Nu SKAL der ordentlig jord i ...
Fra : just@forget.net

Dato : 07-08-01 21:03

I et par år har jeg uden held forsøgt at få et 7 m2 bed til at
fungere med roser.

Jeg bor på sandet jord nær Køge Bugt, så første gang fyldte jeg
lidt ekstre muldjord i hullerne - resultatet blev sølle roser.

Anden sæsom fik jeg et læs 'god jord' som en vognmand leverede.
Stykke blev udskiftet, men desværre samme resultat - sølle roser.

Da sommerturen gik til Cornwall fiskede jeg ved flere havefolk
som samstemmende sagde 'jorden, det er god jord, der er alfa og
omega'!

Mine ydmyge spørgsmål er derfor, hvor køber jeg den rette jord
til roser? og hvor langt ned skal jeg udskifte, for roser vil jeg
have?

Placering og lys er naturligvis også væsentlige faktorer. Mine
roser står foran en væg der vender mod SØ. Der er ikke fuld sol
særligt længe pga. hus og træer, men skæver jeg til andre haver,
så vokser roserne fint der med en tilsvarende placering og
lysmængde. På gartnerens anbefaling har jeg anvendt hans
biodynamiske 'duelort' som gødning 2x pr. år. En håndfuld på
rose.

Hvem tør give et bud? :)

Venlig hilsen

Henning

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-08-01 00:34

On Tue, 07 Aug 2001 22:02:54 +0200, just@forget.net wrote:

> Hvem tør give et bud? :)

Jeg gætter på at det er roserne, som er syge.

Når man laver roser så bliver de mittet med sygdomme,
men sygdomme bliver holdt i ave ved at planten
bliver vandet 3gange om dagen. Så at den helle tiden
er saft spændt og nemt kan forsvare sig.

i haven kan man ikke passe den så godt, som i et drivhus og derfor døer de.

Fra : just@forget.net

Dato : 08-08-01 14:34

On Tue, 07 Aug 2001 23:34:01 GMT, Peter Ole Kvint
<virkerikke@haabet.dk> wrote:

> [...]

Jeg forstår dit budskab, men uden at det skal lyde uforskammet,
så var mit spørgsmål: 'Hvor køber man den bedst tænkelige jord
til et rosenbed.

Venlig hilsen

Henning

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-01 18:34

> Jeg forstår dit budskab, men uden at det skal lyde uforskammet,
> så var mit spørgsmål: 'Hvor køber man den bedst tænkelige jord
> [...]

Nu er der jo ikke så meget ved at have god jord, hvis man har dårlige
planter. Jeg har også nogle syge roser jeg har kræset for i flere år, helt
uden resultat. De krykker blot videre. Men ret snart skal jeg gøre en ende
på deres efterhånden langvarige lidelser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-01 18:34

<virkerikke@haabet.dk> wrote:

> [...]
>men sygdomme bliver holdt i ave ved at planten
> bliver vandet 3gange om dagen. Så at den helle tiden
>er saft spændt og nemt kan forsvare sig.

Haveroser som avles på rosenplanteskolerne bliver ikke vandet 3 gange
om dagen. Pottede roser på planteskolerne bliver heller ikke vandet 3
gange om dagen.

>i haven kan man ikke passe den så godt, som i et drivhus og derfor døer de.

Haveroser bliver slet ikke dyrket i drivhuse. Nogle haveroser laves
ved stiklinger og det foregår sandsynligvis i drivhuse. Men det er de
færreste roser som det sker for. (Potteroser, altså dem som sælges som
potteplanter, kommer dog altid fra drivhuse)

http://www.gartneriet.dk

Fra : just@forget.net

Dato : 08-08-01 19:39

On Wed, 08 Aug 2001 19:33:51 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]

Mine gode mænd!

Kan I ikke være så venlige, at I kommer lidt ind på det med
JORDEN!

To gange har jeg købt gode og store roser (læs dyre) fra to
forskellige planteskoler. Jeg, og et par engleske haveguruer,
mener derfor, at det må være jorden, som der er noget galt med.
Derfor mit spørgsmål.

