afviserblink i rundkørsel
Fra : Finn

Dato : 19-10-10 19:41

Hej

Hvordan er det nu nye trafikanter
lærer at blinke når de skal ud af en
rundkørsel.
Jeg synes tit at jeg oplever at biler og MC`ere
blinker inden de kører forbi den sidste afkørsel
med det resultat at jeg kører ud foran dem.
Måske er jeg for hurtig til at slippe koblingen, men
når jeg ser en trafikant (i yderbanen) blinke før min tilkørselsbane
tror jeg at han/hun vil svinge.
Det er nogle af mine oplevelser i rundkørslen i Hjørring
Frederikshavnsvej/Ringvejen (2 sporet)

Hilsen Finn VFR800

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 19-10-10 20:46

"Finn" <autzenfjern@post10.tele.dk> skrev >
> [...]
> tror jeg at han/hun vil svinge.
> Det er nogle af mine oplevelser i rundkørslen i Hjørring

Bare rolig, langt de fleste blinker slet ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bech

Dato : 19-10-10 22:16

In article <4cbde630$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Finn" <autzenfjern@post10.tele.dk> wrote:

> Det er nogle af mine oplevelser i rundkørslen i Hjørring
> Frederikshavnsvej/Ringvejen (2 sporet)

Træls rundkørsel med glatte kloakdæksler i indersporet. Det kan godt
give et styrt!
--
Venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Pein

Dato : 20-10-10 02:29

On 19 Okt., 20:40, "Finn" <autzenfj...@post10.tele.dk> wrote:
> [...]
> tror jeg at han/hun vil svinge.
> Det er nogle af mine oplevelser i rundkørslen i Hjørring

Det er tilrådeligt at lade være med at stole for meget på folks
tegngivning, og f.eks. undlade at køre ud foran nogen, blot fordi de
blinker.

Jeg kørte engang bag en lastvogn, der havde højre blink slået til,
selvom han kørte ligeud, og passerede indtil flere sideveje. Jeg prøve
at blinke med det lange lys og dytte, men han blev ved at blinke. Og
jeg kunne ikke lige overhale (var i bil + der var masser af trafik).
Jeg tænkte, at det på et tidspunkt ville gå galt, fordi en eller anden
ville køre ud foran ham. De fleste var fornuftige og holdt tilbage,
men på et tidspunkt var der faktisk en bilist der kørte ud næsten
direkte foran lastbilen. Lastvognen klodsede bremsen, og nåede
heldigvis på et hængende hår at undgå sammenstød.
Og så fik han slukket sit blinklys.

Hvem har fejlen her ...
--
Mvh.
Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 20-10-10 15:46

> [...]
> direkte foran lastbilen. Lastvognen klodsede bremsen, og nåede
> heldigvis på et hængende hår at undgå sammenstød.

Fejlen eller ansvaret hvis det var blevet et uheld ...

Antager at bilisten havde _ubetinget_ vigepligt og ville derfor med
overvejende sandsynlighed have fået hele skylden for uheldet og dermed en
betinget frakendelse og derfor tid til at repetere vigepligtsregler og lære
betydningen af ubetinget ...

Tror ikke det er formildende nok at lastbilen har brugt blinket forkert ...

Skal man overleve på mc i trafikken kan man ikke stole ret meget på
medtrafikanters signalering - eller i det hele taget stole på at de opfører
sig rationelt....

Det gælder om altid for så vidt muligt at forudse hvad medtrafikanterne kan
lave af tossestreger og altid have planlagt en escape route...

Men derfor kan det jo godt gå galt når man ikke har fantasi til at
forestille sig hvad medtrafikanterne kan finde på ....

Fra : Kjeld Holm

Dato : 21-10-10 12:36

>Tror ikke det er formildende nok at lastbilen har brugt blinket forkert ...

Begge begår fejl - lastbilen ved forkert tegngivning, og bilisten ved ikke
at sikre sig tilstrækkeligt, at lastbilen vitterlig vil dreje. Der er jo
andre tegn end blot blinklyset, der viser om en bil vil dreje af, bl.a.
farten op til svinget (sidevejen), placering på vejen etc. - jeg tror
således også, at det er den, der har vigepligten, der får skylden.

Jeg vil også give Anders fuldstændig ret i, at traffikanter i dag ikke altid
opfører sig rationelt, og har ofte svært ved at vise hensyn til andre.

Jeg syntes det er blevet værre her de sidste år - man kan jo efterhånden
ikke køre bare en lille tur, og det hvad enten man er i bil eller på MC,
uden at blive udsat for traffikanter der:

Overhaler over dobbeltstreger.
Drejer uden at vise af.
Ikke overholder deres vigepligt.
Kører ud tæt foran medtraffikanter.
Holder for kort afstand til forankørende.
osv.

De hensynsløse traffikanter har selvfølgelig altid været der, men jeg syntes
man møder dem oftere nu end tidligere.

/Kjeld

Fra : kop

Dato : 20-10-10 15:11

> Hvordan er det nu nye trafikanter
> lærer at blinke når de skal ud af en
> rundkørsel.

Nu og faktisk altid, har reglerne været: Skal du ad første vej i
rundkørslen, blinker du til højre når du kører ind i rundkørslen, skal du ad
de øvrige veje påbegyndes blink når du er ud for midten af vejen før den du
skal af. Der kan blinkes til venstre hvis du skal af 3. vej eller senere og
derefter igen til højre når du er ud for vejen inden du skal af.

kop

Fra : Leif

Dato : 20-10-10 16:56

"kop" <kop@post.tele.dk> skrev i meddelelsen news:4cbef85c$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> derefter igen til højre når du er ud for vejen inden du skal af.

Du er måske som mig lidt længere oppe i alderen og har lært det således,
men i dag lærer man ikke at blinke til venstre overhovedet iflg.
egne unger på 23 og 19.....

/Leif

Fra : Søren Larsen

Dato : 20-10-10 20:50

On 20-10-2010 17:56, Leif wrote:

....... men i dag lærer man ikke at blinke til venstre overhovedet iflg.
> egne unger på 23 og 19.....
>

> /Leif

Det må være op til den enkelte kørelærer; da jeg tog mc kortet for ikke
så mange år siden, lærte vi netop den med venstreblink.

/Søren

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-10-10 22:48

Den 20-10-2010 17:56, Leif skrev:

> [...]
>
> Du er måske som mig lidt længere oppe i alderen og har lært det således,
> men i dag lærer man ikke at blinke til venstre overhovedet iflg.

En beklagelig fejl af kørelæreren

Ellers kan henvises til det offentliges anvisninger

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=88991

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Carsten Matzon

Dato : 20-10-10 23:29

On 20-10-2010 17:56, Leif wrote:

> Du er måske som mig lidt længere oppe i alderen og har lært det således,
> men i dag lærer man ikke at blinke til venstre overhovedet iflg.
> egne unger på 23 og 19.....

Bemærk han skriver KAN.. :)
Jeg er igang med MC kort og har også lært at man KAN bruge det.

--
Carsten

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-10-10 07:16

On Thu, 21 Oct 2010 00:29:01 +0200, Carsten Matzon
<fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:

Hej.

>Bemærk han skriver KAN.. :)
>Jeg er igang med MC kort og har også lært at man KAN bruge det.

Som beskrevet på trafikken.dk har jeg lært det tilbage i 1964, og
bruger det faktisk helt ubevist endnu
Den gang var der ikke noget med KAN, det var SKAL.
Mit MC kort blev erhvervet i KBH. og under skolekørslen til det så jeg
aldrig en rundkørsel.

Anderledes var det til bil (lastvogn), der blev erhvervet på Bornholm.
Der var dengang een rundkørsel på Bornholm og den blev vi jagtet rundt
i mindst fem gange pr. køretime

At fortælle sine medtrafikanter hvad man agter at foretage sig
nedsætter risikoen for misforståelser og dermed også risikoen for
uheld.
Så den med KAN burde retteligen være BØR eller sågar SKAL.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750

Fra : frølårsraketten

Dato : 20-10-10 17:39

"kop" <kop@post.tele.dk> skrev:

> [...]
> rundkørslen, blinker du til højre når du kører ind i rundkørslen, skal du
> ad de øvrige veje påbegyndes blink når du er ud for midten af vejen før

Var der ikke højrevigepligt i rundkørslerne, da Ruder Konge var Knægt?

°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre

Fra : JBA

Dato : 20-10-10 19:23

On Wed, 20 Oct 2010 18:39:13 +0200, "frølårsraketten"
<pixel@debie.dk(fjern "ixel")> wrote:

>Var der ikke højrevigepligt i rundkørslerne, da Ruder Konge var Knægt?

> °/¥\°
> «=(Ô)=»
> [] Pierre

Jovist, men den gang hed det vist også en "hestering"

/Jan

Fra : Leif

Dato : 20-10-10 19:30

"frølårsraketten" <pixel@debie.dk(fjern "ixel")> skrev i meddelelsen

> Var der ikke højrevigepligt i rundkørslerne, da Ruder Konge var Knægt?

> °/¥\°
> «=(Ô)=»
> [] Pierre

Korrekt, men da det førte til forstoppelse ved tæt trafik, når alle
trafikkanter i rundkørslen skulle holde tilbage for trafikanter på vej
ind, indførtes den ubetingede vigepligt ved indkørsel - findes måske
stadig i bl.a. Italien - mener at huske det fra en sommertur til Lidoen
i '96 - noget af en overraskelse......

Husker det så tydeligt fra min ungdomskørsel i Esbjerg med en af
landets (dengang) største rundkørsler med 6 ? tilkørsler (Strandby Plads?).

Men tegngivningen var også dengang som vel-beskrevet af kop.

Mvh, Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 21-10-10 14:43

> Husker det så tydeligt fra min ungdomskørsel i Esbjerg med en af
> landets (dengang) største rundkørsler med 6 ? tilkørsler (Strandby
> Plads?).

Og byens eneste ... Når man talte om "rundkørslen" viste alle hvor det var.
Kan ikke huske om Shell ved rundkørslen havde døgnåbent - men ihvertfald
nogle af byens længste åbningstider ... Senere kom så først en lille en på
havnen og siden at der jo plastret rundkørsler overalt ....

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 22-10-10 15:05

Den 21-10-2010 15:42, Anders Majland skrev:

> [...]
> ihvertfald nogle af byens længste åbningstider ... Senere kom så først
> en lille en på havnen og siden at der jo plastret rundkørsler overalt ....
Det var, og er i øvrigt stadig Shell. Og selv i dag er det da en pæn
stor rundkørsel.

Mvh.
Benjamin R. Giversen

Fra : Hekto

Dato : 21-10-10 02:32

On 20 Okt., 16:10, "kop" <k...@post.tele.dk> wrote:

> Nu og faktisk altid, har reglerne v ret: Skal du ad f rste vej i
> rundk rslen, blinker du til h jre n r du k rer ind i rundk rslen, skal du ad
> de vrige veje p begyndes blink n r du er ud for midten af vejen f r den du
> skal af. Der kan blinkes til venstre hvis du skal af 3. vej eller senere og
> derefter igen til h jre n r du er ud for vejen inden du skal af.
>
> kop

Jeg mener det var 3. vaej og derover der skulle medføre at der blev
blinket til venstre. Man blinkede derefter til højre fra midten af den
vej der lå før den man skulle nedad. Nogle rundkørsler er indrettet så
det ikke giver ret meget at løbe på!

Men et er tegngivning, noget helt andet er laceringen i rundkørslen.
Nogle holder helt til højre og svinger så bare tværs igennem det hele
når nogen skal til højre ud af rundkørslen. Andre lægger sig til
venstre og ser sig ikke for når de så finder ud af at her skal de til
højre.

Tegngivning anvendes når det kan tjene til vejledning af de øvrige
trafikanter - motorveje undtaget, her skal det altid anvendes ... og
nogle tror de så kører en bus og dermed bare kan svinge ud uden at se
sig for.

Det er ikke let! Vi er dog ikke nået op på niveau med The Swindon
Roundabout ... kun næsten:

http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20060218030715/uncyclopedia/images/4/4b/Roundabout.jpg

--

/Hekto

Fra : Richard

Dato : 22-10-10 11:51

On 20 Okt., 20:29, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> wrote:

> Husker det s tydeligt fra min ungdomsk rsel i Esbjerg med en af
> landets (dengang) st rste rundk rsler med 6 ? tilk rsler (Strandby Plads?).

Dengang hvornår? Godt du sagde 'en af' – Vibenhus Runddel (Kbh. Ø,
tidligere kendt for G&J choko-frøerne, et stenkast fra Parken) må i
sin tid som rundkørsel nødvendigvis have haft seks tilstødende veje,
ligesom den lidt nordligere liggende Femvejen (Charlottenlund) fik det
længe inden søndagssporvognslinien til Posemandens Hus i Dyrehaven ad
Slotsvej blev anlagt i 1931.

Og pudsigt du nævner en så stor rundkørsel i Esbjerg, for min
kørerlærer og taxi-vognmand i Oxbøl/Janderup Jens nævnte til mc-
teoriundervisningen i efteråret '69 med ærefrygt den store rundkørsel
'Femvejen med hele seks tilstødende veje hvor man kørte rundt i to-tre
spor og blandt (elektriske) trolleybusser helt derovre ved Køwenhavn'.
Skulle han virkelig have overset en tilsvarende djævel af en
rundkørsel i Esbjerg?

I dag er nævnte Femvejen så blevet saneret til 1½ spor for de lokalt
dominerende SUV'er dvs. 2 smalle spor for os andre til stor skade for
fremkommelighed – helt i tidens ånd blandt trafikplanlæggerne – og
køreglæden ;-(

Men så har vi jo i stedet fået den fine rundkørsel på landevejen Farum-
Slangerupvejen med to gennemgående spor, så man i det venstre let kan
forbikøre 2-3 biler på mc, hvis man blot ser sig lidt for

Hm, hvad var egentlig Subject i denne tråd...

--
Richard pade, sorgenfri, DK

Fra : Leif

Dato : 22-10-10 22:04

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i meddelelsen
On 20 Okt., 20:29, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> wrote:

> Husker det s tydeligt fra min ungdomsk rsel i Esbjerg med en af
> landets (dengang) st rste rundk rsler med 6 ? tilk rsler (Strandby Plads?).

Og pudsigt du navner en sa stor rundkorsel i Esbjerg, for min
korerlarer og taxi-vognmand i Oxbol/Janderup Jens navnte til mc-
teoriundervisningen i efteraret '69 med arefrygt den store rundkorsel
'Femvejen med hele seks tilstodende veje hvor man korte rundt i to-tre
spor og blandt (elektriske) trolleybusser helt derovre ved Kowenhavn'.
Skulle han virkelig have overset en tilsvarende djavel af en
rundkorsel i Esbjerg?

Hmm, har du taget korekort i Oksbol, har du vel ogsa varet omkring
Esbjerg bare for at prove rundkorslen??

Jeg er selv fra Fano, og troede alle omegnens koreskoler kom forbi
den, da vi vel alle havde koreprove i Esbjerg.....

Jeg kom det et par ar efter din prove...

Mvh, Leif

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 23-10-10 12:14

Den 22-10-2010 23:03, Leif skrev:

> [...]
> den, da vi vel alle havde koreprove i Esbjerg.....
>
> Jeg kom det et par ar efter din prove...

Jeg fik kørekort i Varde i 1985. Jeg nåede aldrig til Esbjerg og lærte
derfor heller ikke at køre i rundkørsler, før jeg fik kørekortet udvidet
med et mc-kort. Jeg har jo nok hørt hvordan man skulle køre, men det var
i hvert fald væk da jeg kom op til teoriprøven, altså i '85. Jeg klarede
den dog alligevel, måske med lidt sund fornuft?

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen

Fra : Armand

Dato : 23-10-10 12:29

Den 22-10-2010 19:51, Richard skrev:

> [...]
> forbikøre 2-3 biler på mc, hvis man blot ser sig lidt for
>
> Hm, hvad var egentlig Subject i denne tråd...

Førend at du får fremprovokeret sagligheden:
Ikke at det skal blive til 'min far er større end din far', men
Rundkørslen i.f.m. Odense-motorvejens anlæg over den tidligere femvej
syd for Hjallese (+55° 21' 10.90", +10° 22' 35.86"), som ved anlæggelsen
blev et nyt aftensturs objekt for os her ved Lillebælt, er med sine Ø140
meter dobbelt så stor som Femvejen i Charlottenlund.
Strandby plads overgår ligeledes Charlottenlund med ca. 10 meter.
En anden 'motorvejs-rundkørsel': Den ved Kolding havn -afkørslen er med
Ø110 meter, den næststørste jeg umiddelbart kan komme på

Det er svært at danne sig et billede af Vibenhus Runddels tidligere
udstrækning, men hvis det nordlige knæk på Østre Allé har udgjort en del
af yderkredsen matcher dén sådan ca. Motorvejs-rundkørslen v. Odense S.

Alle opmålt v.h.a. Google Earth!

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 25-10-10 20:54

Den 23-10-2010 13:28, Armand skrev:

> [...]
> udstrækning, men hvis det nordlige knæk på Østre Allé har udgjort en del
> af yderkredsen matcher dén sådan ca. Motorvejs-rundkørslen v. Odense S.

Den nye rundkørsel ved Svendborg motorvejens ende ved ring 3 i Odense.
skulle være dk længste med 480 m
De 3 andre i næsten samme længde er.
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=123041
Carsten Larsen

Fra : Richard

Dato : 22-10-10 12:01

On 21 Okt., 13:35, "Kjeld Holm" <kj...@hocom.dk> wrote:

> [...]
> Ikke overholder deres vigepligt.
> Kører ud tæt foran medtraffikanter.
> Holder for kort afstand til forankørende.

Hæ, og møder man en sjælden gang en anden cyklist, der giver tegn, er
det ofte forkert tegn og uden at se sig for. Som jeg oplevede forleden
morgen på vej ind i Tegholmsgade, Kbh. SV: En TDC-telefonmus på cykel
rakte hånden op uden at se sig tilbage for så at trække ud i VENSTRE
side af cykelstien og stoppe blot 3-4m foran mig !¤!%!&!

På det 'For fanden da', jeg hastigt affyrede, mens jeg kastede cyklen
venstre om hende, balancerende på kanten af cykelstien, replicerede
hun blot: 'Jeg havde altså rakt hånden op'. Åh ja...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 23-10-10 06:13

Leif skrev:

> Hmm, har du taget korekort i Oksbol, har du vel ogsa varet omkring
> Esbjerg bare for at prove rundkorslen??

Nulle, vi kørte lidt på scooter inde i Varde. Men jeg dumpede til
teorien sidst på efteråret, blev forflyttet til Aalborg/Nr. Uttrup og
tog så endelig mc-kortet deroppe tidligt næste forår.

Ved mine senere besøg i Esbjerg har jeg nu ikke hæftet mig ved den,
men seks-benede rundkørsler var jeg jo også vant til hjemmefra

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-10-10 23:15

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> med sine Ø140 meter dobbelt så stor som Femvejen i Charlottenlund.
> Strandby plads overgår ligeledes Charlottenlund med ca. 10 meter.

*hopper midt ind i samtalen*
Femvejen har aldrig været en exceptionelt stor rundkørsel - der har bare
været en masse græs i midten. Hvad var egentlig din pointe her?

> [...]
> udstrækning, men hvis det nordlige knæk på Østre Allé har udgjort en
> del af yderkredsen matcher dén sådan ca. Motorvejs-rundkørslen

Som jeg husker det, var Øster Allé ikke en del af runddelen. Den strakte
sig (stadig svjh) ca over den firkant som er udspændt af
fodgængerfelterne i krydset Jagtvej/Nørre Allé-Lyngbyvej.

Hmprf ... wikipedia* er ikke enig med mig, den mener at Øster Allé blev
bøjet af ifm man sløjfede runddelen. Hvilket desværre giver mening, når
man ser luftfotos af vegetationen.

*) http://da.wikipedia.org/wiki/Vibenshus_Runddel

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 24-10-10 00:55

Den 24-10-2010 00:14, Kai Harrekilde-Petersen skrev:
> Armand<armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>

> *hopper midt ind i samtalen*
> Femvejen har aldrig været en exceptionelt stor rundkørsel - der har bare
> været en masse græs i midten. Hvad var egentlig din pointe her?

Som sagt skulle det ikke være 'min er større end din', men det lå
ligesom lidt i snakken at der også hørte størrelse til billedet,
hvadenten det galdt antallet af spor eller tilslutninger og så var det
at jeg blev nysgerrig og lod Google Earth hjælpe med opmåling af de
nævnte og et par andre fra erindringen.
Andet end at delagtiggøre almenvældet i indsigt ligger der ikke i det.

> [...]
>
> Hmprf ... wikipedia* er ikke enig med mig, den mener at Øster Allé blev
> bøjet af ifm man sløjfede runddelen. Hvilket desværre giver mening, når

For syv-sytten da osse
Her sidder jeg og leger satellit-spion og vurderer afbøjningens givne
betydning - Helt uden øje for at den 50 år gamle omlægning er tydelig
qua bræmmen af nyere vegetation i alléens forlængelse.
Jeg må flytte min spionage ned på gadeplan v.h.a. Google og se hvorledes
dé træer ser ud i forhold til de tilsyneladende ældre når man kører
nordpå mod afbøjningen!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-10-10 11:48

> [...]

> betydning - Helt uden øje for at den 50 år gamle omlægning er tydelig
> qua bræmmen af nyere vegetation i alléens forlængelse.

ObMC: igang med at indfedte dragter, rengøre støvler og hjelme så de er
klar til overvintring. Batterier er afkoblet fra ledningsnettene så de
ikke aflades i løbet af vinteren. Så mangler der blot en rengøring af
kåber mv og at fjerne vandet på racerens køler.

Kai

Fra : Richard

Dato : 24-10-10 07:57

Armand skrev:
> Ikke at det skal blive til 'min far er st�rre end din far', men
> Rundk�rslen i.f.m. Odense-motorvejens anl�g over den tidligere femvej
> syd for Hjallese (+55� 21' 10.90", +10� 22' 35.86"), som ved anl�ggelsen
> blev et nyt aftensturs objekt for os her ved Lilleb�lt, er med sine �140
> meter dobbelt s� stor som Femvejen i Charlottenlund.

Næ, størrelsen var rigtig ikke min pointe, alene finurligheden ved min
daværende kørerlærers ærefrygt.

Når det er sagt betragter jeg ikke til/frakørselsanlæg som nævnte for
rundkørsler, men blot mere kompakte, sikkert mere økonomiske
erstatninger for de traditionelle firkløver-formede rampeanlæg, hvor
to motor-/større veje krydser hinanden. Svenskerne har også en del af
dem, her ved Kø'strup har vi vist ingen?

Men derfor kan de jo være sjove nok at gennemkøre

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 24-10-10 15:15

Den 24-10-2010 15:57, Richard skrev:

> [...]
> dem, her ved Kø'strup har vi vist ingen?
>
> Men derfor kan de jo være sjove nok at gennemkøre

Rundkørsler i.f.m. motorvejs-afkørsler kan være gavnlige for
trafik-flowet, men ved Hjallelse har det været et must p.g.a. de
eksisterende fem veje (hvoraf én blev blændet af ved motorvejen.
Hjallelse-rundkørslen har således to dobbeltrettede veje nord for
motorvejen og ditto syd for, dertil kommer motorvejens ialt fire på/af
-kørsels ramper.
Ved Kld.-havn drejer det sig om en rundkørsel på sydsiden af motorvejen
p.g.a. kompliceret vejudlægning (hvoriblandt det hidtidige
motorvejsforløb der i første omgang (efter Ny Lillebæltsbro blev
ibrugtaget) endte vest for Nr. Bjert) der skulle kombineres med af/på
-kørsler!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-10-10 15:22

On Sun, 24 Oct 2010 06:57:23 -0700 (PDT), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>to motor-/større veje krydser hinanden. Svenskerne har også en del af
>dem, her ved Kø'strup har vi vist ingen?

Der er et par stykker i lyfthavnen der er placeret således at de
blander sig i af- og påkørsel fra motorvejen
Den ene mere end den anden

Afskaffelse af rundkørslerne i 60'erne er et monument over manglende
opfindsomhed.
Havde man allerede den gang ændret vigepligtsreglerne for rundkørsler
havde de været der den dag i dag.

Det underbygges i nogen grad af den hast hvormed rundkørsler etableres
i Nordsjælland.
Frederikssundsvej fra Stenløse til Fr. Sund har på få år fået ikke
mindre end fire, fra Fr. Sund til Frederiksværk er det vist også fire.
Og Stenløse by har lige fået een til og er nu oppe på 7 i Egedal
Kommune.
De er en ubetinget success.

Det værste eksempel på en dårlig rundkørsel er den på Roskildevej ved
City 2 i Tåstrup.
Her har man forsøgt at kombinere rundkørsel og trafiksignal, med det
resultat at ingen af delene virker.
De lokalkendte har efterhånden fundet en måde at angribe problembarnet
på, alle der ikke kender den er notorisk på spanden

For at få skidtet til at virke har man kameraer monteret således at
man fra "ansvarlig" side kan følge trafikken, og dermed se hvor
problemerne ligger.
De har siddet der i mange år uden at det har medført en bedring i
trafikafviklingen.

Det simpleste man kunne foretage sig ville være at slukke
trafiksignalet, så ville resten komme af sig selv

>Men derfor kan de jo være sjove nok at gennemkøre

Så'n en rundkørsel af passende størrelse kan være en ganske sjov
chikane at gennemkøre.
Man skal dog vogte sig for spildt dieselolie

Fra : Richard

Dato : 24-10-10 08:03

Armand skrev:

> Her sidder jeg og leger satellit-spion og vurderer afb�jningens givne
> betydning - Helt uden �je for at den 50 �r gamle oml�gning er tydelig
> qua br�mmen af nyere vegetation i all�ens forl�ngelse.

Men al ære værd, Armand

> Jeg m� flytte min spionage ned p� gadeplan v.h.a. Google og se hvorledes
> d� tr�er ser ud i forhold til de tilsyneladende �ldre n�r man k�rer
> nordp� mod afb�jningen!

Er Øster Alle¨s tidligere lige forbindelse til krydset/riunddelen
synlig i Streetview, er det et held, for buskadset er ryddet, og den
ved at blive gravet op. Pt er der en ca 2 m dyb grav på stedet, ved
ikke hvad de skal lave, måske noget relateret til Metro-udvidelsen?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 24-10-10 15:19

Den 24-10-2010 16:03, Richard skrev:

> [...]
> ved at blive gravet op. Pt er der en ca 2 m dyb grav på stedet, ved
> ikke hvad de skal lave, måske noget relateret til Metro-udvidelsen?

Streetview viser igangsætning af arbejde langs med Østre allé men endnu
ikke træernes endeligt!
Forøvrigt umuligt at bedømme træer fra gadeplan, hvilket vel også er
grunden til at de fleste vel ikke har tænkt over de kun(!) halvtreds år
gamle træer

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 24-10-10 08:06

Richard skrev:
> [...]

Er teksten også garblet hos jer? Tidligere har æ,ø og å manglet i
nogle afsenderes indlæg set herfra, men dette er da for vildt...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-10-10 20:41

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Streetview viser igangsætning af arbejde langs med Østre allé men
> endnu ikke træernes endeligt!

Det arbejde er afsluttet. Øster allé ligger nu lidt sydvest for hvor den
der vises på google maps ses, der hvor der tidligere var sporvognsspor
og senere parkeringspladser. Der hvor man ser vejen er der nu
parkeringspladser og anholdelsespromenade i forbindelse med diverse
arrangementer i Parken.

Til gengæld er de ved at grave ved runddelen for at lave en station i
forbindelse med metro cityringen. Jeg kører ad Øster allé næsten hver
dag

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Pein

Dato : 25-10-10 03:22

On 23 Okt., 13:28, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> udstrækning, men hvis det nordlige knæk på Østre Allé har udgjort en del
> af yderkredsen matcher dén sådan ca. Motorvejs-rundkørslen v. Odense S.

Den ved Herning (den nord-østlige udkant) ser ud til at være en smule
større ifølge Google Earth. Den ved Odense er nemlig ikke specielt
rund, så en tur rundt er nok længere i Herning end i Odense.

Men som Gruby også er inde på senere, den i Taastrup er godt nok den
mærkeligste jeg nogensinde har besøgt i Danmark. Ikke for sarte sjæle
med disse sjove vognbaneskift og trafiklys til at stoppe flowet
undervejs når man mindst venter det.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-10 10:59

> [...]
> mærkeligste jeg nogensinde har besøgt i Danmark. Ikke for sarte sjæle
> med disse sjove vognbaneskift og trafiklys til at stoppe flowet

Buddinge rundkørslen må være tegnet af samme team ... Den er har de samme
tåbeligheder., men kombineret med en extra højrevingsbane når mankommer fra
ringvejen og skal af første gang af søborg hovedgade. Men højresvingsbanen
er kun halvt, så man skal alligevel ind igennem rundkørslen... Tåstrup har
vist også fået et højresvingsspor når man kommer sydfra og syntes sidst jeg
passerede at der var lavet om i vognbanerne i forhold til for år tilbage. Nu
er der vist kun et spor ud af rundkørslen mod øst

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-10-10 13:58

On Mon, 25 Oct 2010 11:59:18 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

Hej Anders.

>Buddinge rundkørslen må være tegnet af samme team ... Den er har de samme
>tåbeligheder.,

Det må man sandelig ikke håbe
Jeg husker rundkørslen i Buddinge fra min grønne ungdom.
Den røg vi igennem på vej til Nærum Cafeteria

Den gang var det en regulær rundkørsel uden trafiklys.
De kulørte lamper er af senere dato.
Det er muligt at det er den samme "Højt Estimerede" vejingeniør af
egyptisk herkomst der er ophavsmand til begge de blinkende rædsler,
selv om jeg ikke tror det.
Jeg har talt med Egypteren om hans kreation i Tåstrup, men at få
budskabet om "en ren trafikfælde" igennem er helt håbeløst.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-10 10:53

> [...]
> mankommer fra ringvejen og skal af første gang af søborg hovedgade. Men
> højresvingsbanen er kun halvt, så man skal alligevel ind igennem

Lige den i Søborg har jeg kørt igennem dagligt i over 4 år, så jeg
kender den ret godt. Når man ikke kender den er den lidt underlig, men
når man kender den, så synes jeg at den håndterer selv store mængder
trafik ret flydende uden de typiske problemer som man har i en
rundkørsel. Der er ingen risiko for cyklister eller andre køretøjer der
kører ud foran en, og det tager sjældent mere end 10-20 sek at komme
igennem den, hvis man da ikke ryger lige igennem på grønt lys.

Man skal ikke se på den som en rundkørsel (der er heller ikke noget
rundkørsels-skilt), men rettere som tre lyskontrollerede kryds der
ligger i en cirkel.

Pga. trafikmængden tror jeg ikke at en normal rundkørsel ville kunne
håndtere det - i så fald skulle den have mindst 3 baner, og så vil den
ikke være sjov at køre i. Så foretrækker jeg meget hellere en række
lyskurver.

Når man som du skriver kommer fra ringvejen og skal ind mod Søborg ad
højresvingsbanen så skal man ind i rundkørslen ja, men man passerer den
jo bare da der ikke er noget at holde tilbage for. Det eneste man skal
være opmærksom på er at flette sammen med dem som kommer fra de andre
sider når man kører ud af rundkørslen, da de to spor fletter sammen til en.

--
Mvh. Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 01-11-10 12:49

> [...]
> opmærksom på er at flette sammen med dem som kommer fra de andre sider når
> man kører ud af rundkørslen, da de to spor fletter sammen til en.

Jeg har nu oplevet mange alternative måde at køre igennem rundkørslen på...
Og der burde ikke være nogen at flette med i rundkørslen inden man kører ad
søborg hovedgade. Praksis er bare at det kommer der (oversete røde lys ?
eller folk der ikke har gidet holde flere cyklusser i høre banen og derfor
kører ad søborg hovedgade fra banerne forbeholdt 2 vej).

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-11-10 18:11

> [...]
> røde lys ? eller folk der ikke har gidet holde flere cyklusser i høre
> banen og derfor kører ad søborg hovedgade fra banerne forbeholdt 2 vej).

Når man holder i venstresvingsbanen i rundkørslen (fra Buddingevej) og
venter på at dreje, så skal man vente på at dem der holder i
højresvingsbanen fra Gladsaxe Ringvej får rødt lys igen. Der er nok
nogle der lige lister over for rødt eller er lidt for sløve til at køre
frem og på den måde kommer i karambolage med de andre. Men da der er to
baner ud af rundkørslen så burde det ikke betyde noget særligt hvis man
bare kan finde ud af at flette sammen. At der så er mange der ikke
kigger på kørelinjerne på vejen og kører over i højre bane på vej ud af
rundkørslen i stedet for at blive i deres egen bane, det er ikke altid
heldigt. Derfor, hvis man kender rundkørslen så synes jeg den fungerer
fint og så er der ikke så meget at tage fejl af, men desværre så gør
dens anderledes natur at mange ikke kan finde ud af at manøvrere korrekt
i den.

--
Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 25-10-10 20:03

Den 25-10-2010 11:21, Pein skrev:

> Den ved Herning (den nord-østlige udkant) ser ud til at være en smule
> større ifølge Google Earth. Den ved Odense er nemlig ikke specielt
> rund, så en tur rundt er nok længere i Herning end i Odense.

Jup.
Odense er såvel smallere som højere en dén, men jeg skal ikke gi' mig ud
i at regne på ovaler.
Der ér også noget fikumdik når man har fri vej turen rundt og det er
tilsyneladende dé 12 meter som G-E måler at man sporer :-/

> [...]
> mærkeligste jeg nogensinde har besøgt i Danmark. Ikke for sarte sjæle
> med disse sjove vognbaneskift og trafiklys til at stoppe flowet

Jeg har været gennem et par stykker af dém med fire spor i Berlin:
Størrelsen (á Herning/Hjallelse -klassen) gør det måske mere
overskueligt, jeg er ihvertfald kommet noget lettere igennem dem end
umiddelbart forventet.
Da jeg var på motorcykel i Milano sidste forår stødte vi også på et par
af slagsen, men dernede går det meget bedre med at slå blinket til og
markere ekstra med en afværgende hånd når man får behov for at krydse
vognbaner

Aprospos Italien:
Nyt indput i diameter-listen:
40°19'34"N 17°49'33"E á 4000 meter!

--
Armand.

Fra : frølårsraketten

Dato : 29-10-10 17:01

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> [...]
> ekstra med en afværgende hånd når man får behov for at krydse vognbaner

På vej hjem fra sidste sommers tur tog jeg et par ture rundt om l'Arc de
Triomphe efter en kop kaffe på Champs-Elysée. Det er en rundkørsel med et
udefineret antal kørebaner (7-8), og noget af en udfordring for en
"fremmed". Rundkørslen ligger på "Stjernepladsen"
http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:GD-FR-Paris-Arc_de_Triomphe.jpg

°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre

Fra : Grunnet

Dato : 30-10-10 07:40

> [...]
> udefineret antal kørebaner (7-8), og noget af en udfordring for en
> "fremmed". Rundkørslen ligger på "Stjernepladsen"

Og der er "omvendt" vigepligt i rundkørslerne i Frankrig, så det er dem i
rundkørslen der skal holde tilbage for dem der skal ind i rundkørslen.
Jeg har stået og kigget på trafikkeafviklingen i netop den rundkørsel og
tænkt - godt det ikke er mig der skal køre der, det ligner rent kaos, men
der er system i tingene.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-10-10 11:39

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Nyt indput i diameter-listen:
> 40°19'34"N 17°49'33"E á 4000 meter!

Kyllinger. Denneher er MEGET værre: http://kortlink.dk/89v7

Kai

Fra : Casper

Dato : 30-10-10 05:13

On Oct 30, 8:40 am, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:
> [...]
> tænkt - godt det ikke er mig der skal køre der, det ligner rent kaos, men

Det er et af de få steder hvor der stadig er omvendt vigepligt i
Frankrig.... De skiftede til det "normale" system for år tilbage.

Casper

Fra : frølårsraketten

Dato : 30-10-10 18:40

"Casper" <casperghst42@gmail.com> skrev:
>Det er et af de få steder hvor der stadig er omvendt vigepligt i
>Frankrig.... De skiftede til det "normale" system for år tilbage.

Nu du er inde på vigepligt: i Frankrig er der generelt højrevigepligt lissom
i DK, men i modsætning til herhjemme, så praktiseres vigepligten langt mere
end her tillands. Særligt i byerne kan det være farligt for os nordboer, der
er vant til at veje til hovedfærdselsårer har vigepligt. Det har de langtfra
altid i F og selv om der normalt er skiltet "Priorité à droite" så gælder
det om at være helt vågen og opmærksom.

°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre

Fra : Casper

Dato : 01-11-10 13:26

On Oct 30, 7:40 pm, "frølårsraketten" <pi...@debie.dk(fjern "ixel")>
wrote:
> [...]
> altid i F og selv om der normalt er skiltet "Priorité à droite" så gælder

Det gælder mange steder, i Holland har man højre vigepligt så mange
steder at der er mennesker der har svært at forstå at de nogen gange
ikke har vigepligt...

Men når nu enmet er rundkørsler... Jeg har været over det meste af
Europa på MC, men indtil vidre er det værste sted jeg har været i en
rundkørsel i Marrakesh, der er en 2 spors (aeh, der er plads til 3
køretøjer ved siden af hinanden, og nogen gange 4, ingen linier på
vejen) lige nord for den gamle by mur (når kommer ind i byen via
N8).... jeg må nok sige at det var lidt af en oplevelse..... efter det
har jeg mere eller mindre den holdning at Europa er ganske
civiliceret....

Casper