Genial visualisering af musik
Fra : Ukendt

Dato : 11-10-10 17:14

Herluf Holdt postede et link i dk.kultur.musik.klassisk, som jeg blev ganske
betaget af.
Ud over at være et utrolig smukt stykke musik, er det lykkedes for skaberen
af filmen at visualisere musikken, så selv folk der ikke kan læse noder, kan
have overblikket over et helt symfoniorkester.
Det er slet og ret genialt, i mine øjne.

Se selv, lyt, og nyd: http://www.youtube.com/watch?v=4uOxOgm5jQ4

/Alex

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-10 23:04

Alex Linaa skrev:

> [...]
> der ikke kan læse noder, kan have overblikket over et helt
> symfoniorkester. Det er slet og ret genialt, i mine øjne.

Enig.

> Se selv, lyt, og nyd:
> http://www.youtube.com/watch?v=4uOxOgm5jQ4

Stephen Malinowski, som har lagt en hel del videoer på
YouTube, svarer på spørgsmål om animations-teknikken
i teksten til dette stykke af Bach:

Bach, Brandenburg Concerto #3, First Movement, Allegro
http://www.youtube.com/watch?v=lhXHMzSOK5c&feature=channel

Prøv også:
Bach, Toccata and Fugue in D minor, organ
http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-10 19:01

> Prøv også:
> Bach, Toccata and Fugue in D minor, organ
> http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o

Genialt.

Fra : Ralph

Dato : 12-10-10 15:56

> af filmen at visualisere musikken, så selv folk der ikke kan læse noder,
> kan have overblikket over et helt symfoniorkester.

Det er vel netop det store komponister kan, jeg mener SE musikken. Uden
sammenligning iøvrigt var en af mine buddies sanger i et garageband for +30
år siden, en dag kom en af fyrerne i bandet med en kammerat, kammeraten
"overtog" bandet fra første takt, foreslog f.eks. dobbeltslag på
stortrommen, tamtam i stedet for lilletromme i de og de takter, bassen
skulle spille tertser op til kvarten hver anden gang, rytmeguitaren en oktav
op i c-stykket, mere rumklang på mikrofonen, en gammel rørforstærker istedet
for den nye moderne, langsom leslie til Hammonden istedet for hurtig, og
flere "skæve" drawbars ud etc.etc. Så overtog han iøvrigt også leadvokalen,
så min kammerat gik slukøret hjem. Fik jeg sagt at den "nyes" navn var
Thomas Helmig.

--
Ralph

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-10-10 08:59

Den 11-10-2010 18:14, Alex Linaa skrev:

> [...]
> have overblikket over et helt symfoniorkester.
> Det er slet og ret genialt, i mine øjne.

Jeg kan ikke lade være med, lidt drillende, at spørge, om noder ikke
bedre til 'at visualisere'?

Noder kan tillige bruges til noget, man kan læse dem og man kan spille
efter dem. Og man kan printe ud og andre kan bruge dem.
Prøv f.eks. at se, hvor fin og enkel visualiseringen er i det lille
gratis nodeprogram "MuseScore":

http://musescore.org/

Er man underviser eller musiker, vil man selvfølgelig bruge et af de
større programmer, der kan det samme + meget meget mere.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-10 18:46

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lade være med, lidt drillende, at spørge, om noder ikke bedre
> til 'at visualisere'?

Jo, selvfølgelig er de det, for dem der kan læse dem. Men det er et
"skriftsprog" der skal læres, og det er de færreste der gør sig den
ulejlighed, med mindre de har behov for det.
Kinesiske skrifttegn er også indlysende for en kineser, men ikke for os.
Visualiseringen på videoerne kan "læses" og opfattes af alle med lidt
musikalitet, men det virker selvfølgelig ikke den anden vej, så man faktisk
kan spille efter det.

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-10-10 20:10

Den 13-10-2010 19:45, Alex Linaa skrev:

> [...]
> Visualiseringen på videoerne kan "læses" og opfattes af alle med lidt
> musikalitet, men det virker selvfølgelig ikke den anden vej, så man faktisk

Det er et virkelig interessant emne du er inde på.
Notationssystemer er jo, med års mellemrum, et emne der seriøst dukker op.

Der er jo to sider af denne sag, det grafiske i selve nodetegnene og så
er der er det samlede nodebillede, det visuelle.
Det sidste består sædvanligvis af nodetegnene, men som også kan bestå af
andre visuelle billeder, som man mere eller mindre kan spille efter.
(Som i dit eksempel).

Det første er jeg selv meget optaget af, altså nodeskrivning. I vore
dage er det jo nemt på computeren. Men før 1990'erne var det
håndarbejde, måske hjulpet lidt af Letraset-ark og evt.
Linex-skabeloner. Det var dengang kunsthåndværk.

Det sidste, visuelle billeder er der gjort mange forsøg med. Det jeg
husker bedst, var "Familie Journalens" forsøg med (i meget gamle dage),
at lave en slags grafisk fremstilling af musikken, som der også kunne
spilles efter.
Altså en nemmere måde at spille klaver på, end efter noder.
Måske kan andre huske mere end jeg?

Hilsen Henning.

En fodnote:
Jeg har her et link, som måske kun har indirekte forbindelse med emnet,
men som dog et sted, kommer lidt ind på begrebet tonenet.

http://cyrk.dk/phd/

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-10 21:37

> Det er et virkelig interessant emne du er inde på.
> Notationssystemer er jo, med års mellemrum, et emne der seriøst dukker op.

Men det nuværende nodesystem har vist sig at være mest langtidsholdbart.
Sikkert fordi det ER godt, og noget bedre ikke er dukket op endnu. Eller
også er det som qwerty-tastaturet, som opstod fordi tasterne ikke skulle
hænge sammen på en manuel skrivemaskine, men absolut ikke er den mest
intuitive måde at placere tegnene på. Men det er så indgroet i alt, at det
næsten er umuligt at ændre.

> [...]
> efter.
> Altså en nemmere måde at spille klaver på, end efter noder.

Jeg har aldrig hørt om det.

> En fodnote:
> Jeg har her et link, som måske kun har indirekte forbindelse med emnet,
> men som dog et sted, kommer lidt ind på begrebet tonenet.
>
> http://cyrk.dk/phd/

Det må lige tjekkes nærmere ud.

/Alex

Fra : Ulrik

Dato : 13-10-10 21:04

On 13-10-2010 09:59, Henning Jensen wrote:
> [...]
>
> Noder kan tillige bruges til noget, man kan læse dem og man kan spille
> efter dem. Og man kan printe ud og andre kan bruge dem.

Hmm... Er de det?
Bortset fra den åbenlyse mangel af et referencesystem (fx. nodelinjer og
taktstreger), vil jeg faktisk mene, at denne måde er nemmere og mere
intuitiv end almindelige noder. Pitch og længde fremgår umiddelbart og
skal ikke i samme grad afkodes fra nodesymbolet.

Jeg kan selv læse noder, så det er ikke fordi, jeg ikke forstår den
notation.

Mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-10 21:32

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i en meddelelse

> [...]
> intuitiv end almindelige noder. Pitch og længde fremgår umiddelbart og
> skal ikke i samme grad afkodes fra nodesymbolet.

Jeg tror ikke det kan udtrykkes klarere end dette. Pitch og længde er det
sværeste at "nå" at afkode fra nodesystemet, når det går hurtigt.

> Jeg kan selv læse noder, så det er ikke fordi, jeg ikke forstår den
> notation.

Me too, men jeg er faktisk ret begejstret for den mere visuelle notation fra
filmen.

/Alex

Fra : Ulrik

Dato : 16-10-10 17:01

On 13-10-2010 22:31, Alex Linaa wrote:
> [...]
> sværeste at "nå" at afkode fra nodesystemet, når det går hurtigt.

> Me too, men jeg er faktisk ret begejstret for den mere visuelle notation fra

Hmm... Jeg tror, måske, du misforstod mig. Jeg mener, at
visualiseringen, man ser i de film, du linker til, er mere intuitiv og
lettere at afkode, end de noder, vi normalt benytter. Naturligvis
forudsat at de "blokke", visualiseringen benytter, puttes ind i et
referencesystem således at takter og pitch bliver absolutte og ikke kun
relative til resten af det, der indgår i visualiseringen.

Mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 17:13

> [...]
> visualiseringen benytter, puttes ind i et referencesystem således at
> takter og pitch bliver absolutte og ikke kun relative til resten af det,

Nej, jeg misforstod dig ikke. Jeg er helt enig. Med et referencesystem,
kunne det bruges "den anden vej"
Det jeg mente var, at jeg var begejstret for den visuelle effekt uden
referencesystemet, blot til at forstærke de nuancer som man måske overhører
uden.

/Alex

Fra : Ulrik

Dato : 16-10-10 22:18

On 16-10-2010 18:12, Alex Linaa wrote:
> Det jeg mente var, at jeg var begejstret for den visuelle effekt uden
> referencesystemet, blot til at forstærke de nuancer som man måske overhører
> uden.

Arh... Ja, det er jeg enig i :)

Mvh
Ulrik

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 16-10-10 12:58

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> skrev:

> Jeg kan ikke lade være med, lidt drillende, at spørge, om noder ikke bedre
> til 'at visualisere'?

Det kommer vel an på formålet med visualiseringen. Hvis det er til at
spille efter, er noder selvfølgelig bedre, men til at lytte efter synes
jeg, at animationerne er rigtig gode.

Bemærk, at animationerne jo også er en fortolkning, der kan henlede
opmærksomheden på specifikke forhold i musikken - de er ikke altid bare
en automatisk visualisering.

Se fx de forskellige musikalske linjer markeret her:
http://www.youtube.com/watch?v=A6s49OKp6aE
Det kunne være gjort på mange andre måder, og man behøver bestemt ikke
at være enig i fortolkningen. Men interessant.

