Parkeringsbøde
Fra : skodbjarne

Dato : 19-10-10 05:49

Jeg fik en P-bøde i sidste uge.

Jeg havde parkeret min MC på en MC parkering i Østergade, Århus. 2
tavler længere nede stod der så at der var parkering forbudt mellem 9
og 11. Dette indbefattede så åbenbart også MCere, trods det var en MC
parkering.

Jeg har aldrig før hørt om p-bøder for MC, så jeg ringede til P
kontrollen i Århus og spurgte efter reglerne, når nu MC ikke må
parkere i MC parkeringspladserne i dette tidsrum. Eneste regel jeg
kender er , at MC ikke må parkere i Bilbåse.

Det var så også eneste regel de kendte. Jeg må ikke parkere langs
veje, for det er jo til bilerne, jeg må ikke parkere på fortorv for
det er generelt forbudt. De henviste pænt til deres MC parkeringer
(som jo altså så har p-forbud i visse tidsrum)

Er jeg den eneste der synes dette ikke holder. Hvis man ikke kan
angive et lovligt sted at parkere, kan man så tillade sig at udskrive
bøder for ulovlig parkering?

Mvh TP

Fra : kent

Dato : 19-10-10 17:43

Den 19-10-2010 13:49, skodbjarne skrev:
> [...]
> tavler længere nede stod der så at der var parkering forbudt mellem 9
> og 11. Dette indbefattede så åbenbart også MCere, trods det var en MC
Du skriver ikke, hvilken tavle det drejer sig om. Men det er vel meget
normalt med stopforbud på trafikkerede veje i perioder f.eks. 7 - 9 og
15 - 17. Dette stopforbud gælder jo så også for MC.

> [...]
> parkere i MC parkeringspladserne i dette tidsrum. Eneste regel jeg
> kender er , at MC ikke må parkere i Bilbåse.
Parkering-København ser bort fra parkering på fortov, hvis denne
parkering sker uden at være til gene for fodgængere. Men eller sættes
der et girokort rundt om gashåndtaget.

> [...]
> det er generelt forbudt. De henviste pænt til deres MC parkeringer
> (som jo altså så har p-forbud i visse tidsrum)
Hvis der ikke er afsat parkeringsbåse til biler langs vejkanten, så må
du gerne parkerer med motorcyklen. Cyklen skal parkeres på langs af
fortovet.

> Er jeg den eneste der synes dette ikke holder. Hvis man ikke kan
> angive et lovligt sted at parkere, kan man så tillade sig at udskrive
> bøder for ulovlig parkering?

Hvis der er general parkeringsforbud i en periode, så får du svært ved
at slippe for at betale. Det er jo så dit problem at finde en fri
parkeringsplads. Som det er for mange bilister her i København (og vel
også i Århus?).

I gaden, hvor jeg bor, er det ikke muligt at parkerer en motorcykel
lovligt. Det er enten parkeringsbåse til biler eller indgange til porte.
Jeg skal 100 meter væk for at parkerer lovligt. Men holder så (ulovligt)
på fortovet.
--

Kent

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-10 20:15

> [...]
> tavler længere nede stod der så at der var parkering forbudt mellem 9
> og 11. Dette indbefattede så åbenbart også MCere, trods det var en MC

Du har vel ikke billeder af mc'ens parkering og skiltene på stedet ?

/A - Vaneforbryder. Parkeret ulovligt på fortov i Valby siden 1998 - siden
2002 dog ikke dagligt. ... Jeg havde endda sat en jernplade til støttefoden
fast med 4 lange søm - men den er forsvundet da stedet er blevet asfalteret
i år... Skal have en ny banket fast inden sommer for ellers dykker
støttefoden dybt i asfalten ....

Fra : Christian Stidsen

Dato : 21-10-10 09:42

?
> [...]
> blevet asfalteret i år... Skal have en ny banket fast inden sommer for
> ellers dykker støttefoden dybt i asfalten ....

Vil nærmere kalde det "organiseret kriminalitet" når der ligefrem hører
udstyr til
- men den slags laves vel typisk også af "Vaneforbrydere"

Fra : TWL

Dato : 19-10-10 21:01

skodbjarne wrote:
> [...]
>
> Er jeg den eneste der synes dette ikke holder. Hvis man ikke kan
> angive et lovligt sted at parkere, kan man så tillade sig at udskrive

Var det over for Salling (Østergade 24) ?

Der må man først holde efter 1300

Antallet af mc pladser i Århus er faldet de senere år så det kan være
svært at finde parkering.

Thomas

Fra : skodbjarne

Dato : 19-10-10 14:53

On 19 Okt., 22:00, TWL <tw-lichtFJ...@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Der må man først holde efter 1300
>
> Antallet af mc pladser i Århus er faldet de senere år så det kan være

Jep. over for Salling. Jeg plejer normalt også at holde på fortorv,
sammen med cykler, På veje uden p båse etc
Når nu ordensmagten (eller rettere p-magten) vælger at håndhæve
reglerne og udstøde bøder, så er alle ovenstående jo også ulovlige, og
så var det at jeg ville have af vide HVOR det så er lovligt at
parkere. Som sagt, så er det eneste lovskriften angiver, at man IKKE
må parkere i bilernes p-båse. Dette kunne ikke oplyses, hvilket vel
er lidt besynderligt ikk?

Jeg betaler bøden, jeg kan jo ikke løbe fra kendsgerningerne. Jeg er
blot nu i tvivl om hvor/hvordan man LOVLIGT må parkere.

Fra : Grunnet

Dato : 20-10-10 06:21

"skodbjarne" <skodbjarne@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Du kan finde parkeringsbekendtgørelsen for Århus her:

http://www.aarhuskommune.dk/borger/trafik/Parkering/Politibekendtgoerelse-om-parkering.aspx

Heraf fremgår at du må parkere langs kantstenen (§3) medmindre der er
afmærkede båse (§2 stk. 2)

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : S.B.

Dato : 20-10-10 06:27

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Heraf fremgår at du må parkere langs kantstenen (§3) medmindre der er

Kunne være man skulle få alle århusianske motorcyklister til at skrive ind
og spørge hvor man må parkere en MC i den by

Søren

Fra : Thomas Makro

Dato : 20-10-10 06:10

On 19 Okt., 13:49, skodbjarne <skodbja...@gmail.com> wrote:

> [...]
> tavler længere nede stod der så at der var parkering forbudt mellem 9
> og 11.  Dette indbefattede så åbenbart også MCere, trods det var en MC

Dvs. der var en afmærket bås til MC? I så fald kan jeg godt forstå at
du undrer dig over at man ikke må holde der. Det kan man vel nærmest
kalde en pengemaskine.

Jeg kommer en gang imellem til et sted i indre Kbh hvor der ganske
vidst ikke er afmærket båse, men hvor man må parkere langs kantstenen..
Iflg. skilktningen dog kun i visse tidsrum. Men netop fordi der ikke
er p-båse, virker det naturligt at kigge efter skiltning.
Jeg tror ikke der findes noget steds i Kbh, hvor der er afmærkede p-
båse, som man ikke må holde i, i visse tidsrum.

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : TWL

Dato : 20-10-10 16:27

Thomas Makro wrote:

> Dvs. der var en afmærket bås til MC? I så fald kan jeg godt forstå at
> du undrer dig over at man ikke må holde der. Det kan man vel nærmest
> kalde en pengemaskine.

<snip>
> --
> Thomas Makro
> ** Farten holder trafikanterne vågne **

Nu er det noget tid siden jeg sidst parkerede på de kanter og der
fravalgte jeg Østergade. Jeg kan ikke huske hvorfor men der har jo nok
været en årsag til det??

Nu ved jeg ikke hvor opdateret Streetview er i google maps men der kan
man faktisk se en tavle med standsning forbudt over tavlen med MC-parkering.

Jeg mindes ikke at have set restriktioner på de andre
mc-parkeringspladser i Århus

Thomas

Fra : jens s

Dato : 20-10-10 10:24

On 20 Okt., 17:27, TWL <tw-lichtFJ...@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> man faktisk se en tavle med standsning forbudt over tavlen med MC-parkering.
>
> Jeg mindes ikke at have set restriktioner på de andre

men er der ikke noget med at hvert politi-distrikt har deres
"forholdsvis" egne regler for parkering ?, tror/mener jeg har hørt om
dette før, altså at det kan svinge fra distrikt til distrikt.

Fra : skodbjarne

Dato : 20-10-10 14:32

On 20 Okt., 18:23, jens s <jc...@hotmail.com> wrote:

> men er der ikke noget med at hvert politi-distrikt har deres
> "forholdsvis" egne regler for parkering ?, tror/mener jeg har hørt om
> dette før, altså at det kan svinge fra distrikt til distrikt.

Det var hvad jeg lærte da jeg tog kørekort i KBH. Derfor spurgte jeg
netop til reglerne i Århus. Dem kendte man ikke.
Måske er politiet bedre at spørge, men når det nu er p-kontrollen der
varetager opgaven med udskrivning af bøder, skulle man jo mene at de
var rette sted at spørge.

Fra : Thomas Makro

Dato : 21-10-10 03:37

On 20 Okt., 18:23, jens s <jc...@hotmail.com> wrote:
> men er der ikke noget med at hvert politi-distrikt har deres
> "forholdsvis" egne regler for parkering ?

Jo, det er korrekt. Se FAQen:
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19

og se links samlingen:
http://www.dmcn.dk/links/default.asp?KATEGORI=36

Fra : Michael Læsø

Dato : 22-10-10 22:50

Den 21-10-2010 11:37, Thomas Makro skrev:
> [...]
Jeg fik dette svar da jeg i sin tid spurgte Sønderborg politi om hvor
man må parkere sin MC.

"Først må jeg beklage den lange ventetid på svar, men jeg er lige kommet
retur efter ferie.
Alt hvad angår parkering og vejnet er overgået til kommuner - amter som
vejmyndighed, men jeg har undersøgt dit problem og der er rigtig nok
ikke mere lavet specielle P-båse for motorcykler i Sønderborg.
Sønderborg kommunes tekniske afdeling ved Leif Louring Andersen har
oplyst, at motorcykler i Sønderborg må holde parkeret i P-båse for
almindelige personbiler, også slev om de ikke er forsynet med P-skive,
som ikke alle mc.er kører rundt med eller de bliver fjernet/drejet.
Håber dette er svar nok på din forespørgsel, ellers må du kontakte mig.
Med venlig hilsen
Bjarne C. Petersen
Vicepolitikommissær"

Michael