Ærlighedsteologi
Fra : Mr. D

Dato : 07-08-01 21:24

Her er et indlæg fra Vort Land. jeg håber I kan læse norsk. Hvad synes i
om sådan et nødråb til evangeliske kristne?

Mr. D

Ærlighetsteologi - et innlegg i Vårt Land
Den siste tids debatt om skapelse og evolusjon i Vårt Lands spalter
bekymrer meg av minst to grunner. Det ene er at begge sider har en
tendens til å komme med uttalelser som er mer kategoriske enn hva det
ser ut til å være grunnlag for, hvilket blokkerer mulighetene for saklig
meningsutveksling. Det andre er at flere av dem som skriver mot
evolusjonsteorien gjør bruk av argumenter som mangler enhver seriøsitet.
Jeg tenker først og fremst på argumentene for at universet og jorden kun
er noen få tusen år gamle.

Av bestemte grunner har jeg siden høsten 1994 arbeidet systematisk med
forholdet mellom kristendom og naturvitenskap generelt samt skapelse og
evolusjon spesielt. Det er lenge siden jeg ble overbevist om at den
ung-jord kreasjonistiske bevegelse er til skade for evangeliets sak.
Dette fordi dens talsmenn stadig bryter både med forskningsetiske normer
og alminnelige krav til ærlighet. Skaden skjer etter min vurdering på
tre måter: (1) Når det hevdes at Bibelen lærer at verden kun er noen få
tusen år gammel, vil folk konkludere med at Bibelen ikke er til å stole
på. (2) Når kristne er villige til å bruke uærlige metoder for å
forsvare en helt bestemt tolkning av skapelsesberetningen, vil folk
konkludere med at heller ikke de kristne er til å stole på. (3) Sist men
ikke minst vil uærlighet nødvendigvis bedrøve Sannhetens Ånd.

Forholdet til naturvitenskap
Bibeltroende kristne kan ikke få i både pose og sekk når det gjelder
forholdet til naturvitenskap. Enten må vi holde oss til Bibelen og la
være å bry oss om naturvitenskap i det hele tatt, eller så må vi tro at
det å utforske naturen er en del av det mandat Gud har gitt oss
mennesker. Dette siste betyr ikke at vi behøver å bøye oss i støvet for
alt naturvitenskapen kommer med, men det betyr at vi anerkjenner
forskning som en mulig vei til erkjennelse. I middelalderen nektet
kirken (både katolikker og protestanter), under henvisning til Bibelen,
for at jorden var rund og gikk i bane omkring solen, men etter hvert ble
forskernes bevismateriale så omfattende at det ble umulig å stå imot. I
dag gjelder det ikke jordens fasong, men dens alder. Igjen ser vi at
kristne med henvisning til Bibelen sier at forskerne må ta feil, for Gud
kan jo ikke lyve! Nei, Gud kan ikke lyve, men det er helt tydelig at vi
er i stand til å misforstå hva det er Han ønsker å si oss i sitt Ord.

Mange kristne føler seg imidlertid trygge på at kjempeflausen fra
middelalderen ikke vil gjenta seg; for ingen kan da vel si noe sikkert
om hva som har foregått for millioner av år siden? Men hovmod står for
fall, og jeg tror Gud er fortvilet over selvsikre kristne som håner
forskere som sier at jorden er gammel. Hvem som helst med et vist
minimum av realfaglig skolering kan med letthet finne ut at skaperverket
klart og entydig, og på mange forskjellige måter, forteller oss at det
er gammelt. Alle de såkalte "beviser" for at jorden er ung, er nøkternt
og saklig tilbakevist i en rekke forskjellige bøker og artikler (skrevet
av både kristne og ikke-kristne). Vi kristne har rotet oss opp i
problemer igjen, og jeg er dessverre overbevist om at dette er noe av
forklaringen på at så mange mennesker i den vestlige verden er avvisende
til evangeliet; de har et klart inntrykk av at kristne er mer opptatt av
å ha rett enn av hva som er rett. De føler rett og slett ikke at vi er
til å stole på. Og når saltet mister sin kraft, hva skal det da saltes
med?

Litteratur
Mange kristne er uvitende om problemene som knytter seg til ung-jord
kreasjonismen. Ærlige og sannhetssøkende mennesker anbefales å lese
følgende tre bøker: Creation and Time av Hugh Ross (NavPress 1994),
Creation and Evolution av Alan Hayward (Bethany House Publishers 1995),
Christianity and the Age of the Earth av Davis Young (Zondervan 1982),
alle forfattet av bibeltroende kristne. Det er å håpe at disse bøkene
vil bli utgitt på norsk.

Under de siste to års litteraturstudium har jeg sett at det finnes en
rekke seriøse forskere som har større eller mindre forbehold overfor
utviklingslæren, men ikke en eneste av disse hevder at jorden kun er
noen få tusen år gammel. Og motsatt, hver eneste bok eller artikkel jeg
har kommet over som argumenterer for at jorden er ung, viser seg å være
skrevet av folk som ikke er seriøse (fordi de tyr til knep, fortielser
og skremsler for å begrunne sine standpunkter).

Omvendelse fra synd
Generelt trenger bibeltroende kristne å be både Gud og mennesker om
tilgivelse for sitt retthaverske, hovmodige og uredelige forhold til
naturvitenskap. Jeg tror manglende syndserkjennelse på dette området kan
bidra til å stenge for den folkevekkelse vi ber om, håper på og noen
ganger synes vi ser antydninger til. Så lenge jeg kan huske, har kristne
undret seg over hvorfor evangelister som stadig står i vekkelse i andre
deler av verden opplever så mye dårligere respons på sin forkynnelse i
Vest-Europa og Nord-Amerika enn andre steder. Jeg tror altså at noe av
svaret ligger i de forhold som tas opp her, fordi det gir grobunn for
mistillit. Folk stoler rett og slett ikke på oss kristne. En av de
tingene som kan være med på å løse den vanskelige situasjonen, er at
kristne ledere er villige til å ta den belastning det er å stå frem og
innrømme at de har tatt feil, og å be offentlig om tilgivelse på vegne
av seg selv og sine.

Jeg nevner dette med kristne ledere fordi det er stort tankekors for meg
at den ung-jord kreasjonistiske bevegelse har fått vokse seg stor og
kraftig uten at kristne ledere har tatt til motmæle. Hederlige unntak
finnes, og jeg nevner spesielt teologen Gleason Archer, fordi han av
mange regnes som en av vår tids fremste forsvarere av Bibelsk
ufeilbarlighet. For noen måneder siden drøftet jeg ung-jord kreasjonisme
med en kristen leder med sterke synspunkter på saken. Han ble provosert
og avbrøt meg med "det er ikke bare kristne som misbruker
naturvitenskap". Sant nok, og likevel en ganske avslørende forsnakkelse.

Krise blant evangelikale
Jeg frykter imidlertid at dette er et symptom på en dyptgående krise i
det som kalles den evangelikale bevegelse. Mitt inntrykk er nemlig at
det gjennom generasjoner har fått vokse seg fram en kultur der en rekke
former for intelektuell uredelighet aksepteres dersom det skader ens
meningsmotstandere (og dermed presumptivt gavner ens egen sak). Det ser
ut til at hensikten helliger middelet. Forholdet til naturvitenskap er
neppe det eneste området der disse holdningene gjør seg gjeldende.
Dersom Gud skal kunne bruke oss til å nå verden med evangeliet, tror jeg
vi er i desperat behov av en ærlighetsvekkelse. Ydmykhet og ærlighet,
ikke hovmod og retthaveri, må prege oss kristne dersom våre vitnesbyrd
skal være troverdige. Se fx 1 Kor 13:9-12, Jak 4:6, Salme 15:2, 2 Krøn
7:14, Ef 4:15+25.

Kristne ledere og andre som ønsker å sette seg bedre inn i
problemstillinger knyttet til naturvitenskap og kristendom generelt,
samt evolusjon og skapelse spesielt, kan finne mer stoff om dette på
http://www.nta.no/fou/ttolge/trovit/.

--------

Dette innlegget stod på trykk i Vårt Land torsdag 29. august 1996 og er
skrevet av Ole Jørgen Anfindsen.

PS: Jeg er blitt gjort oppmerksom på at min henvisning til protestanter
i middelalderen er temmelig upresis. Det jeg hadde i tankene, var at til
og med Martin Luther argumenterte mot astronomene med henvisning til
Bibelen. Forøvrig nevnes at innleggets siste setning er omskrevet.

Siste oppdatering av denne side 1998.01.10

Fra : Erik

Dato : 12-08-01 18:14

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> Her er et indlæg fra Vort Land. jeg håber I kan læse norsk. Hvad synes i
> om sådan et nødråb til evangeliske kristne?
>
> Mr. D

Jeg har læst det et par gange, men forstår ikke "nødråbet" fra hvem ??

Erik