Hvad kan jeg gøre: købt på DBA men forkert~
Fra : Kåre

Dato : 12-10-10 06:55

Hej

Jeg har købt noget båd-grej på DBA.
Da jeg får pakken opdager jeg at nogle af delene ikke passer sammen, og at
grejet derfor ikke kan bringes til at fungere, som sælger ellers havde
fortalt i telefonen.

Varen er brugt. Jeg har forudbetalt beløbet, indsat på hans konto, og han
har efterfølgede sendt vareb til mig (jeg har betalt fragt).
I kontoudskrift har jeg noteret "Betaling for vare A med tilhørende B".
Problemet er at B IKKE passer til A, og begge er derfor ubrugelige.
Varen er tilsyneladende ikke defekt. Delene passer bare ikke sammen.

Jeg er ikke i tvivl om at jeg har ret til at kræve at købet går tilbage. Men
sælger er nu stoppet med at svare på mine henvendelser, og har tidligere
sagt at han ikke har pengene til at købe tilbage...
Jeg har dog rigelig med oplysninger til at kontakte ham.

Så er spørgsmålet:
Hvad kan jeg gøre? En ting er at jeg har retten på min side, men en anden
ting er hvad der er praktisk muligt?
Jeg er ikke til rocker-metoder...

Beløbet er ikke stort: 2500,-.
Kan man på nogen måde gå rettens vej, og få offentlig instans til at hjælpe
med denne sag?
Eller er det bare en sag mellem ham og mig?

Jeg har tydelig dokumentation for at at jeg har ret i denne sag, så
bevisbyrden er ikke noget problem.
Og han benægter heller ikke at delene ikke passer sammen.

Så, er der noget at gøre her?

mvh, og på forhånd tak!
Kåre

Fra : Henning

Dato : 12-10-10 07:27

>Beløbet er ikke stort: 2500,-.
>Kan man på nogen måde gå rettens vej, og få offentlig instans til at hjælpe
>med denne sag?
>Eller er det bare en sag mellem ham og mig?
Civilt sagsanlæg - en lang, tung og dyr vej.

>Jeg har tydelig dokumentation for at at jeg har ret i denne sag, så
>bevisbyrden er ikke noget problem.
>Og han benægter heller ikke at delene ikke passer sammen.
>
>Så, er der noget at gøre her?

Dyre lærepenge
Kan du evt. sælge delene igen hver for sig og minimere tabet?

Fra : Kåre

Dato : 12-10-10 18:30

> Dyre lærepenge
> Kan du evt. sælge delene igen hver for sig og minimere tabet?

Ja det kan jeg godt. Den ene del kan, den anden kan ikke. Og den del der kan
sælges er ikke meget værd uden den del der ikke kan...
Så tabet vil være ret stort.

mvh
Kåre

Fra : Mcwm

Dato : 12-10-10 08:58

Den 12-10-2010 07:55, Kåre skrev:

> Så er spørgsmålet:
> Hvad kan jeg gøre? En ting er at jeg har retten på min side, men en anden
> ting er hvad der er praktisk muligt?
> Jeg er ikke til rocker-metoder...

Umiddelbart, ville jeg forsøge at kontakte kundesupport hos DBA. Det vil
lægge et vist pres på sælger, der sikkert er opmærksom på, at han KAN
miste sin konto - og dermed mulighed for yderligere salg via DBA.

Du kan forsøge - med supporten som mellemled - at tilbyde sælger at
modtage dine penge i rater, som det på den måde bliver mere
overkommeligt for sælger.
> Beløbet er ikke stort: 2500,-.
> Kan man på nogen måde gå rettens vej, og få offentlig instans til at hjælpe
> med denne sag?
> Eller er det bare en sag mellem ham og mig?

Du kan godt gå rettens vej, men det vil have for store omkostninger for
dig, både økonomisk og tidsmæssigt.

