/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Sammensmeltning af LR på flere maskiner
Fra : Bo Hellum


Dato : 13-10-10 09:35

Så en anden ting. Jeg har et par externe diske med masser af skud på, og de
er flere maskiner.

Hvis jeg nu vil "smelte" alle mine fotos fra flere diske og flere maskiner
over på en ny super maskine, hvordan gør jeg så det så jeg sikre mig at alle
redigeringer også kommer med over?

Tak

Hellum



 
 
Hans Kruse (13-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 13-10-10 11:42

On 2010-10-13 10:35:19 +0200, "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> said:

> Så en anden ting. Jeg har et par externe diske med masser af skud på, og de
> er flere maskiner.
>
> Hvis jeg nu vil "smelte" alle mine fotos fra flere diske og flere maskiner
> over på en ny super maskine, hvordan gør jeg så det så jeg sikre mig at alle
> redigeringer også kommer med over?
>
> Tak
>
> Hellum

Meget enkelt: Du eksporterer fra hver maskine og importerer på den nye
maskine. Det er også den måde man flytter billeder fra f.eks. en laptop
til en desktop. Da jeg brugte to maskiner foregik det altid på den måde.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Bo Hellum (13-10-2010)
Kommentar
Fra : Bo Hellum


Dato : 13-10-10 11:54


"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4cb58d07$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
> On 2010-10-13 10:35:19 +0200, "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> said:
>
>> Så en anden ting. Jeg har et par externe diske med masser af skud på, og
>> de
>> er flere maskiner.
>>
>> Hvis jeg nu vil "smelte" alle mine fotos fra flere diske og flere
>> maskiner
>> over på en ny super maskine, hvordan gør jeg så det så jeg sikre mig at
>> alle
>> redigeringer også kommer med over?
>>
>> Tak
>>
>> Hellum
>
> Meget enkelt: Du eksporterer fra hver maskine og importerer på den nye
> maskine. Det er også den måde man flytter billeder fra f.eks. en laptop
> til en desktop. Da jeg brugte to maskiner foregik det altid på den måde.
>
> --
> Med venlig hilsen/With Kind Regards,
> Hans Kruse
> www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
> http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625

Oki, takker Hans, jeg prøver.

Hygge

Hellum



Bo Hellum (15-10-2010)
Kommentar
Fra : Bo Hellum


Dato : 15-10-10 13:02


"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4cb58d07$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
> On 2010-10-13 10:35:19 +0200, "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> said:
>
>> Så en anden ting. Jeg har et par externe diske med masser af skud på, og
>> de
>> er flere maskiner.
>>
>> Hvis jeg nu vil "smelte" alle mine fotos fra flere diske og flere
>> maskiner
>> over på en ny super maskine, hvordan gør jeg så det så jeg sikre mig at
>> alle
>> redigeringer også kommer med over?
>>
>> Tak
>>
>> Hellum
>
> Meget enkelt: Du eksporterer fra hver maskine og importerer på den nye
> maskine. Det er også den måde man flytter billeder fra f.eks. en laptop
> til en desktop. Da jeg brugte to maskiner foregik det altid på den måde.
>
> --
> Med venlig hilsen/With Kind Regards,
> Hans Kruse
> www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
> http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625

skal de eksporteres som dng eller hvad gør du for at få ændringer med over?

Bo



Hans Kruse (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 17-10-10 09:24

On 2010-10-15 14:02:11 +0200, "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> said:

>
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4cb58d07$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
>> On 2010-10-13 10:35:19 +0200, "Bo Hellum" <bo@hellums.dk> said:
>>
>>> Så en anden ting. Jeg har et par externe diske med masser af skud på, og
>>> de
>>> er flere maskiner.
>>>
>>> Hvis jeg nu vil "smelte" alle mine fotos fra flere diske og flere
>>> maskiner
>>> over på en ny super maskine, hvordan gør jeg så det så jeg sikre mig at
>>> alle
>>> redigeringer også kommer med over?
>>>
>>> Tak
>>>
>>> Hellum
>>
>> Meget enkelt: Du eksporterer fra hver maskine og importerer på den nye
>> maskine. Det er også den måde man flytter billeder fra f.eks. en laptop
>> til en desktop. Da jeg brugte to maskiner foregik det altid på den måde.
>>
>> --
>> Med venlig hilsen/With Kind Regards,
>> Hans Kruse
>> www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
>> http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
>
> skal de eksporteres som dng eller hvad gør du for at få ændringer med over?
>
> Bo

