/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Et tungt ror
Fra : Lars Hansen


Dato : 08-10-10 12:31

Hejsa

Jeg købte i sommers, sammen med en kammerat, en Hurley 22 som vi
selvfølgelig har fået sejlet lidt i.
Men der er et spørgsmål der trænger sig på.......

Når man sejler bagbord halse er roret meget tungt at holde, hvorimod på
styrbord halse er det legende let at holde.
Er det fordi roret sidder lidt skævt over i bagbord side eller styrbord side
i forhold til midterakslen??


PFT
Lars Hansen



 
 
Karl Erik Christense~ (08-10-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 08-10-10 12:58

On 08-10-2010 13:31, Lars Hansen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg købte i sommers, sammen med en kammerat, en Hurley 22 som vi
> selvfølgelig har fået sejlet lidt i.
> Men der er et spørgsmål der trænger sig på.......
>
> Når man sejler bagbord halse er roret meget tungt at holde, hvorimod på
> styrbord halse er det legende let at holde.
> Er det fordi roret sidder lidt skævt over i bagbord side eller styrbord side
> i forhold til midterakslen??
>
>
> PFT
> Lars Hansen
>

Kan også have noget med strømretning at gøre.
Oplever du "fænomenet" hver gang du sejler?

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com
http://webdesign.ranunkelvej.com - Artikler om webdesign


Lars Hansen (08-10-2010)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 08-10-10 14:06

>
> Kan også have noget med strømretning at gøre.
> Oplever du "fænomenet" hver gang du sejler?
>
> Karl Erik.
>
> --
> http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
> http://www.ranunkelvej.com
> http://webdesign.ranunkelvej.com - Artikler om webdesign

Jeps, den er stensikker hver gang og lige meget om vi sejler med- eller
mod-strøms.

Lars Hansen



Hans, \" URD\" Cont~ (08-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans, \" URD\" Cont~


Dato : 08-10-10 13:04

Kontroller at masten står lige i båden.
Det kan godt være problemet.
Hans



Lars Hansen (08-10-2010)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 08-10-10 14:09


" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:4caf08b8$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kontroller at masten står lige i båden.
> Det kan godt være problemet.
> Hans
>
Det havde været i mine tanker at det faktisk kunne være riggen den var gal
med.
Det ender nok med at koste nogle nye vanter da alle 3 sidevanter i hver side
er skruet helt ind, og faktisk synes vi alligevel at masten hælder en anelse
til styrbord. Andre der har kigget siger at det er vores øjne den er gal
med.....

Men vi må nok prøve næste år at få trimmet masten HELT lodret. Masten er
nemlig i går aftes pillet af inden sorgens dag om en uges tid hvor båden
skal op igen.... Snøft snøft...


Lars Hansen



HKN (08-10-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 08-10-10 13:25

Det er formentlig et trimningsspørgsmål.

Er båden lige luvgirig på begge halser?

Mvh
Henrik

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message
news:4caf010a$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg købte i sommers, sammen med en kammerat, en Hurley 22 som vi
> selvfølgelig har fået sejlet lidt i.
> Men der er et spørgsmål der trænger sig på.......
>
> Når man sejler bagbord halse er roret meget tungt at holde, hvorimod på
> styrbord halse er det legende let at holde.
> Er det fordi roret sidder lidt skævt over i bagbord side eller styrbord
> side i forhold til midterakslen??
>
>
> PFT
> Lars Hansen
>

Lars Hansen (08-10-2010)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 08-10-10 14:12


"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4caf0da4$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er formentlig et trimningsspørgsmål.
>
> Er båden lige luvgirig på begge halser?
>
> Mvh
> Henrik
>
Som jeg har skrevet i et andet svar anede det mig at det kunne være riggen
og slet ikke roret den er gal med.
Men faktisk er den lige luvgirig på begge halser omend det tager sin tid for
den at lægge sig op i vinden. Det er jo en tung dame på næsten 2 tons på
trods af sin ringe størrelse....
Jeg har igennem tiden sejlet Luna 26, X-79´er, Vega 25´er, Yngling og mange
andre både, men jeg har ved gud aldrig før oplevet en så tung dame af sin
størrelse. En vaskeægte tursejler!
Men den var billig og til det fjordsejlads vi har i bunden af Roskilde Fjord
er den fortrinlig.

Lars Hansen



HKN (08-10-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 08-10-10 14:42

Hej Lars,

Ja, Hurley'en er en god og søstærk båd - det var min fars første båd, og vi
sejlede hele familien på tur i den (5 personer)

I Skanør oplevede vi engang en svensker, som kom hjem fra en jordomrejse i
en sådan, og den havde vist været ude for lidt af hvert på turen! Den
lignede ihvertfald noget der var løgn

Anyway - hvis ikke det er trimmet det er galt med, så kan jeg foreslå at det
er slid på hhv rorstamme og leje (men så skal der være "slup" i roret også),
alternativt at rorstammen er slået skæv evt pga en grundstødning. Det er jo
begge ting der er meget lette at finde ud af så snart båden er på land.

Mvh
Henrik

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message
news:4caf18b3$0$23760$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4caf0da4$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det er formentlig et trimningsspørgsmål.
>>
>> Er båden lige luvgirig på begge halser?
>>
>> Mvh
>> Henrik
>>
> Som jeg har skrevet i et andet svar anede det mig at det kunne være riggen
> og slet ikke roret den er gal med.
> Men faktisk er den lige luvgirig på begge halser omend det tager sin tid
> for den at lægge sig op i vinden. Det er jo en tung dame på næsten 2 tons
> på trods af sin ringe størrelse....
> Jeg har igennem tiden sejlet Luna 26, X-79´er, Vega 25´er, Yngling og
> mange andre både, men jeg har ved gud aldrig før oplevet en så tung dame
> af sin størrelse. En vaskeægte tursejler!
> Men den var billig og til det fjordsejlads vi har i bunden af Roskilde
> Fjord er den fortrinlig.
>
> Lars Hansen
>

Lars Hansen (08-10-2010)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 08-10-10 15:01


"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4caf1fa0$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Lars,
>
> Ja, Hurley'en er en god og søstærk båd - det var min fars første båd, og
> vi sejlede hele familien på tur i den (5 personer)
>
> I Skanør oplevede vi engang en svensker, som kom hjem fra en jordomrejse i
> en sådan, og den havde vist været ude for lidt af hvert på turen! Den
> lignede ihvertfald noget der var løgn
>
> Anyway - hvis ikke det er trimmet det er galt med, så kan jeg foreslå at
> det er slid på hhv rorstamme og leje (men så skal der være "slup" i roret
> også), alternativt at rorstammen er slået skæv evt pga en grundstødning.
> Det er jo begge ting der er meget lette at finde ud af så snart båden er
> på land.
>
> Mvh
> Henrik
>

Ham svenskeren har jeg læst om, der er så vidt jeg har kunnet finde ud af 3
der har taget en jordomrejse i sådan en lille dame.
Svenskeren har faktisk udgivet en bog om sin tur.

Jeg har en svag fornemmelse af at rorstammen er slået lidt skæv, det
nederste beslag helt nede i bunden af roret er ikke præcist i midterakslen.
Men det er vel også meget godt gået at der ikke er sket andet efter at båden
for tre år siden (efter en storm) blev fundet ca. 40 meter inde på en mark i
bunden af Roskilde Fjord. Den havde tilmed revet et par pæle til et hegn med
op så bondemandens køer havde "frit slag" for at løbe omkring. Der var to
bittesmå ridser i gelcoaten på siden og det bagerste søgelænder havde fået
en bule. Ret imponerende faktisk!

Lars Hansen



HKN (08-10-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 08-10-10 15:24

Ja, det er imponerende Men det er nok der problemet ligger....

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message
news:4caf2423$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4caf1fa0$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej Lars,
>>
>> Ja, Hurley'en er en god og søstærk båd - det var min fars første båd, og
>> vi sejlede hele familien på tur i den (5 personer)
>>
>> I Skanør oplevede vi engang en svensker, som kom hjem fra en jordomrejse
>> i en sådan, og den havde vist været ude for lidt af hvert på turen! Den
>> lignede ihvertfald noget der var løgn
>>
>> Anyway - hvis ikke det er trimmet det er galt med, så kan jeg foreslå at
>> det er slid på hhv rorstamme og leje (men så skal der være "slup" i roret
>> også), alternativt at rorstammen er slået skæv evt pga en grundstødning.
>> Det er jo begge ting der er meget lette at finde ud af så snart båden er
>> på land.
>>
>> Mvh
>> Henrik
>>
>
> Ham svenskeren har jeg læst om, der er så vidt jeg har kunnet finde ud af
> 3 der har taget en jordomrejse i sådan en lille dame.
> Svenskeren har faktisk udgivet en bog om sin tur.
>
> Jeg har en svag fornemmelse af at rorstammen er slået lidt skæv, det
> nederste beslag helt nede i bunden af roret er ikke præcist i
> midterakslen.
> Men det er vel også meget godt gået at der ikke er sket andet efter at
> båden for tre år siden (efter en storm) blev fundet ca. 40 meter inde på
> en mark i bunden af Roskilde Fjord. Den havde tilmed revet et par pæle til
> et hegn med op så bondemandens køer havde "frit slag" for at løbe omkring.
> Der var to bittesmå ridser i gelcoaten på siden og det bagerste søgelænder
> havde fået en bule. Ret imponerende faktisk!
>
> Lars Hansen
>

Boje (09-10-2010)
Kommentar
Fra : Boje


Dato : 09-10-10 22:34

Hej Lars.

Tillykke med skuden. Det er en solid sag.
Men pas nu på. Tingene er ved at blive blandet lige lovlig meget sammen.
Du skriver, at roret er "tungt" at holde på BB halse men skriver også, at
skuden er lige luvgirig på begge halser. Dette hænger slet ikke sammen i
normal terminologi. Helt præcist altså - hvad mener du med et "tungt ror"?
At vanter og stag er skruet helt i bund betyder mest sandsynligt, at
masteunderstøttelsen er sunket (hvilket i sin tid var tilfældet på min egen
båd) eller mindre sandsynligt, at wirerne er skredet i terminalerne (hvis
sådanne forefindes) eller mindst sandsynligt, at røstjernene er på ved ud af
båden - ikke at selve wirerne er blevet for lange. Få derfor ruffet m.
masteunderstøttelse løftet op igen (donkraft, bolte, lim) og spar de
påtænkte nye og dyre vanter.
Forslaget fra en anden kommentator, at strømmen kan have indvirkning på
bådens balance, kan roligt ignoreres.
At masten står skævt i sideled er en mulig forklaring.
At selve roret sidder skævt er også en mulig forklaring.
En forklaring mere kunne være, at roret er konvekst på den ene side og fladt
eller konkavt på den anden side (hvilket i sin tid var tilfældet på min egen
båd).

Mvh
Boje

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4caf0da4$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...

> Men faktisk er den lige luvgirig på begge halser



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste