|
| Dæktryk vinterdæk Fra : Do |
Dato : 07-10-10 21:21 |
|
Hej
Hvad bør dæktrykket være i mine 195/65 R15 vinterdæk? Kører i en alm. Vectra
C med alm. belastning.
---
Jens
| |
Kent Friis (07-10-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 07-10-10 21:37 |
|
Den Thu, 7 Oct 2010 22:20:41 +0200 skrev Do:
> Hej
>
> Hvad bør dæktrykket være i mine 195/65 R15 vinterdæk? Kører i en alm. Vectra
> C med alm. belastning.
Står det ikke på dækkene?
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
Brian (07-10-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 07-10-10 21:55 |
|
"Do" <smidmigenmail@forum.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad bør dæktrykket være i mine 195/65 R15 vinterdæk? Kører i en alm.
> Vectra C med alm. belastning.
Det står på den indvendige side af tankdækslet, eller din manual hvis du er
rigtig desperat
/Brian
| |
KASO (07-10-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 07-10-10 22:14 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4cae33aa$0$23762$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Do" <smidmigenmail@forum.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Hvad bør dæktrykket være i mine 195/65 R15 vinterdæk? Kører i en alm.
>> Vectra C med alm. belastning.
>
> Det står på den indvendige side af tankdækslet, eller din manual hvis du
> er rigtig desperat
>
> /Brian
Vælg instruktionsbogen - den nævner ofte et dæktryk for vinterdæk, som
adskiller sig fra trykket i sommerdækkene (men ikke altid).
| |
Brian (08-10-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-10-10 09:17 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> Vælg instruktionsbogen - den nævner ofte et dæktryk for vinterdæk, som
> adskiller sig fra trykket i sommerdækkene (men ikke altid).
Okay, det har jeg alligevel aldrig set... så ekstreme temp. forandringer har
vi da heller ikke her i landet.
/Brian
| |
Kent Friis (07-10-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 07-10-10 22:30 |
|
Den Thu, 7 Oct 2010 22:55:01 +0200 skrev Brian:
>
>
> "Do" <smidmigenmail@forum.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Hvad bør dæktrykket være i mine 195/65 R15 vinterdæk? Kører i en alm.
>> Vectra C med alm. belastning.
>
> Det står på den indvendige side af tankdækslet, eller din manual hvis du er
> rigtig desperat
Forudsat det er de dæk bilen er født med.
Mekanikeren justerede engang dæktrykket i mine sommerdæk til det de
originale dæk skulle have. Det resulterede i bilen ikke kunne stå fast
i rundkørsler i regnvejr. Halvanden "spand" luft mere i hvert dæk, så
trykket kom op på det dækkene er lavet til, så kunne bilen igen stå
fast.
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
Brian (08-10-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-10-10 09:21 |
|
"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> Forudsat det er de dæk bilen er født med.
Der står normalvis flere størrelser, og 195/65 R15 er da en relativ udbredt
størrelse.
Kigger han på selve dækket, finder han formentlig ikke andet end det
maksimal tilladte tryk - 8 bars penge oder so
..> Mekanikeren justerede engang dæktrykket i mine sommerdæk til det de
> originale dæk skulle have. Det resulterede i bilen ikke kunne stå fast
> i rundkørsler i regnvejr. Halvanden "spand" luft mere i hvert dæk, så
> trykket kom op på det dækkene er lavet til, så kunne bilen igen stå
> fast.
Siger mest om din mekaniker
/Brian
| |
Kent Friis (08-10-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 08-10-10 16:17 |
|
Den Fri, 8 Oct 2010 10:21:01 +0200 skrev Brian:
>
>
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
>
>> Forudsat det er de dæk bilen er født med.
>
> Der står normalvis flere størrelser, og 195/65 R15 er da en relativ udbredt
> størrelse.
Hvad hjælper størrelsen? Før havde jeg forskellig mærke dæk på
for/baghjul, i samme størrelse. Goodyear dækkene skulle have 51 PSI,
hvorimod Yokohama dækkene kun skulle have 44.
Vinterdækkene der sidder på de originale fælge, skal have 44 PSI ligesom
Yokohama sommerdækkene.
Begge dele langt mere end de 32 PSI bilen skulle have iflg. mekanikeren.
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
Brian (08-10-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-10-10 16:34 |
|
"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> Hvad hjælper størrelsen? Før havde jeg forskellig mærke dæk på
> for/baghjul, i samme størrelse. Goodyear dækkene skulle have 51 PSI,
> hvorimod Yokohama dækkene kun skulle have 44.
Hvordan ved Goodyear og Yokohama hvilken bil du monterer dækket på ?
Jeg vil til enhver tid bruge det som fabrikanten af min bil opgiver, da de
ved hvor meget bilen vejer/vægtfordelingen er.
/Brian
| |
Kent Friis (08-10-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 08-10-10 16:37 |
|
Den Fri, 8 Oct 2010 17:34:23 +0200 skrev Brian:
>
>
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
>
>> Hvad hjælper størrelsen? Før havde jeg forskellig mærke dæk på
>> for/baghjul, i samme størrelse. Goodyear dækkene skulle have 51 PSI,
>> hvorimod Yokohama dækkene kun skulle have 44.
>
> Hvordan ved Goodyear og Yokohama hvilken bil du monterer dækket på ?
Det ved de præcis lige så lidt om som bilproducenten ved hvilken
gummiblanding dækkene har, og dermed hvilket tryk der er nødvendigt for
at kontaktfladen ikke bliver for stor så bilen kører ovenpå vandet i
stedet for igennem.
> Jeg vil til enhver tid bruge det som fabrikanten af min bil opgiver, da de
> ved hvor meget bilen vejer/vægtfordelingen er.
Jeg foretrækker at bilen kan køre igennem en rundkørsel også i regnvejr.
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
KASO (08-10-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 08-10-10 19:52 |
|
"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:4caf3a9e$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Fri, 8 Oct 2010 17:34:23 +0200 skrev Brian:
>>
>>
>> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
>>
>>> Hvad hjælper størrelsen? Før havde jeg forskellig mærke dæk på
>>> for/baghjul, i samme størrelse. Goodyear dækkene skulle have 51 PSI,
>>> hvorimod Yokohama dækkene kun skulle have 44.
>>
>> Hvordan ved Goodyear og Yokohama hvilken bil du monterer dækket på ?
>
> Det ved de præcis lige så lidt om som bilproducenten ved hvilken
> gummiblanding dækkene har, og dermed hvilket tryk der er nødvendigt for
> at kontaktfladen ikke bliver for stor så bilen kører ovenpå vandet i
> stedet for igennem.
Det har næppe samme betydning som vægtfordeling mm. Jeg ville også til
enhver tid tage udgangspunkt i bilfabrikantens anbefalinger.
>> Jeg vil til enhver tid bruge det som fabrikanten af min bil opgiver, da
>> de
>> ved hvor meget bilen vejer/vægtfordelingen er.
>
> Jeg foretrækker at bilen kan køre igennem en rundkørsel også i regnvejr.
>
Og det bør den også kunne med bilfabrikantens anbefalede dæktryk. Kan den
ikke det, er dækkene ikke gode nok. Jeg kører også normalt med dæktryk i den
høje ende af det interval, bilproducenten anbefaler. Det er sundt for
brændsstofforbruget, men går ud over komforten.
| |
|
|