> Jeg har tydelig dokumentation for at at jeg har ret i denne sag, så
> bevisbyrden er ikke noget problem.
> Og han benægter heller ikke at delene ikke passer sammen.

Send en kopi af den skriftlige dokumentation og send den til
kundesupport hos DBA. Personligt har jeg haft held med ovennævnte
fremgangsmåde.

Held og lykke med det!

Venligst
Mcwm

Fra : Kåre

Dato : 12-10-10 18:32

> Umiddelbart, ville jeg forsøge at kontakte kundesupport hos DBA. Det vil
> lægge et vist pres på sælger, der sikkert er opmærksom på, at han KAN
> miste sin konto - og dermed mulighed for yderligere salg via DBA.

Har nu kontaktet DBA, og de har svaret tilbage. Mest med råd til hvordan man
kan prøve at få pengene ind (standard svar), og så har de givet ham et "hak
i kørekortet", så hvis andre klager over ham, sletter de hans profil.

mvh
Kåre

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-10-10 13:49

On Tue, 12 Oct 2010 07:55:06 +0200, "Kåre" <kaarebach@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Da jeg får pakken opdager jeg at nogle af delene ikke passer sammen, og at
>grejet derfor ikke kan bringes til at fungere, som sælger ellers havde
Har du optaget den samtale ?

> [...]
>Problemet er at B IKKE passer til A, og begge er derfor ubrugelige.
>Varen er tilsyneladende ikke defekt. Delene passer bare ikke sammen.
Det er jo noget difust, "A passer ikke til B", det kan du vel godt
selv se ?
Det kan jo godt være at de kan bringes til at virke sammen, men at du
så bare ikke ved hvordan det skal gøres (Dims C skal måske indkøbes
seperat, bearbejdning af A og/eller B ?)

>Jeg er ikke i tvivl om at jeg har ret til at kræve at købet går tilbage
Hvorpå bygger du denne "ret", er det bare noget du føler eller skulle
der være et lovgrundlag ?

> [...]
>sagt at han ikke har pengene til at købe tilbage...
>Jeg har dog rigelig med oplysninger til at kontakte ham.

Civilt søgsmål. Kontakt evt. den lokale advokat vagt/rådgivning.

>En ting er at jeg har retten på min side
Har du nu også det, eller er det bare noget du mener ?

>men en anden ting er hvad der er praktisk muligt?
Besæg sælger og prøv at få en aftale med ham.

>Kan man på nogen måde gå rettens vej,
Ja, civilt søgsmål, kontakt (og betal en advokat)

>og få offentlig instans til at hjælpe med denne sag?
Nej, det offentlige er ret ligeglade med dine gniderrier med 3de
person.

>Eller er det bare en sag mellem ham og mig?
Det er lige det det er.

>Jeg har tydelig dokumentation for at at jeg har ret i denne sag, så
>bevisbyrden er ikke noget problem.
>Og han benægter heller ikke at delene ikke passer sammen.
Men du mener at han ifgl. ovenstående telefonsamtale har givet dig det
klare og tydelige indtryk at delene passede udmildbart sammen ?

/Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-10 18:20

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Har du optaget den samtale ?

Hvor mange gør det?

> [...]
> så bare ikke ved hvordan det skal gøres (Dims C skal måske indkøbes
> seperat, bearbejdning af A og/eller B ?)

Det var da et besynderligt svar. Kåre ved da garanteret godt hvad der
passer sammen indenfor båddimser.

> Hvorpå bygger du denne "ret", er det bare noget du føler eller skulle
> der være et lovgrundlag ?

Selvfølgelig har han da ret til at handlen annulleres, da sælger jo
bevidst har solgt en defekt/ikke funktionsdygtig vare.

> Civilt søgsmål. Kontakt evt. den lokale advokat vagt/rådgivning.

> Har du nu også det, eller er det bare noget du mener ?

Hvad med at forklare hvorfor du mener at Kåre ikke har retten på sin
side i stedet for at så tvivl om Kåres problem?

