|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Smøreolie, syntetisk kontra mineralsk Fra : Roderiet
 | 
 Dato :  03-10-10 10:19
 | 
 |  | Hej gruppe    I  en tråd om overdrevent dyre reservedel-oliefiltre skriver
 Harding     "Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign
 m.m.
 kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
 ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
 enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren."
 
 Hvad er bedst at bruge; Syntetisk olie eller Mineralsk olie ?. Også der er
 der en prisforskel, som kan gøre at der vælges enten det ene eller det
 andet. Når den ene eller den anden butik har slagtilbud på f.eks. Syntetisk
 olie står jeg der og ved egentlig ikke om jeg tør anvende Syntetisk olie.
 Alene betegnelsen Syntetisk har en skidt klang af kunstprodukt.         Ak
 ja, min uvidenhed forhindrer mig ofte i fornøjelser, og måske også i dette
 tilfælde.    mvh Niels F.
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (03-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-10-10 11:13
 | 
 |  | 
 "Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
 news:4ca84a99$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej gruppe    I  en tråd om overdrevent dyre reservedel-oliefiltre skriver
 > Harding     "Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og
 > motordesign m.m.
 > kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
 > ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
 > enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren."
 >
 > Hvad er bedst at bruge; Syntetisk olie eller Mineralsk olie ?. Også der er
 > der en prisforskel, som kan gøre at der vælges enten det ene eller det
 > andet. Når den ene eller den anden butik har slagtilbud på f.eks.
 > Syntetisk olie står jeg der og ved egentlig ikke om jeg tør anvende
 > Syntetisk olie. Alene betegnelsen Syntetisk har en skidt klang af
 > kunstprodukt.         Ak ja, min uvidenhed forhindrer mig ofte i
 > fornøjelser, og måske også i dette tilfælde.    mvh Niels F.
 >
 
 Hej.
 Det følgende har jeg aldeles intet "videnskabelig" belæg for, men er alene
 erfaringer, jeg her draget.
 Ikke med bådmotorer, men med motorcykler.
 
 Her var spørgsmålet også, om man skulle anvende syntetisk olie på ældre, og
 dermed slidte, motorer.
 Min erfaring blev:
 
 Med syntetisk olie steg olieforbruget, og der kom en del os fra "røret".
 Min opfattelse er, at dette skyldtes den syntetiske olies bedre?
 rensningsevne, hvorfor de afsætninger, der førhen havde udlignet en del af
 slitagen, forsvandt.
 Dette var en smule reversibelt ved at gå tilbage til "rigtig" olie.
 
 På nye maskiner har jeg ingen betænkelighed, snarere tværtimod, mod den
 syntetiske.
 
 Nu, hvor jeg kommer til at tænke over det, kan samme være tilfældet med min
 gamle Volvo MD7.
 I år har den oset lidt rigeligt, bruger ikke synligt mere olie, men kører nu
 på syntetisk olie.
 Der har ikke været mange motortimer, så reelt kan den jo godt bruge olie,
 uden jeg endnu har konstateret det.
 
 Dog er der den Joker i forhold til spørgsmålet, at propellen er skiftet ud
 med en trebladet folde, som belaster motoren lidt mere.
 Hvilket jo også kan fremme røgudviklingen--
 
 MVH
 Egon
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (03-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  03-10-10 09:45
 | 
 |  | Basen for alle motorolier er almindelig råolie, som er sammensat af
 kæder af molekyler med forskellige mål og former. Lange kæder giver en
 tyk og viskos væske, der flyder langsomt. Kortere atomkæder gør væsken
 tyndere.
 
 Den syntetiske baseolies molekyler er mere ensartede end i den
 traditionelle mineralbaseolie. Det garanterer mindre indre friktion.
 Den bedre energivirkning og de lavere olietemperaturer forbedrer
 motorens beskyttelse. Den fuldsyntetiske motorolie består helt af
 utraditionelle, særdeles højtydende baseolier. De syntetiske olier
 indeholder foruden disse effektive væsker også traditionel olie.
 
 Fordi syntetiske olier er kemiske kulbrinteforbindelser, lige som
 mineralolie er det, kan de altid anvendes i stedet for mineralolier,
 når du ønsker den bedst mulige smøring.
 
 Hvor en mineralolie er et ”naturligt” produkt, fremstillet ved
 raffinering, er syntetiske baseolier et ”håndlavet” produkt,
 fremstillet ved at bygge molekyler, gennem en kemisk syntese-proces.
 
 Delsyntetisk, halvsyntetisk eller semisyntetisk olie er som regel
 forskellige betegnelser på samme type produkt med et forskelligt
 blandingsforhold af mineralsk og syntetisk baseolie. Disse olier har
 mange af de gode egenskaber som en syntetisk baseolie har.
 
 Additiver er særligt udviklede kemikalier, som ad kemisk vej
 fastholder eller forstærker en eller flere af smøreoliens ønskede
 egenskaber.
 
 Baseolien har visse egenskaber som f.eks. viskositet og flydepunkt.
 Den færdigblandede smøreolies egenskaber opnås ved hjælp af tilsatte
 additiver. Til baseolierne tilsættes additiver op til ca. 20%.
 Motorolierne er dem, der har den største mængde additiv tilsætning.
 Dette begrundet med at en motorolie under brug udsættes for udefra
 kommende forureninger, i modsætning til industriolier, der for det
 meste fungerer i lukkede systemer.
 
 Selv med de bedste additiver kan der ikke fremstilles en smøreolie af
 høj kvalitet, hvis der benyttes en mindre god baseolie. Både baseolie
 og additiver er med til at give smøreolien dens ønskede egenskaber.
 F.eks. er smøreoliens fordampelighed afhængig af baseolien, mens
 additiverne alene bidrager til bl.a. antislid-, højtryk- og
 ”selvrensende” egenskaber. Smøreolier, der er baserede på syntetiske
 baseolier, bruger stort set de samme additiver.
 
 Under motorens gang bliver smøreolien forurenet på frorskellige måder..
 Den værste forurening er nærmest af kemisk natur.
 Når en kold motor startes vil en del uforbrændt brændstof af
 stempelringene blive fejet ned i bundkarret.  Kører motoren kun kort
 tid bliver den ikke gennemvarm. Værre er det med vand i smøreolien der
 efterhånden omdannes til tyk slam, der kan virke forstoppende på
 systemet og udmærker sig ved ingen særlig smøreevne at besidde. Ved
 forbrænding i de enkelte cylindre opstår der vand som affandsprodukt.
 Når motoren er kold, vil en del af vandmængden blive fortættet på
 cylindervæggeneog stempelringene fejer det ned i krumtaphuset.
 Vand optager villigt andre forbrændingsprodukter som f.eks. svovl, og
 i brugt motorolie kan man derfor påvise små mængder svag svovlsyre.
 Det største slid i en motor skyldes den såkaldte kolde tæring, der dog
 overgås af stærk støvholdig luft og manglende luftfilter; men det er
 som regel ikke et større problem med både.
 Det er derfor en god ide at bruge sim motor lidt mere end alene
 kortvarigt som det at komme ind og ud af havnene.
 En motor der ikke bliver varm må når den adskilles grave sig ind i den
 enkelte dele da den kan være begravet i sort slam med en konsistens
 som brun sæbe.
 Det eneste middel, man har mod slamansamling under sådanne uheldige
 betingelser, er hyppige olieskift.
 
 Syntetisk olie er som ovenfor omtalt med gode egenskaber og derfor et
 godt alternativ; men at bruge motoren på længere sejlture på dage med
 stille vejr er ikke nogen skam.
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 
 Fordelene ved den syntetiske motorolie sammenlignet med mineralolien
 er tydelig:
 bedre beskyttelse mod soddannelse.
 længere levetid takket være den fremragende oxidationsstabilitet og
 termiske bestandighed
 bedre beskyttelse af motordelene, takket være de fremragende
 viskositetsegenskaber
 lavere flygtighed giver mindre olieforbrug.
 
 
 On 3 Okt., 11:19, "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> wrote:
 > Hej gruppe    I  en tråd om overdrevent dyre reservedel-oliefiltre skriver
 > Harding     "Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign
 > m.m.
 > kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
 > ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
 > enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren."
 >
 > Hvad er bedst at bruge; Syntetisk olie eller Mineralsk olie ?. Også der er
 > der en prisforskel, som kan gøre at der vælges enten det ene eller det
 > andet. Når den ene eller den anden butik har slagtilbud på f.eks. Syntetisk
 > olie står jeg der og ved egentlig ikke om jeg tør anvende Syntetisk olie.
 > Alene betegnelsen Syntetisk har en skidt klang af kunstprodukt.         Ak
 > ja, min uvidenhed forhindrer mig ofte i fornøjelser, og måske også i dette
 > tilfælde.    mvh Niels F.
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (03-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  03-10-10 10:04
 | 
 |  | Jeg kan jeg tilføje:
 At være fedtet med olieskiftning og filterskiftning er ikke at spare
 på skillingerne og lade daleren rulle, det er at spare på daleren og
 lade plovmændene flagre.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 3 Okt., 17:45, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
 wrote:
 > Basen for alle motorolier er almindelig råolie, som er sammensat af
 > kæder af molekyler med forskellige mål og former. Lange kæder giver en
 > tyk og viskos væske, der flyder langsomt. Kortere atomkæder gør væsken
 > tyndere.
 >
 > Den syntetiske baseolies molekyler er mere ensartede end i den
 > traditionelle mineralbaseolie. Det garanterer mindre indre friktion.
 > Den bedre energivirkning og de lavere olietemperaturer forbedrer
 > motorens beskyttelse. Den fuldsyntetiske motorolie består helt af
 > utraditionelle, særdeles højtydende baseolier. De syntetiske olier
 > indeholder foruden disse effektive væsker også traditionel olie.
 >
 > Fordi syntetiske olier er kemiske kulbrinteforbindelser, lige som
 > mineralolie er det, kan de altid anvendes i stedet for mineralolier,
 > når du ønsker den bedst mulige smøring.
 >
 > Hvor en mineralolie er et ”naturligt” produkt, fremstillet ved
 > raffinering, er syntetiske baseolier et ”håndlavet” produkt,
 > fremstillet ved at bygge molekyler, gennem en kemisk syntese-proces.
 >
 > Delsyntetisk, halvsyntetisk eller semisyntetisk olie er som regel
 > forskellige betegnelser på samme type produkt med et forskelligt
 > blandingsforhold af mineralsk og syntetisk baseolie. Disse olier har
 > mange af de gode egenskaber som en syntetisk baseolie har.
 >
 > Additiver er særligt udviklede kemikalier, som ad kemisk vej
 > fastholder eller forstærker en eller flere af smøreoliens ønskede
 > egenskaber.
 >
 > Baseolien har visse egenskaber som f.eks. viskositet og flydepunkt.
 > Den færdigblandede smøreolies egenskaber opnås ved hjælp af tilsatte
 > additiver. Til baseolierne tilsættes additiver op til ca. 20%.
 > Motorolierne er dem, der har den største mængde additiv tilsætning.
 > Dette begrundet med at en motorolie under brug udsættes for udefra
 > kommende forureninger, i modsætning til industriolier, der for det
 > meste fungerer i lukkede systemer.
 >
 > Selv med de bedste additiver kan der ikke fremstilles en smøreolie af
 > høj kvalitet, hvis der benyttes en mindre god baseolie. Både baseolie
 > og additiver er med til at give smøreolien dens ønskede egenskaber.
 > F.eks. er smøreoliens fordampelighed afhængig af baseolien, mens
 > additiverne alene bidrager til bl.a. antislid-, højtryk- og
 > ”selvrensende” egenskaber. Smøreolier, der er baserede på syntetiske
 > baseolier, bruger stort set de samme additiver.
 >
 > Under motorens gang bliver smøreolien forurenet på frorskellige måder.
 > Den værste forurening er nærmest af kemisk natur.
 > Når en kold motor startes vil en del uforbrændt brændstof af
 > stempelringene blive fejet ned i bundkarret.  Kører motoren kun kort
 > tid bliver den ikke gennemvarm. Værre er det med vand i smøreolien der
 > efterhånden omdannes til tyk slam, der kan virke forstoppende på
 > systemet og udmærker sig ved ingen særlig smøreevne at besidde. Ved
 > forbrænding i de enkelte cylindre opstår der vand som affandsprodukt.
 > Når motoren er kold, vil en del af vandmængden blive fortættet på
 > cylindervæggeneog stempelringene fejer det ned i krumtaphuset.
 > Vand optager villigt andre forbrændingsprodukter som f.eks. svovl, og
 > i brugt motorolie kan man derfor påvise små mængder svag svovlsyre.
 > Det største slid i en motor skyldes den såkaldte kolde tæring, der dog
 > overgås af stærk støvholdig luft og manglende luftfilter; men det er
 > som regel ikke et større problem med både.
 > Det er derfor en god ide at bruge sim motor lidt mere end alene
 > kortvarigt som det at komme ind og ud af havnene.
 > En motor der ikke bliver varm må når den adskilles grave sig ind i den
 > enkelte dele da den kan være begravet i sort slam med en konsistens
 > som brun sæbe.
 > Det eneste middel, man har mod slamansamling under sådanne uheldige
 > betingelser, er hyppige olieskift.
 >
 > Syntetisk olie er som ovenfor omtalt med gode egenskaber og derfor et
 > godt alternativ; men at bruge motoren på længere sejlture på dage med
 > stille vejr er ikke nogen skam.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > Fordelene ved den syntetiske motorolie sammenlignet med mineralolien
 > er tydelig:
 > bedre beskyttelse mod soddannelse.
 > længere levetid takket være den fremragende oxidationsstabilitet og
 > termiske bestandighed
 > bedre beskyttelse af motordelene, takket være de fremragende
 > viskositetsegenskaber
 > lavere flygtighed giver mindre olieforbrug.
 >
 > On 3 Okt., 11:19, "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> wrote:
 >
 >
 >
 > > Hej gruppe    I  en tråd om overdrevent dyre reservedel-oliefiltre skriver
 > > Harding     "Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign
 > > m.m.
 > > kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
 > > ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
 > > enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren."
 >
 > > Hvad er bedst at bruge; Syntetisk olie eller Mineralsk olie ?. Også der er
 > > der en prisforskel, som kan gøre at der vælges enten det ene eller det
 > > andet. Når den ene eller den anden butik har slagtilbud på f.eks. Syntetisk
 > > olie står jeg der og ved egentlig ikke om jeg tør anvende Syntetisk olie.
 > > Alene betegnelsen Syntetisk har en skidt klang af kunstprodukt.         Ak
 > > ja, min uvidenhed forhindrer mig ofte i fornøjelser, og måske også i dette
 > > tilfælde.    mvh Niels F.- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Skovgaard Bac~ (03-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  03-10-10 20:32
 | 
 |  | Harding E. Larsen wrote:
 > Basen for alle motorolier er almindelig råolie, som er sammensat af
 > kæder af molekyler med forskellige mål og former. Lange kæder giver en
 > tyk og viskos væske, der flyder langsomt. Kortere atomkæder gør væsken
 > tyndere.
 >
 Klip
 
 >
 > Syntetisk olie er som ovenfor omtalt med gode egenskaber og derfor et
 > godt alternativ; men at bruge motoren på længere sejlture på dage med
 > stille vejr er ikke nogen skam.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 >
 >
 >
 > Fordelene ved den syntetiske motorolie sammenlignet med mineralolien
 > er tydelig:
 > bedre beskyttelse mod soddannelse.
 > længere levetid takket være den fremragende oxidationsstabilitet og
 > termiske bestandighed
 > bedre beskyttelse af motordelene, takket være de fremragende
 > viskositetsegenskaber
 > lavere flygtighed giver mindre olieforbrug.
 
 Samme spørgsmål her som i tråden vedr. dieselpest
 
 Hej Harding
 
 Igen en fin udredning omkring en problematik, men jeg savner faktisk
 information om, hvad du selv har gjort i anledning af dine anbefalinger i
 denne tekst her?
 
 Kan man få nogle praktiske erfaringer i forhold til feks. din egen båd/motor
 ??
 
 Mvh
 
 --
 \\\\////
 (@@)
 -------o00o-(_)-o00o---------
 Torben
 
 
 
 |  |  | 
  Per (09-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per
 | 
 Dato :  09-10-10 07:50
 | 
 |  | Harding E. Larsen wrote:
 
 > Det er derfor en god ide at bruge sim motor lidt mere end alene
 > kortvarigt som det at komme ind og ud af havnene.
 > En motor der ikke bliver varm ma nar den adskilles grave sig ind i den
 > enkelte dele da den kan vare begravet i sort slam med en konsistens
 > som brun sabe.
 > Det eneste middel, man har mod slamansamling under sadanne uheldige
 > betingelser, er hyppige olieskift.
 
 Et "problem" med badmotorer, der bliver kolet af saltvand (pahangsmotorer),
 er, at de ikke bliver varme nok. De ma ikke bliver mere end max. 65 grader.!
 
 Motorolien i en bil bliver typisk omkring 90-110 grader ved alm.korsel. Pa
 en pahangsmotor bliver olietemperaturen aldrig meget mere end 60 grader pga.
 saltet sa bliver udskilt fra vandet, hvis motoren bliver for varm = taring
 indefra.
 
 Dette faktum betyder, at en badmotor bliver "meget mere slidt" end en alm.
 bilmotor og det kraver derfor en god olie. Det er langt svarere at brande
 slagger, aflejringer og vanddamp af i en motor, der ikke har en hojere
 drifttemperatur. Ligesom mange koldstarter direkte er doden for en badmotor,
 der er saltvandskolet.
 
 Sa god motorolie, hyppige skift og gennemvarm motor er kuren, hvis man vil
 have sin saltvandskoldede motor til at holde i mange ar.
 
 Der er saledes ingen grund til at bruge en olie med et hojere viskosetal end
 30 pa en salvandkolet motor.
 
 Mvh. Per
 
 
 
 |  |  | 
  John Hilt (04-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Hilt
 | 
 Dato :  04-10-10 02:01
 | 
 |  |  |  |  | 
  Harding E. Larsen (04-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  04-10-10 02:26
 | 
 |  | Jeg bruger kun fuldsyntetisk olie. Der har aldrig været andet på
 motoren.
 Det er jeg fuldt tilfreds med.
 
 Mvh/Harding
 
 On 3 Okt., 21:31, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Basen for alle motorolier er almindelig råolie, som er sammensat af
 > > kæder af molekyler med forskellige mål og former. Lange kæder giver en
 > > tyk og viskos væske, der flyder langsomt. Kortere atomkæder gør væsken
 > > tyndere.
 >
 > Klip
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Syntetisk olie er som ovenfor omtalt med gode egenskaber og derfor et
 > > godt alternativ; men at bruge motoren på længere sejlture på dage med
 > > stille vejr er ikke nogen skam.
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > > Fordelene ved den syntetiske motorolie sammenlignet med mineralolien
 > > er tydelig:
 > > bedre beskyttelse mod soddannelse.
 > > længere levetid takket være den fremragende oxidationsstabilitet og
 > > termiske bestandighed
 > > bedre beskyttelse af motordelene, takket være de fremragende
 > > viskositetsegenskaber
 > > lavere flygtighed giver mindre olieforbrug.
 >
 > Samme spørgsmål her som i tråden vedr. dieselpest
 >
 > Hej Harding
 >
 > Igen en fin udredning omkring en problematik, men jeg savner faktisk
 > information om, hvad du selv har gjort i anledning af dine anbefalinger i
 > denne tekst her?
 >
 > Kan man få nogle praktiske erfaringer i forhold til feks. din egen båd/motor
 > ??
 >
 > Mvh
 >
 > --
 >                     \\\\////
 >                     (@@)
 >    -------o00o-(_)-o00o---------
 >                     Torben- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 
 
 |  |  | 
  HH (04-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HH
 | 
 Dato :  04-10-10 05:58
 | 
 |  | On 4 Okt., 10:26, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
 wrote:
 > Jeg bruger kun fuldsyntetisk olie. Der har aldrig været andet på
 > motoren.
 > Det er jeg fuldt tilfreds med.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 3 Okt., 21:31, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:
 >
 > > Harding E. Larsen wrote:
 > > > Basen for alle motorolier er almindelig råolie, som er sammensat af
 > > > kæder af molekyler med forskellige mål og former. Lange kæder giver en
 > > > tyk og viskos væske, der flyder langsomt. Kortere atomkæder gør væsken
 > > > tyndere.
 >
 > > Klip
 >
 > > > Syntetisk olie er som ovenfor omtalt med gode egenskaber og derfor et
 > > > godt alternativ; men at bruge motoren på længere sejlture på dage med
 > > > stille vejr er ikke nogen skam.
 >
 > > > Mvh/Harding
 >
 > > > Fordelene ved den syntetiske motorolie sammenlignet med mineralolien
 > > > er tydelig:
 > > > bedre beskyttelse mod soddannelse.
 > > > længere levetid takket være den fremragende oxidationsstabilitet og
 > > > termiske bestandighed
 > > > bedre beskyttelse af motordelene, takket være de fremragende
 > > > viskositetsegenskaber
 > > > lavere flygtighed giver mindre olieforbrug.
 >
 > > Samme spørgsmål her som i tråden vedr. dieselpest
 >
 > > Hej Harding
 >
 > > Igen en fin udredning omkring en problematik, men jeg savner faktisk
 > > information om, hvad du selv har gjort i anledning af dine anbefalinger i
 > > denne tekst her?
 >
 > > Kan man få nogle praktiske erfaringer i forhold til feks. din egen båd/motor
 > > ??
 >
 > > Mvh
 >
 > > --
 > >                     \\\\////
 > >                     (@@)
 > >    -------o00o-(_)-o00o---------
 > >                     Torben- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 Et tillægsspørgsmål til brugen af helsyntetisk olie i motoren: Min
 Volvo Penta MD7B har foreskrevet SAE 30 motorolie fra dens fødsel, og
 det var (naturligvis) en traditionel, mineralsk motorolie. Men alle
 nyere olier er jo såkaldt multigrade olier, fx. SAE 20W-50. Men
 fuldsyntetiske olier ses ofte med fx. 5W-40, vil en sådan kunne
 erstatte SAE 30 - olien?
 
 Hans-Henrik
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (04-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  04-10-10 06:52
 | 
 |  | Ja, en  alm. SAE 30 er en monograde olie. 30 ligger jo mellem 5 og 40.
 Den kan erstattes af en fuldsyntetisk olie.
 En SAE5W-40 olie vil være anvendelig med omgivelsestemperaturer fra -
 20  -  + 40 graders Celsius.
 
 Mvh/Harding
 
 On 4 Okt., 13:58, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
 > Et tillægsspørgsmål til brugen af helsyntetisk olie i motoren: Min
 > Volvo Penta MD7B har foreskrevet SAE 30 motorolie fra dens fødsel, og
 > det var (naturligvis) en traditionel, mineralsk motorolie. Men alle
 > nyere olier er jo såkaldt multigrade olier, fx. SAE 20W-50. Men
 > fuldsyntetiske olier ses ofte med fx. 5W-40, vil en sådan kunne
 > erstatte SAE 30 - olien?
 >
 > Hans-Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 
 
 |  |  | 
  Ole Jeppesen (04-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Jeppesen
 | 
 Dato :  04-10-10 12:51
 | 
 |  | On 4 Okt., 14:52, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
 wrote:
 > Ja, en  alm. SAE 30 er en monograde olie. 30 ligger jo mellem 5 og 40.
 > Den kan erstattes af en fuldsyntetisk olie.
 > En SAE5W-40 olie vil være anvendelig med omgivelsestemperaturer fra -
 > 20  -  + 40 graders Celsius.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 4 Okt., 13:58, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
 >
 Hej
 Bemærk lige at en gammel motor, som er foreskrevet til at bruge SAE 30
 ikke kan lide de tynde fuldsyntetiske motorolier. De er ikke bygget
 til de tolerancer, som vi kender på moderne motorer. I midten af
 80érne var den bedste olie mærket SE, hvor det sidste bogstav er et
 mål for kvaliteten. I dag har man udvidet skalaen til at gå op til SM
 for de bedste syntetiske olier. Hvis du hælder en tynd fuldsyntetisk
 olie på en gammel motor vil en stor del af olien forsvinde på ingen
 tid som blå røg. Det er derfor F.Eks Castrol laver specielle tykke
 olier til veteranbilier. Til en plæneklipper anbefales ligeledes SAE
 30 olie idet det er meget simple motorer med store tolerancer og
 risiko for stort olieforbrug. En  ældre bådmotor, som måske også er
 lidt slidt, hører til kategorien primitive motorer med store
 tolerancer og skal derfor ikke have tynde olier. Moderne syntetiske
 olier er udviklet til at køre 30.000 km i en bil. En bådmotor kommer
 aldrig op på det antal drifttimer mellem olieskift. Derfor er min
 anbefaling, at man enten køber en singlegrade olie som SAE 30, eller
 som alternativ køber en mineralsk 20W-50 olie. Det er også meget
 billigere og de penge man sparer på olien kan så med fordel bruges til
 at købe et originalt filter, som er testet af motorfabrikanten til den
 pågældende motor. Og til Torben- Jeg bruger selv en 20W-50 i min gamle
 Arona fra 1986 og jeg har ikke oplevet noget forbrug af olie.
 
 Hilsen
 Ole Jeppesen
 Larsen 28 "Søfie"
 Hejlsminde
 
 P.S Hvilken båd har brug for olie som er tyndflydende ved -20 grader
 celcius?
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (04-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  04-10-10 14:12
 | 
 |  | Der tilsættes også viskositets-forbedrende midler for at få olien til
 at holde sig tykkere, end den ellers ville have gjort, når den bliver
 varm.
 Den holder ikke med fordommene over for syntetisk olie.
 
 Re dit P.S.:
 Motorer der opererer under disse lave omgivelsestemperaturer har brug
 for at olien er tilstrækkelig tynd ved disse lave temperaturer.
 Foriøvrigt så stammer de opgivne data fra oliespecifikationen til min
 motor en alm. Perkins Perama M20.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 4 Okt., 20:51, Ole Jeppesen <o...@profibermail.dk> wrote:
 > On 4 Okt., 14:52, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
 > wrote:> Ja, en  alm. SAE 30 er en monograde olie. 30 ligger jo mellem 5 og 40.
 > > Den kan erstattes af en fuldsyntetisk olie.
 > > En SAE5W-40 olie vil være anvendelig med omgivelsestemperaturer fra -
 > > 20  -  + 40 graders Celsius.
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > > On 4 Okt., 13:58, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
 >
 > Hej
 > Bemærk lige at en gammel motor, som er foreskrevet til at bruge SAE 30
 > ikke kan lide de tynde fuldsyntetiske motorolier. De er ikke bygget
 > til de tolerancer, som vi kender på moderne motorer. I midten af
 > 80érne var den bedste olie mærket SE, hvor det sidste bogstav er et
 > mål for kvaliteten. I dag har man udvidet skalaen til at gå op til SM
 > for de bedste syntetiske olier. Hvis du hælder en tynd fuldsyntetisk
 > olie på en gammel motor vil en stor del af olien forsvinde på ingen
 > tid som blå røg. Det er derfor F.Eks Castrol laver specielle tykke
 > olier til veteranbilier. Til en plæneklipper anbefales ligeledes SAE
 > 30 olie idet det er meget simple motorer med store tolerancer og
 > risiko for stort olieforbrug. En  ældre bådmotor, som måske også er
 > lidt slidt, hører til kategorien primitive motorer med store
 > tolerancer og skal derfor ikke have tynde olier. Moderne syntetiske
 > olier er udviklet til at køre 30.000 km i en bil. En bådmotor kommer
 > aldrig op på det antal drifttimer mellem olieskift. Derfor er min
 > anbefaling, at man enten køber en singlegrade olie som SAE 30, eller
 > som alternativ køber en mineralsk 20W-50 olie. Det er også meget
 > billigere og de penge man sparer på olien kan så med fordel bruges til
 > at købe et originalt filter, som er testet af motorfabrikanten til den
 > pågældende motor. Og til Torben- Jeg bruger selv en 20W-50 i min gamle
 > Arona fra 1986 og jeg har ikke oplevet noget forbrug af olie.
 >
 > Hilsen
 > Ole Jeppesen
 > Larsen 28 "Søfie"
 > Hejlsminde
 >
 > P.S Hvilken båd har brug for olie som er tyndflydende ved -20 grader
 > celcius?
 
 
 
 |  |  | 
  - (04-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : -
 | 
 Dato :  04-10-10 23:09
 | 
 |  | Den 03-10-2010 11:19, Roderiet skrev:
 > Hej gruppe  I  en tråd om overdrevent dyre reservedel-oliefiltre skriver
 > Harding "Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign
 > m.m.
 > kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
 > ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
 > enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren."
 >
 > Hvad er bedst at bruge; Syntetisk olie eller Mineralsk olie ?. Også der
 > er der en prisforskel, som kan gøre at der vælges enten det ene eller
 > det andet. Når den ene eller den anden butik har slagtilbud på f.eks.
 > Syntetisk olie står jeg der og ved egentlig ikke om jeg tør anvende
 > Syntetisk olie. Alene betegnelsen Syntetisk har en skidt klang af
 > kunstprodukt. Ak ja, min uvidenhed forhindrer mig ofte i fornøjelser, og
 > måske også i dette tilfælde. mvh Niels F.
 >
 Uden at vi behøver at komme ud i en diskussion om hvilken type
 syntetisk, hhv. minerals olie der er marginalt bedst på 9. decimal, så
 har jeg opdaget at Biltema i Sverige ikke længere er billigst med
 motorolie, - Biltema i Danmark er nu billigere. Formentlig pga. den
 stigende kurs på svenske dollars. 10 liter fuldsyntetisk koster 399,- i
 Næstved, 529 skr = ca. 435 dkr i Malmø. Måske et investeringsobjekt;
 hvem ved hvornår de får justeret kursen...
 
 
 Mvh. Claus
 
 
 |  |  | 
  HKN (05-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  05-10-10 07:17
 | 
 |  | Flot indlæg - og fuldstændig irrelevant ift emnet.
 
 "-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote in message
 news:4caa5085$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den 03-10-2010 11:19, Roderiet skrev:
 >> Hej gruppe  I  en tråd om overdrevent dyre reservedel-oliefiltre skriver
 >> Harding "Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign
 >> m.m.
 >> kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
 >> ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
 >> enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren."
 >>
 >> Hvad er bedst at bruge; Syntetisk olie eller Mineralsk olie ?. Også der
 >> er der en prisforskel, som kan gøre at der vælges enten det ene eller
 >> det andet. Når den ene eller den anden butik har slagtilbud på f.eks.
 >> Syntetisk olie står jeg der og ved egentlig ikke om jeg tør anvende
 >> Syntetisk olie. Alene betegnelsen Syntetisk har en skidt klang af
 >> kunstprodukt. Ak ja, min uvidenhed forhindrer mig ofte i fornøjelser, og
 >> måske også i dette tilfælde. mvh Niels F.
 >>
 > Uden at vi behøver at komme ud i en diskussion om hvilken type syntetisk,
 > hhv. minerals olie der er marginalt bedst på 9. decimal, så har jeg
 > opdaget at Biltema i Sverige ikke længere er billigst med motorolie, -
 > Biltema i Danmark er nu billigere. Formentlig pga. den stigende kurs på
 > svenske dollars. 10 liter fuldsyntetisk koster 399,- i Næstved, 529 skr =
 > ca. 435 dkr i Malmø. Måske et investeringsobjekt; hvem ved hvornår de får
 > justeret kursen...
 >
 >
 > Mvh. Claus
 
 
 
 |  |  | 
   - (06-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : -
 | 
 Dato :  06-10-10 21:15
 | 
 |  | Den 05-10-2010 08:16, HKN skrev:
 > Flot indlæg - og fuldstændig irrelevant ift emnet.
 >
 > "-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote in message
 > news:4caa5085$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Den 03-10-2010 11:19, Roderiet skrev:
 >>> Hej gruppe I en tråd om overdrevent dyre reservedel-oliefiltre skriver
 >>> Harding "Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign
 >>> m.m.
 >>> kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
 >>> ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
 >>> enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren."
 >>>
 >>> Hvad er bedst at bruge; Syntetisk olie eller Mineralsk olie ?. Også der
 >>> er der en prisforskel, som kan gøre at der vælges enten det ene eller
 >>> det andet. Når den ene eller den anden butik har slagtilbud på f.eks.
 >>> Syntetisk olie står jeg der og ved egentlig ikke om jeg tør anvende
 >>> Syntetisk olie. Alene betegnelsen Syntetisk har en skidt klang af
 >>> kunstprodukt. Ak ja, min uvidenhed forhindrer mig ofte i fornøjelser, og
 >>> måske også i dette tilfælde. mvh Niels F.
 >>>
 >> Uden at vi behøver at komme ud i en diskussion om hvilken type
 >> syntetisk, hhv. minerals olie der er marginalt bedst på 9. decimal, så
 >> har jeg opdaget at Biltema i Sverige ikke længere er billigst med
 >> motorolie, - Biltema i Danmark er nu billigere. Formentlig pga. den
 >> stigende kurs på svenske dollars. 10 liter fuldsyntetisk koster 399,-
 >> i Næstved, 529 skr = ca. 435 dkr i Malmø. Måske et investeringsobjekt;
 >> hvem ved hvornår de får justeret kursen...
 >>
 ja, helt rigtigt set, - men måske alligevel relevant for de der skal ud
 og investere i de dyre dråber. Hvordan var det lige at din kommentar var
 relevant for tråden?
 
 Mvh. Claus
 
 (ps: undskyld jeg heller ikke topposter)
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (07-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  07-10-10 14:15
 | 
 |  | Oprindeligt fandtes der kun en type smøreolie: mineralsk olie. Disse
 var "single-grade" olier  og kunne kun bruges i et ret begrænset
 temperaturbånd.
 Senere fandt man på at komme nogle syntetiske gummi additiver i olien,
 for at forbedre oliens temperatur stabilitet og øge smøreevnen. Disse
 typer olier kaldes semi- eller del-syntetiske.
 
 Siden er de fuld-/hel-syntetiske olier dukket op. Langt de fleste
 olier som anbefales idag er fuldsyntetiske. Fuldsyntetiske olier
 bliver skabt kunstigt i kemiske laboratorier.
 
 Society of Automotive Engineers (SAE). Definerer olier efter
 viskositet (=hvor flydende olien er ved en given temperatur). Olier
 kan være monograde eller multigrade, afhængig af hvordan den opfører
 sig ved forskellige temperaturer. En multigrade olie er i stand til at
 opretholde dens "flydbarhed" ved både lave og høje temperaturer, og
 der defineret ved to tal. Det første (efterfulgt af et W) indikerer
 olien viskositet ved lave temperaturer. Det andet (og højere) tal
 fortæller om oliens viskositet under høje temperaturer.
 Et lavt viskositetstal fortæller at olien er tynd (letflydende), mens
 et højt tal fortæller at olien er tyktflydende.
 En 10W40 olie bliver altså aldrig tykkere end en "ren" singlegrade 10W
 olie når den er koldest, og aldrig tyndere end en 40W single-grade
 olie når den er varmest.
 
 American Petroleum Institute (API). Klassificerer olien efter hvor god
 den er til ar beskytte motoren. Bogstavet S bruges til benzin motorer
 og bogstavet C benyttes til diesel motorer. Bogstavet M bruges til
 motorcykel motorer, hvor olien også skal smøre gearkassen. Bogstavet
 som efterfølger S, C og M fortæller hvor god olien er og dens evne til
 at beskytte motoren, og A definerer det laveste niveau og X er det
 højeste niveau. Nogle motorolier kan bruges både i benzin og diesel
 motorer, og deres klassifikation skriver som SJ/CF eller CF-4/SJ.
 
 Association des Contructuer Europeens d'Automobiles (ACEA). Svarer til
 API, bortset fra at det er en standard for europæiske motorer, men API
 er en standard for amerikanske motorer. (Man skulle næsten tro at der
 var franskmænd involveret...)
 
 "Tilbudsolien" er ikke nødvendigvis dårligere end "Mærkeolien". Ofte
 er det nøjagtig samme olie som en af de mærkevare olierne, som blot er
 aftappet specielt til f.eks Bilka som så har fået deres egen etiket
 på. Morale: check API og SAE klasserne.
 
 Tilsætningsstoffer (Swedol/Nulon/Motor-Up)
 "Sky dem som pesten".
 
 Hvordan skal olien se ud når du skifter den, mørk og "beskidt". Olien
 skal - ud over at smøre og køle - opsamle vand og slagger/slam og
 syrerester (fra forbrændingen). Hvis den ser ny og ren ud, har den
 ikke gjort dén del af arbejdet godt nok.
 
 "Marginalt bedst på 9. decimal" er vist forsøg på en morsomhed uden
 relevans til emnet!
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 
 On 5 Okt., 00:09, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:
 >
 > Uden at vi behøver at komme ud i en diskussion om hvilken type
 syntetisk, hhv. minerals olie der er marginalt bedst på 9. decimal
 >
 > Mvh. Claus
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (08-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  08-10-10 02:26
 | 
 |  | Måske vil cifres betydning være mere velegnet når der skal vælges olie
 især når man selv skal træffe afgørelsen i lavprisvarehusene uden
 kompetent rådgivning.
 På mange olie dunke kan du læse eksempelvis API / ASTM / SAE Disse 3
 forkortelser er et udtryk for den standard som olien er produceret
 efter, det der her menes er det er de standarder har skabt et regel
 sæt for hvordan olien skal være mærket for at kunden kan tolke de
 kvalitets krav som olien opfylder.
 Når du eksempelvis læser SAE 10W/60 på en motorolie betyder 10W oliens
 viskositet ved koldstart eller lav temperatur. Og tallet 60 er oliens
 viskositet ved høje temperaturer. Du vil opleve at se andre bogstaver
 på en dunk eksempelvis API SH/CF hvor SH skal tolkes sådan at S
 betyder olien kan anvende til en benzin motor og bogstavet H er
 angivelsen af den bære evne olien har til benzin motoren. CF
 bogstaverne skal tolkes sådan at C betyder den kan anvendes til en
 diesel motor og bogstavet F i dette eksempel fortæller hvilken bære
 evne olien har. Det du skal lægge mærke til i dette eksempel er
 bogstaverne H og F fordi de angiver bære evnen. Disse bogstaver kan
 være mellem SA til SM for benzin motorer og mellem CA og CF for diesel
 motorer jo højre bogstav du har efter S eller C eksempelvis SM jo
 bedre bære evne har olien og denne bære evne er afgørende for din
 motor fordi det er den du eksempelvis bruger mellem dine lejer, eller
 mellem 2 tandhjul. Så generelt kan man sige jo højre bogstav jo mindre
 slid og jo bedre olie til din motor.
 Følges overstående i valget er olierne i lavprisvarehusene ganske
 velegnede.
 
 Mvh/Harding
 
 On 5 Okt., 00:09, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:
 >
 > Uden at vi behøver at komme ud i en diskussion om hvilken type
 > syntetisk, hhv. minerals olie der er marginalt bedst på 9. decimal, så
 > har jeg opdaget at Biltema i Sverige ikke længere er billigst med
 > motorolie, - Biltema i Danmark er nu billigere. Formentlig pga. den
 > stigende kurs på svenske dollars. 10 liter fuldsyntetisk koster 399,- i
 > Næstved, 529 skr = ca. 435 dkr i Malmø. Måske et investeringsobjekt;
 > hvem ved hvornår de får justeret kursen...
 >
 > Mvh. Claus
 
 
 
 |  |  | 
  HH (23-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HH
 | 
 Dato :  23-10-10 07:05
 | 
 |  | 
 
            Selv om denne tråd nu er vel gennemdrøftet, så faldt jeg over følgende
 link fra Sverige:
http://www.sxk.se/kretsar/upp/Kretsnytt%203_2010.pdf Ifølge dette så skulle det angiveligt ikke være tilrådeligt at anvende
 hel- eller delsyntetiske olier til Yanmar-motorer.............(godt
 man ikke har en sådan)..........for så ville den da være brændt af for
 længe siden.
 Samtidigt er der en diskussion om silikat i kølervæsker som jeg også
 finder lidt besynderligt ???
 Hans-Henrik
            
             |  |  | 
  Ole Pagh (23-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Pagh
 | 
 Dato :  23-10-10 14:16
 | 
 |  | 
 
            Godt at min Yanmar 1GM motor ikke har internetadgang og heller ikke 
 forstår svensk, for den snurrer da fint på ca. 25'ende år med både 
 syntetisk olie og glykol i motoren om vinteren...    -- 
 / Ole
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (23-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  23-10-10 12:40
 | 
 |  | 
 
            Prøv at læse mine tidligere indlæg med omtale af både sammensætning,
 viskositet og årsag og virkning for de forskellige olietyper.
 M.h.t. glykol. Der findes tre typer:
 Rød glykol for aluminium/letmetalmotorer.
 Blå glykol er standard for de fleste motorer, motorer med
 støbejernsblok.
 Grøn glykol er næsten som den blå og kan blandes med blå glykol.
 Derimod skal man ikke blande rød med blå eller grøn for så kan
 pakningerne gå i stykker og vandpumper kan rive.
 I og for sig er farven ikke rettesnoren; men derimod den kemiske
 sammensætning.
 Da typerne består af hhv. etylenglykol eller propolylenglykon og de
 kan anvendes både til benzin såvel som dieselmotorer og de angriber
 ikke letmetallegeringer.
 Polypopylenglykolen er miljøvenlig.
 Visse vandpumper kræver silikatfri glykol, da silikat virker som et
 slibemiddel i keramiske tætninger med deraf følgende lækager.
 Mvh/Harding
 On 23 Okt., 15:05, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
 > Selv om denne tråd nu er vel gennemdrøftet, så faldt jeg over følgende
 > link fra Sverige:
 >
 > http://www.sxk.se/kretsar/upp/Kretsnytt%203_2010.pdf >
 > Ifølge dette så skulle det angiveligt ikke være tilrådeligt at anvende
 > hel- eller delsyntetiske olier til Yanmar-motorer.............(godt
 > man ikke har en sådan)..........for så ville den da være brændt af for
 > længe siden.
 > Samtidigt er der en diskussion om silikat i kølervæsker som jeg også
 > finder lidt besynderligt ???
 >
 > Hans-Henrik
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (23-10-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  23-10-10 12:51
 | 
 |  | Jeg tror at du er kommet til at sammenblande forskellige ting.
 
 Saltvandskølede motorer holdes på en lav driftstemperatur alene fordi
 en høj temperatur vil udskille store mængder kalk og saltkrystaller i
 motoren.
 Ved 60 grader udskilles 4 % af den kalk der i vandet, ved 80 grader
 udskilles 80 % af den kalk der er i vandet.
 
 En multigrade olie vil optræde med en viskositet der svarer til
 temperaturen.
 
 Termostaten i en ferskvandskølet motor vil typisk holde
 olietemperaturen på 80 - 90 grader, ikke højere, da en lille stigning
 i denne temperatur vil forøge olietemperaturen på cylingervæggene
 væsentligt oed koksdannelser m.m. som følge.
 
 Bruges syntetisk olie kan motorttemperaturen forøges. De bruges i nye
 motorer , ikke i "gamle" bådmotorer
 
 Olieskift årlig er altid godt. Bådmotorer kører desværre for lidt,
 Følger man motorfabrikantens rekommendationer for olie, bliver det
 ikke dårligt, de kender jo til ede krav som de selv har opsat ved
 motorens konstruktionsdesign.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 9 Okt., 08:50, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Det er derfor en god ide at bruge sim motor lidt mere end alene
 > > kortvarigt som det at komme ind og ud af havnene.
 > > En motor der ikke bliver varm ma nar den adskilles grave sig ind i den
 > > enkelte dele da den kan vare begravet i sort slam med en konsistens
 > > som brun sabe.
 > > Det eneste middel, man har mod slamansamling under sadanne uheldige
 > > betingelser, er hyppige olieskift.
 >
 > Et "problem" med badmotorer, der bliver kolet af saltvand (pahangsmotorer),
 > er, at de ikke bliver varme nok. De ma ikke bliver mere end max. 65 grader.!
 >
 > Motorolien i en bil bliver typisk omkring 90-110 grader ved alm.korsel. Pa
 > en pahangsmotor bliver olietemperaturen aldrig meget mere end 60 grader pga.
 > saltet sa bliver udskilt fra vandet, hvis motoren bliver for varm = taring
 > indefra.
 >
 > Dette faktum betyder, at en badmotor bliver "meget mere slidt" end en alm..
 > bilmotor og det kraver derfor en god olie. Det er langt svarere at brande
 > slagger, aflejringer og vanddamp af i en motor, der ikke har en hojere
 > drifttemperatur. Ligesom mange koldstarter direkte er doden for en badmotor,
 > der er saltvandskolet.
 >
 > Sa god motorolie, hyppige skift og gennemvarm motor er kuren, hvis man vil
 > have sin saltvandskoldede motor til at holde i mange ar.
 >
 > Der er saledes ingen grund til at bruge en olie med et hojere viskosetal end
 > 30 pa en salvandkolet motor.
 >
 > Mvh. Per
 
 
 
 |  |  | 
 |  |