Gamle grammofonplader.
Fra : Henning Jensen

Dato : 07-10-10 11:01

Jeg kan ikke gå forbi en kasse med gamle plader, uden at se dem igennem.
Det gælder både vinyl og gamle lakplader.
Men der er længere og længere imellem, at jeg gør et fund. Selv blandt
vinylerne, finder jeg efterhånden færre og færre guldklumper.
På en tur i Søndags, til "Det blå Marked" i Haslev, brugte jeg nogle
timer på, at se 'musikken' igennem.
Jeg finder selvfølgelig altid lidt, og køber det, selv om jeg ikke burde
--- på grund af pladsmangel!

Men der var et par kuriøse gamle lakplader.
En Osvald Helmuth, som jeg ikke anede eksisterede og ej heller kender,
"Flugt over Feltet", som er udgivet af "Justitsministeriets Udvalg for
større Færdselssikkerhed", og en reklameplade, "Ferguson Valsen", sunget
af Ole Monty. Den sidste har jeg lagt her:

http://www.4shared.com/file/CM2ODzTr/Ferguson_Valsen.html

Reklameplader har der været udgivet mange af, i tidens løb, og Ferguson
har tilsyneladende udgivet flere. Her fra YouTube: "ferguson sangen":

http://www.youtube.com/watch?v=eU6IwpzqHlA

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-10-10 12:10

Henning Jensen skrev:

> Reklameplader har der været udgivet mange af,
> i tidens løb, [...]

Ja, i min lille bunke af små 45-plader gemte sig også
et par reklameplader:

Jørgen Ingmann: Champion Cha-Cha-Cha med tekst
af Otto Leisner. B-siden: Muskrat Ramble (Kid Ory),
(Metronome, 1960). Jeg "vandt" den i en konkurrence
i den tøjforretning, hvor jeg var lærling.

Så er der en (som jeg kan se, at jeg skal have leveret
tilbage fra langtidslån). Den hedder "En musikalsk
hilsen fra Hellerup Is. Der er ikke årstal på, men der
er fire sange på pladen. Musik: Hans Vangkilde, Henry
Carlsen og Victor Cornelius. Tekst: Sven Buemann og
Victor Cornelius.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-10-10 14:33

Den 07-10-2010 13:10, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> af Otto Leisner. B-siden: Muskrat Ramble (Kid Ory),
> (Metronome, 1960). Jeg "vandt" den i en konkurrence
> i den tøjforretning, hvor jeg var lærling.

Den kan kan jeg godt huske, og jeg mener endda, at have set et eksemplar
for ganske nylig!!!

> [...]
> er fire sange på pladen. Musik: Hans Vangkilde, Henry
> Carlsen og Victor Cornelius. Tekst: Sven Buemann og

Denne kender jeg slet ikke.
Jeg vil absolut ikke protestere, hvis du har mulighed for, at
distribuere en kopi, INDEN du afslutter dit 'langtidslån'???
Er den også fra omkring 1960, eller snarere lidt før?

Hilsen Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-10-10 15:56

Henning Jensen skrev:

> Denne kender jeg slet ikke.
> Jeg vil absolut ikke protestere, hvis du har mulighed for, at
> distribuere en kopi, INDEN du afslutter dit 'langtidslån'???
> Er den også fra omkring 1960, eller snarere lidt før?

Pladen er nok fra cirka 1957-1960. Hellerup Is havde
et logo med to negerbørn, Topsy og Sambo. De fire
numre hedder "Sambo & Topsy", "Visen om isen",
"Fire søde piger" og "Hellerup Is er rigtig". (rigos NCB).

På coveret ses fire piger med henholdsvis Regnbue-,
Jordbær-, Cherry Heering- og Kaffe cognac isdesserter.

Min pladespiller er i stykker, så det kommer til at vare
nogen tid før jeg kan overføre en kopi. Men ved googling
ser det ud til at nogle biblioteker har en cd med mange
af disse reklamesange: En rigtig reklame-Børge /idé:
Thomas Gjurup Noter Reklameplader hovedsagelig
indspillet 1957-1967.

<
http://summa.silkeborgbibliotekerne.dk/summa/showrecord.jsp?record_id=silkeborg_2%20741%20898%208&media=cd&title=En+rigtig+reklame-B%C3%B8rge&author=

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-10-10 16:03

Den 07-10-2010 16:56, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]

> af disse reklamesange: En rigtig reklame-Børge /idé:
> Thomas Gjurup Noter Reklameplader hovedsagelig

Tak for svar og linket.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-10 15:53

> [...]
> er fire sange på pladen. Musik: Hans Vangkilde, Henry
> Carlsen og Victor Cornelius. Tekst: Sven Buemann og

Det bragte en eller anden form for minde frem, da du skrev Hellerup is.
Det lød bekendt, så ud og kigge, og ganske rigtigt... Jeg fandt Sambo &
Topsy fra Hellerup is... på sådan en papagtig plade, sammen med en lille
spil & syng med Anders And, og som rosinen i pølseenden, BT's plade Tillykke
Margrethe, i anledning af Dronningens 50 Års fødselsdag... Jeg mener der
skulle lige et par stykker mere og gemme sig et sted.. Om de stadig er
spilbare, er så et andet spørgsmål.

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-10-10 16:03

Den 07-10-2010 16:53, Benny Mortensen skrev:

> [...]
> Margrethe, i anledning af Dronningens 50 Års fødselsdag... Jeg mener der
> skulle lige et par stykker mere og gemme sig et sted.. Om de stadig er

Ja tak....

Henning

Fra : Allan Krautwald

Dato : 07-10-10 22:57

> Så er der en (som jeg kan se, at jeg skal have leveret
> tilbage fra langtidslån). Den hedder "En musikalsk
> hilsen fra Hellerup Is. Der er ikke årstal på, men der
> er fire sange på pladen. Musik: Hans Vangkilde,

Fandt lige de her Hellerup Is reklamer, som jeg fandt i Hans Vangkildes
efterladte bånd:

http://www.mediafire.com/?p0wfbwbt7ih77ku

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-10-10 23:09

Den 07-10-2010 23:56, Allan Krautwald skrev:

> Fandt lige de her Hellerup Is reklamer, som jeg fandt i Hans Vangkildes
> efterladte bånd:

Tak skal du ha'

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-10 16:04

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Reklameplader har der været udgivet mange af, i tidens løb, og Ferguson
> har tilsyneladende udgivet flere. Her fra YouTube: "ferguson sangen":

Syntes dine symptomer lyder bekendt... Så jeg tror din kone ( hvis en sådan
findes ) nemt bliver enig med min, om at vi er smittet med samme virus.

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-10-10 16:12

Den 07-10-2010 17:04, Benny Mortensen skrev:

> Syntes dine symptomer lyder bekendt... Så jeg tror din kone ( hvis en sådan
> findes ) nemt bliver enig med min, om at vi er smittet med samme virus.

Det er den rene og skære sandhed, så jeg måtte vælge mellem hende og
musikken.
Så de sidste par år har jeg kunnet samle plader og kunnet spille dem,
alt det jeg vil og har villet.
Hvilken fryd og fornøjelse. Livet er ikke så surt endda.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-10-10 08:54

> [...]
> det jeg vil og har villet.
> Hvilken fryd og fornøjelse. Livet er ikke så surt endda.

Ja nu vil jeg da ikke sige " Heldige Asen " Efter som min holder ud endnu
) Indrømmet, gennem årene har hun da sommetider udvist en fløjtekedels
tålmodighed, og det der ansigtsudtryk, der lige som antyder, hun havde lyst
til at sige " Kender du en, der er lykkelig...... Og ved sine fulde fem "
virker ikke altid helt fremmed for mig )... Jeg ville heller ikke ane,
hvad jeg skulle gøre af mig selv, hvis hun ikke var her.... Hvem pokker
skulle jeg så plage livet af... Og da hun jo til dagligt, er væk hele dagen,
og nærmeste nabo, ligger på den anden side af en firesporet motorvej, er det
endnu ikke lykkedes mig at spille så højt, så naboerne har klaget.
Faktisk har hun kun brugt sin magt en eneste gang.... Det var da jeg var
klar til at købe et sæt Altec Lansing højttalere.... De var alligevel for
grimme, til at hun ville bo sammen med dem.... ( Men for Fanden, hvor kunne
de spille )... Men det er vist også den eneste gang, hun har dyrket sit
evige magtmisbrug )... Men få mig aldrig til gentage dette, hvis hun er
i nærheden.... Officielt er hun tilgivet denne fadæse, men uofficielt, er
jeg ikke så sikker.... Det er jo ikke så længe siden, det var vel et sted
mellem 1980 og 1982. Hvor jeg så løb ind i dem, jeg har nu.

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-10-10 15:47

Den 07-10-2010 12:01, Henning Jensen skrev:

> [...]
> En Osvald Helmuth, som jeg ikke anede eksisterede og ej heller kender,
> "Flugt over Feltet", som er udgivet af "Justitsministeriets Udvalg for

Jeg bør næsten tilføje den også.
"Flugt over Feltet" er med Osvald Helmuth der synger, og Gunnar
Nu-Hansen med dialogen.
78'eren må være fra 40'erne, for der er formaninger til alle typer
trafikerende, de cyklende, bilfolket, hestefolket og de gående.
Også her er side A og B ens.

http://www.4shared.com/file/bWFf9WJj/Flugt.html

Jeg kan huske forskellige monologer fra "Giro 413's" barndom. F.eks. var
den en, der hed noget i retning af "Hos Kørelæreren"???

Henning.