Eller et andet eksempel, hvor der gøres opmærksom på bestemte
intervaller:
http://www.youtube.com/watch?v=X1QM6YZC45g

Og så til sidst et par eksempler på helt andre typer af visualiseringer:
http://www.youtube.com/watch?v=BZRnkBK_0no
http://www.youtube.com/watch?v=71hNl_skTZQ

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-10-10 14:22

Den 16-10-2010 13:57, Jesper Juellund Jensen skrev:
> Henning Jensen<h_b_j@yahoo.com> skrev:

> Det kommer vel an på formålet med visualiseringen. Hvis det er til at
> spille efter, er noder selvfølgelig bedre, men til at lytte efter synes
> jeg, at animationerne er rigtig gode.

Jeg er jo ikke uenig med dig/jer i at visualiseringen er flot.
Men jeg vil provokerende hævde, alle disse visualiseringer er et levn
fra 90'erne, hvor det var en sport for små kode-nørder, at 'opfinde'
disse algoritmer, som gav en flot effekt, og hvor dengang især 'WinAmp'
havde en masse (og har det sikkert stadig), til download og brug.
Selv Microsoft måtte bøje sig og bruger stadig nogle i deres musikafspiller.
Så igen lidt provokerende, det har intet med musik at gøre.
Til musik og nodeskrivning, visualisering m.m., har jeg altid selv
sværget og brugt 'Musicator'. Der synes jeg, at jeg kan demonstrere alt
det du påpeger, og langt bedre og langt mere brugbart.

Hilsen Henning.

Bær over med mig, for som indrømmet i en anden tråd, så er jeg snart 100.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 16-10-10 14:54

> [...]

> Selv Microsoft måtte bøje sig og bruger stadig nogle i deres musikafspiller.
> Så igen lidt provokerende, det har intet med musik at gøre.

Jo, det har bestemt noget med musik at gøre: Da det er en *fortolkning*
af musikken, vil det henlede opmærksomheden på bestemte forhold i
musikken. Præcis som fx becifringer og funktionsanalyse henleder
opmærksomheden på harmonikken, kan andre visualiseringer henlede
opmærksomheden på andre træk ved musikken, fx melodiske linjer eller
klang. Det betyder simpelthen, at man lytter forskelligt alt efter
visualisering. På den måde synes jeg, at det kan berige ens oplevelse af
musikken.

Men det stiller selvfølgelig krav til visualiseringen: Jeg kender
udmærket disse visualiseringer som findes i programmer til
musikafspilning som fx iTunes - og de fortolker kun meget overfladisk,
hvad der musikalsk sker i det, man hører. De er da meget sjove, men jeg
vil mene, at de eksempler, som Alex Linaa og sidenhen jeg gav, er noget
mere interessante.

> Til musik og nodeskrivning, visualisering m.m., har jeg altid selv
> sværget og brugt 'Musicator'. Der synes jeg, at jeg kan demonstrere alt
> det du påpeger, og langt bedre og langt mere brugbart.

Noder har sine begrænsninger og leder øret i en bestemt retning, men
ellers er noder bestemt et supergodt redskab.

Men så er der jo andre måder at angive sine musikanalytiske pointer som
fx en Schenker-analyse som denne:
http://www.beautifulsystems.org/images/SchenkerGraph_Bach4ez.gif

Et andet eksempel:
http://turbulence.org/Works/song/method/method.html

Endnu et (sonateform):
http://www.course-notes.org/files/images/sonataform1.gif

Dejligt med mange måder at visualisere musik på, synes jeg.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-10 15:35

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev i en meddelelse

> Dejligt med mange måder at visualisere musik på, synes jeg.

Helt enig.
Vi har glemt den mest nærliggende, som vi alle kender, nemlig scenelys.
Det har i årevis været en fast bestanddel af live performance, at
understøtte musikken med lys i alle afskygninger, som følger musikken, eller
som sætter spot på den musiker der er i fokus i en bestemt passage.
Det ville jeg meget nødig undvære.

/Alex

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-10 11:30

On 11/10/2010 18:14, Alex Linaa wrote:
> [...]
> have overblikket over et helt symfoniorkester.
> Det er slet og ret genialt, i mine øjne.

Ret genialt, selv om det selvfølgelig er federe med de mere kendte
stykker (jeg kan dog se at der er en visualiseret udgave af 5.0'eren,
samt af Mozarts Eine Kleine Nachtmusik).

I det hele taget virker det som om der er meget lidt visualisering og
forklaring af musik på webbet, i forhold til alle de mulighede det giver
sammenlignet med bøger. På sider som Wikipedia og TvTropes kan man læse
mange mange siders tekst om musiktakter, 3/4, 4/4 og hvad det alt sammen
hedder, men er der lydeksempler, eller AV-eksempler, som tydeliggør hvad
det er det handler om? Nej. Aldrig!

(OT, men sidste år spildte jeg også adskillige minutter af mit liv på at
besøge siden HowStuffWorks. Hvad fandt jeg? Tonsvis af tekst. Var der så
meget som en eneste ikke-animeret illustration af hvordan ting virker?
NEJ! Hallo?!?! Tumperne har overhovedet ikke fattet hvad det er webbet kan.)

--
Peter Knutsen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-10-10 18:11

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> noder, kan have overblikket over et helt symfoniorkester.
> Det er slet og ret genialt, i mine øjne.

Lyt og sluk

Hilsen Åge