Venlig hilsen

Henning

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-01 21:18

On Wed, 08 Aug 2001 20:39:20 +0200, just@forget.net wrote:

>Mine gode mænd!
>
>Kan I ikke være så venlige, at I kommer lidt ind på det med
>JORDEN!

Jojo

>To gange har jeg købt gode og store roser (læs dyre) fra to
>forskellige planteskoler. Jeg, og et par engleske haveguruer,
>mener derfor, at det må være jorden, som der er noget galt med.

Jeg ville vælge 'god muldjord'. Men det er jo et vidt begreb, og det
er svært at forklare hvad jeg mener. Jo, jord som det Søren Ryge har i
sin køkkenhave. (Han har jo vist det og snakket godt om det et par
gange så måske du har set det?)

Jeg har selv et par gange givet mine roser Simontorp Rosenjord (eller
tilsvarende mærker af rosenjord). Det giver dem et godt skub, og
virker da også som om det er en god jord. Men at fylde hele bede op
med det vil blive alt for dyrt og slet ikke pengene værd. Det er
beregnet til jordforbedring eller som gødningsmiddel.

Desuden er roser jo sultne planter, dvs. de skal altså gødes godt, dog
ikke senere end omkring starten af august (sker det for sent er det
ikke sikkert de når at afhærde ordentlig inden vinteren), og de skal
også have godt med vand i god tid inden tørre perioder.

Men nu er der også meget stor forskel på rosensorterne, så jeg kunne
da godt tænke mig at vide hvilke sorter du har forsøgt dig med? (Og
hvornår de er købt og sat.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : just@forget.net

Dato : 09-08-01 06:38

On Wed, 08 Aug 2001 22:17:41 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
Nej, desværre ikke.

Ahmm... der fangede du mig! jeg aner det faktisk ikke, da jeg log
de kloge vejlede. Mht. plantningen skete det i foråret begge
gange, hvor de groede fint, men næste år var det slut.

Når jeg har fået styr på det med 'den rette jord', vil jeg
imidlertid forsøge med de engelske superroser, som blev omtalt i
det seneste Ryge-program.

Nu bor jeg jo ret tæt ved vandet, 2-300m, så havgus/salt i luften
kan muligvis skabe problemerne? Hidtil har jeg udelukket den
mulighed, da andre haver i området jo strutter med roser.

Venlig hilsen

Henning

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-01 18:50

On Thu, 09 Aug 2001 07:38:01 +0200, just@forget.net wrote:

>Ahmm... der fangede du mig! jeg aner det faktisk ikke, da jeg log
>de kloge vejlede. Mht. plantningen skete det i foråret begge
>gange, hvor de groede fint, men næste år var det slut.

Siden det er 'de kloge' som har vejledt tror jeg det er gode sorter du
har fået. (Hvis folk selv vælger går de nemlig næsten altid efter
nogle som ser flotte ud på billedet og så kommer man altså nemmere
hjem med nogle som ikke er i top mht. sygdomstolerence osv.)

>Når jeg har fået styr på det med 'den rette jord', vil jeg
>imidlertid forsøge med de engelske superroser, som blev omtalt i
>det seneste Ryge-program.

Engelske roser er også dejlige.

>Nu bor jeg jo ret tæt ved vandet, 2-300m, så havgus/salt i luften
>kan muligvis skabe problemerne? Hidtil har jeg udelukket den
>mulighed, da andre haver i området jo strutter med roser.

Jeg tror ikke det har så meget at sige så. Det skulle da lige være
hvis dit rosenbed ligger mere udsat for havgus end naboernes? Det kan
jo være at havgusen lige nøjagtig trækker hen over dine roser mens
naboens er i læ?

Eller også kan det være at du ligefrem er for god ved dine roser. Hvis
man gøder dem i slutningen af august eller senere, så gror de for
meget i stedet for at afhærde. Og hvis ikke de er ordentligt afhærdede
inden vinteren fryser de mere tilbage. Fryser de meget tilbage kommer
de dårligt næste år...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 25-08-01 08:55

> [...]

>Da sommerturen gik til Cornwall fiskede jeg ved flere havefolk
>som samstemmende sagde 'jorden, det er god jord, der er alfa og

Hvad med www.okodan.dk ?

mvh
Jesper \

Fra : just@forget.net