(trafik) Højresving ved rødt lys ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-10-10 19:03

situationen er der er rødt lys (så holder man stille hvis man skal
fremad) til venstre er gå gaden og til højre den vej man skal over på
jeg køre over i højre side af vejbanen og da der ikke kommer mere trafik
imod mig drejer jeg til højre over på den vej jeg skal
( Det måtte man gerne i.flg færdselsloven i 80`erne - har jeg fået at
vide )

Nå men der var så en bag i køen der ga sig til at dytte som en gal (jeg
ved ikke om det var af mig)
men for lige at være på det rene er der nogen der kan oplyse mig om jeg
har overtrådt færdselsloven ?

for en gang skyld er jeg i tvill

det meste færdselslov og at køre på cykel scooter motor cykel bil - det
er jo ikke raket videnskab
hvis man køre harmonisk med resten af trafiken (ikke sløver den ved
ligge og køre langsomt på en måde så andre ikke kan overhale osv)
er opmærksom på og indretter sig efter den skiltning og de anvisnger
der er på
vejen (som f.eks haj tænder etc.) så gir 97 % mindst sig selv ..

men det her vil jeg da nu gerne vide ...

Mv.
BMM

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-10-10 19:10

On 08-10-2010 20:03, Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
> der er på
> vejen (som f.eks haj tænder etc.) så gir 97 % mindst sig selv ..
>
> men det her vil jeg da nu gerne vide ...

Hvis der er rødt lys og du kører frem - BuuuMM, klip i kortet.

Det er heller ikke raketvidenskab.

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Ivar

Dato : 08-10-10 19:35

Karl Erik Christensen skrev:

> Hvis der er rødt lys og du kører frem - BuuuMM, klip i kortet.

Ja, det er forbudt at køre over for rødt, og det var det også i
80'erne og før.

Ivar Magnusson

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-10-10 21:22

Den 08-10-2010 20:10, Karl Erik Christensen skrev:
> Hvis der er rødt lys og du kører frem - BuuuMM, klip i kortet.

Har ikke og skal ikke have noget kort til en scooter 30
men hvis du prøver at læse hvad der står så er det ikke et spørgsmål om
AT KØRE FREM
men køre til venstre (jeg ved ikke om du kan se det for dig men nogen
gange er det sådan at der er både veje frem men også til højre og venstre)
og spørgsmålet var om man kunne dreje til disse sider - når der i sagens
natur ikke er nogen trafik

logik diktere at selvf kan man ikke under nogen omstændigheder køre frem
for rødt (med mindre det er falck læge eller Politi)

Mv.
BMM

Fra : Armand

Dato : 08-10-10 22:34

Den 08-10-2010 22:22, Bo M. Mogensen skrev:

> [...]
>
> logik diktere at selvf kan man ikke under nogen omstændigheder køre frem
> for rødt (med mindre det er falck læge eller Politi)

'køre frem for rødt lys' = køre over stoplinien!
Dét gælder selv for den mængde af cyklister der på samme måde lige
lister rundt om hjørnet uden at forlade cykelstien!

I flere andre lande er det tilladt at dreje til højre under hensyntagen
til den fra venstre kommende trafik, og der har så sent som i år været
lidt trafik-politisk sniksnak om der var relevans i at indføre samme
regel herhjemme - især med henblik på cyklisterne. Men indtil man måtte
beslutte sådant er det som sagt til klip i kørekortet og sug i baglommen
at udføre handlingen.

Jeg har oplevet princippet i Florida hvor det virkede rimeligt
effektivt. Dér havde man istedet for venstresvings-baner tillige gjort
plads til en U-vending ved først-efterkommende venstre-sidevej således
at man kunne komme rundt og tilbage og foretage sin drejning som et
højresving
Måske at reglen skyldes mængden af sammenstød med venstresvingende og at
den mere overskuelige situation ved U-vendingen forårsager færre kiks :-/

--
Armand.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-10-10 01:29

On 08-10-2010 23:33, Armand wrote:

> [...]
> den mere overskuelige situation ved U-vendingen forårsager færre kiks :-/

Ja i udlandet har de langt enklere færdselsregler end her.
I Frankrig feks. er der kun 2 ting en bilist skal foretage sig, for at
han må køre hvorsomhelst, nårsomhelst, uanset kulørte lamper.

De 2 ting er:

1. tænde en cigaret.

2. afprøve om hornet virker.

Karl Erik.

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-10-10 21:23

On 08-10-2010 20:03, Bo M. Mogensen wrote:
> jeg køre over i højre side af vejbanen og da der ikke kommer mere trafik
> imod mig drejer jeg til højre over på den vej jeg skal

Mener du højre, eller den anden højre?

Beskrivelsen giver mere mening, hvis man skifter "højre" ud med
"venstre" begge steder.

--
Allan Olesen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-10-10 11:36

Den 08-10-2010 22:23, Allan Olesen skrev:

> Mener du højre, eller den anden højre?
>
> Beskrivelsen giver mere mening, hvis man skifter "højre" ud med
> "venstre" begge steder.

ja den vej jeg skal over på ligger nu til højre så hut jeg visker

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-10-10 09:54

On 09-10-2010 12:35, Bo M. Mogensen wrote:
> ja den vej jeg skal over på ligger nu til højre så hut jeg visker

Hvis du skal "over på" en vej, ligger den vel i modsat side af den side,
du kører i. Kører du så i vejens venstre side?

Jeg synes godt nok ikke, dit indlæg giver meget mening, og det undrer
mig, at så mange er klar til at svare alligevel.

--
Allan Olesen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-10-10 06:00

Cykel/knallert 30, ved "venstresving" ?
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/breve-900/b900-385.htm

/Hans

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-10-10 11:39

Den 09-10-2010 06:59, Hans Kjaergaard skrev:

> Cykel/knallert 30, ved "venstresving" ?
> http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/breve-900/b900-385.htm

skide godt Hans - tak for svaret , der udmærker sig ved at være det
eneste der er korrekt i overensstemmelse med gruppens formål
forklare og dokumenteret efter , som lovgivningen.
Mv.
BMM

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-10 04:46

Bo M. Mogensen skrev

> skide godt Hans - tak for svaret , der udmærker sig ved at være det
> eneste der er korrekt i overensstemmelse med gruppens formål
> forklare og dokumenteret efter , som lovgivningen.

Jeg havde en mistanke om at det var venstresving du fiskede efter
Men jeg kan intet finde i din oprindelige forklaring der understøtter
dette?

- Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-10-10 12:05

On Sat, 9 Oct 2010 03:45:37 -0700 (PDT), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Bo M. Mogensen skrev

>Jeg havde en mistanke om at det var venstresving du fiskede efter
>Men jeg kan intet finde i din oprindelige forklaring der understøtter
>dette?
Holde til højre 2 gange (rundt i kryset) og (evt.) "køre over for rødt
lys", det er lettere omskrevet reglen for venstresving for
cykel/knallert 30.
Det kan være meget svært at forklarer, det der bedst beskrives med et
billed.

/Hans

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-10-10 12:57

On 09-10-2010 13:05, Hans Kjaergaard wrote:

> Det kan være meget svært at forklarer, det der bedst beskrives med et
> billed.
>

> /Hans

Ja, et billede af en cyklist splattet ud på asfalten, fordi han troede
at han *lige* kunne nå det.

Karl Erik.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-10-10 13:54

Den 09-10-2010 13:57, Karl Erik Christensen skrev:

> Ja, et billede af en cyklist splattet ud på asfalten, fordi han troede
> at han *lige* kunne nå det.
>
> Karl Erik.

Der er ingen tvil om at du finder glæder ved at skrive og sikkert læse
dine egen indlæg i dk.videnskab.jura
problemet er bare at at det du skriver i bedste fald må beskrives som
noget sludder - også kendt som "støj"
i gruppen - jeg ved ikke om det har din interesse men her kan du læse om
hvad gruppen er til og hvorfor den er
oprettet - hvis du har viljen til at læse dette og måske lidt
optimistisk også evnerne til at forstå hvad du læser
så vil du forstå hvorfor dine skriverier er totalt malplaceret

http://www.usenet.dk/fundats/dk.videnskab.jura.txt

(du skal i det fleste tilfælled bare trygge på overstående link
og den vil åbne sig i et browser vindu af sig selv )

læg mærke til denne del af teksten

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

------------------

jeg vil sige hele fundatsen er værd at læse

xfut : dk.admin.netikette

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-10-10 14:30

On 09-10-2010 14:54, Bo M. Mogensen wrote:

> optimistisk også evnerne til at forstå hvad du læser

Jeg har da evnen til at udtrykke hvad jeg mener - mmodsat visse andre.

Karl Erik.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-10-10 16:06

Den 09-10-2010 15:29, Karl Erik Christensen skrev:

> Jeg har da evnen til at udtrykke hvad jeg mener

se det er det du grundliggende ikke forstår i en gruppe som denne er det
fuldstændigt ligegyldigt hvad du mener
i en gruppe som denne (dk.videnskab.jura) er det kun fakta der gælder -
slet og ret svar om hvordan lovgivningen er med eksakte henvisninger til
denne

(forstår du på en eller anden måde det - eller er det sort snak ? )

prøvede du at læse den link jeg sendte ? - med dit svar må det være
nærliggende at konkludere at du på ingen måde forstår hvad der står

og i sagens natur spørgsmål til dette - hvis du vil fremføre dine
menninger så er der masser af andre grupper til det
nok primært politik

Mv.
BMM

Fra : Hauge

Dato : 09-10-10 16:09

Karl Erik Christensen skrev:
> Jeg har da evnen til at udtrykke hvad jeg mener - mmodsat visse andre.

Endnu engang beviser det, at din hjernesygdom ikke er gået forbi dig i
stilhed.

FUT: mudder, som du selv glemte at skrive før, nu vi snakker om at
udtrykke sig rigtigt.

/Hauge

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-10-10 14:08

Den 09-10-2010 12:45, Peter Lykkegaard skrev:
> Bo M. Mogensen skrev

> Jeg havde en mistanke om at det var venstresving du fiskede efter
> Men jeg kan intet finde i din oprindelige forklaring der understøtter
> dette?
ja problemet er jeg kan ikke lige huske om det er til højre eller
venstre - men der er gå gade til den ene side hvor man under ingen
omstændigheder må køre -
men sagen med et sving i et trafiklys reguleret vej kryds er når man
skal lave et sving så kan der logisk talt komme trafik hele tiden imod
en (dog ikke lige i dette eksempel hvor der er gå gade til den ene side)
men ellers uanset om der er rødt eller grønt ,hvorfor man under alle
omstændigheder skal vente til der kommer et huld i trafikken der gør
svinget muligt.

og det var så derfor jeg spurgte om hvad trafik loven rent faktisk sagde
om dette - hvad der kom 1 korekt svar på (Fra Hans) , som jeg sætter
stor pris på også de sædvanlige 10 svar bygget på gætterier og helt
ukorekte info , men sådan er det jo ...

men det var som jeg havde formodet

http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/breve-900/b900-385.htm
3) derefter kan du køre frem selv om der er rødt, men kun hvis der ikke
kommer trafik fra siderne.

jeg var bare ikke sikker ..

Mv.
BMM

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-10 11:26

> [...]

> der er på
> vejen (som f.eks haj tænder etc.) så gir 97 % mindst sig selv ..
>
> men det her vil jeg da nu gerne vide ...

Du tænker på Legal right i USA - reglen hvor man må dreje til højre i et
lyskryds, hvis der sidder et lille skilt og indikerer det. En super
smart regel, som også burde finde i Danmark, hvilken den ikke gør -
derfor svarer det til at du kører overfor rødt.

Der er masser af lyskryds, hvor at det ville lette helt ufatteligt på
trafikken, hvor netop denne regel eksisterede her. Så smarte er vi dog
ikke i DK.

I Tyskland har de fx. også udvalgte lyskryds blinkende gult i alle
retninger efter fx. kl. 20.00 om aftenen. Så kører man frem og hvis der
ikke er nogen, så kører man over. Herhjemme kan man fx. på strækningen
mellem Faum og Frederikssund flere steder bare holde og glo mens man
venter på ingenting i den tværgående retning.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Hauge

Dato : 10-10-10 11:31

Jesper Haaber Gylling skrev:
> Du tænker på Legal right i USA - reglen hvor man må dreje til højre i et
> lyskryds, hvis der sidder et lille skilt og indikerer det.

Der skal vi da ikke længere end til tyskland.

/Hauge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-10 11:36

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Der skal vi da ikke længere end til tyskland.
>
> /Hauge

Det vidste jeg ikke at de også har. Lækkert.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 11-10-10 05:08

> Du tænker på Legal right i USA - reglen hvor man må dreje til højre i et
> lyskryds, hvis der sidder et lille skilt og indikerer det.

Er det ikke omvendt, dvs. man må dreje til højre medmindre der sidder et
skilt der forbyder det "No right turn".

Leo Havmøller.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-10-10 16:19

Leo Havmøller <rtxleh@nospam.nospam> wrote:

> Er det ikke omvendt, dvs. man må dreje til højre medmindre der sidder et
> skilt der forbyder det "No right turn".
>
> Leo Havmøller.

Det kunne godt give mening.

Fra : TL

Dato : 12-10-10 01:32

On Mon, 11 Oct 2010 17:18:48 +0200, in dk.videnskab.jura
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

>Det kunne godt give mening.

Sådan er det i det mindste i Californien.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-10 08:30

TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

> Sådan er det i det mindste i Californien.

Underligt at det ikke er blevet implementeret i Danmark?!

Fra : Henning

Dato : 12-10-10 16:04

On Tue, 12 Oct 2010 09:30:27 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Underligt at det ikke er blevet implementeret i Danmark?!
Tja, de har også dødsstraf i Californien - forskellige lande,
forskellige love

Fra : Leif Neland

Dato : 12-10-10 16:28

Den 12-10-2010 09:30, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Underligt at det ikke er blevet implementeret i Danmark?!

Det kræver at bilisterne kan tænke og tage ansvar selv, samt tage hensyn
til sine medmennesker. Det er ikke alle, der tror det kan lade sig gøre
i Danmark.

Leif

Fra : Ivar

Dato : 12-10-10 17:04

> Underligt at det ikke er blevet implementeret i Danmark?!

Næh, i Danmark er der cykelister.

Ivar magnusson

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-10 18:11

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Næh, i Danmark er der cykelister.

Det ville jo netop løse en meget stor del af lige præcis cykelist
problemet med sådan en mulighed.

Man laver det muligt for biler at dreje til højre for rødt med mindre
andet angivet det og gør det kun muligt for cykelister at dreje til
højre når der er grønt.

På den måde ville mange højresvingsulykker kunne undgåes.

Desuden er der jo masser af steder, hvor biler sagtens kunne svinge til
højre selvom der er rødt og hvor der stort set aldrig kommer en
cykelist.

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-10-10 18:39

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Man laver det muligt for biler at dreje til højre for rødt med mindre
> andet angivet det og gør det kun muligt for cykelister at dreje til
> højre når der er grønt.

Du mener altså ikke at cyklister må kunne køre lige ud i lysregulerede
kryds?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-10 18:58

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Du mener altså ikke at cyklister må kunne køre lige ud i lysregulerede
> kryds?

Jo.

Nu diskuterer i muligheden for at dreje til højre i bil, når der er rødt
lys og oversigtsforholdende ellers er gode.

Det vil sige at der kommer en cykelist kørende. Ser der er rødt lys. Han
stopper og venter til der er grønt. Der kommer samtidig en bil og da det
er et af de kryds man gerne må dreje til højre som bilist selvom der er
rødt, så orienterer bilisten sig og drejer.

Bilen kommer hurtigere frem. Trafikken afvikles mere jævnt. Cyklisten
kommer ikke til skade.

3 gode ting.

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-10-10 19:43

> [...]

> selvom der er rødt, så orienterer bilisten sig og drejer.
>
> Bilen kommer hurtigere frem. Trafikken afvikles mere jævnt. Cyklisten

Sådan vil det ikke komme til at fungere.

Tværtimod mindskes den højresvingende bilist agtpågivenhed, for nu må
han jo altid køre frem, for rødt som for grønt.

Fra : TL

Dato : 13-10-10 08:58

On Tue, 12 Oct 2010 20:43:12 +0200, in dk.videnskab.jura "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Tværtimod mindskes den højresvingende bilist agtpågivenhed, for nu må
>han jo altid køre frem, for rødt som for grønt.

Hvis vi ser på den californiske model, så er der fuldt stop ved rødt,
selvom man må svinge til højre for rødt.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-10-10 18:59

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> [...]
>højre når der er grønt.

>På den måde ville mange højresvingsulykker kunne undgåes.

Bortset fra det tidspunkt, hvor bilen er i færd med at dreje til
højre, netop som det røde lys skifter til rødt-og-gult. En hurtig
cyklist sætter straks i gang, kører lige frem over krydset, og
ligger nu under bilen.

Bilen drejede til højre for fuldt rødt (som er tilladt her),
cyklisten kørte frem for rødt-og-gult, der i praksis tolkes
som grønt. Der er altså ingen klokkeklare overtrædelser af
færdelsloven.

Man kan bebrejde cyklisten, at han ikke kiggede sig for, som man
skal, men i sidste ende ligger det objektive ansvar hos bilisten.
Retssikkerhedsmæssigt er det skidt for bilisten, helbredsmæssigt
er det skidt for cyklisten.

De senere år har man ændret mange kryds, sådan at cykelstien
slutter et par meter tættere på krydset end højresvingsbanen.
På den måde kan højresvingende bilister nemmere se cyklisterne,
der er foran dem og "i vejen" for deres højresving, allerede
mens de holder og venter på grønt.

Men hvis man tillader "rødt-svingende" biler, vil der ske det
modsatte i dette nye layout: idet cyklisten i eksemplet ovenfor
sætter i gang, er bilen bag ham og altså ude af syne. Bilen har
forholdsvis meget fart på - den skal ikke stoppe, så farten er
tilpasset svinget. Det øger cyklistens risiko for at komme til
skade temmelig voldsomt.

Den mere juridiske side af sagen er så, om man kunne gøre op
med det objektive ansvar i sådanne sager? Ikke blot det konkrete
eksempel; der findes talrige eksempler på cyklister, der opfører
sig vanvittigt i trafikken. Og tilsvarende for bilister, er jeg
helt sikker på, men dem har man lovmæssigt allerede fokus på.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 12-10-10 22:20

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> højre, netop som det røde lys skifter til rødt-og-gult. En hurtig
> cyklist sætter straks i gang, kører lige frem over krydset, og

Og måske ligger det søtrste problem med at indføre det her. i Danmark er det
vigtigt at holde på sin ret. Altså bilisten holder på sin ret til at svinge,
cyklisten på sin ret til at køre frem. Min erfaring fra USA er, at man der
har en helt anden trafikkultur, hvor der bliver tagert langt mere hensyn til
medtrafikanter end der gør i Danmark.

Måske burde man gøre, som man gør i visse amerikanske stater, nemlig at lade
et kursus i trafiketik indgå i køreuddannelsen. I fx Virginia skal man have
36 timers undervisning, der omfatter emner som at undgå alkohol og stoffer,
aggressiv kørsel, distraktioner, hensyntagen osv.

Jan