Export as catalog fra den ene maskine tager alt med som du har valgt.
Ved import from catalog på anden maskine kommer alt med ind i det
katalog du importerer til. Det uanset format (JPG, CR2, NEF, DNG, PSD,
TIF etc.) og alle Lightroom specifikke ting som virtual copies,
collections, keywords, ratings, etc. samt naturligvis dine justeringer.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Robert Piil (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 17-10-10 10:19

Den 17-10-2010 10:24, Hans Kruse skrev:

> Export as catalog fra den ene maskine tager alt med som du har valgt.
> Ved import from catalog på anden maskine kommer alt med ind i det
> katalog du importerer til. Det uanset format (JPG, CR2, NEF, DNG, PSD,
> TIF etc.) og alle Lightroom specifikke ting som virtual copies,
> collections, keywords, ratings, etc. samt naturligvis dine justeringer.

Du skiftede vist til Mac for nyligt, ikke?

Virker det uden problemer mellem Windows og Mac?

--
Robert Piil

Hans Kruse (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 17-10-10 10:23

On 2010-10-17 11:18:49 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Den 17-10-2010 10:24, Hans Kruse skrev:
>
>> Export as catalog fra den ene maskine tager alt med som du har valgt.
>> Ved import from catalog på anden maskine kommer alt med ind i det
>> katalog du importerer til. Det uanset format (JPG, CR2, NEF, DNG, PSD,
>> TIF etc.) og alle Lightroom specifikke ting som virtual copies,
>> collections, keywords, ratings, etc. samt naturligvis dine justeringer.
>
> Du skiftede vist til Mac for nyligt, ikke?
>
> Virker det uden problemer mellem Windows og Mac?

Ja, det gør det. Man kan ovenikøbet åbne et katalog fra Windows direkte
på Mac'en. Det var den måde jeg flyttede over på, da en total eksport
var unødvendig.

Min Windows maskine står stadig ved siden af mit skrivebord, men har
ikke været tændt i nu ca. 3 måneder. Skulle lige teste om jeg kunne
leve med en MBP som eneste maskine og det går fint. Den bruger samme
eksterne skærm som min Windows maskine.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Robert Piil (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 17-10-10 11:07

Den 17-10-2010 11:23, Hans Kruse skrev:

> Ja, det gør det. Man kan ovenikøbet åbne et katalog fra Windows direkte
> på Mac'en. Det var den måde jeg flyttede over på, da en total eksport
> var unødvendig.
>
> Min Windows maskine står stadig ved siden af mit skrivebord, men har
> ikke været tændt i nu ca. 3 måneder. Skulle lige teste om jeg kunne leve
> med en MBP som eneste maskine og det går fint. Den bruger samme eksterne
> skærm som min Windows maskine.

Ok, det forventede jeg også.

Jeg har fået et godt tilbud en iMac gennem arbejdet, så jeg gør det
egentlig modsat. Indtil videre har jeg et par problemer jeg skal have
undersøgt.

1) Jeg skal kunne bruge iMac'ens skærm som ekstern skærm til min
windows-laptop (og også gerne til min gamle stationære windows-maskine,
som muligvis kommer til at køre linux, hvis jeg gør mig samme erfaring
med at undvære windows).

2) Skal have kigget på alternativer til mine skak og
slægtsforskningsprogrammer. Eller have kigget på parallels eller lign.

Har du haft andre erfaringer fotomæssigt, der kunne være relevante? Jeg
går ikke ud fra der er noget i at bruge sin windows LR licens på MAc i
stedet.

--
Robert Piil

Hans Kruse (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 17-10-10 14:25

On 2010-10-17 12:07:18 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Den 17-10-2010 11:23, Hans Kruse skrev:
>
>> Ja, det gør det. Man kan ovenikøbet åbne et katalog fra Windows direkte
>> på Mac'en. Det var den måde jeg flyttede over på, da en total eksport
>> var unødvendig.
>>
>> Min Windows maskine står stadig ved siden af mit skrivebord, men har
>> ikke været tændt i nu ca. 3 måneder. Skulle lige teste om jeg kunne leve
>> med en MBP som eneste maskine og det går fint. Den bruger samme eksterne
>> skærm som min Windows maskine.
>
> Ok, det forventede jeg også.
>
> Jeg har fået et godt tilbud en iMac gennem arbejdet, så jeg gør det
> egentlig modsat. Indtil videre har jeg et par problemer jeg skal have
> undersøgt.
>
> 1) Jeg skal kunne bruge iMac'ens skærm som ekstern skærm til min
> windows-laptop (og også gerne til min gamle stationære windows-maskine,
> som muligvis kommer til at køre linux, hvis jeg gør mig samme erfaring
> med at undvære windows).
>
> 2) Skal have kigget på alternativer til mine skak og
> slægtsforskningsprogrammer. Eller have kigget på parallels eller lign.
>
> Har du haft andre erfaringer fotomæssigt, der kunne være relevante? Jeg
> går ikke ud fra der er noget i at bruge sin windows LR licens på MAc i
> stedet.

Windows licens virker på Mac. Det gælder åbenbart også Photoshop
efterhånde, da jeg kunne opgradere min CS3 licens til Windows til CS5
på Mac ved at angive Windows licensen. Det var tidligere ikke muligt
uden at kontakte Adobe hotline. Jeg bruger selvfølgelig LR på Mac OS.
Den er også meget mere stabil end på Windows og kører selvfølgelig 64
bit også ligesom CS5 gør.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Hans Kruse (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 17-10-10 19:56

On 2010-10-17 12:07:18 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Den 17-10-2010 11:23, Hans Kruse skrev:
>
>> Ja, det gør det. Man kan ovenikøbet åbne et katalog fra Windows direkte
>> på Mac'en. Det var den måde jeg flyttede over på, da en total eksport
>> var unødvendig.
>>
>> Min Windows maskine står stadig ved siden af mit skrivebord, men har
>> ikke været tændt i nu ca. 3 måneder. Skulle lige teste om jeg kunne leve
>> med en MBP som eneste maskine og det går fint. Den bruger samme eksterne
>> skærm som min Windows maskine.
>
> Ok, det forventede jeg også.
>
> Jeg har fået et godt tilbud en iMac gennem arbejdet, så jeg gør det
> egentlig modsat. Indtil videre har jeg et par problemer jeg skal have
> undersøgt.
>
> 1) Jeg skal kunne bruge iMac'ens skærm som ekstern skærm til min
> windows-laptop (og også gerne til min gamle stationære windows-maskine,
> som muligvis kommer til at køre linux, hvis jeg gør mig samme erfaring
> med at undvære windows).
>
> 2) Skal have kigget på alternativer til mine skak og
> slægtsforskningsprogrammer. Eller have kigget på parallels eller lign.
>
> Har du haft andre erfaringer fotomæssigt, der kunne være relevante? Jeg
> går ikke ud fra der er noget i at bruge sin windows LR licens på MAc i
> stedet.

Hvis det er en 27" iMac, så er opløsningen for høj til en Windows
laptop. Altså med mindre der er dukket nogen op siden for et år siden,
hvor jeg undersøgte det. Der var ingen Windows laptop der kunne køre i
2560x1600 opløsning. Formentlig heller ingen i 2560x1440 som iMac'en
kører med. Jeg kører også Wmware med en enkelt Windows XP installeret
da der er nogle programmer, som ikke kører på Mac'en plus at min HP
multifunktionsprinter ikke kan scanne til Mac'en under Snow Leopard
(print kører fint, men HP har ikke opgraderet scan softwaren). Jeg har
8GB installeret på MBP'en og bortset fra 1:1 preview generering og
export af mange billeder, så mærker jeg ikke nogen hastighedforskel
ift. min Windows maskine som er en Quadcore 2,8Ghz maskine, altså en
generation bagud af Intels chiparkitektur ligesom Mac'en også er Core2
duo.

Umiddelbart kan jeg ikke nævne noget, som ikke også kunne fungere på en
Windows maskine rent fotomæssigt. Men har du først fået iMac'en
indendøre så vil du nok smide dine gamle Windows maskiner ud. Den
egentlige grund til at min Windows maskine er sat på pension er
licenser, specielt Photoshop, som jeg ikke har lyst til at betale for
to gange. Desuden besværet med at flytte data frem og tilbage. Min
Windows laptop og andre alternativer faldt på ikke gode nok skærme. Det
eneste alternativ var Lenovo kampvognen, men det er ikke til at rejse
med.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Robert Piil (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 17-10-10 23:27

Den 17-10-2010 20:55, Hans Kruse skrev:

> Hvis det er en 27" iMac, så er opløsningen for høj til en Windows
> laptop. Altså med mindre der er dukket nogen op siden for et år siden,
> hvor jeg undersøgte det. Der var ingen Windows laptop der kunne køre i
> 2560x1600 opløsning. Formentlig heller ingen i 2560x1440 som iMac'en
> kører med. Jeg kører også Wmware med en enkelt Windows XP installeret da
> der er nogle programmer, som ikke kører på Mac'en plus at min HP
> multifunktionsprinter ikke kan scanne til Mac'en under Snow Leopard
> (print kører fint, men HP har ikke opgraderet scan softwaren). Jeg har
> 8GB installeret på MBP'en og bortset fra 1:1 preview generering og
> export af mange billeder, så mærker jeg ikke nogen hastighedforskel ift.
> min Windows maskine som er en Quadcore 2,8Ghz maskine, altså en
> generation bagud af Intels chiparkitektur ligesom Mac'en også er Core2 duo.

Det er 27"-tommers dimsen. Løsning bliver så nok at fjernstyre
windowslaptopen, med noget vnc eller logmein. Jeg forventer også at
skulle have 8GB i, og går ikke udfra der vil være den store
performanceforskel mellem den nuværende (vist samme processor som din
gamle bare i 2,4 Ghz-udgaven - Q6600) og iMAC - det er i hvert fald ikke
grunden til at jeg vil skifte). Jeg er bare dødtræt af underlige fejl,
og gider ikke at opgradere OS for anden gang for at prøve at slippe ud
af dem. I det hele taget gider jeg ikke mere bøvl, jeg vil bare have en
maskiner der fungerer uden tweaks og konstant fin-tuning.

> Umiddelbart kan jeg ikke nævne noget, som ikke også kunne fungere på en
> Windows maskine rent fotomæssigt. Men har du først fået iMac'en
> indendøre så vil du nok smide dine gamle Windows maskiner ud. Den
> egentlige grund til at min Windows maskine er sat på pension er
> licenser, specielt Photoshop, som jeg ikke har lyst til at betale for to
> gange. Desuden besværet med at flytte data frem og tilbage. Min Windows
> laptop og andre alternativer faldt på ikke gode nok skærme. Det eneste
> alternativ var Lenovo kampvognen, men det er ikke til at rejse med.

Jeg tror jeg ender med at sætte min gamle windowsmaskine i et skab et
sted og lave den til et mediecenter. Det fungerede fint under Vista
32-bit, men blev aldrig helt stabilt på 64-bit, selvom hardwaren skulle
være understøttet. Så kan den få lov at være host for mine skak og
genalogi-programmer også.

Jeg har selv en Lenovo-laptop (og ser rigtig mange af dem på arbejde),
og min fornemmelse er at kvaliteten er dalet en smule ift. dengang de
stadig hed IBM. De har ikke mange hardwarefejl, og umiddelbart var jeg
glad for min i starten, men det er som om der ikke er kælet helt så
meget for detaljerne og materialerne virker også en smule mindre gedigne
end min gamle T40 - som jeg var rigtig glad for.

--
Robert Piil


Michaelbs (19-10-2010)
Kommentar
Fra : Michaelbs


Dato : 19-10-10 12:58


"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4cbac085$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Min Windows maskine står stadig ved siden af mit skrivebord, men har ikke
> været tændt i nu ca. 3 måneder. Skulle lige teste om jeg kunne leve med en
> MBP som eneste maskine og det går fint. Den bruger samme eksterne skærm
> som min Windows maskine.
>
> --

Skal det forstås sådan, at du som hovedarbejdsstation sidder med en Macbook
Pro (hvilken af dem? Hvor meget Ram?) og ikke bruger den indbyggede skærm
men har koblet den til din HP LP3065 (hvis du har den endnu) ?
Kan du få hardwarekalibreringen til at fungere ordentligt?

mvh Michaelbs


Hans Kruse (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 20-10-10 21:43

On 2010-10-19 13:57:53 +0200, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:

>
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:4cbac085$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Min Windows maskine står stadig ved siden af mit skrivebord, men har
>> ikke været tændt i nu ca. 3 måneder. Skulle lige teste om jeg kunne
>> leve med en MBP som eneste maskine og det går fint. Den bruger samme
>> eksterne skærm som min Windows maskine.
>>
>> --
>
> Skal det forstås sådan, at du som hovedarbejdsstation sidder med en
> Macbook Pro (hvilken af dem? Hvor meget Ram?) og ikke bruger den
> indbyggede skærm men har koblet den til din HP LP3065 (hvis du har den
> endnu) ?
> Kan du få hardwarekalibreringen til at fungere ordentligt?

Ja, det er forstået rigtigt. Jeg har 8GB RAM og jeg bruger min HP
LP3065 som ekstern skærm. Kalibrering virker godt og jeg bruger Spyder
3 Elite. Det er MBP fra sidste efterår, som er Core2 Duo 2,8Ghz med
500GB 7200 RPM HD.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste