Dansktop-musik stormer frem
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-08-01 20:57

Nye tal fra DR MEDIEFORSKNING viser hvor stor en del af befolkningen, som
har tændt for radioen, ytter til dansktoppen lørdag kl. 11-12.

Det er interessante tal:

Siden 1. halvår 1997 til 1. halvår 2001 er lyttertallet hver halvår steget 1
%

NU LYTTER 38 % TIL DANSKTOPPEN (1. halvår 2001)
PS: 1. halvår var det 31 %

Her er tallene angivet i aldersklasser (gennemsnitstal for hele
målingsperioden)

Under 15 år: 10 % (interessant at tallene stiger igen for dem under 15 år)
15-30 år.....: 5 %
30-45 år.....: 16 %
45-60 år.....: 46 %
Over 60 år.¨: 68 %

_________________

Hilsen åge

Fra : Hans Møller

Dato : 08-08-01 14:49

Hvad bygger du denne røver statestik på? Besøgende, ansatte og beboere på
det lokale plejehjem?
Kunne de 15-30 årige gøre for, at de hørte musikken? Var der nogen, der sneg
et på høretelefoner i deres øre?
Der er mange ubesvarede spørgsmål...... Vi må hellere få Åge på banen.
Mvh Hans

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-08-01 15:20

Hans Møller <Hans@emdrupborg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9krg0u$5af$1@sunsite.dk...
> Hvad bygger du denne røver statestik på? Besøgende, ansatte og beboere på
> det lokale plejehjem?
> Der er mange ubesvarede spørgsmål...... Vi må hellere få Åge på banen.
> Mvh Hans

Ups. Der er tale om at det er 38 % af dem som har tændt for radioen lørdag
kl. 11-12 når Dansktoppen sendes.
Men jeg kan da ikke forestille mig at nogen piner sig selv til at høre
udsendelsen hvis de ikke kan lide den.
Folk der har tændt for radioen er jo folk af alle slags, så det er
selvfølgelig kun at betragte som en slags opinionsundersøgelse.

> Kunne de 15-30 årige gøre for, at de hørte musikken? Var der nogen, der
sneg
> et på høretelefoner i deres øre?

Lad mig svare med et modspørgsmål: Kan de 23-37 årige gøre for at de har
hørt pop-rock. Kan det tænkes at deres børn har trunget dem til at høre det
ved at have låst sig inde i stuen og lukket radioen op på fuldt drøn. ????

Hwa do ?

Hilsen Åge

Fra : Hans Møller

Dato : 08-08-01 16:47

Lol
Det kan vel tænkes. Statistisk.

Fra : Lars B.

Dato : 08-08-01 19:51

> det

Det kan de da i høj grad. Det er nemlig den slags musik som langt
størstedelen af den aldersgruppe hører. De er ikke blevet tvunget til
det. Derimod kan det være at de har tvunget deres børn til at høre det.

--

Lars B
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-08-01 20:45

On Wed, 8 Aug 2001 16:20:10 +0200, "Åge Halldorsson"
<halldorsson@post.tele.dk> wrote:

>Ups. Der er tale om at det er 38 % af dem som har tændt for radioen lørdag
>kl. 11-12 når Dansktoppen sendes.

Ja, ups. Det er jo pludselig ikke det samme som at 38 % kan lide
dansktop som du tidl. har lagt op til

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-08-01 21:05

Karsten Jensen <k-j@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lk53ntsrokds5raahsv6ek72f2nlu5ntc4@4ax.com...

> Ja, ups. Det er jo pludselig ikke det samme som at 38 % kan lide
> [...]
_____________________

Man må formode at de personer som ikke lytter til radio på det tidspunkt
fordeler sig nogenlunde som dem der
har tændt for radioen på det tidspunkt. Hvorfor skulle de også fordele sig
anderledes. Jeg selv springer da tit over Dansktoppen og tæller derfor ikke
altid med i procentsatsen. Man laver jo andet end at lytte radio.
Til din fordel kan jeg fortælle dig at nogenlunde ligeså mange lytter til
P3-salgslisten, bare med en modsat aldersfordeling. Også her må man formode
at de ikke-lyttende personer fordelelr sig lige som dem der lytter.
Altså er der sansynligvis ligeså mange der foretrækker dansktop, som derr
foretrækker pop-rock.
Opinionsundersøgelse kan selvfølgelig være lidt forkerte. Det kan være at
det kun er 30 % der foretrækker dansktop, men det kunne i så fald lige så
godt være 46 %. Som regel rammer man dog nogenlunde plet.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 10-08-01 07:48

Lige et lille NB: Danske radioer er begyndt med at lave deres programflader
som man gør i udlandet. De satser 100% på en genre, men DR er aldrig fuldt
med denne udvikling, da de er tvunget til at have stor bredde. "Problemet"
er, at danske lyttere ikke helt er fuldt med endnu; mange skifter ikke kanal
i løbet af dagen, men lader radioen køre på samme kanal, da radiomediet er
et "sekundært medie", der ikke kræver fuld opmærksomhed. I løbet af de næste
10-15 år får dansktoppen et alvorligt problem, når den ældste generation er
borte, og den næste generation dukker op. For de har tænkt sig at "bruge"
flere stationer om dagen. Et eksempel? Min mor på 55 år skifter aldrig væk
fra P3, hvilket gør, at hun rent faktisk tæller med i Børneradios
lytterskare (-;

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-08-01 18:36

Ulrik Lauritzen <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9l003j$mv$1@sunsite.dk...
> [...]
> flere stationer om dagen. Et eksempel? Min mor på 55 år skifter aldrig væk
> fra P3, hvilket gør, at hun rent faktisk tæller med i Børneradios
_________________

Arhhhhh, tror du nu også at det er helt rigtig. Jeg tror nu at også den
yngste befolkning bliver på een station. det er jo derfor at stationerne
målretter sig. De laver udsendelserne som de forventer at deres lyttere
ønsker det, for at blive på stationen. F.eks. som den største del af
befolkningen ønsker det. Nemlig en blanding af pop og rock og så en oldies
ind i mellem.
Dem der så i stedet ønsker sig lidt metal, rap, disco og hvad det nu
hedder, de stiller så ind på f.eks. P3, og bliver der.
På arbejdspladserne skifter man jo heller ikke station hele tiden. Det
kender jeg i hvert fald ikke til på min arbejdsplads. Ejheller når man står
hjemme i køkkenet og laver sovs og kartofler og vasker op. Alle bliver på
den station som de synes har målrettet sig i en retning som de synes
tilfredsstiller dem. Man finder sin favoritstation og der bliver man. Man
gider ikke andet.
Jeg selv lytter f.eks. næsten altid til Radio Nibenitten/Midtfjord som
har et typisk dansktop-country-format. En af de eneste i landet.
Forøvrigt, din mor er jo sådan set med til at give P3 en falsk
popularitet. Hvis hun ikke talte med der ville P3 jo falde i lyttertal. Det
må da tale til dansktopformatets fordel.
Men hvorom alt er, man kan altså ikke tvinge folk til at skifte
musikstil, uanset radioernes landsomfattende fælles forfølgelse af
dansktopmusikken. Ingen er da interesseret i at pine sig selv. I stedet vil
man købe cd-er eller overspille musik fra Dansktoppen. Læg lige mærke til de
efterhånden daglige cd-reklamer på Tv 2 og 3. Der er masser af musik i den
typiske dansktopstil, det bliver bare sunget på engelsk. Prøv at læg mærke
til det. Det er radioernes skyld. De lader sig, ukritisk forføre af
misvisende tal, som er helt uden hold i virkeligheden. (Din mor talte jo med
på P3). 38 % af befolkningen bliver nødt til at købe cd-erne.
Grunden til at Dansktoppen stormer frem er måske fordi man efterhånden
ser det som et af de eneste steder hvor den type musik spilles. Derfor
bliver man nødt til at valfarte derhen.
Tror du ikke at det hænger sådan sammen ? Hmmmmm.

Hilsen Åge

Fra : Lars B.

Dato : 11-08-01 09:29

In article <3b741b1c$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
halldorsson@post.tele.dk says...
> Men hvorom alt er, man kan altså ikke tvinge folk til at skifte
> musikstil, uanset radioernes landsomfattende fælles forfølgelse af
> dansktopmusikken.

Der er ingen radioer der forfølger dansktop musik. Radio anno 2001 er en
forretning hvor der skal tjenes penge. Altså vil kommercielle radioer
satse på det publikum der er mest attraktivt for annoncører, og det er
folk mellem 15 - 35 år. Det er en brøkdel af disse mennesker der hører
dansktop musik, så derfor er det da dumt at spille det, og dermed mindske
sine muligheder for indtægter.

De fleste kommericielle radio af idag kører efter CHR formatet
(Contemporary Hit Radio) hvilket er hvad deres målgruppe vil høre. Se
bare på de store radioer som Voice, Uptown, og så videre, det er mere
eller mindre det samme format. på grund af een ting: det er det format
der er flest lyttere, og dermed flest indtægter i.

> [...]
> typiske dansktopstil, det bliver bare sunget på engelsk. Prøv at læg mærke

Hvor meget dansktop, på engelsk, er der lige over Crazy Town og Absolute
Dance nummer et eller andet ???

> Det er radioernes skyld. De lader sig, ukritisk forføre af
> misvisende tal, som er helt uden hold i virkeligheden.

Det er de samme tal som annoncørerne kigger på når de skal placere deres
reklamer, så det bliver radioerne jo ligesom nødt ikk!!!!

> [...]
> Grunden til at Dansktoppen stormer frem er måske fordi man efterhånden
> ser det som et af de eneste steder hvor den type musik spilles. Derfor

Hvorfor findes der så ikke flere radioer der spiller dansktop musik ??

Svar: der er ikke lyttere nok til at det er økonomisk rentabelt !!!!

--

Lars B
"Ekspert: Person der kan gøre selv de

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-08-01 11:04

Lars B. <lbe@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.15df0b454e67a6b8989709@news.inet.tele.dk...
> [...]

> folk mellem 15 - 35 år. Det er en brøkdel af disse mennesker der hører
> dansktop musik, så derfor er det da dumt at spille det, og dermed mindske
_____________
SV: Blandt de 15-35 årige viser tal fra Dr-medieforskning at ca. 6 %
foretrækker dansktop. Det stiger dog kollosalt jo ældre man bliver og
ligeledes en svag stigning jo yngre man er under 15 år. Bandt folk over 45
år er det dog i gennemsnit 50 % som er til dansktop. Dette publikum er måske
ikke så købedygtig, men masser af fabrikker kører da nicheproduktioner af
forskellige produkter. Der findesf.eks. fabrikker som producerer
høreapparater og tøj i extremt store størrelser, men det sælges nok mest til
den ældste del af befolkningen ?. Der kan da også være penge i
nicheproduktioner. En radio med dansktopformat kunne da også snildt laves
som en kombination af reklameradio og foreningsbetalt radio.

> Hvor meget dansktop, på engelsk, er der lige over Crazy Town og Absolute
> Dance nummer et eller andet ???
____________
SV: Det ved jeg ikke, kender ikke de nævnte navne. Jeg fortæller bare at der
blandt musikreklamerne er, og i det sidste års tid, har været forholdsvis
mange reklamer for den lette musik. F.eks. Klaus Og Servants, Harry
Bellafonte, Richard Ragnvald, Elvis Presley, Dorthe Kollo, Calypso-musik,
Frank Senatra o.s.v.

> Hvorfor findes der så ikke flere radioer der spiller dansktop musik ??
___________
SV: Fordi at lokalradioarbejde mest tiltrækkes af de yngste. Derfor er der
et problem. Ålborg-området har dog landets største lokalradio med noget som
man med lidt god vilje godt kan kalde dansktopformat, med lidt country
o.s.v. blandet indimellem. Ligeledes har Fyn en lokalradio med
danseband-format. Jeg ved at den i Ålborg-området nu på 15. år kører
udmærket og har masser af medlemmer.

Nordjylland: Radio Nibenitten / Radio Midtfjord
Fyn.............: Radio Midtfyn / Radio 2000
(Disse 2 lokalradioer er de eneste betydende "næsten-"døgnradioer med
dansebandmusik)

Fra : Lars B.

Dato : 11-08-01 14:35

In article <3b7502b6$0$352$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
halldorsson@post.tele.dk says...
muligheder for indtægter.
> _____________
> SV: Blandt de 15-35 årige viser tal fra Dr-medieforskning at ca. 6 %
> foretrækker dansktop.

Det beviser jo netop hvorfor man ikke ser flere dansktop radioer, der er
ikke penge i at lave radio for for en minoritet på 6 %

> [...]
> nicheproduktioner. En radio med dansktopformat kunne da også snildt laves
> som en kombination af reklameradio og foreningsbetalt radio.

Der er da også penge i niceprodukter, bare ikke nok, deraf navnet !

> [...]
> mange reklamer for den lette musik. F.eks. Klaus Og Servants, Harry
> Bellafonte, Richard Ragnvald, Elvis Presley, Dorthe Kollo, Calypso-musik,

Men stadigvæk er der ikke nok mennesker der hører det til at det kan
betale sig at lave flere radioer med dansktopformat, ellers var det
blevet gjort.

> [...]
> o.s.v. blandet indimellem. Ligeledes har Fyn en lokalradio med
> danseband-format. Jeg ved at den i Ålborg-området nu på 15. år kører

Menneskerne der sidder på pengekassen på radioer, og som bestemmer hvad
der skal være i radioen (indirekte) er mest interesseret i radio, som kan
give et afkast, ganske ligesom alle andre virksomheder. Er der et marked
for det, findes det også!

Grunden til at du ikke kan finde særligt mange Dansktop radioer, skyldes
nok hovedsagligt vores lands ringe størrelse. Se engang hvad der findes
af radioer med forskellige formater i fx. New York, hvor du kan finde
praktisk taget hvilket som helst radioformat repræsentetet, dog måske
ikke lige dansktop formatet Det kan kun lade sig gøre i kraft af at
New York har et lytterunderlag på 8 millioner indbyggere.

For at en radio med et dansktop format skal være rentabelt, skal den som
minimum have 30.000 lyttere, før det er attraktivt for annoncørerne, at
annoncere. Det er Danmark simpelthen for tyndt befolket til, med den
nuværrende radiolovgivning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-08-01 11:08

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 11-08-01 15:11

Et problem som mange små radiostationer fremover må kæmpe med er jo nok, at
de færreste unge gider at være medlem af en radio... Radioen er blevet et
"rigtigt" sekundært medie - man vil fremover ikke være "deltager" i radioen,
med mindre rigtig mange mennesker høre én sige alt muligt pjat... Jeg gider
i hvert fald ikke ringe til en radiostation for at vinde en cd... Jeg
downloader den da bare fra nettet... halvt i spøg, halvt i alvor.... Som
medie må radioen indstille sig på denne status, tror jeg. At radioen er et
dejligt medie, er fordi man kan lave andet samtidig, så jeg tror bestemt
ikke at radioen skal føe sig truet af hverken tv eller internet.. Disse var
ordene. Med ønsket om en fortsat god weekend til jer!