færdselsdrab
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-10 11:47

Hvilken fængselsstraf får man typisk for et færdselsdrab?

Bliver der skelnet imellem hvem der har overtrådt færdselsloven i
forbindelse med ulykken - den dræbte og modparten?

Kan man slippe uden at ende i spjældet - blot med en frakendelse og en bøde?

Hvad bliver der taget hensyn til?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-10-10 12:51

On Mon, 18 Oct 2010 12:47:09 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>Hvilken fængselsstraf får man typisk for et færdselsdrab?
Straframmen er som for uagtsomt manddrab, med mindre der er tale om en
forsætteligt handling.
Se evt. http://da.wikipedia.org/wiki/Drab

>Bliver der skelnet imellem hvem der har overtrådt færdselsloven i
>forbindelse med ulykken - den dræbte og modparten?
Ja, men der kan være forskel på udfaldet mht. overtrædelse af FL, og
et evt. erstatningsansvar.
I fortiden gav man vist pr automatik den drabte i færdselssager
skylden, noget man er gået bort fra efter en grotesk sag for en del år
siden, vist nok i Viborg pollitikreds.

>Kan man slippe uden at ende i spjældet - blot med en frakendelse og en bøde?
Ja, man kan gå væk uden noget hår bliver krøllet overhoved.

>Hvad bliver der taget hensyn til?
Sagens omstændigheder.

Men, men, det er nemmere at vurderer/gætte på en specifik hendelse,
frem for noget fuldstændigt ukonkret.

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-10 14:30

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Sagens omstændigheder.
>
> Men, men, det er nemmere at vurderer/gætte på en specifik hendelse,

Bilist kører i venstre side og dræber en scooter-kører, der kører ud på
vejen fordi "cykelsti ender". Ingen fængselsstraf.

http://www.jv.dk/artikel/977654:Varde--Paaroerende-til-trafikoffer--Straffen-for-at-tage-Mettes-liv-er-for-lav

Der har lige været en sag, hvor en bil overtræder sin vigepligt og brager ud
i siden på en anden bil, hvis kører bliver dræbt. Skal man også forvente
"fængselsfri" der?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-10-10 14:36

On Mon, 18 Oct 2010 15:29:58 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

> [...]
>i siden på en anden bil, hvis kører bliver dræbt. Skal man også forvente
Ja det er oftest udfaldet af den slags sager med uagtsomt manddrab i
trafikken.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 18-10-10 14:40

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> [...]
> ulykken - den dræbte og modparten? Kan man slippe uden at ende i
> spjældet - blot med en frakendelse og en bøde?

Hvis man ikke har ansvaret får man ingen straf, men selv om man har ansvaret
er straffen ikke nødvendigvis voldsom stor.
Ingen af de mange højresvingsdrab begået af lastbiler har så vidt jeg ved
givet fængsel eller frakendelse.

For nogle år siden var der en tråd om dette, da skrev jeg nedenstående.

Men jeg kan da vise nogle typiske afgørelser.
"TV2 Lorry
Chauffør idømt 7.500 kr. i bøde for højresvingsdrab
En 30-årig lastbilchauffør blev i dag dømt for uagtsomt manddrab ved Vestre
Landsret. Chaufføren var skyld i, at en kvindelig cyklist mistede livet i
Århus i august 2005. Han havde kørt i over 20 timer inden for et døgn, da
han overså cyklisten i et højresving i krydset mellem Jyllands Allé og
Marselis Boulevard"

Randers Amtsavis
Lastbilchauffør idømt 20 dagbøder, for at køre
en cyklist ihjel i et højresving.
Han blev dømt for ikke at have orienteret sig korrekt.
20 dagbøder @ 200 kr.

I forbindelse med andre tråde om disse højresvingsdrab, hvor nogle
chauffører har påstået sig forfulgt, har jeg spurgt efter afgørelser der
kostede en chauffør kørekortet, evt. bare betinget.
Der har ikke været nogen reaktion.
Men det kan da være det kommer nu.
Er der nogen til stede der kender til en sag hvor en sådan højresvingsulykke
kostede chaufføren kørekortet?
-------
Der var ingen til stede.
Det betyder selvfølgelig ikke at man kan regne med at slippe så billigt for
et færdselsdrab hvor man har ansvaret, men det betyder at der ikke
automatisk følger fængsel eller frakendelse i kølvandet.

Kører man i en brandert over for rødt og mejer en cyklist ned bliver
straffen hårdere, end hvis man åbner døren så en cyklist vælter og slår sig
ihjel på kantstenen.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 18-10-10 16:35

> Er der nogen til stede der kender til en sag hvor en sådan
> højresvingsulykke
> kostede chaufføren kørekortet?

Som udgangspunkt får man en betinget frakendelse af kørekortet, når man
overtræder sin vigepligt - også ved højresvingsulykker - med mindre der er
formildende omstændigheder, fx hvis man har holdt stille og orienteret sig
inden uheldet.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-10 16:50

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> formildende omstændigheder, fx hvis man har holdt stille og orienteret sig

Det kan så godt være svært når man holder der med en bøjet lastbil, fordi
nogle fodgænger lige skal over ... og så kommer cyklen ..

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-10-10 21:31

> [...]
> Der har ikke været nogen reaktion.
> Men det kan da være det kommer nu.
> Er der nogen til stede der kender til en sag hvor en sådan

En ikke så gammel sag:
http://folketidende.dk/chauffor-domt-pakorsel
betinget frakendelse og 30 dage i fængsel.
Her står lidt mere om det:
http://folketidende.dk/tjekkisk-chauffor-i-faengsel-trafikdrab

Det er jo så et sammensurium af selve uheldet, omstændighederne ved uheldet,
lastbilens tilstand osv.

Kurt

Fra : alexbo

Dato : 18-10-10 22:29

"Kurt B. Andersen" skrev

> Det er jo så et sammensurium af selve uheldet, omstændighederne ved
> uheldet, lastbilens tilstand osv.

Ja det fremgår at de grove tekniske fejl har været en væsenlig faktor.
Men det er den første dom der er alvorligere end bøde jeg har set for den
type ulykker.

mvh
Alex Christensen