Tandremsvarighed: Garanti eller 'gode ord ~
Fra : Armand

Dato : 05-10-10 17:59

Der er vist ingen tvivl om den almene 2-årige reklamationsret.
Heller ikke at sælger har lov til at forlænge denne efter forgodtbefindende.

Dette gælder også for biler; men service-skemaet for tandremme
overskrider for de fleste bilejere langt den almindelige reklamationsret
(á for mange bilers vedkommende et km-tal eller max. 5 år). Spørgsmålet
er så om sælger af en ny bil skal stå inde for denne
service-periode/livslængde eller om det bare er en (sikkert
velbegrundet) anvisning?

Min indfaldsvinkel er at min bil solgtes som ny med "tandrems-liv" på
200.000km hhv. 10 år, men at importøren har halveret disse tal et par år
senere, og nu presser værkstedet på for at lokke mig til det
skeptisk-fornuftige valg at skifte jvf. det korte interval.
Hvis forhandler/importør så at sige hænger på det oprindelige løfte(?)
om tandremmens livslængde, kan jeg ikke se at det kan blive mit problem
at den springer, hvorimod jeg er let at kyse omkring mine(?) givne
omkostninger i tilfælde af at tandremmen giver op.

Det skal siges at netop tandremmens service-tid var et tungt argument da
jeg i sin tid købte denne, min første nye bil og at man i udlandet
tilsyneladende stadig arbejder med det lange interval for pågældende motor!

Summa-summarum: Er servicetiden for en bils tandrem en garanti for at
den kan holde så længe?

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-10-10 17:18

Armand wrote:

> Summa-summarum: Er servicetiden for en bils tandrem en garanti for at
> den kan holde så længe?

Nej.

--
Venlig hilsen/Best regards