Musikalske børnefortællinger.
Fra : Henning Jensen

Dato : 20-10-10 09:14

Jeg har altid været betaget af børnesange, børnebøger og børnemusik.
Da jeg nu er gået i barndom igen, så er det et passende emne at genoptage.

"Peter og ULven" var mine børn selvfølgelig tvangsindlagt til, og
selvfølgelig i Preben Uglebjergs version. En dansk billedbog med
Prokofief's egne tegninger kunne så købes separat, til at visualisere
fortællingen med.
Disney har selvfølgelig også haft fingrene i denne vidunderlige
fortælling, men fortæller den slet ikke så godt som Uglebjerg. Her Disney:

Begyndelsen:
http://www.youtube.com/watch?v=ILI3s7Wonvg
og slutningen:
http://www.youtube.com/watch?v=vCgJXD3J9Wc&feature=related

Så er der Kai Rosenberg.
Han var en utrolig flittig mand indenfor musikken og har komponeret en
masse børnekomedier. Mange af disse komedier har nogle flotte og
iørefaldende melodier. En del af disse komedier blev indspillet med
kendte danske skuespillere. F.eks. husker jeg at Ove Sprogø var med i
nogle af dem.
Både Google og Wiki "skøjter" som vanlig, let og overfladisk hen over emnet.
Kan nogen henvise eller fortælle mig lidt mere om ham?

Den eneste strofe af Kai Rosenberg, jeg kan finde på YouTube, er denne,
og her er han ikke engang er nævnt:

http://www.youtube.com/watch?v=DjM4qwhS6so

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-10-10 09:28

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan nogen henvise eller fortælle mig lidt mere om ham?
>
> Den eneste strofe af Kai Rosenberg, jeg kan finde på YouTube, er denne, og

Tja, men de er jo nok efterhånden så store....

Så det er denne fortælling de bedst kender )

http://www.youtube.com/watch?v=XnCiFwR_FSY

Selvfølgelig... Ulven Peter, med Peter Belli....

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-10-10 09:35

Den 20-10-2010 10:28, Benny Mortensen skrev:

> Så det er denne fortælling de bedst kender )
> http://www.youtube.com/watch?v=XnCiFwR_FSY

Uanset hvilken genre man foretrækker, så kender de fleste den sikkert.
Men ikke helt det jeg forbandt med børnesange.

Hilsen Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-10-10 20:30

Den 20-10-2010 10:13, Henning Jensen skrev:
> Jeg har altid været betaget af børnesange, børnebøger og børnemusik.

Lidt mere Kai Rosenberg.

Hans eventyrkomedie "Kejserens nye Klæder" har opus 155, og er fra 1940.
Han må så været nået væsentlig højere op i opusnumre.
Ved nogen hvor hans efterladte noder og papirer havnede?

En søgning på ham i REX giver 209 resultater, men det er inklusive alt,
også bøger og musik. Så på DKB er det hele næppe havnet.
En søgning i DANPA giver eet svar og det er ikke ham. 'Statens Arkiver'
giver også eet svar, nemlig noder til en "Esso-March".

Jeg formoder at det er et bestillingsværk fra 'Esso', og formoder derfor
også, at den er indspillet, men med hvem, og hvornår?
"Esso" stod bag mange reklamekampagner, her er en fra 60'erne (ikke af
Rosenberg), "Kom en tiger i tanken", en kampagne som også varede mange
år her i landet:

http://www.youtube.com/watch?v=A1Shg8hYvdw

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-10-10 07:19

> [...]
> "Esso" stod bag mange reklamekampagner, her er en fra 60'erne (ikke af
> Rosenberg), "Kom en tiger i tanken", en kampagne som også varede mange år

Svaret kom lidt senere... Hvor man sagde. Kom Caltex i tanken, det renser
den for løse tigerhår...

Nå spøg til side, og ikke træde på egen hale vel... Jeg var jo selv ved Esso
Nyhavn ))

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-10-10 07:30

Den 21-10-2010 08:18, Benny Mortensen skrev:

> [...]
> den for løse tigerhår...
>
> Nå spøg til side, og ikke træde på egen hale vel... Jeg var jo selv ved Esso

Der var flere af disse svar.

Den allerførste tank på Køge Landevej, nabo til Valby Bio, var måske
også en Caltex?
Her havde man en meget stor reklame hvorpå der stod: "Her findes ingen
dyr i benzinen!"

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-10-10 22:19

Henning Jensen skrev:

> Den allerførste tank på Køge Landevej, nabo til Valby Bio,
> var måske også en Caltex?
> Her havde man en meget stor reklame hvorpå der stod:
> "Her findes ingen dyr i benzinen!"

Overfor en Essotank, lå en BP-station, der satte et skilt
ud med ordene: "Vi fjerner hårene fra deres karburator"

--
Herluf :·)

» et styre der ikke tåler kritik, er kritisabelt «

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-10-10 07:43

Den 21-10-2010 23:19, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Overfor en Essotank, lå en BP-station, der satte et skilt
> ud med ordene: "Vi fjerner hårene fra deres karburator"

Det var egentlig en herlig periode, med en del humor i reklamen.
Jeg tror i øvrigt, at jeg skrev en fejl ovenfor, og du plejer at være
meget præcis og rigtig i dine besvarelser, så hjælp med at rette.
Jeg skrev Valby Bio, men hed biografen på Toftegårds Plads ikke noget
andet? Vigerslev Bio måske, eller hvad???
Som helt ung boede jeg et år i nærheden, og var da tit derinde.

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-10-10 08:43

Henning Jensen skrev:

> [...]
> men hed biografen på Toftegårds Plads ikke noget andet?
> Vigerslev Bio måske, eller hvad??? Som helt ung boede jeg et år

Tak for tilliden. Ifølge Politikens kort fra 1955 hed
biografen på hjørnet (af Gl. Køgevej/Vigerslev Allé)
Toftegaards Bio.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-10-10 08:46

Den 22-10-2010 09:42, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Tak for tilliden. Ifølge Politikens kort fra 1955 hed
> biografen på hjørnet (af Gl. Køgevej/Vigerslev Allé)
> Toftegaards Bio.

Tak for dit svar. Hvor enkelt kan det dog være.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-10-10 08:32

> [...]
> en Caltex?
> Her havde man en meget stor reklame hvorpå der stod: "Her findes ingen dyr

Jamen det var sgu også dyrplageri....

Men hvordan pokker fik man en tiger ned i tanken på en Lloyd ??

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-10-10 08:41

Den 22-10-2010 09:31, Benny Mortensen skrev:

> Jamen det var sgu også dyrplageri....
> Men hvordan pokker fik man en tiger ned i tanken på en Lloyd ??

Man kleeeeeeeemte vel bare lidt???

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-10-10 10:38

> Man kleeeeeeeemte vel bare lidt???
>
> Henning.

Nå ja, det måtte man jo gøre
Sjovt nok, dukkede der en endnu sjovere bil frem i tankerne..
En Goggomobile... Mange år siden, man har set sådan en..

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-10-10 11:54

Den 23-10-2010 11:38, Benny Mortensen skrev:

> Sjovt nok, dukkede der en endnu sjovere bil frem i tankerne..
> En Goggomobile... Mange år siden, man har set sådan en..

Ja, og hvad med de små DAF'er, i folkekmunde, en forkortelse af: "De
afskyelige firben".

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-10-10 10:50

> Ja, og hvad med de små DAF'er, i folkekmunde, en forkortelse af: "De
> afskyelige firben".
>
> Henning.

He He, Ja jeg har prøvet at køre en sådan lille Daf. Skæg lille bil, den
blev ved med at tage fart, og bremserne var bestemt ikke noget at råbe hurra
for. Og der kommer historierne om Skoda's lægge elastikken dobbelt, vist
virkeligt til sin ret ))... Senere blev mange af ideerne jo overført til
Volvo... Så måske var de slet ikke så dumme endda, nede hos Daf ... Der
var 2 modeller, men det kniber lidt med at huske, om det var 33 & 44, eller
det var 44 & 55...

http://www.youtube.com/watch?v=9i0O74gbVUU

En desværre alt for moderne udgave, men den gamle var ikke til at støve
op... Heller ikke Blue Boys med Olsens bil.

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-10-10 14:37

Den 24-10-2010 11:49, Benny Mortensen skrev:

> Volvo... Så måske var de slet ikke så dumme endda, nede hos Daf ... Der
> var 2 modeller, men det kniber lidt med at huske, om det var 33& 44, eller
> det var 44& 55...

Jeg kan slet ikke huske numrene. :-|

http://www.youtube.com/watch?v=pwgNRCMEKQ4

Henning.

Fra : Vidal

Dato : 21-10-10 09:26

Den 20-10-2010 21:29, Henning Jensen skrev:

> [...]
> Rosenberg), "Kom en tiger i tanken", en kampagne som også varede mange år her i

Jeg synes, jeg kan huske en "pigtråds"-version: Kom, kom kom,-
kom en tiger i taaaanken. Det var en 'blød' plade, der blev
sendt ud med et ugeblad eller lignende.

Kan nogen erindre den, jeg har ikke kunnet finde den på youtube.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-10-10 21:12

Den 21-10-2010 10:25, Vidal skrev:

> [...]
> sendt ud med et ugeblad eller lignende.
> Kan nogen erindre den, jeg har ikke kunnet finde den på youtube.

Jeg mener selv, at jeg kan huske den, uden at kunne beskrive den
nærmere. Jeg tror endda, at der var flere af slagsen.

Henning.