/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Forsinket tog..
Fra : (-Peter-)


Dato : 06-10-10 05:22

Hej

Jeg har forespurgt flg. hos DSB:

"Hej

Hvad skal man gøre hvis man køber en orange billet der gælder til
først et s-tog og herefter intercity-tog og man ikke når intercity
toget fordi s-toget er forsinket? (hvis man tager det anbefalede tog
på rejseplanen)..

Kan man så bare tage det næste tog, og hvordan med plads-
reservation? "

Svaret (i øvrigt først efter 5 dage, og efter jeg rykkede for det):

"Tak for din henvendelse.

Som hovedregel er en Orange PrintSelvbillet kun gyldig i det tog -
som er angivet på billetten

Man skal som det fremgår af PrintSelvbilletten sikre at man tager
afsted i så god tid- at man kan nå sit tog.

Rejsplanen beregner på Københavns hovedbanegård ca 7 minutter til at
skifte - er eksempelvis S-toget forsinket skal togpersonalet
accepterer billetten i det efterfølgende tog. Men her har du så ikke
krav på en siddeplads.

Det er derfor en rigtig god ide, at tage et S-tog før end det
rejseplanen foreslår."

Kan dette være rigtigt, altså at man ikke har krav på en pladsbillet,
som jo er en del af den tjenesteydelse man har købt (dvs. en dsb
orange billet). Hvis man ikke har får tilbudt en plads, har man så
krav på kompensation?

Mvh
Peter

 
 
(-Peter-) (06-10-2010)
Kommentar
Fra : (-Peter-)


Dato : 06-10-10 05:26

On 6 Okt., 13:21, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> Hej
>
> Jeg har forespurgt flg. hos DSB:
>
>   "Hej
>
>   Hvad skal man gøre hvis man køber en orange billet der gælder til
> først et s-tog og herefter intercity-tog og man ikke når intercity
> toget fordi s-toget er forsinket? (hvis man tager det anbefalede tog
> på rejseplanen)..
>
>   Kan man så bare tage det næste tog, og hvordan med plads-
> reservation? "
>
> Svaret (i øvrigt først efter 5 dage, og efter jeg rykkede for det):
>
>   "Tak for din henvendelse.
>
>   Som hovedregel er en Orange PrintSelvbillet kun gyldig i det tog -
> som er angivet på billetten
>
>   Man skal som det fremgår af PrintSelvbilletten sikre at man tager
> afsted i så god tid- at man kan nå sit tog.
>
>   Rejsplanen beregner på Københavns hovedbanegård ca 7 minutter til at
> skifte - er eksempelvis S-toget forsinket skal togpersonalet
> accepterer billetten i det efterfølgende tog. Men her har du så ikke
> krav på en siddeplads.
>
>   Det er derfor en rigtig god ide, at tage et S-tog før end det
> rejseplanen foreslår."
>
> Kan dette være rigtigt, altså at man ikke har krav på en pladsbillet,
> som jo er en del af den tjenesteydelse man har købt (dvs. en dsb
> orange billet). Hvis man ikke har får tilbudt en plads, har man så
> krav på kompensation?
>
> Mvh
> Peter

Glemte lige en ting - jeg ved godt DSB har deres Rejsetidsgaranti hvor
man får en ny billet som kompensation hvis toget er mere end 30 min.
forsinket.

Imidlertid er ovenstående stadig relevant, da den næste forbindelse
fra Kbh. H. ofte kan nå fx Odense på under 30 min.

/Peter

Anders Andersen (06-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Andersen


Dato : 06-10-10 05:52

On 6 Okt., 13:26, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
>
> Imidlertid er ovenstående stadig relevant, da den næste forbindelse
> fra Kbh. H. ofte kan nå fx Odense på under 30 min.

Du kan læse http://www.dsb.dk/Global/PDF/Brochure/Brochurersiden/BASIS_rejsetidsgaranti_DANSK_AL.pdf

Om DSB så skal yde denne service ifølge en lov, er mig ukendt.

(-Peter-) (06-10-2010)
Kommentar
Fra : (-Peter-)


Dato : 06-10-10 05:58

On 6 Okt., 13:52, Anders Andersen <aa90...@gmail.com> wrote:
> On 6 Okt., 13:26, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
>
>
>
> > Imidlertid er ovenstående stadig relevant, da den næste forbindelse
> > fra Kbh. H. ofte kan nå fx Odense på under 30 min.
>
> Du kan læsehttp://www.dsb.dk/Global/PDF/Brochure/Brochurersiden/BASIS_rejsetidsg...
>
> Om DSB så skal yde denne service ifølge en lov, er mig ukendt.

Det var den jeg henviste til i mit andet post.. Men den er generel og
nævner ikke Orange Billetten som er en billet der kun er gyldig til en
bestemt afgang og som ikke kan refunderes..

Mvh
Peter

Anders Andersen (06-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Andersen


Dato : 06-10-10 07:49

On 6 Okt., 13:58, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> Det var den jeg henviste til i mit andet post.. Men den er generel og
> nævner ikke Orange Billetten som er en billet der kun er gyldig til en
> bestemt afgang og som ikke kan refunderes..
>
Var det ikke en lovtekst du efterlyste?
Er der særregler for den billettype, må du eller DSB henvise til
teksten.
Og ifølge din tekst er det kun siddepladsen der var gyldig til en
bestemt afgang og ikke selve billetten, da den ifølge dit citat fra
DSB var gyldig til næste afgang.

(-Peter-) (06-10-2010)
Kommentar
Fra : (-Peter-)


Dato : 06-10-10 08:13

On 6 Okt., 15:48, Anders Andersen <aa90...@gmail.com> wrote:
> On 6 Okt., 13:58, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
>
> > Det var den jeg henviste til i mit andet post.. Men den er generel og
> > nævner ikke Orange Billetten som er en billet der kun er gyldig til en
> > bestemt afgang og som ikke kan refunderes..
>
> Var det ikke en lovtekst du efterlyste?
> Er der særregler for den billettype, må du eller DSB henvise til
> teksten.
> Og ifølge din tekst er det kun siddepladsen der var gyldig til en
> bestemt afgang og ikke selve billetten, da den ifølge dit citat fra
> DSB var gyldig til næste afgang.

Fra http://www.dsb.dk/Om-billetter-og-kort/Indland/Billetter/DSB-Orange/:

Almindelige betingelser for DSB Orange

*
DSB Orange billetter er kun gyldige på den valgte rejsedag og på
det valgte tidspunkt
*
Billetten kan ikke ombyttes eller tilbagebetales
*
Du skal betale samtidig med bestillingen
*
For billetter købt i Netbutikken, skal du selv printe din online-
billet ud og tage den med i toget
*
DSB Orange billetter købt via sms, kan kun købes på rejsedagen
*
Du skal altid have pladsbillet sammen med din DSB Orangebillet,
hvor det er muligt. Pladsbilletten er med i prisen og står på
billetten, når du selv printer ud. Til rejser hvor rejsen foregår på
ikke reserverbare tog, skal der ikke købes pladsbillet
*
DSB Orange gælder til Standard og tilbydes ikke til Stillezone
*
DSB WildCard, 65-billetter eller andre rabatterede produkter
giver ikke ekstra rabat
*
DSB Orange gælder til rejser mellem DSB stationer og er ikke
gyldig til busser og Metro. Med undtagelse af DSB Orange Bytur
*
Hver betalende voksen kan gratis tage to børn under 12 år med.
Husk at reservere siddeplads til børn, der skal have egen plads
*
Børn 12-15 år rejser til halv pris
*
DSB Orange billetter kan ikke reserveres eller leveres med post
*
Store hunde kan rejse på en Orange børnebillet, der inkluderer
pladsbillet. For mindre hunde og andre små dyr gæler de almindelige
rejseregler for disse


(-Peter-) (06-10-2010)
Kommentar
Fra : (-Peter-)


Dato : 06-10-10 08:14

On 6 Okt., 15:48, Anders Andersen <aa90...@gmail.com> wrote:
> Og ifølge din tekst er det kun siddepladsen der var gyldig til en
> bestemt afgang og ikke selve billetten, da den ifølge dit citat fra
> DSB var gyldig til næste afgang.

I øvrigt som jeg skrev: "Som hovedregel er en Orange PrintSelvbillet
kun gyldig i det tog -
som er angivet på billetten "

/Peter

Anders Andersen (06-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Andersen


Dato : 06-10-10 08:15

On 6 Okt., 15:48, Anders Andersen <aa90...@gmail.com> wrote:
> On 6 Okt., 13:58, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
>
> > Det var den jeg henviste til i mit andet post.. Men den er generel og
> > nævner ikke Orange Billetten som er en billet der kun er gyldig til en
> > bestemt afgang og som ikke kan refunderes..
>
> Var det ikke en lovtekst du efterlyste?

Loven må være denne:
Lov om jernbane, og Passagerrettighedsforordningen,
EU Forordning 1371/2007 af 23. oktober 2007.

DSB har desuden forretningsbetingelser, gyldig fra 5 okt. 2010.

(-Peter-) (06-10-2010)
Kommentar
Fra : (-Peter-)


Dato : 06-10-10 08:20

On 6 Okt., 16:14, Anders Andersen <aa90...@gmail.com> wrote:
> Loven må være denne:
> Lov om jernbane, og Passagerrettighedsforordningen,
> EU Forordning 1371/2007 af 23. oktober 2007.
>
> DSB har desuden forretningsbetingelser, gyldig fra 5 okt. 2010.

Heri er ordet orange billet ikke brugt, og der står ikke noget om
udstedelse af ny pladsbillet, som jeg jo har købt, som en del af
orange billetten, og dermed evt. ikke får noget for. (http://
www.dsb.dk/Om-billetter-og-kort/Indland/Billetter/DSB-Orange/)

Anders Andersen (06-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Andersen


Dato : 06-10-10 08:42

On 6 Okt., 16:19, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> On 6 Okt., 16:14, Anders Andersen <aa90...@gmail.com> wrote:
>
> > Loven må være denne:
> > Lov om jernbane, og Passagerrettighedsforordningen,
> > EU Forordning 1371/2007 af 23. oktober 2007.
>
> > DSB har desuden forretningsbetingelser, gyldig fra 5 okt. 2010.
>
> Heri er ordet orange billet ikke brugt, og der står ikke noget om
> udstedelse af ny pladsbillet, som jeg jo har købt, som en del af
> orange billetten, og dermed evt. ikke får noget for. (http://www.dsb.dk/Om-billetter-og-kort/Indland/Billetter/DSB-Orange/)

Dine spørgsmål:
"Kan dette være rigtigt, altså at man ikke har krav på en
pladsbillet,
som jo er en del af den tjenesteydelse man har købt (dvs. en dsb
orange billet). Hvis man ikke har får tilbudt en plads, har man så
krav på kompensation? ",
må være besvaret i de tekster der er henvist til.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408917
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste