Ligebehandlingsloven, alderskriterie ved a~
Fra : Per

Dato : 20-10-10 08:49

Hej NG !

SAS annoncerer efter elever til div. stillinger og eleverne må højst være 25
år. Dette er åbenbart en overtrædelse af ligebahandslingsloven. De har
efterfølgende ændret alderskriteriet.

http://www.business.dk/transport/sas-har-brudt-loven-med-jobopslag

Så forstår jeg ikke at fx. politi og forsvar har og i mange år har haft et
alderskriterie.

Politi: http://www.blivpolitibetjent.dk/site/kriterier/

Frømand: http://forsvaret.dk/FKP/Bliv%20Fr%C3%B8mand/Pages/default.aspx

Hvad er forskellen på dem og SAS ?

Mvh. Per

Fra : Jubi

Dato : 20-10-10 10:24

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.business.dk/transport/sas-har-brudt-loven-med-jobopslag
>
> Så forstår jeg ikke at fx. politi og forsvar har og i mange år har

Man skal kende/kunne læse loven til fulde for at svare korrekt.
Så en henvisning til loven er nødvendig, så det er ud fra loven der
debatteres og ikke en sludre pludre debat om det heldige/uheldige i
tekster på opslag og hjemmesider.

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-10 11:10

Per skrev:

> SAS annoncerer efter elever til div. stillinger og eleverne må højst være 25
> år. Dette er åbenbart en overtrædelse af ligebahandslingsloven. De har
> efterfølgende ændret alderskriteriet.

Pas på med lovnavnet. Lov om ligestilling handler kun om køn. Lov
om forskelsbehandling handler om en hoben kriterier, bl.a. alder.

Den har følgende undtagelse i § 6:

Stk. 2. Såfremt det ved visse former for erhvervsudøvelse og
    uddannelser er af afgørende betydning, at udøveren er af en
    bestemt race, politisk anskuelse, seksuel orientering eller
    national, social eller etnisk oprindelse eller har en
    bestemt hudfarve, alder eller et bestemt handicap eller
    tilhører en bestemt religion eller trosretning, og kravet om
    bestemt tilhørsforhold står i rimeligt forhold til den
    pågældende erhvervsaktivitet, kan vedkommende minister efter
    indhentet udtalelse fra beskæftigelsesministeren fravige
    bestemmelserne i §§ 2-5.

--
Bertel