Gyldighed af pas udover rejseperiode
Fra : Holm

Dato : 18-10-10 09:17

Min kone mener at have hørt, at når man rejser udenlands, skal ens pas
være gyldigt i et halvt år efter hjemrejsedatoen. Det har jeg aldrig
hørt om, og mener ikke at kunne læse det ud af "Bekendtgørelse om pas
m.v."

Det drejer sig om vores 2,5-årige søn, og vi kommer hjem godt to
måneder før hans pas udløber.

Skulle der være nogen der lige står skudklar med et svar?

Mvh Holm

Fra : Jet

Dato : 18-10-10 09:26

On 18 Okt., 18:16, Holm <ssh...@gmail.com> wrote:
> [...]
> måneder før hans pas udløber.
>
> Skulle der være nogen der lige står skudklar med et svar?

Vær opmærksom på at nogle lande kræver, at pas er gyldige 6 måneder ud
over rejsens varighed. Hvilke regler der gælder for netop dit
rejsemål, kan læses under menupunktet Udenlandske visumregler.
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerdinRejse/DanskePas/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-10-10 16:55

On Mon, 18 Oct 2010 08:16:52 -0700 (PDT), Holm <ssholm@gmail.com>
wrote:

>Min kone mener at have hørt, at når man rejser udenlands, skal ens pas
>være gyldigt i et halvt år efter hjemrejsedatoen.
Det er der ikke regler om (fra dansk side)

Men der kan være regler i de lande man rejser til/igemmen omkring
dette, så det skal man kontrollerer ift. de enkelte landes regler.

Nogle gange er det en betingelse for at kunne få et visum (at passet
er gyldigt et antal dage/uger/måneder efter udrejsedato), men man skal
selv (i egen interesse) kontrollerer dette, man kan komme ud for at få
et visum som så bare ikke er gyldigt på det tidspunkt man skal bruge
det, meget træls at opdage når man er på vej ud af besøgslandet.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 18-10-10 17:26

"Holm" skrev
> [...]
> m.v."
> Skulle der være nogen der lige står skudklar med et svar?

Ja men hvad skal vi ramme?
Verden er stor og reglerne er mangfoldige.
Til Sverige er det ikke nødvendigt, hvis ellers I er danske statsborgere.

http://www.falklauritsen.dk/da/min-rejse/vaerd-at-vide/pas-og-visum/pages/pas-og-visum.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Holm

Dato : 18-10-10 11:27

On Oct 18, 6:25 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> Ja men hvad skal vi ramme?
> Verden er stor og reglerne er mangfoldige.
> Til Sverige er det ikke nødvendigt, hvis ellers I er danske statsborgere.

Ja, fair nok - og tak for svaret
Det er en to-ugers charterferie, og Jet's link til um.dk fører til den
oplysning, at passet blot skal være gyldigt under opholdet på
Tenerife, der må formodes at høre under Spanien.

Mvh Holm

Fra : Holm

Dato : 18-10-10 11:33

On Oct 18, 5:55 pm, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> [...]
> et visum som så bare ikke er gyldigt på det tidspunkt man skal bruge
> det, meget træls at opdage når man er på vej ud af besøgslandet.

Tak for dit svar.

Fra : Holm

Dato : 18-10-10 11:32

On Oct 18, 5:25 pm, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:
> Vær opmærksom på at nogle lande kræver, at pas er gyldige 6 måneder ud
> over rejsens varighed. Hvilke regler der gælder for netop dit
> [...]

Tak for dit svar. Tenerife må formodes at høre under Spanien, og der
stilles kun krav om gyldighed under opholdet.
Så lærte jeg noget i dag

Mvh Holm