Picanto eller Alto
Fra : Pwh

Dato : 10-10-10 18:59

Hvilken en af de to ville i vælge, det bliver en årgang '04 til '06,
de fåes til ca 50 kilo og koster jo intet i faste udgifter.

/Jens

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 20:27

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken en af de to ville i vælge, det bliver en årgang '04 til '06,
> de fåes til ca 50 kilo og koster jo intet i faste udgifter.

Jeg havde 3 kolleger, der valgte Picanto, og de blev vilde med den. Kender
også een med en Alto, og sammenligner jeg de 2 biler, ville jég vælge
Picanto...

Fra : Pwh

Dato : 10-10-10 20:59

Mogens (K), skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg havde 3 kolleger, der valgte Picanto, og de blev vilde med den.
> Kender også een med en Alto, og sammenligner jeg de 2 biler, ville
> jég vælge Picanto...

Picantoen tiltaler mig da også mest af flere grunde.
Men efter at have luret lidt på Kia-klubbens forum kan jeg se at de årgange
jeg ser på har haft probs med at krumtappen er stået af ved ca 50.000km,
og at der også har været probs med gearkassen der låser i 4 gear og så er
der vist generelt problemer med at den er meget sart overfor fugt i tændingssystemet.
Efter jeg havde læst det blev jeg lidt mere kølig overfor den.
Alle jeg kender der kører Suzukibiler siger at lortet bare altid virker,
og man kan da også se oldgamle Alto'er der har kørt over 200.000km til salg stadig.
Ved godt den er samlet i indien, men grundlæggende må det vel stadig værer en Japaner.

/Jens

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-10 20:34

> "Pwh" skrev i meddelelsen
> Hvilken en af de to ville i vælge, det bliver en årgang '04 til '06,
> de fåes til ca 50 kilo og koster jo intet i faste udgifter.

For Guds skyld en Picanto!
Min søster havde dengang valget mellem de to - hun valgte desværre forkert.
Alto'en er en MØGSPAND og rustbunke af karat...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-10-10 20:40

> For Guds skyld en Picanto!
> Min søster havde dengang valget mellem de to - hun valgte desværre
> forkert.
> Alto'en er en MØGSPAND og rustbunke af karat...

Enig!

Min svigermor har haft en Alto, og jo det er virkelig en lortebil.

Alt går i stykker, den ruster og min afdøde mormor kunne have skruet bilen
bedre sammen.

Mvh
Hans

Fra : Pwh

Dato : 10-10-10 20:52

Hans Mouridsen, skrev:
> [...]
>
> Min svigermor har haft en Alto, og jo det er virkelig en lortebil.
>
> Alt går i stykker, den ruster og min afdøde mormor kunne have skruet

Rust ved jeg godt man skal værer obs på med Alto'en,
men synes nu de fleste ejere på bilbasen skriver at den er ret så stabil.

/Jens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 11-10-10 06:35

Hej

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hans Mouridsen, skrev:

> Rust ved jeg godt man skal værer obs på med Alto'en,
> men synes nu de fleste ejere på bilbasen skriver at den er ret så stabil.

Hun har en Picanto nu - godt nok den nye model, og den har ingen fejl haft
de første 3 år.

Er det bil nr 2 du skal have, eller bliver det din primære bil?

Mvh
Hans

Fra : Pwh

Dato : 11-10-10 17:41

Hans Mouridsen, skrev:
> [...]
> haft de første 3 år.
>
> Er det bil nr 2 du skal have, eller bliver det din primære bil?

Det bliver min primære bil, men mit transportbehov er meget beskedent,
så det er mere nice to have than need to have

De fleste turer jeg kommer til at kører bliver 5-20 km af gangen,
og til tider 100km for at besøge min far på landet.
Derfor gider jeg ikke have en bil der koster spidsen af en jetjager i faste udgifter.
Min kammesjuk prøvede ellers at lokke mig til at købe hans Alfa 147 Twin Spark,
den er nok sjov, men ikke just billig i faste udgifter

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 10-10-10 20:53

Henrik B., skrev:

> For Guds skyld en Picanto!
> Min søster havde dengang valget mellem de to - hun valgte desværre
> forkert. Alto'en er en MØGSPAND og rustbunke af karat...

Bortset fra rusten, hvad havde din søster så af probs med sin Alto.

/Jens

Fra : Helskov

Dato : 12-10-10 01:42

Ofre lidt ekstra og køb en spritny eller tæt på spritny Picanto med de
7 års garanti.
Så kan du næppe holde en bil kørende for færre penge.

Fra : Pwh

Dato : 12-10-10 20:13

Helskov, skrev:
> Ofre lidt ekstra og køb en spritny eller tæt på spritny Picanto med de
> 7 års garanti.
> Så kan du næppe holde en bil kørende for færre penge.

Min limit er 40-60kilo.
Mere gider jeg ikke ofre på det.
Efterlyste bare nogle input på de modeller,
men åbenbart forgæves

/Jens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-10-10 09:39

Hej

> Helskov, skrev:

> Efterlyste bare nogle input på de modeller,
> men åbenbart forgæves

Har du ikke fået det?

Jeg ville også ofre de sidste 20-30.000 og få en bil med garanti på, så man
er lidt sikret... Kunne godt være billigere i længden, men et sted skal man
jo stoppe ;)

Mvh
Hans

Fra : Pwh

Dato : 13-10-10 13:15

Hans Mouridsen, skrev:
> Hej
>
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ikke fået det?

Jo da.
Jeg mener noget mere konkret.

> Jeg ville også ofre de sidste 20-30.000 og få en bil med garanti på,
> så man er lidt sikret... Kunne godt være billigere i længden, men et
> sted skal man jo stoppe ;)

Der er også 40-50 kilo mere vi taler om.

/Jens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-10-10 13:33

Hej

> Der er også 40-50 kilo mere vi taler om.

Nu ved jeg ikke hvornår Picanto fik 7 års garanti, men man kan finde årg
2009 fra 73 kkr

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat-biler/Kia-Picanto-1,1-Motion_ID34860.htm

Mvh
Hans

Fra : Pwh

Dato : 13-10-10 13:41

Hans Mouridsen, skrev:
> [...]
>
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke hvornår Picanto fik 7 års garanti, men man kan finde

Troede du mente en spritny.
Der står denne har 2 års garanti tilbage.

/Jens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-10-10 05:56

Hej

> Hans Mouridsen, skrev:

> Troede du mente en spritny.
> Der står denne har 2 års garanti tilbage.

Nej ikke spritny, men en brugt der er blevet købt med 7 års ganrati

Mvh
Hans

Fra : Pwh

Dato : 14-10-10 09:48

Hans Mouridsen, skrev:
> Hej
>
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Nej ikke spritny, men en brugt der er blevet købt med 7 års ganrati

Jamen det var da også en god ide, bare lidt ud over hvad jeg vil ofre.
Det ser ud til at det kun er 2010 årgangen der har 7 års garanti, de ældre 3 år.

En Alto årg 2004/2005 kan findes fra 40 kilo hos forhandlerne med 6 mdr garanti.
Jeg undrer mig over at dem der bliver solgt privat ofte er dyrere end det,
hvad er det der foregår i hovedet på folk ???
Jeg har intet imod at handle privat, men prisen skal værer derefter, dvs for en bil til
ca 50kilo skal jeg da sparer ca 10kilo hvis jeg skal fraskrive mig ½ års garanti.

/Jens

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-10-10 06:27

On Oct 14, 10:47 am, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> [...]
> ca 50kilo skal jeg da sparer ca 10kilo hvis jeg skal fraskrive mig ½ års garanti.

For den private er bilen jo stort set ny og kan da ikke have tabt
meget værdi...
Forhandlerne er noget mere realistiske i deres prissætning, selv om
jeg nu synes, at brugte småbiler prissættes rigeligt højt både hos
forhandlere og private. Jeg ville bestemt også gå efter en ny, hvis
det skulle komme så vidt... Alternativt en halvgammel, halvtræls
og billig, en mellemting er for dyr i min verden.

MVH Leo

Fra : Anders Majland

Dato : 14-10-10 14:04

Forhandlere der reklamerer med 6måneders garanti skal måske lige udfordres
på hvordan deres garanti adskiller sig fra købelovens reklamationsret ...
(der ikke kan fraviges ved aftale når køber er forbruger - så der er 2år
reklamationsret på en brugt bil)

> Forhandlerne er noget mere realistiske i deres prissætning, selv om
> jeg nu synes, at brugte småbiler prissættes rigeligt højt både hos
> forhandlere og private

Hvis forhandleren skal have en margin på 30kkr på en 100kkr bil - skal der
nok stadig være en margin på mindst det halve på en bil til 50kkr.

Private forsøger nok at prissætte efter forhandlerens udsalgspriser med
plads til forhandling. Selvom man har annonceret en brugt køretøj til f.eks
15000kr FAST PRIS, afholder det ikke folk for at ville købe den for det
halve, eller komme og kigge på den, tage en prøvetur for dernæst igen at
ville prutte om prisen...

Btw solgte jeg skoda'en på 2 dage i 2007 til den udbudte pris på 100kkr. Fra
forhandler ville den nok koste ~115-120kkr og jeg kunne kun få 85-90kkr for
den i byttepris. Fik så også en bedre pris på den nye bil da han slap for at
tage skodaen i bytte.

> Jeg ville bestemt også gå efter en ny, hvis
> det skulle komme så vidt... Alternativt en halvgammel, halvtræls
> og billig, en mellemting er for dyr i min verden.

Den konklusion er jeg også nået frem til - men det forudsætter så at den nye
beholdes i "mange" år for at økonomien ser fordelagtig ud. Ændrede behov
kan jo så ødelægge den plan, som skodaen der blev skudt af i utide... Men
ved at sælge den privat holdt jeg afskrivningen nede på 1kr/km

I 2007 kiggede vi på nyere brugt stor stationcar. Ser jo fint ud at man kan
spare 50-75kkr på listeprisen på en 2år gammel bil - men på den nye kunne
der hentes 25000kr i rabat på listeprisen og den brugte stod uden
fabriksgaranti, på halv slidte dæk og formentlig skulle have nye bremser
indenfor de nærmeste 20000km*. Så var den brugte ikke så billig alligevel.
Eller afskrivningen+service på den nye ville de kommende år ikke være dyrere
end hvad der kunne forudses på den brugte. I mellemtiden har priserne i
firmabilklassen ifølge bilbasen dykket noget mere end forventet, men det har
også rettet sig lidt igen. Havde noteres deres vurdering i 04-2009 og her
10.2010 har de kun sat den yderligere 5000kr ned. Det viser tydeligt at
markedet var helt i bund i foråret 09 og der kunne gøres rigtig gode
handler. Men den har så tabt 40% / ~125kkr på 3,5år.

* Kunne også være beskrivelsen af skoda'en jeg solgte. Solgt på vinterhjul
og sommerhjulene var færdige. Skulle sikkert have ordnet bremser ved næste
eftersyn (indenfor 10000km)

Fra : Pwh

Dato : 14-10-10 15:27

Anders Majland, skrev:

> [...]
> reklamationsret ... (der ikke kan fraviges ved aftale når køber er
> forbruger - så der er 2år reklamationsret på en brugt bil)

Det tror jeg såmænd heller ikke de vil fraskrive sig, men det kan nok
værer mere omstændigt at komme rendene med efter 1½ år og reklamerer
over en Alto som man har givet ca 40 kilo for, orker ikke slæbe fokl i byretten

> [...]
> den for det halve, eller komme og kigge på den, tage en prøvetur for
> dernæst igen at ville prutte om prisen...

Der er jo også plads til at prutte om prisen hos forhandlerne.
Et par af dem jeg har haft fat i privat fatter simpelthen ikke at man
ikke vil give det samme hos dem som hos en forhandler.

> [...]
> kun få 85-90kkr for den i byttepris. Fik så også en bedre pris på den
> nye bil da han slap for at tage skodaen i bytte.

Sådan skal det jo også værer.
Køberen af din har jo sparet 15-20 kilo, og du har også tjent.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 14-10-10 15:19

Leo Jensen, skrev:

> For den private er bilen jo stort set ny og kan da ikke have tabt
> meget værdi...

Nu tænkte jeg ikke på den aktuelle, men indenfor samme årgange,
der vil private ofte have mere end forhandlerne, det fatter jeg ikke.

/Jens

Fra : Anders Majland

Dato : 14-10-10 20:21

> Nu tænkte jeg ikke på den aktuelle, men indenfor samme årgange,
> der vil private ofte have mere end forhandlerne, det fatter jeg ikke.

Kan kun være manglende realitetssans - men nu var der mange små biler der
pga afgiftsomlægningen faldt markant i pris i foråret 2007. Kender en der
lige havde skrevet under på en lille billig yaris hvorefter prisen faldt
25000kr...

Skodaen havde jeg prissat som den billigste af den årgang. Den skulle jo
gerne sælges hurtigt for at medfinansere den næste bil.. Det overraskede mig
så at det kun tog 2 dage at få en aftale med køber. Han ville købe den
ubeset - og først ugen efter sendte han sin far op for at se på den. Men
salgsannoncen var også hudløs ærlig og med nærbilleder af den håndfuld
bilkabuler den havde samlet sammen. Havde også skrevet i annoncen at at
bilen først kunne leveres 14 dage senere (når jeg havde modtaget den nye)

Men når private vil have samme pris som en forhandler annoncerer en
klargjort bil med reklamationsret kunne man jo høre sælger om han også
ville give 2års reklamationsret ...