat-foere-/20101021/artikler/710219870/1009

To køretøjer er stødt sammen på Nødebovej, der løber mellem Hillerød og
Nødebo.

En 34-årig kvinde er kørt med ekskorte til Rigshospitalets Traumecenter.
Politiet betegner hendes tilstand som kritisk

- Det er særdeles alvorlig, det er de første udmeldinger, men lad os nu lige
lade lægerne se på hende først, forklarer Nordsjællands Politi, Palle
Jørgensen

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 21-10-10 11:10

Hej

En Peugeot 206 formoder jeg der er tale om - tør slet ikke tænke på, hvordan
det havde set ud, hvis det var en Matiz, Spark, Alto eller hvad de små
potter nu hedder ;)

Mvh
Hans

Fra : KT

Dato : 21-10-10 15:06

?
"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote in message
> Hej
>
> En Peugeot 206 formoder jeg der er tale om - tør slet ikke tænke på,
> hvordan det havde set ud, hvis det var en Matiz, Spark, Alto eller hvad de
> små potter nu hedder ;)

Det er jo sagen uvedkommende - hvis du køretøjer af forskellig
størrelse/vægt støder mod hinanden vil alt andet lige den mindste tabe.

Så i din store bil skal du stadig vælge din modstander med omhu - vælg
aldrig en bus eller lastbil - så bliver det dig som ser ud som på billedet.

Knud

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-10-10 16:24

> [...]
> lige lade lægerne se på hende først, forklarer Nordsjællands Politi, Palle

Folk tænker måske ikke i de baner, når der handles ny bil...
Her i landet er der et faldende salg af småbiler. Sagt på en anden måde
købes der slet ikke det antal småbiler, som der gør i resten af EU. Måske
fordi sikkerheden altid har været et stort issue her i landet (bilens pris
uvedkommende - lønnen er tilsvarende lavere)

Se blot vedr. dæk - rigtig mange kærer med pigdæk, fordi det redder liv. I
nyeste nr af Motor står nævnt, at 15 dør grundet manglende pigdæk. Jég kører
med vinterdæk uden pigge

Fra : .J.S...

Dato : 21-10-10 16:43

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> lige lade lægerne se på hende først, forklarer Nordsjællands Politi, Palle

Selv i en større bil er det altid noget skidt at blive ramt i siden, hvis
pegøjen havde ramt hondaen i siden havde det måske set omvendt ud ?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-10 16:59

> ".J.S..." skrev i meddelelsen
> Selv i en større bil er det altid noget skidt at blive ramt i siden, hvis
> pegøjen havde ramt hondaen i siden havde det måske set omvendt ud ?

Enig! Men den Pøsjø er sgu totalt skilt ad - det må ikke ske....

Fra : .J.S...

Dato : 21-10-10 19:39

> Enig! Men den Pøsjø er sgu totalt skilt ad - det må ikke ske....

Har også bemærket at påfaldende mange biler mangler taget efter et uheld...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 21-10-10 19:44

On Thu, 21 Oct 2010 20:38:47 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message

>Har også bemærket at påfaldende mange biler mangler taget efter et uheld...

>--

Efter at Falck og de andre redningsfirmaer har fået de der hydrauliske
sakse, det kan klippe alt i stykker, så er der ingen grænser for, hvor
nødvendigt det er at klippe taget af.

Nogen gange er det godt, og nogen gange knap så godt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : \"@

Dato : 21-10-10 19:49

Den 21-10-2010 17:59, Henrik B. skrev:

> Enig! Men den Pøsjø er sgu totalt skilt ad - det må ikke ske....

Sådan set enig, men kig lige på billederne en gang til.

Ud over at siden må siges at være skrællet af, så er der også nogen som
har kørt fronten af, for den er også helt væk.

Billederne er taget efter redningsmandskabet har været der med deres
pladesakse, så bilen ser selvfølgelig en hel del værre ud end slaget
alene kan retfærdiggøre.

Når det er sagt, så er jeg ikke den der føler mig tryg i en Peugeot. De
føles efter min ringe mening lidt tynde i metallet, og ja jeg har haft
en (306), som jeg var glad for at finde en køber til efter et års tid.

Har også kørt 605 som hyrevogn (kostede vognmanden en konkurs, da den
skulle have ny gearkasse hver 3. måned), og i mine unge dage, fik min
far en af de første 405 modeller. Ved godt at jeg ikke har kendskab til
de nyere modeller, men ønsker det egentlig heller ikke.

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-10 20:30

> ""@" skrev i meddelelsen
> Sådan set enig, men kig lige på billederne en gang til.
>
> Ud over at siden må siges at være skrællet af, så er der også nogen som
> har kørt fronten af, for den er også helt væk.

Den manglende front er på den modkørende Honda. )

> Billederne er taget efter redningsmandskabet har været der med deres
> pladesakse, så bilen ser selvfølgelig en hel del værre ud end slaget alene
> kan retfærdiggøre.

At taget er klippet, og lagt løst på igen, ændrer ikke ved det faktum at
bilen er totslt splittet ad - fra for- til bagkofanger...

Fra : \"@

Dato : 21-10-10 21:24

Den 21-10-2010 21:30, Henrik B. skrev:

> Den manglende front er på den modkørende Honda. )

> At taget er klippet, og lagt løst på igen, ændrer ikke ved det faktum
> at bilen er totslt splittet ad - fra for- til bagkofanger...

Hvordan kan fronten sidde på modparten, hvis den er ramt i siden??

Og hvis den er ramt frontalt, hvad har så skrællet siden op???

Vil ikke afvise at jeg kan have overset noget, og bilen er i en
skræmmende forfatning, men også mere skræmmende end den først giver
indtryk af.

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-10 21:39

> ""@" skrev i meddelelsen
> Hvordan kan fronten sidde på modparten, hvis den er ramt i siden??
>
> Og hvis den er ramt frontalt, hvad har så skrællet siden op???

Hvem taler om at fronten sidder på den anden bil? Det jeg siger er, at det
billede med den totalt smadrede front, er den bil som ramte Pøsjø'en!
Pøsjø'en har en smadret venstre forskærm...

Fra : \"@

Dato : 22-10-10 08:16

Den 21-10-2010 22:39, Henrik B. skrev:

> Hvem taler om at fronten sidder på den anden bil? Det jeg siger er, at
> det billede med den totalt smadrede front, er den bil som ramte
> Pøsjø'en! Pøsjø'en har en smadret venstre forskærm...

Jamen så taler vi bare forbi hinanden.

Det jeg taler om, er at den lille potte (ikke Hondaen) som jeg ser
billederne er helt uden front. Hele motorrummet er simpelthen forduftet.

Derfor er det jeg siger, at bilen/potten ser væsentligt værre ud end
lige efter sammenstødet.

Det var såmænd det hele

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 22-10-10 09:11

> ""@" skrev i meddelelsen
> Det jeg taler om, er at den lille potte (ikke Hondaen) som jeg ser
> billederne er helt uden front. Hele motorrummet er simpelthen forduftet.

Nope, fronten sidder der endnu - ses på anden sidste billede.

Fra : \"@

Dato : 22-10-10 09:39

Den 22-10-2010 10:11, Henrik B. skrev:

> Nope, fronten sidder der endnu - ses på anden sidste billede.

Ahhhhhhh....

Blev snydt af billedet fra Isterødvejen, der var lagt ind i mellem.
Troede de var gået til ny billedserie derefter.

Undskylder bukker og nejer

Fra : Armand

Dato : 22-10-10 12:16

> Enig! Men den Pøsjø er sgu totalt skilt ad - det må ikke ske....

Sikkerhedsburet såvel som crash-testen er opbygget efter sandsynligste
forhold:
Front-impact anskues som værende med (er det?) 2/3 af fronten mod en
modkørende af samme vægt - Dét testes i praksis mod en massiv mur.
Side-impact anskues som værende en påkørsel af en tværkørende bil - Dét
testes v.h.a. en "rambuk" i siden af en holdende bil.
Test-hastigheden er langt under selv landevejs-hastighed, så man skal
ikke tage 5 stjerner som garanti for at man kan overleve et
frontal-sammenstød med 80 eller hvilken hastighed man nu befordrer sig
med

Nærværende uheld er et frontal-sammenstød med siden til
Selv en tungere/større tysker også ville se uhyggeligt skrællet ud i dén
situation: Jég har da set indtil flere billeder af sådanne krøllet
sammen omkring et vejtræ, hvilket i grunden er samme situation!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-10-10 12:35

> "Armand" skrev i meddelelsen
>

> Sikkerhedsburet såvel som crash-testen er opbygget efter sandsynligste
> forhold:

Det gælder vist kun de bilfabrikanter som bygger biler til lige netop at
kunne opnå 5 stjerner i EuroNCAP. )

> Front-impact anskues som værende med (er det?) 2/3 af fronten mod en
> modkørende af samme vægt - Dét testes i praksis mod en massiv mur.

Det er kun 40% af fronten der rammer den deformérbare barriere (ikke mur).

> Side-impact anskues som værende en påkørsel af en tværkørende bil - Dét
> testes v.h.a. en "rambuk" i siden af en holdende bil.

Jep..

> Test-hastigheden er langt under selv landevejs-hastighed, så man skal ikke
> tage 5 stjerner som garanti for at man kan overleve et frontal-sammenstød
> med 80 eller hvilken hastighed man nu befordrer sig med

Ved frontal impact testes med 64 km/t. Ved sidekollisionstesten testes med
50 km/t.
Og vi er helt enige om, at EuroNCAP's stjerner ikke fortæller ret meget om
den reelle sikkerhed.
Et godt eksempel er Saab 900 (nyeste udgave), som hos EuroNCAP høstede 1,5
stjerne (der var maks. 4 stjerner dengang). Der er bl.a. et eksempel fra
Sverige, hvor en ung pige fik en Toyota Hiace dirkte ind i førersiden, med
80 km/t. Hun overlevede, og Saab'er er ikke i nærheden af den adskillelse,
som den Pøsjø er...

Fra : Armand

Dato : 22-10-10 13:38

Den 22-10-2010 13:35, Henrik B. skrev:

> [...]
> fra Sverige, hvor en ung pige fik en Toyota Hiace dirkte ind i
> førersiden, med 80 km/t. Hun overlevede, og Saab'er er ikke i nærheden

Sammenlignet, svarer subj. jo også til at blive påkørt i siden med
omkring 160 km/t, hvilket var kernen i mit indlæg!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-10-10 21:09

> "Armand" skrev i meddelelsen
>
> Sammenlignet, svarer subj. jo også til at blive påkørt i siden med omkring
> 160 km/t, hvilket var kernen i mit indlæg!

Undskyld, men hvad!??
Det svarer til at få en bil med 80 km/t ind i siden - det kan aldrig blive
mere, eftersom den ene genstand (bil) står stille.

Fra : Armand

Dato : 23-10-10 12:34

Den 22-10-2010 22:09, Henrik B. skrev:

> Undskyld, men hvad!??
> Det svarer til at få en bil med 80 km/t ind i siden - det kan aldrig
> blive mere, eftersom den ene genstand (bil) står stille.

'Subj.' = den Pu'gøjt som tråden drejer sig om og der har på landevej
skredet sidelæns ind i en modkørende, hvilket er den dobbelte påvirkning
af dit eksempel á: holdende og en bil med landevejs-fart ind i siden!
Det er også derfor at jeg sammenligner 'Gøjten med dem man ser krøllet
sidelæns omkring et (solidt) vejtræ.

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-10 20:32

> [...]
> af dit eksempel á: holdende og en bil med landevejs-fart ind i siden!
> Det er også derfor at jeg sammenligner 'Gøjten med dem man ser krøllet

Det er to vidt forskellige påvirkninger, som slet ikke kan sammenlignes.
Påvirkningen mod et træ er fokueret på en meget lille del af siden, hvor det
hér drejer som om stort set hele siden på bilen - altså ikke så slemt som et
træ...

Fra : Tom Jensen

Dato : 21-10-10 19:36

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

hvilken bil kører du egentlig i henrik ?

mvh tom jensen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-10 19:45

> "Tom Jensen" skrev i meddelelsen
> hej
> hvilken bil kører du egentlig i henrik ?

P.t. ingen (firmabil undtaget) - seneste var en Saab 9-5.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 21-10-10 19:50

On Thu, 21 Oct 2010 11:28:04 +0200, "Henrik B."
> [...]

>lade lægerne se på hende først, forklarer Nordsjællands Politi, Palle

Vi kan jo ikke alle sammen køre i Cayenne, Touareg, RangeRover og hvad
de ellers hedder. Så var der ikke brændstof nok i hanerne ) Og at
se en bil efter at redningskorpset har ydet sin indsats er ikke helt
det samme som efter crashet!

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-10 20:32

> "Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
>
> ...Og at
> se en bil efter at redningskorpset har ydet sin indsats er ikke helt
> det samme som efter crashet!

Glem nu den med at der er klippet i bilen! Når der klippes i bilen, er
pladedelene som regel hele og uden buler. På denne bil er der ikke en hel
plade, på bilens venstre side. Derudover er bilens "sikkerhedsbur" totalt
splittet ad - skræmmende egentlig...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-10-10 21:15

On Thu, 21 Oct 2010 21:32:08 +0200, "Henrik B."

> [...]
>plade, på bilens venstre side. Derudover er bilens "sikkerhedsbur" totalt

Den er som du siger temmelig meget skilt ad - men hvordan ser en bil
egentlig ud med 80 km/t og måske 15% hit på begge? Noget i den retning
vi ser der? Og gad vide, hvordan føreren ville have haft det i en
Ascona fra 80'erne eller en tidlig Mondeo?

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-10-10 15:23

On 21 Okt., 11:28, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
>
> En 34-årig kvinde er kørt med ekskorte til Rigshospitalets Traumecenter.
> Politiet betegner hendes tilstand som kritisk

http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY&feature=fvst
http://www.youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s&p=0BBA7716AAE55C08&playnext=1&index=1

Stefan