Salg af hus med pant i
Fra : Anne - Marie Jensen

Dato : 08-10-10 10:48

Hej I kloge hoveder herinde.
Jeg håber der er nogen her, der kan give mig en ledetråd til, hvad jeg
skal gøre.
Sagen er den, at jeg sammen med min søster ejer et sommerhus. Min
søster er blevet skilt, men hæfter for meget gæld, fordi hun sammen
med eksen har taget lån i deres hus, hvor hun har skrevet under som
kautionist. Eksen betaler ikke på huset, så kreditorerne er gået efter
hende, og derfor har vi solgt sommerhuset den 01.09.2010.
Ejendomshandleren vidste, at der for min søsters gæld, var tinglyst
pant i huset. Her først i oktober får vi en henvendelse, fra
ejendomshandleren. Han oplyser, at vi skal kontakte en advokat, da der
er pant i huset, og det skal indfries før skødet kan underskrives.
Jeg gik faktisk ud fra, at ejendomshandleren sørgede for den slags
ting.
Min søster går til sin advokat, som oplyser at han har travlt, og
henviser derfor til en skødegruppe. De har kontaktet en bank, som er
min søsters, og også min. Det er min søsters bankrådgiver de har
kontaktet. De afviser at have noget med sagen at gøre, og vil ikke
hjælpe, selvom pengene står der, på en spærret konto. Skødegruppen
kontakter en anden bank, men de vil heller ikke have noget med handlen
at gøre, fordi der er pant i huset. Det skal lige siges, at min
søsters andel af udbyttet fra salget, er mere end dobbelt så meget som
den gæld der er tinglyst.
Nu har skødegruppen sendt sagen tilbage til ejendomshandleren.
Hvad gør vi???
Skal vi annulere handlen, med det som køber kan kræve i kompensation?
skal vi finde en anden ejendomshandler og starte forfra?
Det er vel ikke første gang i danmarkshistorien, at et hus med pant i
skal sælges???
Ejendomshandleren vidste på forhånd, at det var p.g.a. gælden at huset
skulle sælges.... hvordan kan han "stå af i svinget"
Håber I kan give mig nogle råd til, hvad jeg skal gøre.

På forhånd tak-
Venlig hilsen
Anne - Marie