Konsekvenser ved ferie på dagpenge?
Fra : Den arbejdsløse

Dato : 17-10-10 02:25

Jeg er en af de mange nyledige som for første gang i mit liv har svært
ved at finde ny beskæftigelse.

Når jeg efter en lang uges kamp med ansøgningerne vil være god ved mig
selv, tjekker jeg ofte flyselskaberne for supertilbud. Det hænder
således at jeg tager en forlænget weekend hos min kammerat i Spanien
og derved ikke er til reel rådighed for arbejdsmarkedet en fredag og
en mandag.

Og jeg ved selvfølgelig godt at det er socialt bedrageri o.s.v., men
jeg er ellers meget pligtopfyldende og ihærdig med min jobsøgning, så
lad venligst ikke denne diskussion køre af sporet mht. moralske
skrubler

Nu læser jeg så at myndighederne er begyndt at sige velkommen til os
rejsende direkte i lufthavnen.

Jeg har søgt på nettet for at finde ud af hvad konsekvensen er hvis
man bliver budt velkommen i lufthavnen uden at have meldt ferie, men
jeg syntes ikke jeg kan finde noget konkret svar.

Nogle skriver at det højst kan koste op til 1 uges dagpenge (+ lidt
tilbagebetaling), og andre at det må koste 300 timers arbejde inden
man igen er berettiget.

Kender du konsekvenserne ved ex. 2 dage, 1 uge og 2 uger???

Jeg kender en god ven som griner af mine skrubler og tager på 2 ugers
rejser på dagpenge, og jeg kunne godt tænke mig at præsenterer et
konkret svar til ham også.

Igen, jeg er ikke bedrager/svindler, men når jeg har lavet en 4-5 gode
ansøgninger en uge og alligevel holder fri ex. mandag og fredag, ja så
er forbrydelsen i mine øjne ikke så slem eller hvad?

kh

Den arbejdsløse

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-10 10:53

On Sun, 17 Oct 2010 01:25:00 -0700 (PDT), Den arbejdsløse
<wyke2005@gmail.com> wrote:

>Jeg har søgt på nettet for at finde ud af hvad konsekvensen er hvis
>man bliver budt velkommen i lufthavnen uden at have meldt ferie, men
>jeg syntes ikke jeg kan finde noget konkret svar.
Der bliver kigget til hvornår du rejset ud og hvornår du er kommet
hjem igen, i denne periode har du snydt og skal tilbagebetale + der
kan komme en yderligere økonomisk straf oveni, dertil kan du måske
også blive udelukket fra dagpenge i en kortere eller længere periode.

Hvis de finder på at kigge dybere i dit rejsemønstre (hvis de skulle
få trang til det) kan de muligvis opdage at du har været væk meget
mere end den enkelte tur du nu bliver opdaget på,

>Kender du konsekvenserne ved ex. 2 dage, 1 uge og 2 uger???
Det værste er ikke selve tilbagebetalingen, det skal man nok kunne
klare hvis man har råd til ferie, det er straks værre med en evt.
udelukkelse fra at modtage dagpenge.

>Igen, jeg er ikke bedrager/svindler, men når jeg har lavet en 4-5 gode
>ansøgninger en uge og alligevel holder fri ex. mandag og fredag, ja så
>er forbrydelsen i mine øjne ikke så slem eller hvad?
Lad nu vær, du ved udemærket at du snyder på vægtskålen, du indrømmer
det jo helt åbentlyst.

Men et eller andet sted sporer jeg også TrollAlert

/Hans

Fra : Den arbejdsløse

Dato : 17-10-10 05:09

On 17 Okt., 11:53, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
> det jo helt åbentlyst.
>
> Men et eller andet sted sporer jeg også TrollAlert

TrollAlert... ja jeg måtte lige Google for at se hvad det mon betyder,
og så vidt jeg kan se betyder det at du antyder at jeg har ansættelse
hos en eller anden offentlig myndighed og forsøger at lokke andre i en
fælde. Det er jeg så ikke.

Men når jeg overtræder hastighedsgrænserne kender jeg konsekvenserne,
når jeg tager en ekstra flaske med over grænsen kender jeg
konsekvenserne og når jeg som 1000vis af danskere bryder små love i
dagligdagen, så er det vel meget naturligt at kende de nøjagtige
konsekvenser af disse forhold.

Det jeg eftersøger er blot en præcis beskrivelse af konsekvenserne som
forhåbentlig vil gøre at jeg selv og mine medmennesker der er på
dagpenge ikke engang vil overveje at snyde på vægtskålen.

Men tak for dit svar.

kh

Den arbejdsløse.....

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-10 15:49

On Sun, 17 Oct 2010 04:09:28 -0700 (PDT), Den arbejdsløse
<wyke2005@gmail.com> wrote:

> [...]
>og så vidt jeg kan se betyder det at du antyder at jeg har ansættelse
>hos en eller anden offentlig myndighed og forsøger at lokke andre i en
Nej det var ikke sådan (i dette tilfælde).
Der sker ofte det at et givet emne kommer i medierne (det er så her
"kontrol af rejsende i lufthavne mhp. snyd med dagpenge /
bistandshjælp / etc".) og så kommer der ofte en troll og smider emnet
i denne gruppe for at skabe en debat den pågælende ikke selv ønsker at
deltage mere i.

>Men når jeg overtræder hastighedsgrænserne kender jeg konsekvenserne,
Som jo også er meget specificeret i politiets bødekatalog.

>når jeg tager en ekstra flaske med over grænsen kender jeg
>konsekvenserne
Det er så igen en af de ting der er meget precedens indenfor og derfor
at der et meget godt grundlag for at kunne forudsige konsekvensen.

>og når jeg som 1000vis af danskere bryder små love i
>dagligdagen, så er det vel meget naturligt at kende de nøjagtige
>konsekvenser af disse forhold.
Nej, det er bestemt ikke en naturlov at man kender til konsekvensen af
lovbrud. Men det er jo heller ikke det du mener ?

At enes ønske om at kende til konsekvenserne af ens beviste lovbrud
for at kunne kalkulerer om det kan betale sig at bryde loven er en
lidt sjov indfaldsvinkel. Men gevisnst sat op imod risiko er vel en
rigmelig afvejning ?
Bryder man bevist loven må man nødvendigvis tage det skrald det giver
også selvom dette måtte falde langt fra hvad man forventede.

Det er desværre ikke altid muligt at finde de præcise konsekvenser af
givne handlinger, og slet ikke hvis disse er meget afh. af de
parametere der indgår i handlingen.

Men det er klart at minimum er at man mister dagpenge for den periode
man har snydt, dertil kan så komme en straf/bøde fordi man har snydt,
og oveni det hele kan så også komme at man mister retten til dagpenge
i en kortere eller længere periode.

Det bedste sted at få svar mht. dagpenge er i sin arbejdsløshedskasse,
de kender om nogen til konsekvenserne for den der er blevet opdaget i
at snyde.

/Hans

Fra : Den arbejdsløse

Dato : 17-10-10 09:32

On 17 Okt., 16:49, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
> Det bedste sted at få svar mht. dagpenge er i sin arbejdsløshedskasse,
> de kender om nogen til konsekvenserne for den der er blevet opdaget i

Kære hans o.a.

Det er jo sin sag at troppe op på A-kassen og stille et konkret
spørgsmål om konsekvenserne.... Men eftersom min a-kasse har afdeling
min hjemby overvejer jeg at spørge og publicerer konsekvenserne i
dette forum. Det må da helt sikkert have interesse for mange andre
arbejdsløse som kaster sig ud i et mere eller bevidst lovbrud.

Jeg syntes jo på sin vis at reglerne og konsekvenserne burde være ret
firkantede? Og det var egentlig også derfor jeg tænkte at der kunne
være en insider blandt forummets deltagere der kunne præciserer
konsekvenserne, så både jeg og andre på dagpenge kunne se at risikoen
måske ikke på nogen måder står mål med vindingen.

Men tak for din uddybning

kh

Den arbejdsløse

Fra : kjaer

Dato : 17-10-10 17:40

Den arbejdsløse wrote:
> [...]
> konsekvenserne, så både jeg og andre på dagpenge kunne se at risikoen
> måske ikke på nogen måder står mål med vindingen.

Indtil nu er det, mig bekendt, kun fly der kommer fra mellemøsten, de har
kontrolleret ved landingen. Det siger lidt om hvem der er i risikogruppen.

Fra : Leif Neland

Dato : 19-10-10 13:10

Den 17-10-2010 10:25, Den arbejdsløse skrev:
> [...]
> således at jeg tager en forlænget weekend hos min kammerat i Spanien
> og derved ikke er til reel rådighed for arbejdsmarkedet en fredag og

Hvorfor så ikke bare melde ferie de to dage?

Leif

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 19-10-10 18:25

Den 19-10-2010 14:09, Leif Neland skrev:

> Hvorfor så ikke bare melde ferie de to dage?
>
> Leif

Hvorfor ikke bare sige ingenting.. forbrydelse uden offer!

- cep