iPhone 4 tager gule billeder
Fra : Mikael Schøler

Dato : 09-10-10 20:09

Hej

Jeg fik min nye iPhone 4 i går og er yderst tilfreds. Jeg undrer mig dog
over at billeder der tages om aftenen giver et gult skær/gul farve.

Jeg har læst flere tråde på apple hvor andre brokker sig over det og at
der pt ikke er nogen officiel udmelding fra Apple. De fleste brugere får
byttet den til en ny dog alt afhængig hvilken butik de tager til.

Ved I om det er det samme herhjemme i DK? jeg vil være rigtig ked af at
have en mobil der tager gule billeder.

Mikael

Fra : Hauge

Dato : 09-10-10 20:37

Mikael Schøler skrev:
> Jeg fik min nye iPhone 4 i går og er yderst tilfreds. Jeg undrer mig dog
> over at billeder der tages om aftenen giver et gult skær/gul farve.

Sikkert fordi det er noget dyrt kinesisk skrammel, så skal der være et
skær af gult.. ;)

Mvh Hauge

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-10 00:57

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> byttet den til en ny dog alt afhængig hvilken butik de tager til.
>
> Ved I om det er det samme herhjemme i DK? jeg vil være rigtig ked af at

Hvis ikke din Iphone er fejlbehæftiget, vil den justere farvetemp efter det,
der fokuseres på.

Du skal dog være opmærksom på, at lyset fra alm. tungstenspærer er meget
mere gult end dagslys.
Billederne vil altid være mere gule end billeder taget i dagslys.
Du skal også være opmærksom på, at sparepærer ikke udsender lys i hele
farvespekteret, hvilket ofte giver underlige farvestik.

Det skal siges, at min Iphone 4 klarer farvebalancen lise så godt som mine
DSLR huse.

Hvis billederne er unormalt gule, vil jeg starte med at opdatere telefonen
med seneste IOS, for at se,om det ikke klarer problemet. Hvis ikke må
telefonen til rep.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mikael Schøler

Dato : 10-10-10 13:30

On 10-10-2010 01:56, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
>
> Hvis billederne er unormalt gule, vil jeg starte med at opdatere
> telefonen med seneste IOS, for at se,om det ikke klarer problemet. Hvis

jeg har taget et billede om aftenen af min søn der ligger og sover i
vores seng. den eneste belysning udover iphones flash, er en natlampe
som er en halogen.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs782.snc4/66282_444454675138_589580138_5158740_7149157_n.jpg

jeg synes det ser unaturligt gult ud. iPhonen har nyeste OS.

Det kan godt være jeg er nødt til at kontakte Apple i morgen..

Mikael

Fra : emjeppesen

Dato : 10-10-10 13:57

Mikael Schøler skrev:

> [...]
>
>jeg synes det ser unaturligt gult ud. iPhonen har nyeste OS.

Jeg synes, det ser ud helt som man kan forvente.

>Det kan godt være jeg er nødt til at kontakte Apple i morgen..

Tvivler på at de kan gøre noget ved det.

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-10 13:57

> [...]
>
> jeg synes det ser unaturligt gult ud. iPhonen har nyeste OS.
>
> Det kan godt være jeg er nødt til at kontakte Apple i morgen..

Det er nok her problemet ligger.
Din LED-flash har bestemt ikke samme favetemperatur som en halogenpære.
Iphone'n vil indrette farvetemp til svarende LED'en, der er meget blå, men
den flash er kun så og så stærk.
Derfor fylder halogenlyset meget ind, og det vælter farvebalancen.

Prøv at skyde tilsvarende billede uden flash.
Så styrer den efter det tilstedeværende lys.

Et tip er, at undgå at bruge flash, hvor du kan. Det er aldrig en fordel,
med mindre billedet ikke kan tages uden.
Iphonen er faktisk ret god til aftenlys.

Prøv dig lige frem, før du fejlmelder telefonen. For mig at se, er det en
fejl 40.
Kameraet kan kun indstille farvebalancen efter en farvetemperatur, og mikser
du flere lyskilder ind, går det galt.
Og flashen er ikke stærk nok til at overdøve andre større lyskilder.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mikael Schøler

Dato : 10-10-10 14:45

On 10-10-2010 14:56, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> mikser du flere lyskilder ind, går det galt.
> Og flashen er ikke stærk nok til at overdøve andre større lyskilder.

Hvis jeg tager billeder uden flash om aftenen, så bliver det da godt
mørkt? Men ja, det er jo værd at prøve uden.

Mikael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-10 14:58

Mikael Schøler skrev:

> jeg har taget et billede om aftenen af min søn der ligger og sover i
> vores seng. den eneste belysning udover iphones flash, er en natlampe
> som er en halogen.

Sådan ser den slags billeder ud. Nul problem.

--
Bertel

Fra : Mikael Schøler

Dato : 10-10-10 15:40

On 10-10-2010 15:57, Bertel Lund Hansen wrote:

> Sådan ser den slags billeder ud. Nul problem.

Det er jo der jeg er uenig. Hvorfor er aften billeder mere gule? På min
gamle mobil var de "alm" i farve.

Mikael

Fra : emjeppesen

Dato : 10-10-10 15:47

Mikael Schøler skrev:

>Det er jo der jeg er uenig. Hvorfor er aften billeder mere gule? På min
>gamle mobil var de "alm" i farve.

Det har du fået svar på. Din blitz kan slet ikke klare at give
tilstrækkeligt lys til at overdøve rummets tændte lampe.
Prøv at slukke lyset i soveværelset og tag et billede med blitz.
Prøv at tænde lyset og tag et billede uden blitz
Der vil være stor forskel på resultatet.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Mikael Schøler

Dato : 10-10-10 18:13

On 10-10-2010 16:47, emjeppesen wrote:

> [...]
> Prøv at tænde lyset og tag et billede uden blitz
> Der vil være stor forskel på resultatet.

Ja sorry. Fik lige svaret Bertel uden at have nærlæst de andre poster :)

jeg vil prøve at tage forskellige billeder i aften.

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 12-10-10 09:48

On 09-10-2010 21:09, Mikael Schøler wrote:
> [...]
> byttet den til en ny dog alt afhængig hvilken butik de tager til.
>
> Ved I om det er det samme herhjemme i DK? jeg vil være rigtig ked af at

så har jeg fået testet lidt og det ser ud til at I har ret :)

kun med iPhone flash:
http://i861.photobucket.com/albums/ab176/MikaelS11/Stuff/1512c10b.jpg
lampe tændt med iphone flash:
http://i861.photobucket.com/albums/ab176/MikaelS11/Stuff/fbfda92a.jpg
lampe tændt uden iphone flash:
http://i861.photobucket.com/albums/ab176/MikaelS11/Stuff/e7db9e0f.jpg

Det er tydeligt at se at når iphonen kun har sin egen flash, så ser
billedet normalt ud mens billedet taget med lampe og ihpone flash er
mere gullig.

Takker for hjælpen. Nu kan jeg nyde min iphone :)

Mikael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-10-10 23:40

> [...]
> gullig.
>
> Takker for hjælpen. Nu kan jeg nyde min iphone :)

Velbekomme!
Det er en glimrende gadget, man kun kan blive glad for.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk