vin, sydafrika og told
Fra : Henrik J

Dato : 10-10-10 16:16

Jeg skal på ferie til Sydafrika, og jeg glæder mig til at stifte. Mange
vingårde, har jeg fået fortalt, tilbyder at sørge for transporten til DK,
hvis man køber.

Jeg kunne måske blive fristet til at købe omkring 24 flasker, men:

Bliver man som privatperson 2-talt flået af TOLD-SKAT? Er det overho'det
lovligt?
Er papirarbejdet så besværligt, at "man" bør opgive på forhånd?

Jeg har ikke lyst til at liogge vågen om natten og gruble over problemer med
Told&Skat,

Jeg vil tro at det kunne dreje sig om måske 24 flasker.

At Google bragte mig ikke oplysninger om vinimport til eget forbrug fra
ikke-EU-lande.

Jeg vil være taknemmelig for nogle synspunkter/oplysninger.

Venligt
Henrik J

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-10 16:40

Henrik J wrote:
> [...]
> transporten til DK, hvis man køber.

> At Google bragte mig ikke oplysninger om vinimport til eget forbrug

Så har du ikke set godt nok efter:
www.rejser.net/told/

Fra : Henrik J

Dato : 11-10-10 07:27

<Just> skrev i meddelelsen

> Så har du ikke set godt nok efter:
> www.rejser.net/told/

Det er nok umuligt selv at tage flaskerne med i flyet.
Henrik J

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-10-10 16:46

Henrik J wrote:

> At Google bragte mig ikke oplysninger om vinimport til eget forbrug fra
> ikke-EU-lande.

Google på "internethandel skat"
<http://www.skat.dk/display.aspx?oId=137519&vId=201903&indhold=1>

Told, skat, punktafgifter (hvis der stadig er det på vin??) samt diverse
gebyrer til transportøren for fortoldning (PostDK tager 160 kroner, så
vidt jeg husker).

Der er kommet en ny bundgrænse for told (ca 1100 kr), men ikke for moms
(stadig 80 kr), og muligvis gælder der særlige regler for vin og spiritus.

Jeg tvivler på at det kan betale sig for 24 flasker, men du gør ikke
noget ulovligt ved at købe vin uden for EU.

--
Jesper Lund

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-10-10 21:26

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> Google på "internethandel skat"
> <http://www.skat.dk/display.aspx?oId=137519&vId=201903&indhold=1>
>
> Told, skat, punktafgifter (hvis der stadig er det på vin??)

Det er der. Omkring 6-7 kr. pr. liter hvis vinen er under 15%, omkring en
10'er hvis den er over. Over 22% beskattes som spiritus. Hertil kommer
emballageafgift, hvis vinen indføres i beholdere under 20 liter.
Emballageafgiften er tilsyneladende 1,60 for vin i flasker.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=133707&chk=202462#pos

Jan

Fra : Henrik J

Dato : 11-10-10 07:36

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> emballageafgift, hvis vinen indføres i beholdere under 20 liter.
> Emballageafgiften er tilsyneladende 1,60 for vin i flasker.

Jeg siger tak for indsatsen - jeg burde ha' kunnet sagt mig selv, at jeg
skulle ha' kigget på SKAT's side.
Venligst
Henrik J

Fra : Henrik J

Dato : 11-10-10 07:33

> [...]
>
> Jeg tvivler på at det kan betale sig for 24 flasker, men du gør ikke
> noget ulovligt ved at købe vin uden for EU.

Det skal så'en set ikke direkte ku' betale sig økonomisk, det drejer sig
snarere om at finde nogle rigtig gode (og for Sydafrika representative)
vine. Sådanne vine vil måske koste omkring 3-400 kr/fl.
http://www.rustenvrede.com/ - men der er mange andre. Nu viser det sig
imidlertid at netop Rust en Vrede kan fås herhjemme. Glæden ved SELV at have
fundet frem til en god vin, smagt før købet, skal imidlertid ikke
undervurderes.
Venligst
Henrik J

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-10-10 16:58

Just wrote:

> SÃ¥ har du ikke set godt nok efter:
> www.rejser.net/told/

Gælder kun hvis OP selv slæber de 24 flasker hjem..

--
Jesper Lund