Hvor har man det fra ?? (mindste hastighe~
Fra : Ukendt

Dato : 13-10-10 21:31

G'aften i hytterne

Nu kunne jeg godt tænke mig at få det opklaret :)

Hvad får så mange til at tro der er en mindstehastighed på motorvej ?

Selv en af mine kollegaer, der er ved at blive uddannet til kørelærer,
har denne tro, men ved ikke sådan lige helt hvorfra det kommer.

Nogen kloge hoveder ?

--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-10 21:50

jan_stevns skriver:

> Hvad får så mange til at tro der er en mindstehastighed på motorvej ?

Det er vel bare ønsketænkning?
Mindste hastighed på motorvej = 100 km/t, så slipper vi for
lastbilerne.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-10 21:57

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Det er vel bare ønsketænkning?
>Mindste hastighed på motorvej = 100 km/t, så slipper vi for
>lastbilerne.

Jeg ved det ikke - men mange lader til at tro det, uden af være klar
over hvor de har det fra :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-10 22:10

jan_stevns skriver:

> Jeg ved det ikke - men mange lader til at tro det, uden af være klar
> over hvor de har det fra :)

De har jo lært at en traktor ikek må køre po motorvejen, da den ikke
kan (aherm - må) køre hurtig nok, på samme vis som en knallert. Derfor
er mindste hastighed 50 km/t.....

Klaus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-10-10 23:27

> jan_stevns skriver:

> De har jo lært at en traktor ikek må køre po motorvejen, da den ikke
> kan (aherm - må) køre hurtig nok, på samme vis som en knallert. Derfor
> er mindste hastighed 50 km/t.....

Det er så fordi både knallerten og traktoren ikke er indregistrerede
motorkøretøjer.
Traktoren er et motorredskab, og knallerten er et motordrevet køretøj.

Man skal have et indregistreret motorkøretøj med mindst 40 km/t som tilladte
maksimale hastighed for at måtte færdes på motorvejen.

Til gengæld er der noget, der hedder genekørsel, men det er vist politiet,
der fortolker dette.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-10 01:01

Den 14-10-2010 00:26, Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> Man skal have et indregistreret motorkøretøj med mindst 40 km/t som
> tilladte maksimale hastighed for at måtte færdes på motorvejen.

Stor knallert er et indregistreret køretøj, der må køre 45 km/t. Men det
er udelukket fra at køre på motorvejene.

> Til gengæld er der noget, der hedder genekørsel, men det er vist
> politiet, der fortolker dette.

Jeg tror det er en omgang "§3! de bruger.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-10 07:52

> "Finn Guldmann" skrev i meddelelsen
>
> Stor knallert er et indregistreret køretøj, der må køre 45 km/t. Men det
> er udelukket fra at køre på motorvejene.

Det er en knallert 30 også i dag!
Da jeg tog kørekort hed det sig netop, at en knallert var et motordrevet
køretøj, og derfor ikke måtte fremføres på motorveje, da hér kun måtte køre
motorkøretøjer...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Volger Garfield

Dato : 15-10-10 16:53

On Thu, 14 Oct 2010 02:01:15 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Stor knallert er et indregistreret køretøj, der må køre 45 km/t. Men det
>er udelukket fra at køre på motorvejene.

Nej - Det er ikke et indregistreret køretøj - Det er en
registreringspligtig knallert.

Volger

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-10-10 00:26

Den 15-10-2010 17:53, Volger Garfield skrev:
> Nej - Det er ikke et indregistreret køretøj - Det er en
> registreringspligtig knallert.

Vil det sige at fordi en EU-knallert (stor knallert) så ikke er et
køretøj må jeg føre den og betjene mobiltelefon samtidig?

'Køretøj' er altså noget der kører, og som du kan sidde i eller på. Det
behøver end ikke have en motor. Så selv en cykel er et køretøj.

Og som du selv skriver, er den registreringspligtig. Hvilket giver at
den skal have nummerplade (registreringsnummer) på for at du må køre på
den lovligt, og derfor bliver til et indregistreret køretøj.

Fra : -

Dato : 16-10-10 12:02

Den 16-10-2010 01:26, Finn Guldmann skrev:

> Vil det sige at fordi en EU-knallert (stor knallert) så ikke er et
> køretøj må jeg føre den og betjene mobiltelefon samtidig?

Du må ikke tale i håndholdt mobil på knallert eller cykel heller. Men
med headset og håndfri må du gerne.
Sjovt nok gælder reglen ikke for fx. walkie-talkie ol. (Hvis der ellers
efterhånden er nogen der ved hvad det er)

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 13:15

- <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev :

>Sjovt nok gælder reglen ikke for fx. walkie-talkie ol. (Hvis der ellers
>efterhånden er nogen der ved hvad det er)

En Walkie er også "teleudstyr" - så den gælder også der :)

Typisk er det jo blot mikrofonen man har i hånden , men en rigtig
"nød" har jo nemt klaret det lille problem

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-10-10 14:28

Den 16-10-2010 14:14, jan_stevns skrev:
> En Walkie er også "teleudstyr" - så den gælder også der :)

§'en siger: "§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte
sig af håndholdte mobiltelefoner.

Stk. 2. Justitsministeren kan efter forhandling med transport- og
energiministeren fastsætte nærmere regler om brug af andet teleudstyr og
lignende under kørsel."

Så nej, Walkie'n er ikke direkte omfattet.

Men om der er lavet andre regler, i medfør af stk 2, ved jeg ikke.

> Typisk er det jo blot mikrofonen man har i hånden , men en rigtig
> "nød" har jo nemt klaret det lille problem.

Har ikke hørt om det, men der skal da nok være noget der har lavet
'håndfri' til deres "walky-talky".

For nogen vil deres (mangel på) trafikale evner sikkert også bare gøre
at det er en god ting.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-10-10 14:20

Den 16-10-2010 13:01, - skrev:
> Du må ikke tale i håndholdt mobil på knallert eller cykel heller. Men
> med headset og håndfri må du gerne.

Nu var det et opklarende spørgsmål til Volger, for at finde ud af om han
virkelig mente det han skrev.

> Sjovt nok gælder reglen ikke for fx. walkie-talkie ol. (Hvis der ellers
> efterhånden er nogen der ved hvad det er)

Som lastbilchauffør ved jeg godt hvad en CB er.

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 14:23

KLIP

> Som lastbilchauffør ved jeg godt hvad en CB er.

Det står for Citizens band = Medborgerbånd på dansk.

Hvor køber man sådan én henne ?..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-10-10 14:49

On Sat, 16 Oct 2010 15:22:35 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Det står for Citizens band = Medborgerbånd på dansk.
>
>Hvor køber man sådan én henne ?..;)

>--

Satans, du kom før mig.

Nå, men Finn véd alt, så der kommer nok en forklaring lige om snart.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 15:22

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Satans, du kom før mig.
>
> Nå, men Finn véd alt, så der kommer nok en forklaring lige om snart.

Jeg har stading denne liggende i gemmerne sammen med lidt Danita:

http://www.cbradiomuseum.dk/ham_international_multimode_2_am.htm

Hvad man da ikke har liggende af skrammel...

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 15:03

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Det står for Citizens band = Medborgerbånd på dansk.
>
>Hvor køber man sådan én henne ?..;)

Øehh - min er fra IC Communication i Valby

både 2meteren og 27Mhz'en

http://www.iccom.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 15:08

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øehh - min er fra IC Communication i Valby
>
> både 2meteren og 27Mhz'en
>
> http://www.iccom.dk/

Har du købt dit medborgerbånd i rulle eller blot i metermål..?..;)

Lidt historie fra den gang du og jeg var unge:
http://www.cbradiomuseum.dk/danita.htm

PS: Skal du bruge ordet 'CB' skal du vedhæfte det lille ord 'radio'. Så
giver det mening..

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 15:30

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Har du købt dit medborgerbånd i rulle eller blot i metermål..?..;)
>
>Lidt historie fra den gang du og jeg var unge:
>http://www.cbradiomuseum.dk/danita.htm

hehe ... mange fine ting der

Hvem husker ikke en TOKAI med en cigar ?

OK - *det* var sgu nok lidt for indviet :)

>PS: Skal du bruge ordet 'CB' skal du vedhæfte det lille ord 'radio'. Så
>giver det mening..

Jeg bruger ikke ordet CB .... I dag ved folk sågu heller ikke hvad
en radio er for noget - de bruger spilledåser

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 15:39

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem husker ikke en TOKAI med en cigar ?

Jeg har aldrig haft en Tokai.

Jeg har haft en Sommerhat med henholdvis 25, 50 og 100 PA-trin.

I mine forældres have, havde jeg både en ground plane og en omvendt
skraldespand som antenne.

Hos en gut i Daugaard, købte jeg en lækker bordmic med indbygget
mikrofonforstærker. Den har jeg også endnu. Det er en Kenwood MC-50..

Fra : Volger Garfield

Dato : 16-10-10 19:24

wrote:

>"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Det står for Citizens band = Medborgerbånd på dansk.
>
>Hvor køber man sådan én henne ?..;)

Jeg har en brugt du kan købe

Volger

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 19:36

"Volger Garfield " <Volger@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
newsqjb65v5rbk271p6uueb4tq7a6in18v25@4ax.com...

KLIP

> Jeg har en brugt du kan købe

Hvor mange meter er båndet på ?..;)

Fra : .J.S...

Dato : 16-10-10 21:34

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> wrote in message

> "Volger Garfield " <Volger@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> newsqjb65v5rbk271p6uueb4tq7a6in18v25@4ax.com...
>
> KLIP

> Hvor mange meter er båndet på ?..;)

11m

(og så er det ik engang løvn)

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-10-10 00:22

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> 11m
>
> (og så er det ik engang løvn)

Nope og det behøver ikke nødvendigvis at spoles..

Fra : Volger Garfield

Dato : 17-10-10 12:36

On Sun, 17 Oct 2010 01:22:29 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Nope og det behøver ikke nødvendigvis at spoles..

Hvis man spoler dem, så kan man have flere og så stakke dem.

Volger

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-10-10 14:04

Den 17-10-2010 13:36, Volger Garfield skrev:
> Hvis man spoler dem, så kan man have flere og så stakke dem.

Der er allerede 40 i stakken, så den kan ikke blive højere.

Fra : Volger Garfield

Dato : 17-10-10 12:36

On Sat, 16 Oct 2010 20:36:27 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>"Volger Garfield " <Volger@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
>newsqjb65v5rbk271p6uueb4tq7a6in18v25@4ax.com...
>
>KLIP

>Hvor mange meter er båndet på ?..;)

Åhhh - så'n ca. 11 meter alt efter om det er de høje eller de lave
kanaler

Volger

Fra : Volger Garfield

Dato : 16-10-10 19:24

On Sat, 16 Oct 2010 15:19:48 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Nu var det et opklarende spørgsmål til Volger, for at finde ud af om han
>virkelig mente det han skrev.

Selvfølgelig gjorde jeg det..

Volger

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-10-10 22:30

Den 16-10-2010 20:24, Volger Garfield skrev:
> Selvfølgelig gjorde jeg det..

Men har du også fået læst op på reglerne, og stadig mener det?

Fra : Leif Neland

Dato : 16-10-10 15:52

> Du må ikke tale i håndholdt mobil på knallert eller cykel heller. Men
> med headset og håndfri må du gerne.

End ikke til hest er det tilladt.

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-10-10 16:41

Den 16-10-2010 16:51, Leif Neland skrev:
> End ikke til hest er det tilladt.

Det underbygger du lige med links til relevant lovgivning?

Fra : Leif Neland

Dato : 16-10-10 19:01

Den 16-10-2010 17:40, Finn Guldmann skrev:

> Det underbygger du lige med links til relevant lovgivning?

Jeg håber du ikke tror jeg mener det er forbudt med håndfri telefon til
hest...

Vejledning om færdselslovens forbud mod anvendelse af håndholdte
mobiltelefoner under kørsel:

2.2. Bestemmelsen indeholder et generelt forbud mod brug af håndholdte
mobiltelefoner under kørsel. Forbudet omfatter således anvendelse af
mobiltelefon i ethvert køretøj i færdselslovens forstand, og gælder
udover førere af motordrevne køretøjer derfor principielt også
cyklister, ridende og i visse tilfælde kørestolsbrugere. Rigsadvokaten
har i sin meddelelse til politiet og anklagemyndigheden tilkendegivet,
at der dog formentlig - under hensyn til formålet med bestemmelsen - kun
i ganske særlige tilfælde vil være grundlag for at rejse tiltale mod
andre end førere af motordrevne køretøjer.

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/mobiltelefon.htm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-10-10 22:29

Den 16-10-2010 20:00, Leif Neland skrev:
> [...]
> i ganske særlige tilfælde vil være grundlag for at rejse tiltale mod
> andre end førere af motordrevne køretøjer.

Jeg kan se at vi er på vej ud i store problemer, specielt omkring
hvordan lovene skal forstås, når man kan fortolke en hest til at være et
køretøj.

Modsat er vejledningen tæt på at fortolke cyklister ud af forbuddet.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-10-10 21:49

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen
> Den 16-10-2010 20:00, Leif Neland skrev:
> Jeg kan se at vi er på vej ud i store problemer, specielt omkring hvordan
> lovene skal forstås, når man kan fortolke en hest til at være et køretøj.

Det skal man så heller ikke:
Færdselslovens § 2
9. Køretøj:
indretning på hjul, bælter, valser, meder eller andet, som er indrettet til
kørsel på vej, og som ikke løber på skinner. Færdselsreglerne for kørende
gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt dem, der
fører heste eller driver kreaturer.

Der er det klart beskrevet, at en hest ikke er et køretøj. At fl. så
alligevel gælder på samme måde for heste som for køretøjer er en helt anden
sag.

Kurt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-10-10 01:34

Den 17-10-2010 22:48, Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> Der er det klart beskrevet, at en hest ikke er et køretøj. At fl. så
> alligevel gælder på samme måde for heste som for køretøjer er en helt anden

Det er der åbenbart en - myndighed - der er uenig med dig i.

Længere tilbage i tråden kom der et citat fra en vejledning omkring FL.
Noget omkring brug af mobiltelefoner. Hvori hest specifikt blev nævnt
som muligt omfattet af FL's forbud mod brug af håndholdt mobil på/i køretøj.

At vi så sikkert godt kan blive enige om at det er at bevæge sig et
stykke udenfor logikken er noget andet. Heldigvis er det myndigheden og
ikke mig der skal forsvare den fortolkning.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-10 06:53

> [...]

>som muligt omfattet af FL's forbud mod brug af håndholdt mobil på/i køretøj.

Du læser som en brækket arm Finn - visse dele af Færdselslovens
elementer gælder også når man er iført hest, cykel, stud - på samme
vis som man førte bil

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-10-10 11:03

Den 18-10-2010 07:53, jan_stevns skrev:
> Du læser som en brækket arm Finn - visse dele af Færdselslovens
> elementer gælder også når man er iført hest, cykel, stud - på samme
> vis som man førte bil

Jo, men at kalde en hest for et køretøj kan kun være en eller anden
særlig myndigheds/politiker logik.

Havde det så i det mindste været en vogn med en hest foran der var
blevet nævnt. Men det var det ikke.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-10-10 11:07

> [...]
> myndigheds/politiker logik.
>
> Havde det så i det mindste været en vogn med en hest foran der var blevet

Njaee. det er vel ikke så vanskeligt at forståe, et gåtøj med 1Hk, 1 hånd
holder på styretøjet og gåtøjet bliver skræmt, så er fanden løs i Laksegade.

Det samme gælder for en stud !

Helt på samme vis som med et køretøj.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-10-10 11:07

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-10-10 11:08

Fra : Volger Garfield

Dato : 16-10-10 19:24

On Sat, 16 Oct 2010 01:26:21 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Vil det sige at fordi en EU-knallert (stor knallert) så ikke er et
>køretøj må jeg føre den og betjene mobiltelefon samtidig?

Det ved jeg ikke - Det står nok et eller andet sted. (Må man det på en
cykel??)

>'Køretøj' er altså noget der kører, og som du kan sidde i eller på. Det
>behøver end ikke have en motor. Så selv en cykel er et køretøj.

Og?? Det hedder nu engang en registreringspligtig knallert, og ikke et
indregistreret køretøj - Det kan du sgu ikke klandre mig for.

>Og som du selv skriver, er den registreringspligtig. Hvilket giver at
>den skal have nummerplade (registreringsnummer) på for at du må køre på
>den lovligt, og derfor bliver til et indregistreret køretøj.

HVIS det var et indregistreret køretøj, måtte man køre med den på
motorvejene, og det må man ikke. Drag dine egne konklussioner, eller
læs evt. op på de relevante afsnit i FL.

Volger

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-10-10 22:38

> Det ved jeg ikke - Det står nok et eller andet sted. (Må man det på en
> cykel??)

Nåh ja, hvorfor selv søge sandheden, når man kan få andre til det.

Problemet er jo blot at hvis JEG kommer med lovteksten tror du jo ikke
på den.

> Og?? Det hedder nu engang en registreringspligtig knallert, og ikke et
> indregistreret køretøj - Det kan du sgu ikke klandre mig for.

Når du kan klandre mig for hvad der står i FL kan jeg vel også klandre
dig for det her.

> HVIS det var et indregistreret køretøj, måtte man køre med den på
> motorvejene, og det må man ikke. Drag dine egne konklussioner, eller
> læs evt. op på de relevante afsnit i FL.

Nu forekommer det at jeg HAR læst op på FL, hvor der netop står nævnt at
"knallert må ikke føres på motorvej". Det er ikke noget der er nævnt i
en eller anden bekendtgørelse, men medtaget i selve FL's tekst. Derfor
må knallert (stor som lille) ikke køre på motorvejene.

Fra : Volger Garfield

Dato : 17-10-10 12:36

On Sat, 16 Oct 2010 23:38:07 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Nåh ja, hvorfor selv søge sandheden, når man kan få andre til det.
>
>Problemet er jo blot at hvis JEG kommer med lovteksten tror du jo ikke
>på den.

Nah - Det er nogle gange din fortolkning af den

> [...]
>en eller anden bekendtgørelse, men medtaget i selve FL's tekst. Derfor
>må knallert (stor som lille) ikke køre på motorvejene.

Og "det eneste" jeg kommenterede på var, om en EU-knallert er et
indregistreret køretøj, og det er det ikke.

Volger

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-10 13:34

Den Sun, 17 Oct 2010 13:36:08 +0200 skrev Volger Garfield :

> Og "det eneste" jeg kommenterede på var, om en EU-knallert er et
> indregistreret køretøj, og det er det ikke.

Er det indregistreret eller et køretøj den ikke er?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Volger Garfield

Dato : 18-10-10 14:16

On 17 Oct 2010 12:33:41 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Er det indregistreret eller et køretøj den ikke er?

Kan du ikke læse?

Volger

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-10 16:42

Den Mon, 18 Oct 2010 15:15:58 +0200 skrev Volger Garfield :

> Kan du ikke læse?

Kan du ikke lige udpege hvor det er du specificerer hvilken del det
ikke er?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-10-10 14:12

> Nah - Det er nogle gange din fortolkning af den

Kan du ikke lige forklare mig hvad der er fortolkning ved en
"copy/paste" af lovteksten?

> Og "det eneste" jeg kommenterede på var, om en EU-knallert er et
> indregistreret køretøj, og det er det ikke.

Når selv en hest kan komme i betragtning som et køretøj (andres, ikke
min fortolkning) må en 'stor knallert' også kunne komme det.

Og den skal jo have en nummerplade på, hvilket betyder at den er
indregistreret.

Så lagt sammen bliver det at en 'stor knallert' er et indregistreret
køretøj.

For at det ikke skal være løgn er 'lille knallert' også blevet et
indregistreret køretøj. Allerfald dem der er købt efter en bestemt dato.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-10 14:25

Den Sun, 17 Oct 2010 15:11:40 +0200 skrev Finn Guldmann:

> [...]
>
> For at det ikke skal være løgn er 'lille knallert' også blevet et
> indregistreret køretøj. Allerfald dem der er købt efter en bestemt dato.

Min kørelærer sagde at en knallert ikke er et MOTORkøretøj, men derimod
en cykel med hjælpemotor.

Den udlægning giver måske lidt mere mening. Men stadig, det er sg* nok
en han selv (eller en anden kørelærer) har fundet på, for at
bortforklare de 40 km/t vs 45 km/t.

Hvorfor er det iøvrigt 40 km/t? Hvilke køretøjer er det man gerne vil
have ud på motorvejene og skabe kø, som ikke kan køre fx 60 km/t?
Blokvogne kan jo i forvejen få tilladelse, selvom de ikke kan køre
40 km/t, så dem kan det ikke være.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-10-10 16:18

Den 17-10-2010 15:25, Kent Friis skrev:
> Min kørelærer sagde at en knallert ikke er et MOTORkøretøj, men derimod
> en cykel med hjælpemotor.

Det var det også - engang. Men så kom EU-knallerten til, som skulle være
registreret.´Og så måtte man i tænkeboksen og komme op med noget andet.

Der var flere forsøg, og de var ikke alle lige heldige.

Men det endte med at "aflive" den med 'cykel med hjælpemotor', og lave
dem til 'lille knallert' (den med de 30 km/t, og oftest samme regler som
cykel) og 'stor knallert' (den med 45 km/t, og regler som bil/motorcykel
- bortset fra motorvej (og motortrafikvej))

Myndighederne har i øvrigt fået et nyt problem ved at man nu kan købe en
cykel med indbygget el-motor. Er det en cykel eller en 'lille knallert'?

> Den udlægning giver måske lidt mere mening. Men stadig, det er sg* nok
> en han selv (eller en anden kørelærer) har fundet på, for at
> bortforklare de 40 km/t vs 45 km/t.

Der er mange gamle regler der er svære at aflive. En af dem er den med
at lastbiler - engang -skulle sætte farten ned for at hjælpe med til at
blive overhalet.

Det er mange år siden den blev afskaffet, men der er mange der stadig
mener at sådan er det.

> [...]
> have ud på motorvejene og skabe kø, som ikke kan køre fx 60 km/t?
> Blokvogne kan jo i forvejen få tilladelse, selvom de ikke kan køre

Det har vistnok været 60 km/t. Men det gav problemer med særtransporter
der ikke må køre mere end 60 km/t. (f.eks. vindmøllevinger), Hvorfor
grænsen blev sat til 40 km/t, hvilket var over hvad de fleste af de
køretøjer der var uønskede på motorvejene måtte køre.

Siden er der så sket ændringer på visse køretøjers tilladte hastighed
hvorfor man har været nødt til specifik at nævne at de ikke må køre på
motorvejene. (Stor knallert)

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-10 16:26

Den Sun, 17 Oct 2010 17:17:34 +0200 skrev Finn Guldmann:

> [...]
> grænsen blev sat til 40 km/t, hvilket var over hvad de fleste af de
> køretøjer der var uønskede på motorvejene måtte køre.

Så kunne man jo sætte den til 50, eller give vindmøllerne en
tilladelse til at køre alligevel.

Det var iøvrigt ikke mit indtryk at de kører *så* langsomt, selvom
jeg har overhalet en del i de to år jeg arbejdede i Vejle.

Men det er måske ligesom de 80 lastbilerne må køre?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-10-10 19:40

Den 17-10-2010 17:25, Kent Friis skrev:
> Så kunne man jo sætte den til 50, eller give vindmøllerne en
> tilladelse til at køre alligevel.

Det kunne man også havde valgt.

> Det var iøvrigt ikke mit indtryk at de kører *så* langsomt, selvom
> jeg har overhalet en del i de to år jeg arbejdede i Vejle.
> Men det er måske ligesom de 80 lastbilerne må køre?

Noget i den stil.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-10-10 21:46

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> have ud på motorvejene og skabe kø, som ikke kan køre fx 60 km/t?
> Blokvogne kan jo i forvejen få tilladelse, selvom de ikke kan køre

Din kørelærer var ikke helt tosset. Noget helt andet er så, at der er ændret
på definitionerne i færdselsloven, og det er nok efter, at du har fået
kørekort.
For at se, hvad de forskellige begreber dækker over, skal man se i § 2.
Der er knallert specifikt nævnt:
6. Knallert:
to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på
ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal
hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en
konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille
knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i
timen.

Ligeledes kan man se definitionen på et motorkøretøj:
13. Motorkøretøj:
motordrevet køretøj, der hovedsagelig er indrettet til selvstændigt at
benyttes til personbefordring eller godstransport. Knallert anses dog ikke
som motorkøretøj. Motordrevet køretøj, som er indrettet til at trække andet
køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af over
40 km i timen, og motordrevet køretøj, som er indrettet til andet formål, og
som er konstrueret til en hastighed af over 30 km i timen, anses ligeledes
for motorkøretøj. Motorkøretøjer inddeles i bil og motorcykel.

Så han havde jo ganske ret den gode mand.

Kurt

Fra : Volger Garfield

Dato : 18-10-10 14:16

On Sun, 17 Oct 2010 15:11:40 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Kan du ikke lige forklare mig hvad der er fortolkning ved en
>"copy/paste" af lovteksten?

Nå, du kan heller ikke læse...
(Men det vidste jeg egentlig godt i forvejen!)

>Når selv en hest kan komme i betragtning som et køretøj (andres, ikke
>min fortolkning) må en 'stor knallert' også kunne komme det.

Irrelevant.

>Og den skal jo have en nummerplade på, hvilket betyder at den er
>indregistreret.

Nej!

>Så lagt sammen bliver det at en 'stor knallert' er et indregistreret
>køretøj.

Nej!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-10-10 19:53

Den 18-10-2010 15:15, Volger Garfield skrev:
> Irrelevant.
> Nej!
> Nej!
> Nej!

Prøv lige at skubbe til den pladespiller, den kører i samme rille.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-10 00:59

Den 13-10-2010 23:10, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> De har jo lært at en traktor ikek må køre po motorvejen, da den ikke
> kan (aherm - må) køre hurtig nok, på samme vis som en knallert. Derfor
> er mindste hastighed 50 km/t.....

Mon du har hentet de der 50 km/t samme sted?
(Løse skud fra hoften.)

Det er altså:
"§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en
sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må
fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel med blokvogn, hvis en
transport ikke med rimelighed kan gennemføres på anden måde.

Stk. 3. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel som led i
erhvervsudøvelse fra nærmeste tilkørsel til nærmeste frakørsel på
motorveje over Storebælt og Øresund med andre motordrevne køretøjer end
de i stk. 1 og 2 nævnte, hvis kørslen ikke med rimelighed kan
gennemføres på anden måde. Der kan ikke gives tilladelse til kørsel med
knallert på de nævnte vejstrækninger.

Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om kørsel med motordrevne
køretøjer på motorvej efter stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte
bestemmelser om betaling for politimæssig assistance, der efter
politiets skøn er påkrævet ved gennemførelse af sådan kørsel."

Altså 40 km/t et køretøj mindst skal kunne fremføres med, lovligt.
Forholdene kan så godt være sådan at det ikke lader sig gøre at køre 40
km/t.

Det er uden betydning. Det er ikke nogen påbudt hastighed, kun en måde
at skille fårene fra bukkene.

Sidste sætning i stk 3 er så den der udelukker stor knallert, der må
køre 45 km/t, fra at køre på motorvejene.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-10 00:53

Den 13-10-2010 22:50, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det er vel bare ønsketænkning?
> Mindste hastighed på motorvej = 100 km/t, så slipper vi for
> lastbilerne.

Så kommer vi på de små veje, bl.a. lige forbi dit soveværelsesvindue kl.
l**t om natten. Syntes du selv det er smart?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-10-10 23:33

"jan_stevns" skrev i meddelelsen
> [...]
>
> --
> Jan_stevns
> ...det er satme svært at smække med en svingdør !

Færdselslovens §44 siger følgende:

"Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej
må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en
hastighed af mindst 40 km i timen."
Jeg ved godt, at det ikke er det samme som en påbudt mindstehastighed, men
det er nok derfra at troen kommer.
Skal nogen skrives for at køre for langsomt, vil det nok være § 3 om at
optræde hensynsfuldt, uden fare osv., der vil komme på tale.
Man kan formentlig også delvis udlede af § 44, at når man har valgt at lave
denne grænse, er det nok et vink med en vognstang om, at motorveje ikke er
beregnet til "søndagskørsel".
Men direkte er der ikke beskrevet nogen mindstehastighed.

Kurt

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-10-10 04:54

<jan_stevns> skrev

> [...]
>
> Selv en af mine kollegaer, der er ved at blive uddannet til kørelærer,
> har denne tro, men ved ikke sådan lige helt hvorfra det kommer.

Man skal altid køre efter forholdene, jeg husker en meget tidlig søndag
morgen, hvor det var væltet ned med sne, og jeg som en af de første bevægede
mig igennen de 10cm. der endnu ikke var ryddet på motorvejene.

Jeg kørte 30km/t hvilket var forsvaligt i forhold til føret. Enkelte
overhaldede mig dog med 40km/t.

Der eksisterer naturligvis ingen minimumshastighed for fremførsel af køretøj
på motorvej.

Mvh. Uffe Ravn
Hvis søster engang fik en bøde for at køre for langsomt på motorvejen.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-10-10 02:17

> Selv en af mine kollegaer, der er ved at blive uddannet til kørelærer,
> har denne tro, men ved ikke sådan lige helt hvorfra det kommer.

Syntes da man kan se de fleste mener minimumshastigheden er 130
Har overvejet at få en streamer til bilen hvor der står, "Det max. 130
ikke minimum "

Stefan

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-10-10 15:09

On 14 Okt., 10:17, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:

> Syntes da man kan se de fleste mener minimumshastigheden er 130
> Har overvejet at få en streamer til bilen hvor der står, "Det max. 130
> ikke minimum "

Det er ikke flertallet, der kører over 130 km/t nu til dags. Heller
ikke i Jylland...

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-10 22:13

Leo Jensen skriver:

> Det er ikke flertallet, der kører over 130 km/t nu til dags. Heller
> ikke i Jylland...

Nej, tvært imod.

Klaus

Fra : Volger Garfield

Dato : 15-10-10 16:53

On Wed, 13 Oct 2010 22:30:56 +0200, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>Selv en af mine kollegaer, der er ved at blive uddannet til kørelærer,
>har denne tro, men ved ikke sådan lige helt hvorfra det kommer.

Det kommer naturligvis(!) af, at et køretøj lovligt skal kunne
fremføres med mindst 40 km/t for at måtte køre på motorvejen.
Dette er så blevet til at man mindst skal køre 40 km/t på motorvejen.

Volger

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-10 22:06

> [...]

>fremføres med mindst 40 km/t for at måtte køre på motorvejen.
>Dette er så blevet til at man mindst skal køre 40 km/t på motorvejen.

Jeg be'r lige en bøn til du ikke kører på de samme veje som mig, uha
for at have dig bagved, hvis trafikken propper til :)

Fra : Volger Garfield

Dato : 15-10-10 23:25

On Fri, 15 Oct 2010 23:05:34 +0200, jan_stevns wrote:

>Jeg be'r lige en bøn til du ikke kører på de samme veje som mig, uha
>for at have dig bagved, hvis trafikken propper til :)

Que????

Volger

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 04:20

>Que????

Hvis der er en mindstehastighed, skal der vel også være en eller anden
sanktion, for ikke at overholde den :)

Eller har du slet ikke tænkte på det upraktiske i at sige:
Mindstehastigheden på motorvej er 40km/t - ergo jeg brager da bare op
i de biler der holder stille, fordi "bugten" as usual er gået i stå :)

Eller er vi ovre i at mindstehastigheden pludseligt er blevet diffus ?

Fra : Volger Garfield

Dato : 16-10-10 19:24

On Sat, 16 Oct 2010 05:19:57 +0200, jan_stevns wrote:

>Hvis der er en mindstehastighed, skal der vel også være en eller anden
>sanktion, for ikke at overholde den :)

Der er ikke nogen mindstehastighed, jeg svarede blot på, hvor den
tåbelige ide kom fra...

> [...]
>i de biler der holder stille, fordi "bugten" as usual er gået i stå :)
>
>Eller er vi ovre i at mindstehastigheden pludseligt er blevet diffus ?

Jeg svarede som sagt bare på dit spørgsmål, du ved dette: "Hvad får

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-10-10 19:30

On Sat, 16 Oct 2010 20:24:02 +0200, Volger Garfield
<Volger@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
>
>Jeg svarede som sagt bare på dit spørgsmål, du ved dette: "Hvad får
>så mange til at tro der er en mindstehastighed på motorvej?"

Du har sikkert ret i oprindelsen - at den i praksis ikke duer kan vi
godt blive enige om. Puntoen kører i hvert fald ikke 40 i tomgang i 2.
gear, som er den oftest forekommende hastighed (tidsmæssigt) på Køge
Bugt og M3 )

Fra : KT

Dato : 16-10-10 07:30

?Det er vel fordi mange ikke kan skelne mellem begreberne.

Der er en regel for hvor hurtigt et køretøj skal KUNNE køre for at komme på
en motorvej - 40-45 km/t så vidt jeg husker.
Det er jo naturligvis ikke det samme som at man SKAL køre den hastighed.

(På Hillerødmotorvejen holder man ofte stille eller kører med en
gennemsnitshastighed på under 10 km/t endda uden at få bøder for det)

Knud

Fra : Kell Petersen

Dato : 29-11-10 10:03

nemlig...
Et køretøj skal kunne fremføres på vandret lige vej med mindst (40 eller 50)
XX km/t , for at må køre på Motorvejen.. det betyder jo ikke at den skal
gøre det,, kun at den skal kunne...

Alt andet langsomt kørende kan ske efter særlig tilladelse, med sær-escorte,
eventuelt Politi Escorte
F.eks Vestas møllevinger.. nattekørsel..osv...

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-10 11:00

"Kell Petersen" skrev:
> [...]
vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres
med en hastighed af mindst 40 km i timen."

Joh, hvis vejr, trafik m.m. ikke nødvendiggør det, er det absolut ikke
sikkert at køre på motorvejen med fx. 25 km/t: "§ 41. Et køretøjs hastighed
skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til
andres sikkerhed."
--
) Hilsen
( Per T.