Fejl i lejekontrakt
Fra : Primus T

Dato : 18-10-10 05:00

Kære nyhedslæsere

Jeg har netop indgået en lejekontrakt for en lejlighed. Kontrakten
oplyser fejlmæssigt at lejligheden er 73m2, men jeg er efterfølgende
blevet opmærksom på at lejligheden kun er 63m2.

Jeg vil ikke stå i en situation hvor lejekontrakten bliver ophævet,
men på den anden side vil jeg meget gerne have en forholdsmæssig
reduktion i lejen.

Jeg har endnu ikke kontaktet mægler eller udlejer om fejlen og vil
høre om nogen af jer ved noget omkring dette?

På forhånd mange tak

Benjamin

Fra : Ole C

Dato : 18-10-10 12:13

Primus T skrev blandt andet:

> [...]
>
> Jeg har endnu ikke kontaktet mægler eller udlejer om fejlen og vil
> høre om nogen af jer ved noget omkring dette?

Der er formentlig ikke tale om nogen fejl.
Et eventuelt pulterrum er talt med - og det samme gælder en del af
trappearealet.
I øvrigt er der vel ligesom for villaer tale om at en del af arealet som
optages af væggene, bliver talt med. Et hus på 90 kvm. har således måske et
"nytteareal" på kun 80 kvm.

--
vh
Ole C

Fra : Jubi

Dato : 18-10-10 13:01

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> I øvrigt er der vel ligesom for villaer tale om at en del af arealet
> som optages af væggene, bliver talt med. Et hus på 90 kvm. har således

I så fald skal der stå "Bruttoareal" i kontrakten. Ingen betegnelse
giver nettoareal.

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Benjamin

Dato : 18-10-10 05:20

On 18 Okt., 13:12, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> [...]
> optages af væggene, bliver talt med. Et hus på 90 kvm. har således måske et

Der er tale om en direkte fejl! Dette ved jeg fordi der med
lejekontrakten følger en købekontrakt med det rigtige tal angivet.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-10-10 12:53

On Mon, 18 Oct 2010 04:00:10 -0700 (PDT), Primus T
<benjamin.vindum@gmail.com> wrote:

> [...]
>oplyser fejlmæssigt at lejligheden er 73m2, men jeg er efterfølgende
>blevet opmærksom på at lejligheden kun er 63m2.
Hvordan er du blevet opmærksom på det ?
Har du selv været igang med målebånd og målt alle rum op ?

/Hans

Fra : Kasper Demant

Dato : 18-10-10 14:35

Den 18-10-2010 13:00, Primus T skrev:
> [...]
>
> Jeg har endnu ikke kontaktet mægler eller udlejer om fejlen og vil
> høre om nogen af jer ved noget omkring dette?

Jeg ved ikke med praksis for lejligheder, men for køb af fast ejendom er
den forholdsvis sikker.

Har du besigtiget boligen og set hvor stor den er, så har du fået hvad
du betaler for.

Lige præcis med husleje kan der være tale om at lejen er fastsat efter
kvm, så der kan være at der skal gøres noget.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Jubi

Dato : 18-10-10 17:17

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Lige præcis med husleje kan der være tale om at lejen er fastsat efter
> kvm, så der kan være at der skal gøres noget.

Lejen kan også være fastsat efter det lejedes værdi.

Fra : Benjamin

Dato : 18-10-10 09:03

On 18 Okt., 15:35, Kasper Demant <n...@kwdemant.dk> wrote:

> [...]
>
> Lige præcis med husleje kan der være tale om at lejen er fastsat efter
> kvm, så der kan være at der skal gøres noget.

Hej Kasper.

Tak for dit svar. Jeg kender nemlig heller ikke så meget til netop
disse regler, men jeg har som du siger beset lejligheden og ved at det
kan have betydning for vurderingen. Jeg er lidt i tvivl da jeg kender
de køberetlige regler, hvor forholdmæssigt afslag kan komme på tale
ved mangler. Men der er jo ikke tale om et køb. Jeg tror ikke reglerne
i lejeretten kan svare på dette spørgsmål, hvilket betyder at det er
den almindelige aftaleret der har betydning. Og jeg er netop ikke
interesseret i at aftalen skal erklæres ugyldig. Men løsningen bliver
nok at jeg må tage kontakt til mægler og høre om vi kan finde en
aftale.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-10 19:20

Benjamin wrote:

> Der er tale om en direkte fejl! Dette ved jeg fordi der med
> lejekontrakten følger en købekontrakt med det rigtige tal angivet.

Tinglyst areal vs BBR?

--
Jesper Lund