Vinterklar.
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 13-10-10 13:22

Så er vinterdækkene afbalanceret vasket og monteret. Gummilisterne har
fået silicone og et mellemservice med kontrol af bl.a. frostvæske er
om 3.000 km.

Jeg er klar.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-10-10 13:53

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> Så er vinterdækkene afbalanceret vasket og monteret. Gummilisterne har
> fået silicone og et mellemservice med kontrol af bl.a. frostvæske er
> om 3.000 km.
>
> Jeg er klar.

Godt for dig.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 13-10-10 15:59

On Wed, 13 Oct 2010 14:52:47 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

>Godt for dig.

>--

Det er det nemlig. Her i Storkøbenhavn stod man i går morges,
bemærkede jeg ved forbikørsel, og raspede is af ruderne i det omfang
man ikke er garageramt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-10-10 16:37

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er det nemlig. Her i Storkøbenhavn stod man i går morges,
> bemærkede jeg ved forbikørsel, og raspede is af ruderne i det omfang
> man ikke er garageramt.

Jeg har lige fyldt 5 liter ren sprinklervæske på potten.

Det må være rigeligt inden, der skal mere mønster på rullerne..

Fra : Mcwm

Dato : 13-10-10 14:12

Den 13-10-2010 14:21, folmer@rasmussen.dk skrev:
> Jeg er klar.

Dejligt for dig, men hvordan ser det ud for bilen???

Venligst
Mcwm

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 13-10-10 16:00

On Wed, 13 Oct 2010 15:11:48 +0200, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Dejligt for dig, men hvordan ser det ud for bilen???

>--

Har den det godt, har jeg det også godt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus G.

Dato : 13-10-10 15:04

> Så er vinterdækkene afbalanceret vasket og monteret. Gummilisterne har
> fået silicone og et mellemservice med kontrol af bl.a. frostvæske er
> om 3.000 km.
Sidste weekend fik jeg nye vinterdæk på fælgene og et par nye viskere til
bilen. Satser på silikone på listerne i den her weekend. Sprinklervæsken er
helt ny og service for 10kkm siden sagde at kølervæsken var fin fin :D

> Jeg er klar.
Me2!

--
Klaus G.

Fra : oz3bto

Dato : 13-10-10 17:06

> [...]
> Så er vinterdækkene afbalanceret vasket og monteret. Gummilisterne har
> fået silicone og et mellemservice med kontrol af bl.a. frostvæske er

Jo bilen er klar

2 nye 110ah batterier
ren glykol istedet for kølervædske
4 nye pigdæk
8L sprinkler der skulle kunne klare minus 21 (tivler)
Motorvarmer efterset og virker
4 nye gløderør

Vinteren kan bare komme

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-10 05:25

On 14 Okt., 13:12, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> Ikke for noget, men du ved vel godt, at ren glykol
> fryser ved en højrere temperatur end 50% glykol/vand opløsning?
>
> http://no.wikipedia.org/wiki/Glykol
>
> mvh
> Henning
>
> --------------------------
>
> Der står intet om ren glykols frysepunkt  kun når det er blandet 50/50 med
> vand hvilket er -35°C... Vi målte minus 45grader her sidste vinter ......

Det er faktisk lidt rigtigt hvad Henning skriver:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol

Her viser det at det bedste er 70 % glykol og 30 % vand, det fryser
ved -51 °C

Rent har det faktisk et ret højt frysepunkt på -12 °C, så mon ikke det
du har fået er færdigblandet ?

--
Christian

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-10-10 19:45

On Thu, 14 Oct 2010 04:25:19 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Her viser det at det bedste er 70 % glykol og 30 % vand, det fryser
>ved -51 °C
>
>Rent har det faktisk et ret højt frysepunkt på -12 °C, så mon ikke det
>du har fået er færdigblandet ?

Utroligt, at man ved at blande et stof med frysepunkt på 0°C med et stof
med frysepunkt på -12°C kan få en blanding med et frysepunkt på -51°C.

Fly

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-10 02:17

On 14 Okt., 20:45, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:

> Utroligt, at man ved at blande et stof med frysepunkt på 0°C med et stof
> med frysepunkt på -12°C kan få en blanding med et frysepunkt på -51°C.

Ja, forklaringen står i det wiki link jeg sendte.

--
Christian

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-10-10 23:05

Fra : oz3bto

Dato : 14-10-10 12:13

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse
news.vkjbmmyeo3vrwi@vista...
> [...]

vand hvilket er -35°C... Vi målte minus 45grader her sidste vinter .....

Det er chefen der gav mig dunken.. Skal ikke kunne sige om det er blandet op
på nogen måde
Han er iøvrigt nordmand og vant til at bo heroppe på fjeldet (Bunden af
dalen ligger i 650moh) så han må jo vide hvad han gør

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-10-10 09:18

Den Wed, 13 Oct 2010 14:21:59 +0200 skrev folmer:

> Så er vinterdækkene afbalanceret vasket og monteret.

Det var satenspralme tidligt!

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-10-10 09:26

On 14 Oct 2010 08:18:10 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Det var satenspralme tidligt!

>--

Det kan godt være, men der var ingen ventetid, og som sagt så blev der
skrabet is af ruderne i forgårs.

Om det er det ene sæt dæk der slides på, eller det andet, kan være
ligegyldigt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-10 02:18

On 15 Okt., 01:34, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Lad os nu se... vi har ikke fået noget af det frost her som de har kævlet
> om de sidste 14 dage.

Vi har skulle skrabe bil 2 gang her i de sidste 14 dage, dog klarede
oliefyret det

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-10 03:08

On 15 Okt., 10:35, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Jeg har også oliefyr til den slags trælse opgaver

Det var en af de udslagsgivende paramtre for lige denne bil da vi
købte den.

--
Christian

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-10-10 11:22

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-10-10 16:58

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Så er vinterdækkene afbalanceret vasket og monteret. Gummilisterne har
> fået silicone og et mellemservice med kontrol af bl.a. frostvæske er
> om 3.000 km. Jeg er klar.

"Rettidig omhu" kalder Mærsk det

Nuvel hvis man læser følgende 2 link, sku kritikere af anvendelse af
vinterdæk måske ta sig lidt sammen i år:
"Vinteren 2010/2011 kan blive den koldeste i 1.000 år"
http://literally.smartlog.dk/videnskabsm-nd-forudser-den-koldeste-europ-iske-vinter-i-1000--r-post218842
OG
"Pas på: Mindre snerydning til vinter"
http://jp.dk/indland/trafik/article2214584.ece

Fra : lom k

Dato : 22-10-10 09:37

Mogens (K) wrote:

> [...]
> http://literally.smartlog.dk/videnskabsm-nd-forudser-den-koldeste-euro
> p-iske-vinter-i-1000--r-post218842 OG "Pas på: Mindre snerydning til

hmmm

lidt aktiv info kampange på TV, opfordre til brug af vinbter dæk. Grus
i stedet for salt. så vi kører på sne og ikke sort is(pletvis) så lære
vi det hurtigt.
Fordels ikke alt det vand fra sne/is som smelter pga salt, og så frost
springer vores veje.
Hvis andre Nordiske og Alpelande kan, så kan vi vel også lære det

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-10-10 10:17

Den 22-10-2010 10:37, lom k skrev:
> Fordels ikke alt det vand fra sne/is som smelter pga salt, og så frost
> spr-æ-nger vores veje.
> Hvis andre Nordiske og Alpelande kan, så kan vi vel også lære det

det tager bare lidt længere tid her. Sikkert også et resultat af
besparelserne i skolerne?

//finn

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-10-10 16:10

"cykelsmeden" skrev i meddelelsen

> det tager bare lidt længere tid her.

Måske I sku overveje pigdæk

> Sikkert også et resultat af besparelserne i skolerne?

LOL

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-10-10 23:29

> vinterdæk måske ta sig lidt sammen i år: "Vinteren 2010/2011 kan blive
> den koldeste i 1.000 år"

Nice!

> "Pas på: Mindre snerydning til vinter"
> http://jp.dk/indland/trafik/article2214584.ece