Jaguar "jetbil"
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-10 22:41

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1428658.ece

Jaguars jetbil kommer i produktion!

"Det er den smukkeste Jaguar nogensinde, den hurtigste og den mest
miljøvenlige – og nu kommer den i produktion

07:00 - 10. okt. 2010 | Christian Frost Bil Ekspressen

Jaguar chokerede alt og alle på den internationale biludstilling i
Paris, med konceptbilen C-X75, der kombinerede en jetturbine, en
elmotor og den mest moderne hybridteknologi.

Det lyder som noget kun Batman ville tage alvorligt, men hvis alt går
som det skal, kommer bilen i begrænset produktion i løbet af få år.

Planen er at fremstille omkring 2.000 eksemplarer hvert år.

Ifølge Tony Harper, der er ansvarlig for motorer og transmission hos
Jaguar, vil det tage to til tre år at udvikle gasturbinerne til det
punkt, hvor de kan bruges i egentlig serieproduktion — og derefter tre
til fire år at få det til at fungere i en ny bil, der er tro mod
konceptbilen C-X75.

Men overraskende nok kan netop turbinerne vise sig at være en stor
fordel, da der er langt færre bevægelige dele i en turbine, i
modsætning til en traditionel forbrændingsmotor.

Jaguar forventer også, at turbinerne bliver langt mere pålidelige, da
de konstant kører med omkring 80.000 o/min, i modsætning til en
forbrændingsmotor, der hele tiden skifter omdrejningstal.

Omvendt hænger hele projektet på netop turbinerne, da de kræver så
lidt plads, at Jaguar har været i stand til at placere motoren 300 mm
længere tilbage end med en V8 eller en V12.

Hvis det lykkedes at gøre C-X75 til virkelighed, kommer Jaguar til
gengæld til at tage springet fra at være morfars yndlingsbil til at
være mere højteknologisk end noget Batman nogensinde har prøvet …

Gasturbiner er nyt i biler, men ikke i skibe, hvor man i årtier har
benyttet dem som generator - præcis som i den kommende Jaguar."

Nu kan det godt ske at det bare er mig, men en jetmotor er i mine øjne
et motor, hvor man bruger "udstødningsgassen" til at drive
bil/fly/knallert fremad, hvorimod en (gas)turbine er en motor man
tager omdrejningsenergi ud af.

Nu har jeg læst en del om gasturbiner i forbindelse med lokomotiver,
så jeg mener at kende en smule til emnet, men jeg kan jo som bekendt
tage fejl..........

Mon man skal have ham der Christian Frost fra Bil Ekspressen ind til
en lille lektion?

Klaus

Fra : .J.S...

Dato : 10-10-10 23:43

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> tage fejl..........
>
> Mon man skal have ham der Christian Frost fra Bil Ekspressen ind til

Der står dog gasturbine de fleste steder i teksten, så mon ikke blot det er
en type der hvor der står jetturbine, de skriver jo også at den skal drive
en generator.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-10 05:22

".J.S..." skriver:

> Der står dog gasturbine de fleste steder i teksten, så mon ikke blot det er
> en type der hvor der står jetturbine, de skriver jo også at den skal drive
> en generator.

Jeg er slet ikke i tvivl om at det er en gasturbine. En sådan har den
bedste økonomi ved fuld effekt, derfor er det optimalt at lade dem
trækek en generator og så ellers pumpe fuld efffekt ned i batterierne,
for derefter at slukke dem igen.

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/gast.html

Klaus

Fra : Leo Havmøller

Dato : 11-10-10 10:19

> [...]
> punkt, hvor de kan bruges i egentlig serieproduktion - og derefter tre
> til fire år at få det til at fungere i en ny bil, der er tro mod

Altså ~7år.

> Hvis det lykkedes at gøre C-X75 til virkelighed, kommer Jaguar til
> gengæld til at tage springet fra at være morfars yndlingsbil til at
> være mere højteknologisk end noget Batman nogensinde har prøvet .

Vi får se om det stadigvæk er højteknologisk om 7 år.

Leo Havmøller.

Fra : Ivar

Dato : 11-10-10 22:19

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Gasturbiner er nyt i biler,

Det vil jeg ikke mene. Rover har lavet en del biler med gasturbine.
Den første prototype blev lavet i 1947, kun få år efter gasturbinen
blev opfundet. Det blev aldrig til andet end prototyper, da det
ikke var muligt at få dem til at køre mere end nogle få km pr. liter.

Chrysler lavede også turbine-biler. De blev lavet i en mindre
serie. Fælles for alle disse biler var, at udstrømningsgassen
fra gasturbinen drev en anden turbine, der var koblet direkte
til de drivende hjul.

Problemet med gasturbiner er, at de endnu ikke kan laves så
økonomiske som stempelmotorer. Hvorfor at Jaguar mener at
det kan, ved jeg ikke.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-10 22:22

Ivar skriver:

> [...]
> blev opfundet. Det blev aldrig til andet end prototyper, da det
> ikke var muligt at få dem til at køre mere end nogle få km pr. liter.

Dengang så man gasturbinen som det ottende vidunder, men fandt senere
ud af noget andet.

> Problemet med gasturbiner er, at de endnu ikke kan laves så
> økonomiske som stempelmotorer. Hvorfor at Jaguar mener at
> det kan, ved jeg ikke.

Fordi de går over den elektriske transmission. Dermed kan man drive
gasturbinen i det mest økonomiske område hele tiden og kun lade den
lave strøm

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 11-10-10 22:33

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Fordi de går over den elektriske transmission. Dermed kan man drive
> gasturbinen i det mest økonomiske område hele tiden og kun lade den
> lave strøm

Det er selve ideen i en hybridbil. Men ved bedste omdrejningstal,
er en gasturbine ikke så økonomisk som en stempelmotor.
Gasturbinen har en uovertruffen holdbarhed. Det er en af hovedårsagerne
til at der udelukkende benyttes turbiner i større propelfly. Et
fly med turbine kan flyve langt længere mellem at motorerne skal
adskilles. Den anden fordel er den lavere vægt pr. hk. Ulempen
er det højere brændstofforbrug.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 11-10-10 22:38

Ivar skrev:

> Den første prototype blev lavet i 1947, kun få år efter gasturbinen
> blev opfundet.

Billede:
http://www.mel-lambert.com/Ruskin/Artwork/Images/Mike_Etheridge/Bromley_Pageant_1205/03Bottom/Rover_jet_turbine_650px.jpg