> [...]

> Men du mener at han ifgl. ovenstående telefonsamtale har givet dig det
> klare og tydelige indtryk at delene passede udmildbart sammen ?

Er det ikke normalt at når man handler med en man ikke kender og handler
brugt og måske specifikt leder efter nogle særlige dimser at man så
spørger indtil og varerne fungerer? Det gør jeg ihvertilfælde.

Og til sidst Hans - så kig lige på citatteknik på Usenet.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 12-10-10 18:26

Jesper Haaber Gylling skrev den 12-10-2010:

> Selvfølgelig har han da ret til at handlen annulleres, da sælger jo
> bevidst har solgt en defekt/ikke funktionsdygtig vare.

Og det ved du med 112% sikkerhed ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-10 18:54

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> wrote:

> Og det ved du med 112% sikkerhed ?

Nej det ved jeg med 100% sikkerhed. Hvis man sælger en vare som er
ubrugelig eller defekt, så skal der gøres opmærksom på fra sælgers side.

Her har sælger SAGT at det virker og derfor køber Kåre varene i den tro
at det virker.

Den handel skal 100% sikkert gå tilbage. Kåre er blevet snydt.

PS. Sælger har i øvrigt ikke nægtet at tage det retur, han har blot ikke
længere pengene til at kunne betale de 2.500,-

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 12-10-10 19:02

Jesper Haaber Gylling tastede følgende:

> Nej det ved jeg med 100% sikkerhed. Hvis man sælger en vare som er
> ubrugelig eller defekt, så skal der gøres opmærksom på fra sælgers side.

Her siger køber så at, sælger IKKE vidste det ikke passede sammen :o/

> Her har sælger SAGT at det virker og derfor køber Kåre varene i den tro
> at det virker.

Nej det siger sælger så ikke, faktisk har sælger intet sagt, ej heller
skrevet i denne tråd :o/

> Den handel skal 100% sikkert gå tilbage. Kåre er blevet snydt.

Hvor ved du fra at han er blevet snydt ?

> PS. Sælger har i øvrigt ikke nægtet at tage det retur, han har blot ikke
> længere pengene til at kunne betale de 2.500,-

Fair nok, så må de finde en løsning... men du har jo allerede
sagt/skrevet at det løser DBA for det har de pligt til.

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-10 10:39

Brian Vestergaard skrev:

> Her siger køber så at, sælger IKKE vidste det ikke passede sammen :o/

Nej, det har køber ikke udtalt sig om.

> Nej det siger sælger så ikke, faktisk har sælger intet sagt, ej heller
> skrevet i denne tråd :o/

Idet vi lægger spørgerens indlæg til grund, så *har* sælger
faktisk sagt at delene passer sammen. Der stod nemlig allerførst:

--
Bertel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-10 13:33

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Nej, det har køber ikke udtalt sig om.

> Idet vi lægger spørgerens indlæg til grund, så *har* sælger
> faktisk sagt at delene passer sammen. Der stod nemlig allerførst:

Tak.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-10-10 18:34

On Tue, 12 Oct 2010 19:19:52 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Det var da et besynderligt svar. Kåre ved da garanteret godt hvad der
>passer sammen indenfor båddimser.
Jeg kender ikke Kåre, han kan godt være meget ukyndig inden for
båddele, ligesåvel som han kan være meget kyndig, det vides ikke.
Han er dog særdeles upræsis i sin skildring af "fejlen" at man kunne
forledes til at tro at han ikke er særlig kyndig.

>Selvfølgelig har han da ret til at handlen annulleres, da sælger jo
>bevidst har solgt en defekt/ikke funktionsdygtig vare.
Det vides jo ikke før man har konstateret hvad der reelt er aftalt og
hvad der så er leveret, ingen af delene er særligt godt beskrevet.

>Hvad med at forklare hvorfor du mener at Kåre ikke har retten på sin
>side i stedet for at så tvivl om Kåres problem?
Kåre har ikke præsist beskrevt problemet omkring handlen, hverken hvad
der er aftalt i telefon eller hvad der er leveret, så derfor kan man
ikke vurderer noget som helst.

>Er det ikke normalt at når man handler med en man ikke kender og handler
>brugt og måske specifikt leder efter nogle særlige dimser at man så
>spørger indtil og varerne fungerer? Det gør jeg ihvertilfælde.
Ja du gør, men har Kåre gjort det ?

>Og til sidst Hans - så kig lige på citatteknik på Usenet.
Nej.

/Hans

Fra : Kåre

Dato : 12-10-10 18:55

> [...]
> Han er dog særdeles upræsis i sin skildring af "fejlen" at man kunne
> forledes til at tro at han ikke er særlig kyndig.

Jeg var bevidst upræcis, for jeg mener ikke det har nogen relevans.
Men her kommer den så:

Jeg har købt et kombiinstrument: ekkolod og kortplotter i eet apparat.
Apparatet bruger en ekstern GPS antenne til kortplotter delen.
GPS antenne/receiver sender NMEA 0183 strenge med 4800 baud over en RS232
forbindelse til kortplotteren.
Denne streng indeholder bla. GPS koordinater, hastighed, højde, klokkeslæt
osv.
Den antenne som fulgte med er en 15 år gammel model (sælger fortalte at den
næsten var ny og ubrugt, samt at sættet iøvrigt var 4-5 år gammelt).
Denne model sender IKKE NMEA protokollen, men benytter en ZODIAC binary
protokol, som er væsentlig anderledes på mange punkter.
Og i praksis betyder det at de ikke kan snakke sammen, og at kortplotteren
ikke fungerer.
Jeg har nu et apparat som i praksis kun kan bruges som ekkolod. Og en
tudsegammel antenne som intet kan bruges til.
Ekkolodsdelen kan jeg få fra ny, med 2 års garanti, helt ny transducer og
det hele, for 1600,-.
Jeg har i praksis givet 2000 for apparatet, da de sidste 500 er værdien af
et andet instrument som også indgik i handlen.
Dette apparat ville han helst sælge sammen med det andet, så jeg tog det med
for at kunne sælge det videre ved lejlighed.

Det vil sige jeg har givet 2000 for noget som nok nærmere har en værdi af
800 (halv pris af den nye model, med bedre specs, og 2 års garabti).
Så føler man sig snydt...
Jeg er elektronikkyndig, og kan muligvis få sættet til at fungere med en
ikke-original GPS modtager.
Jeg har derfor tilbudt ham at tilbagebetale 500, som en sådan antenne
koster.
Det giver mig dog en masse arbejde, og en stor risiko for at pengene er
spildt fordi det slet ikke vil virke sammen alligevel.
Og så er jeg lige vidt.

Men ikke engang denne håndsrækning tager han imod.

Det var forhåbentlig svar nok.

Det svarer til at man har købt en X-box incl. et spil. Spillet viser sig
bare at være til Playstation-1.
De er sikkert gode hver for sig, men kan ikke bruges til noget.

Ja for jeg spurgte ham i telefonen.

> Ja du gør, men har Kåre gjort det ?

Igen, ja, jeg spurgte om de virkede sammen.

mvh
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 12-10-10 18:37

> Har du optaget den samtale ?

Nej, men jeg har skrevet hovedessensen af det som meddelelse til
kontooverførslen.
Han ville ikke sende varen før jeg havde overført pengene (fair nok).
Da han jo har sendt varen, har han accepteret hvad jeg har skrevet i den
meddelelse, og der står at de to dele passer sammen.

> [...]
> så bare ikke ved hvordan det skal gøres (Dims C skal måske indkøbes
> seperat, bearbejdning af A og/eller B ?)

Nej. De passer ikke sammen.

> Hvorpå bygger du denne "ret", er det bare noget du føler eller skulle
> der være et lovgrundlag ?
Naturligvis har jeg retten til at kræve at handlen tilbage, når varen ikke
stemmer med det aftalte.
Det er bare svært at komme igennem med privat.

> Civilt søgsmål. Kontakt evt. den lokale advokat vagt/rådgivning.

Er nu gjort (De Jurastuderendes Retshjælp)

> Har du nu også det, eller er det bare noget du mener ?
Det mener jeg bestemt jeg har.

> Besæg sælger og prøv at få en aftale med ham.

Det er med i overvejelserne. Kommer tilfældigvis tæt forbi hans bopæl om
ikke så længe.

> Men du mener at han ifgl. ovenstående telefonsamtale har givet dig det
> klare og tydelige indtryk at delene passede udmildbart sammen ?

100% ja.
Og han benægter jo heller ikke. Siger bare at han ikke har pengene til at
betale tilbage.

mvh
Kåre

Fra : Herman Persson

Dato : 13-10-10 05:17

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse
:

> Er nu gjort (De Jurastuderendes Retshjælp)

Og I har selvfølgelig sikret jer, at sælger ikke er insolvent.

--
Hilsen Herman.
Mr.ManHÅSmail.dk

Fra : Kåre

Dato : 13-10-10 06:27

"Herman Persson" <Mr.Man@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse
> :

> Og I har selvfølgelig sikret jer, at sælger ikke er insolvent.

Jeg ved ikke hvordan jeg tjekker det...
Men han har jo lige købt dyrere grej end det han har solgt, og købt båd, så
helt uden penge er han jo ikke.
Og det er ikke flere tusinde kroner vi snakker om.

mvh
Kåre

Fra : Herman Persson

Dato : 13-10-10 07:27

> [...]
> så helt uden penge er han jo ikke.
> Og det er ikke flere tusinde kroner vi snakker om.

Jeg ved heller ikke, hvordan man tjekker det, men det ved de jurastudernede
vel.
Hvis han har et sjældent efternavn, kan du søge ham på www.tingbladet.dk
Hvis han bor i parcelhus, kan du tjekke ejeskab på www.ois.dk
Han har ikke vist sig helt pålidelig med hensyn til din handel med ham, så
båden kan fx stå i en andens navn.
Har du fået original eller kopi af faktura? Grunden til dette spørgsmål, er
at vi skulle have en maritim Garmin GPS repareret, men de ville ikke røre
ved den, før de så et bevis på lovligt ejerskab.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-10-10 07:07

On Tue, 12 Oct 2010 19:37:16 +0200, "Kåre" <kaarebach@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>100% ja.
>Og han benægter jo heller ikke. Siger bare at han ikke har pengene til at
På det grundlag kunne du måske prøve følgende:

Få sælger til at skrive under på et papir (2 eksemplarer, en til hver)
du har med hjemmefra med en ordlyd omhandlende:
"Han skylder dig xx kroner, de skal være betalt tilbage til dig inden
den xx-yy-z (måske i rater?)
Når du har betalingen sender du varen retur til ham".

Men husk at man ikke kan plukke håret af en skaldet, du kan heller
ikke tvinge andre til at prioterer deres økonomiske dispositioner på
en for dig fordelagtig måde.

/Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-10 18:14

> [...]

> bevisbyrden er ikke noget problem.
> Og han benægter heller ikke at delene ikke passer sammen.

Kontakt DBA - de bør løse problemet. Sælger ved med ganrati godt at det
ikke passer sammen og derfor er han i ond tro.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 12-10-10 18:28

Jesper Haaber Gylling frembragte:

> Kontakt DBA - de bør løse problemet.

Hvorfor tror du det ? de er jo vherken sælger eller køber !!

> Sælger ved med ganrati godt at det
> ikke passer sammen og derfor er han i ond tro.

Hvor ved du det fra, og så endda med garanti !!?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Kåre

Dato : 12-10-10 18:40

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jesper Haaber Gylling frembragte:

> Hvorfor tror du det ? de er jo vherken sælger eller køber !!

Fordi DBA særdeles gerne vil have ry for at være et sikkert sted at handle
brugt/privat.

> Hvor ved du det fra, og så endda med garanti !!?

Det er heller ikke helt rigtigt.
Sælger troede at det passede sammen, men har ikke selv brugt det.
Men garanterede dog alligevel at det virkede sammen.
Han tog så bare fejl...

mvh
Kåre

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 12-10-10 18:53

Kåre har bragt dette til verden:

> Fordi DBA særdeles gerne vil have ry for at være et sikkert sted at handle
> brugt/privat.

Ja men så er den jo ikke længere, DBA har løst/løser jo bare dit
problem, hvor svært var det...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-10 18:54

Kåre <kaarebach@gmail.com> wrote:

> "Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi DBA særdeles gerne vil have ry for at være et sikkert sted at handle
> brugt/privat.

Enig. Jeg anmelder annoncer jævnligt til DBA. Det tager de MEGET seriøst
og annoncen er blevet slettet hver gang.

> Det er heller ikke helt rigtigt.
> Sælger troede at det passede sammen, men har ikke selv brugt det.
> Men garanterede dog alligevel at det virkede sammen.
> Han tog så bare fejl...

Hvorvidt sælger ved at de passer sammen eller tror at de passer sammen,
er jo ikke dit problem. Han garanterede jo at de passer sammen.

Hvis sælger havde været ærlig overfor dig og sagt; Jeg ved ikke om det
passer sammen og jeg har aldrig brugt det sammen, så derfor kan du købe
det billigt til kr. X, så havde du intet at komme efter.

Jeg er Mac ekspert. Faktisk købte jeg fornyligt er Mac mini, som sælger
skrev ikke virkede.

Ikke virker kan jo betyde meget. Måske aner han ikke en skid om Mac og
det ville tage mig 2 minutter at få den til at virke. Jeg købte den og
den er defekt. Det var en chance jeg tog og det kostede mig X kr.

Ærgerligt men forsøget værd.

Fra : Kåre

Dato : 12-10-10 19:01

> [...]
> passer sammen og jeg har aldrig brugt det sammen, så derfor kan du købe
> det billigt til kr. X, så havde du intet at komme efter.

Sælger var såmænd ærlig nok. Han sagde han aldrig havde brugt det sammen.
Men han garanterede stadig at det fungerede, fordi ham han havde købt båden
af, hvor det sad på, også garanterede det.
Jeg har fået sælgers sælgers telefonnummer, så jeg kunne prøve at spørge ham
hvad der var galt.
Men efter 3 dage og 30 opkald uden held, har jeg meldt sælger at min
tålmodighed er brugt op.
Så må han tage den med ham han købte båden af, hvis han kan få fat i ham.

Så altså: jeg spurgte direkte omm det virkede sammen, og svaret var ja.
Og han har accepteret det, da jeg har skrevet "Vare A med tilhøende
antenne", og han har sendt varen på denne baggrund.

> [...]
> det ville tage mig 2 minutter at få den til at virke. Jeg købte den og
> den er defekt. Det var en chance jeg tog og det kostede mig X kr.

Øv, men den var nok billig

Jeg har en PC til salg. Sandsynligvis defekt grafikkort.
100 kroner med skærm og det hele
Hvis det sku´ være...

mvh
Kåre

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 12-10-10 19:08

Kåre troede han var sjov og skrev:
> Jeg har en PC til salg. Sandsynligvis defekt grafikkort.
> 100 kroner med skærm og det hele

På trods af dit forsøg på at være sjov, så er annonceformen jo god
nok, sælger oplyser at grafikkort måske er defekt, så ved man det når
man indgår handel... no problemo.

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-10 10:44

Brian Vestergaard skrev:

> På trods af dit forsøg på at være sjov, så er annonceformen jo god
> nok, sælger oplyser at grafikkort måske er defekt, så ved man det når
> man indgår handel... no problemo.

Klart, men det var ikke sådan Kåres aftale kom i stand.

--
Bertel

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 13-10-10 21:27

Kåre har bragt dette til os:

> Sælger var såmænd ærlig nok. Han sagde han aldrig havde brugt det sammen.
> Men han garanterede stadig at det fungerede, fordi ham han havde købt båden
> af, hvor det sad på, også garanterede det.

En handel på den måde må stå for købers regning, det selv om sælger er
ham der i sidste ende sender varen videre... jeg mener bare, tror man
som køber på en "historie" fra en anden, som er er fra tredje person,
ja så er det bare ærgerligt.

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Kåre

Dato : 13-10-10 21:56

> [...]
> der i sidste ende sender varen videre... jeg mener bare, tror man som
> køber på en "historie" fra en anden, som er er fra tredje person, ja så er

Hvis køber spørger sælger: "Passer antennen til kortplotteren".
Så står det for sælgers regning at han siger "Ja det gør det. Jeg har ikke
selv brugt det sammen, men de kan godt køre sammen".
At sælger stoler pa anden mands udsagn, og fortæller der videre, er hans
valg. Så må han gøre krav på manglen over hans sælger.

mvh
Kåre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-10 22:40

Brian Vestergaard skrev:

> [...]
> ham der i sidste ende sender varen videre... jeg mener bare, tror man
> som køber på en "historie" fra en anden, som er er fra tredje person,

Og den passus bruger du lige på første køber (Kåres sælger),
ikke?

--
Bertel

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 12-10-10 19:04

Efter mange tanker skrev Jesper Haaber Gylling:

> Enig. Jeg anmelder annoncer jævnligt til DBA. Det tager de MEGET seriøst
> og annoncen er blevet slettet hver gang.

Alle annoncer bliver som regel slettet, når en sælger har accepteret et
bud... så hvor vil du hen med det ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Kåre

Dato : 12-10-10 19:35

> Alle annoncer bliver som regel slettet, når en sælger har accepteret et
> bud... så hvor vil du hen med det ?

Prøver bare at forklare at DBA faktisk gøre meget selv, for at finde
svindel-annoncer.
Og sætter stor pris på at brugerne også melder ind når der er svindel i
sigte.
Så kan DBA gå ind og fjerne annoncerne for at undgå deres kunder bliver
snydt.
Og fjerne profil for svindlere.

mvh
Kåre

Fra : Anders Majland

Dato : 13-10-10 12:53

> [...]
> sigte.
> Så kan DBA gå ind og fjerne annoncerne for at undgå deres kunder bliver

Jeg var også ude for at en sælger havde kopieret mine billeder og salgs
tekst. Jeg kontaktede først den nye sælger uden at der skete noget. Efter
henvendelse til DBA blev billederne fjernet.

Hvorvidt den nye sælger reelt havde en vare som min til salg ved jeg ikke -
men billeder viste standen af en specifik vare. Så udover at det er en
krænkelse af min ophavsret at kopiere dem til egen annonce, så kunne det jo
også være forsøg på bedrageri da sælger ihvertfald ikke havde den vare der
var fotograferet ....

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-10 19:46

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> wrote:

> Alle annoncer bliver som regel slettet, når en sælger har accepteret et
> bud... så hvor vil du hen med det ?

Nej forleden dag faldt jeg over nogle Dolce & Gabbana øreringe - de
koster 125,- men sælger ville gerne sælge til 80,-

OK de er så falske, stjålne eller også er sælger idiot.

Hun havde i øvrigt en del af dem til salg og flere havde også spurgt til
deres ægthed, men hun svarede hele tiden undvigende.

Den blev fjernet på kort tid efter en henvendelse til DBA.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 13-10-10 02:55

Jesper Haaber Gylling skrev den 12-10-2010:

> Nej forleden dag faldt jeg over nogle Dolce & Gabbana øreringe - de
> koster 125,- men sælger ville gerne sælge til 80,-

> OK de er så falske, stjålne eller også er sælger idiot.

Tyv tror hver mand stjæler :o/ det er vist ikke unormalt at ting sælges
til under nypris i DBA, men hvad ved jeg...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-10 10:42

Brian Vestergaard skrev:

> Hvorfor tror du det ? de er jo vherken sælger eller køber !!

De lever af at formidle handler, og derfor har de juridisk ansvar
for de handler der gennemføres med dem som mellemmand. Den debat
har været oppe før omkring QXL, og forbrugerombudsmandens
holdning er helt klar.

Det er ikke kun et spørgsmål om at pleje deres ry.

--
Bertel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-10-10 23:54

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har været oppe før omkring QXL, og forbrugerombudsmandens
> holdning er helt klar.
>
> Det er ikke kun et spørgsmål om at pleje deres ry.

Der er forskel på QXL og DBA.
QXL håndterer handlen i kraft af deres budsystem. DBA er en
annonceringskanal på linie med en avis.
DBA håndterer hverken køb, betaling eller forsendelse. Det er en
annonceringsplads hvor køber og sælger kan finde hinanden. Kun hvor der er
tale om auktioner, har DBA et ansvar.
Aviser hæfter heller ikke for tilbud trykt i deres avis.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-10-10 06:30

Frodo Nifinger <jni@GIRAFfiber.dk> wrote:

> [...]
> tale om auktioner, har DBA et ansvar.
> Aviser hæfter heller ikke for tilbud trykt i deres avis.

Det er jeg så ikke enig i. DBA kender folks oplysninger - nogle endda
med CPR-nummer, så det er ikke bare Kramboden fra Politiken i gamle
dage.

Der er jo en årsag til at DBA gerne vil vide hvem sælger og køber er,
nemlig at forhindret/minimere snyd og bedrag.

Kåre er blevet snydt af sælger - ubevidst eller ej. Uanset set hvad bør
sælger være mand nok til at tage varen retur eller blot refundere
pengene.

Jeg har selv solgt en printer en gang, som jeg mente virkede og det
gjorde den ikke. Jeg tilbageførte pengene til køber og printeren kunne
vedkommende beholde.

God købmandsskik er at begge parter skal være tilfredse og det er Kåre
ikke - med rette.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 14-10-10 12:57

Følgende er skrevet af Jesper Haaber Gylling:

> Det er jeg så ikke enig i. DBA kender folks oplysninger - nogle endda
> med CPR-nummer, så det er ikke bare Kramboden fra Politiken i gamle
> dage.

Det er et verificerings system som de tilbyder, dette er frivilligt...
ud over det kender de ikke meget til folks oplysninger, da
oplysningerne kun tjekkes hvis brugeren vælger at cpr-validere sig...

> Der er jo en årsag til at DBA gerne vil vide hvem sælger og køber er,
> nemlig at forhindret/minimere snyd og bedrag.

Sludder, der er INGEN kontrol af brugeroplysninger, med mindre en
bruger frivilligt cpr-validere sig.

> God købmandsskik er at begge parter skal være tilfredse

Præcis, sådan er det heldigvis også i langt de fleste handler.

> og det er Kåre ikke - med rette.

Med rette kan man kun skrive, hvis man kender hele sagen og fra begge
sider, det gør vi ikke her... men kan da også forstå at sælger godt vil
men pt. ikke kan tilbage betale, derfra må de så finde en ordning så
begge ikke taber noget på en skidt handel, som begge parter umiddelbart
troede var ok.

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-10-10 15:28

On 13 Okt., 11:38, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Nej, det har køber ikke udtalt sig om.

Og det er i øvrigt også ligegyldigt, hvad sælger tror og ikke tror.
Det er de faktisk forhold ved salgsgenstanden, der er relevante, ikke
et evt. ondt forsæt hos sælger.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang